Jump to content
Sign in to follow this  
Pjotr'k

Voyager på SVT, del 4

Recommended Posts

Jo, om vi tänker så som Peter föreslår (väldigt smart Peter !) Så borde ju ändå någonkomma ihåg någotav henne.

Sen så konstaterade Chakotay ju i "Year of ####" att borttagandet av en asteroid kanske påverkar massorav civilisationer. Så det Kellin gjorde på Voyager måste ju leda till någontingsom kan spåras tillbaka till henne.

Inte sant ?

//LOllo

Citat : Från Peter den 4:59pm den 25 juni, 2001

......Synpunkt 3..... Men: 7/9 har delvis ett maskinsystem med dataprocessor i sig. Detta är helt fristående från huvuddatorn, även när hon regenerar så är Borg-systemet fristående från huvuddatorn. Borde då inte  hennes maskindel minns  händelsen?......

Peter. Har du inte kanske  haft tänkat på att Kellin har stannat på skeppet i ca två veckor?

Det kan vara en möjlighet att Kellin  har studerat hela skeppet och besättningen  och har samlat stor kunskap om besättning och deras vanor bland annat Seven of Nine.

Tänk på att Kellin som kommer från en värld med okänd avncerad grejor som Voyager inte har upptäckat (/inte känner till) bland annat  datavirus ännu.  Därför  har Kellin  och hennes folk  möjligt  kunnat att utradera Seven of Nines komplicerad minne.

Tyvärr, men jag är inte säker på min egen teori.

Peter, Urs??kt för att jag var tvungen för att förkorta  ditt citat väldigt ....

Avsnitt Unforgettable: 6/10                        

Ursäkt för min dåliga svenska  

(Ändrad av Nettan kl. 10:53 pm den juni 25, 2001)

Citat: från Quiet den 9:56 pm den juni 25, 2001

Jo, om vi tänker så som Peter föreslår (väldigt smart Peter !) Så borde ju ändå någonkomma ihåg någotav henne.

Sen så konstaterade Chakotay ju i "Year of ####" att borttagandet av en asteroid kanske påverkar massorav civilisationer. Så det Kellin gjorde på Voyager måste ju leda till någontingsom kan spåras tillbaka till henne.

Inte sant ?

Du har en stark poäng där. Jag har inget annat svar.

Därför  har Kellin  och hennes folk  möjligt  kunnat att utradera Seven of Nines komplicerad minne.

Borde inte Borg kunna motarbeta en sådan offensiv? Fast det förstås, Borg är inte helt oemotståndlig, det har vi ju ofta märkt (Species 8472, Experimenten på Voyagers besättning samt inte minst Janeways fruktbara försök).

Kanske var ett otroligt bra virus men Voyagers besättning borde kunna ta bort det eller isolera bort konsollen i fråga som de planterade viruset i. Men det är ändå lurit

(Ändrad av Mikael kl. 7:52 pm den juni 29, 2001)

Glömde att sätta betyg: 7 av 10.

Intressant debatt, reflekterade inte direkt över dessa detaljer. Man kan ju även fråga sig om det är så otroligt smart att låta dessa isolerande varelser manipulera systemen hur som helst. Då ingen skulle komma ihåg dem,  hade de ju möjlighet att göra precis vad som helst.

Detta leder osökt in på morgondagens avsnitt. Har redan sett det och tänkte recensera det direkt med liten

SPOILERVARNING:

(kul att själv få skriva det någon gång ;))

Allting vi gör lämnar spår i historien, större och mindre. Dessa spår är alltid öppna för tolkning och fri värdering.  Desto större tidsperspektiv, desto större risk för förvanskning och faktaselektion. Exakt detta handlar "Living Witness" om,  en civilisation av två arter, där Voayger fördöms som ett brutalt krigsskepp som satte djupa, destruktiva spår hundratals år in i framtiden.

Tänk om vi kunde få tillbaka sådana förbrytare själva. Hur skulle vi döma dem. Nu är detta (ännu) en omöjlighet, men är man skapad som ett hologram, så. Den bristande bilden av historien får i nutid brutala konsekvenser och tänder revolutionsgnistan i ett samhälle som vilar på skuld och förtryck.

Mycket bra avsnitt, intressant moralisk diskussion och en mer hänsynslös variant av Voyagerbesättningen med läckra handskar.

Ja, jag kan inte göra annat än hålla med dig Herman.

Oh vad bra det var ! Jag ryste riktigt av välbehag, grät nästan av beröringen och skrämdes av övertygelsen i skådespeleriet ! Solklar 9/10.

Enda minuset var nog att storyn var aningen rörig och svårförstådd. En genomtittning till skadar nog inte.

Annars så tycker jag att sminkavdelningen verkade haft roligt. Kathryns hår och Chakotays tatuering.. jaja.

Att se Tuvok småle var ju också en upplevelse.

