Gå till innehåll

Tuffast episod-titel


mumle

Rekommenderade inlägg

*1/2 spoiler varning*

The voyager conspiracy är inte något att se fram emot. Jag tänker inte säga varför för det kanske folk vill se själva...men om ni missar är det inte hela världen.

*slut på 1/2 spoiler varning*

Resa på engelska tror jag även kan vara voyage, engelsken har typ snott ordet från franskan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*1/2 spoiler varning*

The voyager conspiracy är inte något att se fram emot. Jag tänker inte säga varför för det kanske folk vill se själva...men om ni missar är det inte hela världen.

*slut på 1/2 spoiler varning*

Varför spoilar-varnar du den? Den har ju redan gått på SVT. :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan hålla med dig.  Hadde passat bättre om man hadde döpt dubbel-avsnittet till - The Final jurny(stavning funkar inte i dag), eller - The end of a jurny.  Något namn som anknöt till slutet av deras resa lite bättre.

Hur stavas "resa" på engelska....????? Jag är helt tomm i dag.  För tidigt på morgonen anntar jag.

*SPOILERVARNING*

Journey, tror jag. Jag tycker dock att ett sådant namn skulle spoila för mycket, att det tog slut liksom, att de kommer hem. Iofs så är ju End Game inte särskilt bra heller. Kommer iofs inte inte på ngt bättre, så jag ska väl inte säga ngt. :rolleyes:

När det gäller tuffa titlar, tycker jag att "The Voyager Conspiracy" är ett rätt coolt namn. När jag läste det på stvoyager.nu, blev jag genast förväntansfull på avsnittet. :)

Alla vet ju att dessa avsnittet är de sissta, så varför hymmla om något som är uppenbart. The Final Journey skulle ju anknyta bra till Voyagers resa genom DeltaQ, och att den resan nu närmar sig ett slut. Endgame l??ter som Game Over på ett spel. Voyager är ju inte något spel, det är/har varit en resa på liv och död.

Journey.....ja så var det nog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla vet ju att dessa avsnittet är de sissta, så varför hymmla om något som är uppenbart.  The Final Journey skulle ju anknyta bra till Voyagers resa genom DeltaQ, och att den resan nu närmar sig ett slut.  Endgame låter som Game Over på ett spel.  Voyager är ju inte något spel, det är/har varit en resa på liv och död.

Journey.....ja så var det nog.

Hehe. Tänk om de hade döpt avsnittet till "Game Over". Det hade varit riktigt illa. :)

Jag håller med om att de kunde kommit på ett snittsigare namn än "Endgame", men vad förväntade ni er. Det är trots allt Voyager vi pratar om. ;) *hackar på dåliga Voyager*

"The final journey" tycker jag inte är ett särskilt bra namn det heller. Deras resa har alltid varit densamma, resan hem till AQ, och "final journey" låter som det syftar på en delresa inom den stora resan, något som bättre passar TOS eller TNG. Då hade till och med "Journey's End" passat bättre. :)

Ojoj, vad jag flummar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

End Game syftar dock inte på Game Over, utan det är en shack-term. Inte riktgit hundra, men jag har för mig att det är när alla de värdefulla pjäserna är borta och kvar är bara kungen och ett par bönder, ett sånt läge är ett av det mest krävande i shack eftersom du måste var på hugget hela tiden eller så kan du förlora partiet.

Således är väl titeln inte helt värdelös.

Redigerad av nx01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

End Game syftar dock inte på Game Over, utan det är en shack-term. Inte riktgit hundra, men jag har för mig att det är när alla de värdefulla pjäserna är borta och kvar är bara kungen och ett par bönder, ett sånt läge är ett av det mest krävande i shack eftersom du måste var på hugget hela tiden eller så kan du förlora partiet.

Således är väl titeln inte helt värdelös.

SPOILERVARNING

-

-

-

Jag tyckte aldrig att saker och ting kändes särskilt krävande för Voyager i "Endgame". Super-Janeway reste tillbaka i tiden med sin super-teknologi och sin superteknobabbel-förmåga och hjälpte Voyager att lätt som en plätt slå ut mängder av Borg-kuber och, utan några större problem, döda Borgdrottningen. Begreppet "endgame", så som du beskriver det, känns alltså inte särskilt träffande. Om Borgerna däremot hade framställts som åtminstone lite skrämmande, så hade det passat. ;)

-

-

-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*1/2 spoiler varning*

The voyager conspiracy är inte något att se fram emot. Jag tänker inte säga varför för det kanske folk vill se själva...men om ni missar är det inte hela världen.

