Jump to content
Sign in to follow this  
Pjotr'k

Voyager på SVT, del 4

Recommended Posts

Omega Directive var ju jättebra!! 9/10 helt klart!

Vad söta Janeway och Chakotay var när han övertygade henne om att hon inte behövde göra det här själv! *ler* Har sett den delen 8 gånger till redan (och roat mig med att lära mig replikerna *dah*)

15 ggr är ganska mycket :) Fast jag ska inte säga nåt, har sett Resolutions ca. 20-25 gånger... Vet inte riktigt varför eftersom avsnittet inte är så där jättebra...

Quiet: Turkiet!! Lyllo, jag vill oxå vara på ett varmt ställe nu ju... :( Orättvist...

//Ella

Omega Direktive 9½/10 Jag tror att framtida avsnit har mycket svårt att bli så här bra.

Och att Borger har någon form utav tro var kul att veta, de är inte så hjärtlösa trtots allt.

(Det här var tydligen en höjdare)

Avsnittet höll god klass, hög spänningsfaktor och en del intressanta ingredienser. Men jag vågar nog inte sätta mer än en 8 av 10. Ska se om det idag, då det inte var lugn och ro igår.

Omega var rätt bra.. Typ VG.. Men en sak (kalla mig sjuk gärna) men jag.. Eller kolla själv.. Ni som bandade Omega prime.. Men när Seven talar med Chakotay tror jag det var så typ spände hon nackmusklerna.. Hon såg ut som nåt *censur*.. Såg rätt mysko ut ändå.. He.. Jaja.. Men annars.. Vet nån om det finns anspelningar på the omega prime i nåt TOS avsnitt? Eller nån annan serie? Verkar rätt intressant dom där molekylerna.

Nä det var första gången jag hörde om omega derektivet.. har både fölt startrek och nu voyage och har aldrig förut hört om omega derektivet.. skulle vara kul om någon annan hört något..

Jättebra avsnitt ! Verkligen ! 8,5 / 10. Jag vill inte sätta varken 9 eller 10. Det kan bli bättre på vissa punkter.

Men min video lyckades inte få med de sista två sekundrarna, vad hände efter att Janeway pratat med Seven i da Vinci´s ateljé ?

//Lollo

Seven fick ett litet inslag av religon.. Janeway pratade lite med seven sen slutade det.. Hitils det bästa avsnitt av dom alla.. Kul och se om fortsättningen håller samma kvalité

Så, alla tyckte visst att avsnittet var bland det bästa som visats (förutom några skönhetsfel). Då får vi se vad vi tycker om kvällens avsnitt. Den får 7,5 av 10, av mig. Kanske 9/10, bara för att det vore kul att se Ellas min under avsnittet. Nu kan jag ju inte det, men ni förstår nog varför när ni ser det. Det har att göra med Chakotay och en kvinna...

Unforgettable: Lite småsegt avsnitt, förutsägbart på gränsen till blödigt. Får 6/10 av mig.

La ni märke till hur hon tjejjen bara helt enkelt stal glansen från Seven ? Och minen hon fick från Seven sedan !

Ella: Det kändes lite konstigt, eller hur ?

//Lollo

Unforgettable: Själv anser jag att det är ett av de sämsta avsnitt den här säsongen. Max 5 av 10 av mig.

Omega: Ett av de bättre avsnitten den här säsongen. 9 av 10 av mig.

Sen tänkte jag på det, nån som vet om/när SVT sänder säsong 5?

Sen måste jag bara passa på att tipsa om dessa länkar (om ni inte redan varit inne på dem...)

http://www.skrattnet.com/microsoft/startre...r_microsoft.asp

http://www.skrattnet.com/microsoft/data_med_win95.asp

(Ändrad av Mr Banana kl. 8:46 pm den juni 24, 2001)

Tyckte avsnittet var lite för förutsägbar öch till gränsen till för blödig, klar favorit när Tuvok säger att hon skulle vara "livvakt" till Neelix (konstigt att han inte redan har en...). Lite seg på sina ställen.

Får  7/10 av mig.

Förvisso bra med ett stillsamt avsnitt som kontrast till den sensaste tidens actionhysteri, men som Quiet skrev, förutsägbart och dessutom saknar jag Chakotays tveksamhet gentemot Janeway, en relation som plötsligt inte existerade. Skumt. Tänkte, som Peter, på hur Ella skulle reagera...

Jo, tänkte samma sak jag. No offence Ella. ;)

Men Janeway verkade ju inte ha någonting emot hans nya förhållande. De kanske redan hade haft "snacket" ?

Alla är visst väldigt nyfikna på hur Ella reagerade... :)

Ella reagerade genom att stänga av tv:n, gå därifrån och vägra kolla... Hade tyvärr också elaka familjemedlemmar som envisades med att stå och skrika "Dom pussas!!"

Jag har alltså inte sett mer än halva avsnittet, men jag ska nog se resten ikväll. Fast det jag såg räcker gott och väl... Sen blir det tröst-tittning på först Fair Haven (för att jämna ut det lite), sen Resolutions och Coda om jag hinner...

