Gå till innehåll

Anti-semitism


Schwozh

Rekommenderade inlägg

Jag satt o funderade över en sak, jag tycker att Ferengis påminner en del om nazisternas beskrivelse på judar under nittonhundratrettio talet o fram till deras fall. Deras små kroppar med trolliknande utsseende och kapitalistiska tro , sexistiska syn, påminner mycket om det som nazisterna syn på judar som de präntade in i tyskarnas och deras erövrade folks hjärnor.

Jag vet inte om de har tänkt på det, de som arbetar med star trek. För isf tycker jag att det råder lite anti semitism, men det behöver inte va så i detta fallet, någon annan som har tänkt på det?

""Once you have their money ... never give it back."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att ferengis är gjorda för att visa kapitalismen då den är som sämst och rasen kompliterades med ett fult ansikte för att förstärka efekten.

Tror inte att de har något med nazisternas jude-hat eftersom ferengis totalt saknar den "klasiska" sakerna som utmärker en nazistisk bild av en jude så som jude-näsan skägget hatten etc.

Gör man sådana generösa tolkningar kan man få SPOCK att vara jävulen. man ser att han är en demon på öronen och saknar tron på den sanne guden etc...bla bla bla.

Själv tycker jag en viss star trek serier är fruktansvärt egocenterisk då amrekansk kultur är den enda rätta och ingen annan kultur existerar.

För isf tycker jag att det råder lite anti semitism

Kan du förklara? ge exempel förutom Ferengis. Om man försöker hitta budskap eller brist på budskap kan man få fram vad man vill, star trek "måste" vara islam-fobisk eller anti-arabisk eftersom de aldrig visat muslimer/arabisk kultur som något positvit. (jag vet att de är skitsnack men jag ville bara visa ett exempel)

Redigerad av rehnvall
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på hur många raser som har skapats i StarTrek-världen skulle det vara osannolikt om man inte kunde hitta någon som kan tas som uttryck för antisemitism på ett eller annat sätt. Visst kan man hitta likheter som du nämner, men jag tror att leta efter den här typen av paralleller är lite som att leta spådomar i kycklinginälvor.

Vi kan ju vända på frågan istället: Om ST hade som mål att framföra ett dolt antisemitiskt budskap, hur hade man gjort det då?

Borde dom inte ha inriktat sig på mer modern antisemitism som att judarna driver nån slags jättekonspiration för att ta över världen och förintelsen är ett påhitt för att vinna sympati m.m.? (Ferengis kom ju inte in förrän i TNG/DS9)

Eller med tanke på att ST produceras i USA borde det kanske vara mer inriktat på den kristna antisemitismen som är vanligare i USA och finns bla i KKK (kan inte stava det utskrivet) dvs att judarna förrådde/mördare Jesus och det.?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör man sådana generösa tolkningar kan man få SPOCK att vara jävulen. man ser att han är en demon på öronen och saknar tron på den sanne guden etc...bla bla bla.

Har tycker jag svaret ligger.

Jag kan ju tolka in egentligen vad jag vill i de olika karaktärerna.

Frengis är ju ett "motbjudande" folk som gjort kapitalismen till sin religion. Att finna likheter mellan Frengis och judar känns för mig mycket främmande, jag kan ärligt talat inte förstå den jämförelsen överhuvudtaget.

Nu hör till att jag gillar de små "trollen". Jag tycker att de är ett stolt, kraftfullt och modigt folkslag (i denna jämnförelse kan jag hitta likheter med judar). Fergener känner sig inte utsatta eller "mobbade", de är inte förföljda och de utgör ingen nidbild av någonting annat än vad de är. De är Ferenger...antingen gillar man dem eller så gör man det inte.

Jag kan däremot finna likheter med Bajorianer och Palestiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ferengis ligger farligt nära parodi och givetvis är de en bild av mångas fördommar om rovdriftskapitalism. Men judar? Nej - snarare vanliga människor i dagens samhälle som ju faktiskt till stor del drivs av att vi ska få så stor profit som möjligt - särskilt i USA (tänk bara på hur lyrisk Quark är i Little green men). Som all bra SF så innehåller ferengis ett inslag av spegling av vår egen tid - och detta blir ju extra tydligt med tanke på att människor i Star Trek inte längre drivs av vinstintresse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en klardrift med kapitalister, men i den kapitalistiska ådran finns också en drift med semiterna. Judar har många gånger framställts som peningtokiga genom århundraden. Det finns också pralleller mellan Feringisregler och Talmud. Åå andra sidan kan man nog säga att dessa regler är den sanna driften av fundamentalister och deras tro på dogmater. Men visst finns det ett skimmer av anti-semitism i just denna ras och det behövs inte några större tolkningar till detta.