*slut på 1/2 spoiler varning*

Varför spoilar-varnar du den? Den har ju redan gått på SVT. :huh:

Oops, trodde att det var nästa avsnitt...sorry :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är ju (i stort sett) samma människor; Rick Berman, Michael Piller, Jeri Taylor och Brannon Braga, som har gjort både Voyager, TNG och DS9!

Jo, men var det de som skrev/bestämde titeln på End Game? Har de inte speciella manusförfattarer som hjälper till med det? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är ju (i stort sett) samma människor; Rick Berman, Michael Piller, Jeri Taylor och Brannon Braga, som har gjort både Voyager, TNG och DS9!

Jo, men var det de som skrev/bestämde titeln på End Game? Har de inte speciella manusförfattarer som hjälper till med det? :huh:

Dom har ju andra författare till hjälp, men det är troligtvis dom som har sista ordet.

Sen var det inte enbart pga. av diskussionen om Endgame's titel som jag ville påpeka detta, det har varit uppe förr om att Voyagers skapare är så mycket sämre så jag ville bara upplysa om att det är samma människor...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är ju (i stort sett) samma människor; Rick Berman, Michael Piller, Jeri Taylor och Brannon Braga, som har gjort både Voyager, TNG och DS9!

Jo, men var det de som skrev/bestämde titeln på End Game? Har de inte speciella manusförfattarer som hjälper till med det? :huh:

Dom har ju andra författare till hjälp, men det är troligtvis dom som har sista ordet.

Sen var det inte enbart pga. av diskussionen om Endgame's titel som jag ville påpeka detta, det har varit uppe förr om att Voyagers skapare är så mycket sämre så jag ville bara upplysa om att det är samma människor...

Det är inte samma skapare till alla serierna. Den enda som har varit med och skapat (och då menar jag skapat som i "att planera serien innan den började") alla serierna (efter TOS) är Rick Berman. Dessutom så har de direkt ansvariga för olika avsnitt och säsonger ändrats under tidens gång och varit olika i olika serier. Vad jag vet så har t.ex. Brannon Braga knappt varit involverad i DS9 överhuvudtaget, medan han haft stort inflytande i Voyager (från sägong 4 och framåt) och självklart Enterprise. Rick Berman var inte heller så starkt involverad i DS9:s senare säsonger, utan avsvaret var överlämnat till någon annan (vars namn jag inte minns just nu).

Det är ju faktiskt också så att folk förändras med tidens gång. Rick Berman t.ex. var förmodligen fylld av skaparglädje under TNG:s tid, men som han har sagt i intervjuer så tröttnade han på samma gamla visa (dvs. 23:e århundrandet) under Voyagers senare säsonger. Detta leder självklart till lathet.

(Som stort DS9-fan som måste jag därför avsluta med:)

Detta är ju då självklart anledningen till varför DS9 är så väldigt bra, medan Voyager är av ... tja ... tvivalaktig kvalitet för det mesta. ;)

Redigerad av Sotunk
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Journeys End finns ju redan (TNG) men bäst titlar, det har nog TOS även om DS9 har många tuffa starka (militära) titlar. "For the World is Hollow..." är nog bäst

Jag vet att "Journey's End" redan har använts, men de olika serierna har använt samma namn på avsnitt förut - för att inte tala om "First Contact" och "First Contact".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att "Journey's End" redan har använts, men de olika serierna har använt samma namn på avsnitt förut - för att inte tala om "First Contact" och "First Contact".

Fast det var ju egentligen inte olika "serier".....

Ett annat, mycket passande, namn är ju "All good things..."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...

Voy

Future's end

Time and again

Ex post facto

tng

Inner light

Who watches the watchers

Ent

Strange new world

Future tense

Detta är några bra avsnittnamn jag kan komma på just nu. Vilken som jag tycker bäst om? Det beror på vilket humör jag är på. Just nu håller jag på Future's end och Strange new worlds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Jag tycker att TOS har de häftigaste episod-titlarna. Det beror mest på att de flesta är så långa. Den absolut bästa TOS-titeln enligt mig är (än så länge) "The city of the edge of forever"

Hmm, jag tror att det finns ett south park avsnitt som heter just The city of the edge of forever...kan de inte hittapå nåt själva? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 år senare...

TNG:

Encounter at Farpoint

Where no one has gone before

When the bough breaks

DS9:

The die is cast

The way of the warrior

The sword of Kahless

In purgatory´s shadow

Ferengi love songs :lol:

Call to arms

Far beyond the stars

VOY:

Eye of the needle

Future´s end

Year of hell

Prey

Live fast and prosper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...