En lite mer icke-emotionell synpunkt: Hur funkar egentligen det här med att dom inte kommer ihåg Kellin? Om tex. Chakotay, Kellin och Kathryn är på holodecket och åker skidor, kommer Chakotay och Kathryn ihåg att dom har åkt skidor med varandra -men inte med Kellin- eller glömmer dom det också i samband med att dom glömmer Kellin??

Långt inlägg det här blev...

//Ella

Du förstår, vi här på forumet är inte bara Star Trek-skadade. Vi är forumskadade också. ;)

Det tänkte jag på också, det där med att mätningarna inte stannade kvar i datorerna. Impossible ?

Så vad kommer Chakotay ihåg från när han var med Kellin ?

Att han satt och stirrade ut i tomma rymden ?

//Lollo

Forumskadade är så sant så! :) Det är också det enda som går att göra när man är bakom en brandvägg som jag är för tillfället... Det är så typiskt, gratis internet på jobbet men jag kan inte chatta, inte ladda ner saker, inte göra nåt... Tänk på alla Voyager avsnitt jag kunde laddat ner...

Usch, vad OT det här blev... men jag har inget bättre för mig...

Synpunkt 1:

Citat: från Quiet den 4:22 pm den juni 25, 2001

Du förstår, vi här på forumet är inte bara Star Trek-skadade. Vi är forumskadade också. ;)

Det tänkte jag på också, det där med att mätningarna inte stannade kvar i datorerna. Impossible ?

Att han satt och stirrade ut i tomma rymden ?

Mycket av det som vi minns av händelser långt bak i tid har fördunklats med tiden. En hel del som jag borde minnas är helt enkelt inte där längre. Om jag satt med en vän vid Vätterns strand och pratade om en mängd saker den 3 maj 1988, så kanske jag kommer i håg att jag satt på den platsen. Jag kommer i håg den vackra solnedgången, att andra ungdomar spelade brännboll bakom där jag satt och rökdoften från en grill. Däremot kanske jag inte kommer i håg vem jag satt där med. Detta är inget ovanligt (i varje fall inte för mig ;) ).

Kanske fungerar feromonerna som så att de påskyndar den processen med så stor fart att det efter ett dygn inte finns några spår av personen i minnet.

Det skulle vara intressant att se Chakotays min när han efter sisådär ett år hittar det brev han skrev och läser om händelserna under detta avsnitt. Vad tror han:

Att han måste ha varit sinnesförvirrad som skrev ned det här dravlet, eller

Att det verkligen har hänt?

Synpunkt 2:

Sedan tyckte jag först att det var en väldigt enkel lösning att säga att ett datavirus var planterat i systemet. Ett datavirus lämnar spår efter sig på ett eller annat sätt. Det jag kom att tänka på var att om man inte har något minne av att en person hade funnits, så bryr man sig väl heller inte om att leta efter spåren, eller hur? Det var alltså en rätt så genomtänkt lösning (förutom det här med frågetecken kring om det är möjligt att skapa ett sådant extremt selektivt virus).

Synpunkt 3:

Om de planterade ett datavirus i systemet så rensades all information om Kellin och hennes ras från det systemet.

Andra rasers minnen tas också bort, med feronomer som hjälp.

Men: 7/9 har delvis ett maskinsystem med dataprocessorer i sig. Detta är helt fristående från huvuddatorn, även när hon regenererar så är Borg-systemet fristående från huvuddatorn. Borde då inte hennes maskindel minnas händelsen?

Visst, det kanske är irrelevant och rensas bort p g a det, men i princip så skulle hon även här veta mer än övriga besättningsmedlemmar.

Det här var ett långt meddelande. Jag ville bara meddela allt detta för att visa att jag kunde bräcka er allihop! ;)

(Ändrad av Peter kl. 5:00 pm den juni 25, 2001)

Citat: från Peter den 4:59 pm den juni 25, 2001

<Det tänkte jag på också, det där med att mätningarna inte stannade kvar i datorerna. Impossible ?

Att han satt och stirrade ut i tomma rymden ?>

Men han måste ju komma ihåg allt annat. Han var ju knappast ensam med Kellin hela tiden... Som mitt tidigare exempel med skidåkningen. *irriterar sig på det här*

<Mycket av det som vi minns av händelser långt bak i tid har fördunklats med tiden. En hel del som jag borde minnas är helt enkelt inte där längre. Om jag satt med en vän vid Vätterns strand och pratade om en mängd saker den 3 maj 1988, så kanske jag kommer i håg att jag satt på den platsen.>

Jo, men det är tio år sen, inte två veckor...

<Kanske fungerar feromonerna som så att de påskyndar den processen med så stor fart att det efter ett dygn inte finns några spår av personen i minnet.>

Men alla andra personer då?!!? Jag har verkligen hakat upp mig på det här.

<Det var alltså en rätt så genomtänkt lösning (förutom det här med frågetecken kring om det är möjligt att skapa ett sådant extremt selektivt virus).>

Det är Star Trek. Allt är möjligt. För att citera nån (kommer inte i håg vem) " 'nough said."

//Ella

Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

• Create New...