Men samtidigt måste man också komma ihåg att ST faktiskt står med tydlig fot mot rasisim, det är nämligen själva grund idén hos ST. Men som sagt karaktärer som har sin grund i en omedveten insatthet i bakomliggande faktorer riskerar alltid att plocka upp något som inte var tänkt, ja ni vet jag har tjatat om det gällande den ensamma kvinnan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns också pralleller mellan Feringisregler och Talmud. Åå andra sidan kan man nog säga att dessa regler är den sanna driften av fundamentalister och deras tro på dogmater. Men visst finns det ett skimmer av anti-semitism i just denna ras och det behövs inte några större tolkningar till detta.

<{POST_SNAPBACK}>

Vilka är dessa paraleller med Talmud?

Vad menar du med skimmer av anti-semitism?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns också pralleller mellan Feringisregler och Talmud. Åå andra sidan kan man nog säga att dessa regler är den sanna driften av fundamentalister och deras tro på dogmater. Men visst finns det ett skimmer av anti-semitism i just denna ras och det behövs inte några större tolkningar till detta.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag gissar att det är Rules of Acquisition du jämför med Talmud ("den judiska regelboken"). Men jag vill bara säga att isåfall är det en dålig jämförelse. För det första har alla religioner nedskrivna regler om hur man ska leva och uppföra sig. För det andra är Talmud ett religöst budskap som alla judar bör följa medans Rules of Acquisition snarare är en samling ordspråk.

Sen vill jag säga att jag aldrig kommit på tanken att koppla samman Ferenger med anti-semitism. För mig har de alltid varit en lite överdriven attack mot de värsta sidorna av den amerikanska kulturen.

Och att prodecenterna avsiktligt skulle gömma små anti-semitistiska budskap i Star Trek är ju så absurt och löjligt att ingen här på forumet verit dum nog att utala den misstanken. De är ju huvudsakligen anti-nazistiska budskap som trumpeteras ut med jämna mellanrum.

Och om det skulle vara oavsiktligt förstår jag inte varför vi överhuvudtaget pratar om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njaa inte helt riktigt, det är så att just RoA har ganska många gemensamma nämnare med just Talmud. Ingen annan religion har så starkt numrerad lag som just Judendomen och dessa numrerade lagar är också det enda som behövs för att driva ett fuktionellt samhälle enligt den judiska fundamnetalisten. Detsamma gäller just feringis, en stark numrerad lag som håller ihop ett samhälle. Båda dessa lagar är dessutom marginaliserade, Ferengis har den men får inte använda den på det sätt som de vill och detsamma gäller också de judiska fundamentalisterna.

Nu till omedvetenhetens stora betydelse för författarna och behovet av att disskutera detta.

Skulle ett antal slumpvalda människor i väst få i uppgift att rita eller beskriva en typisk penningskurk så skulle dessa beskrivningar vara otäckt lika. Med all sannolikhet skulle personen ha små åtsittande ögon, en tydlig näsa, smala läppar och svart hår. Ett tydligt exempel på detta är den så kallade fantombilden av palmes mördare, denna bild är egentligen en utmärkt samlad fördomsbild av hur en skurk ska se ut. Man skulle kunna se denna generella bild som en nidbild.

Denna nidbild finns också med i vår litteratur historia där denna nidbild väldigt ofta har starka förbindelser med just - bra gissat - judar. Detta betyder att den ned ärvda generella bilden är en nedärvd anti-semitism. Som författare av något är det väldigt viktig att man är medveten om dessa bilder för att inte bli en bärare av något gammalt och unket. ST-författarna är mycket duktiga med detta och söker nya vägar och ofta är det riktig spännande och subtilt. Men när det gäller ferengisarna har de varit alldels för "lata". De har inte varit uppmärksamma på detta. Jag tror att driften av att bli "roliga" gjorde att man inte såg upp.

Visst stundom är ferengis riktigt underhållande och det finns en bitsk satir som sparkar åt rätt håll. Men samtidigt är de också bärare av en nidbild som har funnits många hundra år i det västliga samhället. Ett omedvetet språk är det som verkligen behövs diskuteras för att vi ska kunna bli medvetna om vad vi egentligen bär med oss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående nidbilder hur framstäls inte tyskar i star trek? Som en onskefull nazist. Har de funits någon "god" tysk eller tysk kultur i star trek.

Om vi senare tar de elaka nazisterna framställs de alltid som totalt hjärndöda, ytterligare en vanlig nidbild (de måste endå varit mycket kreativa om de lyckades erövra i halva europa)

Jag har inget för nazismen och dess fasansfulla brott de begick, men jag vill bara visa vad som händer om man överstuderar allt. Tänk på de stackars tyskarna som måste bära sina förfäders skuld igen och igen, trots att de var födda efter 1945...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart är detta samma tråkiga inslag i en skriven text. Det är ju dessa nidbilder man måste se upp med när man skriver, gör man inte det blir det lätt en mycket tråkig rext.

Men det är dock en ung nidbild och har inte förvaltats under flera hundra år och kanske inte helt kämförbar - men visst jag håller med dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inget för nazismen och dess fasansfulla brott de begick, men jag vill bara visa vad som händer om man överstuderar allt. Tänk på de stackars tyskarna som måste bära sina förfäders skuld igen och igen, trots att de var födda efter 1945...