//Lollo

Jag tyckte det var jättedåligt. Var kanske inte jätteengaerad heller, men det var för konstigt för min smak *fattar fortfarande inte*

Som sagt Lollo, sminket måste ha haft kul :)

Måste kolla på "Q and the gray" igen för att studera eventuella likeheter mellan Q's tatuering och den Chakotay hade igår... I brist på bättre syssselsättning...

Roligaste repliken var helt klart Toms kommentar till Neelix, "Watch your mouth, hedgehog." rofl, säger jag bara.

//Morgonpigga Ella -som fortfarande har problem med den j**la trackballen....

Jaså ? Jo, jag tror att det avsnittet kan vara ett såntdär älska/hata.

Det citatet var skoj. Ett annat hemskt var:

Neelix: "Approximately 3 000 Kyrians dead."

Janeway: "That's it?"

Tuvok: "The bioagent is still dispersing through the                    atmosphere. The fatality rate will be 300 000 soon   enough."

Janeway: "How soon?"

Tuvok: "Best guess... one hour."

Janeway: "Why do you always keep me waiting Tuvok?

Tuvok: " :) "

Tyckte det var skoj avsnitt, men Doktorn är ju kvar på Voyager, var det en kopia som de fick på planeten då?

Rätt roligt avsnitt, får 9/10 av mig.

Jag fattar inte heller det där med doktorn... Fattade verkligen ingenting, och jag tror inte det hjälper att se det igen... det är tråkigt när avsnittetn inte involverar mer än en person...

Hur många avsnitt är det kvar på säsongen föresten?

Men asså, det va ju massor med snygga anknytningar till dagens samhälle, och så fick man se Tuvok le!! ett grymt leende, men iaf :)

Bara tre! *snyft*

Okej, Tuvoks leende ger plu poäng, men anknytningar till dagens samhälle...

Du har nog rätt, men jag vill inte ha nåt verkligt, jag vill ha sience fiction! Overkliga avsnitt är roligar, imm. (kan man förkorta det så på svenska? imh på engelska fattar ju alla, men imm? "i min mening" alltså :)  )  

Jag förstår inte att så många tyckte att avsnittet var så dåligt, IMM är detta en höjdare. Jag gillar doktorn, så det spelar väl in. Leende Tuvok är inte heller fel.

Doktorn bestod i detta program av den "riktiga doktorns" holografiska back-up. De måste alltid ha en backup där allting sparas, så att om doktorn försvinner, så försvinner inte hela programmet. Det enda som försvinner är väl den senaste timmen eller så.

Jag älskar doktorn i detta program. Han lever verkligen ut rollen till fullo. Jag längtar efter TrekCon 2002, då jag får se Robert Picardo live! Han är ju helt underbar.

Ja, annars får inte Robert Picardo så mycket utrymme, men det tror jag Tim Russ tog tillvara på. han är ju en himla rolig karaktär.

Ella: Se nyöppnat ämne "vad vill vi se ?"

Tycker om när smilade lite, det var riktigt coolt.

Tycker att Voyagers bäsettning var mycket coolare med skinhandskar än vanligt. Nu var det riktigt grymma med dem. När Harry och Chakotay slog den där killen så lekte de God guy och Bad guy där Chakotay var den riktigt God guy. Ganska verkligt. Rätt bra avsnitt, undrar om Doktorn kom hem när han stack iväg.

Citat: från Mikael den 9:09 pm den juli 2, 2001

Tycker om när smilade lite, det var riktigt coolt.

Tycker att Voyagers bäsettning var mycket coolare med skinhandskar än vanligt. Nu var det riktigt grymma med dem. När Harry och Chakotay slog den där killen så lekte de God guy och Bad guy där Chakotay var den riktigt God guy. Ganska verkligt. Rätt bra avsnitt, undrar om Doktorn kom hem när han stack iväg.

Det har jag också undrat över, i en tidigare diskussion. 700 år senare - hur långt har Stjärnflottan kommit då. Man tycker ju att de borde ha hunnit komma förbi en gång till, till Delta-kvadranten, eller var de nöjda med det som de hade i Alfakvadranten? ???

Angående om doktorn kom hem så borde väl teknologin gått ganska mycket framåt på 700 år. De kanske har kommit på något sätt att resa fortare?

Om dom har gjort det så tar det kanske inte tar så lång tid för doktorn att komma hem.

Nu till avsnittet: Jag skulle nog ge avsnittet 7/10. Det var ganska roligt att se en "grym" Voyager besättning. Jag tror att doktorn måste ha kännt sig väldigt ensam iframtiden iaf ibörjan och sen när han reste hem.

Jag undrar faktiskt om doktorn kom hem. Det kanske inte fanns någon Jorden eller Federation kvar. Om det fanns kvar vad skulle han göra? Läkarkunskaperna borde väl också gått framåt och då är väl doktorn lite "out of date".

Det finns mycket man kan spekulera om.

På 2800-talet finns fortfarande Jorden och Federationen kvar (enligt avsnittet Future's End). Förhoppningsvis fanns det något ännu kvar 200 år senare.

Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

• Create New...