<{POST_SNAPBACK}>

Det är väll det som kallas för "släktförbannelse". Jag själv är halvtysk, min mor och hennes familj fick fly från Tyskland till Sverige i slutet på 30-talet.

Jag tycker inte att det är så "synd" om tyskarna utan ser det mera som en oundviklig konsekvens. Detta kommer att ältas, förhoppningsvis, i många år till.

Det som hände i Tyskland under 2:a Världskriget går inte att sopa under mattan, eller bara att stryka ett streck över. Tyskarna går inte omkring och tycker att det är synd om dem själva. Den vanlige tysken är lika förundrad över detta som vem som helst.

Judarna tycker inte heller synd om sig själva fast att de har varit hatade i mer än 2000 år. När jag hör historierna av min mamma så förstår jag att den kollektiva skulden är ett surt äpple att bita i, och tyvärr är det bara att ta en tugga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lite ot men intressant ändå:

såg en dokumentär om berlin på discovery för några veckor sedan. det var det vanliga rabblandet om stadens historia, nazism, checkpoint charlie etc, men sen gjordes det en mycket intressant kommentar om den judiska kulturen i berlin idag. faktum är att den är så pass stark och så pass statligt finansierad som en kulturverksamhet kan bli så att jerusalems judiska kulturliv bleknar i jämförelse. de intevjuade en judisk musiker om detta och han hävdade att det var mycket lättare för judiska kulturarbetare att få anslag för sin verksamhet än för någon annan etnisk grupp i berlin. detta torde väl tyda på att det råder en viss kollektiv skuld och ett försök att gottgöra sina missgärningar på åtminstone något sätt.

sen finns det ju rätt många gamla nazister kvar i tyskland. en historia som min gymnasielärare i tyska berättar poppar upp: hon besökte sin familj i münchen och var en dag ute och gick för sig själv. hon fick se en gammal man ha svårigheter att ta sig uppför en trappa och hjälpte honom med det. när hon sa hejdå till mannen stirrade han stint på hennes svarta hår och sa: nicht besonders arisch...(inte särskilt arisk...reserverar mig för stavningen)...

anyway, för att återknyta detta till star trek så håller jag med föregående talare att ferengis snarare är en nidbild av det kapitalistiska samhället i sig än av en viss etnisk grupp. intressant nog så fungerar ju deras samhälle rätt väl, i alla fall inom sina gränser och det ställer en annan intressant fråga: är absolut kapitalism (som den utövad av ferengis) ett fungerande samhällsmönster? för ferengis verkar det så, men man får ha i åtanke att detta rör sig om en kapitalistisk utopi. på samma sätt hade fullständig kommunism fungerat - i en utopi - men verkligheten ser ju tyvärr inte ut så.

:ferengi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste en del om detta med semitism inom ST på massor av sidor igår, och det var intressant. Den folkgrupp som på något sätt kände sig mest utsatt i ST var asiater, alltså inte araber eller judar.

En sak som dök upp lite här och var, var att det är så många bakom tillverkandet av ST, producenter mm, som är judar så varför skulle de tillåta nidbilder av just judar?

Annars i Hollywood är det lite si och så när det gäller nidbilder. Man änvänder gärna stereotyper mm inom film och tv. Man tog t.ex Independece Day där man får se en man av judisk börd som försöker avsluta sina affärer i en bil innan slutet kommer. Detta ses inte med blida ögon.

Men när det just gäller ST så är den serien ganska så befriad från nidbilder mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske asiaterna läser hur på disskussionsforum hur folk argumenterar för vikten av att ha t.ex Svarta, Religösa, Homosexuella eller dylika i serierna och känner sig bortglömda och inte tagna på allvar eftersom ingen talar om vikten av asiater?

En Kines, Japan eller Vietnames skulle kanske få det intrycket av att läsa på vårt forum? Vad vet jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också hört detta, men hur kan det komma sig att just asiaterna känner sig påhoppade är det Vulcan och Romulaner som är orsaken till detta. Eller är det så att man identiferar sig med Harry Kim som aldrig fick någon större pondus.

<{POST_SNAPBACK}>

Detta är lite lustigt, om man nu får använda det ordet, jag menar att vi tycker oss se ett folkslag eller en ras i ST som på något sätt "liknar" en nidbild av ett verkligt folkslag, men alla håller inte med mm. Och så visar det sig att det är just asiater som känner sig utpekade i ST, någonting som de flesta av oss inte kunnat gissa.

Men det måste ju vara någonting i ST som förolämpar dem, någonting som vi har svårt att se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En Kines, Japan eller Vietnames skulle kanske få det intrycket av att läsa på vårt forum? Vad vet jag?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja man kan verkligen undra vad asiater tycker om hur de framställer Kim, ärlig, jobbar hårt och endå blir han inte befodrad utan odågan Paris blir det RASISM! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

George Takei, han som spelar Sulu i orginal ST, är asiat och har en framträdande roll. Så jag förstår inte varför asiatiska ST fans ens orkar bry sig om den tråkiga Harry Kims öden.

Redigerad av Smirf
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...