Jump to content
Sign in to follow this  
EoNeel

Firefly, tv-serien

Recommended Posts

Hade för ovanlighetens skull varken läst eller hört något om Firefly innan jag fick låna kompisens DVD:er med både första säsongen och Serenity.

Gjorde FEL och tittade på filmen först (trodde det var en pilot :blink: )

Jag håller med dom som inte fattar riktigt varför denna serie inte har slagit bättre.

Visst är det lite tunt ibland men jag har sett fasligt mycket värre.

Jag ger filmen hela 7,5/10 och serien 7/10...

...och det är mycket för att komma från mig :)

hittade den dikten på nån sida, kommer tyvär inte ihåg vilken men men. festlig e den iaf:

The Naked Truth Poem

Nathan, I just wanted to let you know,

I’m so pleased you did the Firefly show!

My reason for this will soon become clear,

As I compose this poem and try not to leer.

I know it’s impolite to drool and stare,

But the images moved quickly; I was caught unaware.

I grabbed my remote to freeze the screen,

Cos a finer fanny, I’ve never seen!

It wasn’t the pants that caught my eye,

It was the lovely curve above the thigh.

The phrase Captain Tight Pants really does fit.

That’s a mighty nice tush, sir, I gotta admit.

But it’s actually Joss who deserves the blame,

For fitting those pants that brought you this fame.

Was revenge a part of that amusing stunt,

Of using his photo to cover your front?

I may tease you about your shapely behind,

But I sincerely believe you’re one of a kind.

Blessed with talent, humor, and so much more,

No wonder your flans find you easy to adore!

While ‘Trash’ was showing, I looked away!

“That’s a likely story”, I can hear you say.

As a creative artist, I was forced to peek,

Savoring the curve of a well rounded cheek.

Captain No Pants, you’ve made the Browncoats proud.

Can you hear them singing your praises aloud?

As you’re walking away naked and free,

That’s no “stunt butt”, they squeal with glee!

Okej har nu sett serien (filmen blir i morgonkväll) och jag är väldigt imponerad av serien. Jag tycker nog att bolaget la ner den lite för snabbt, serien utvecklas fint från en bra pilot. De tre avsnitten efter piloten drar ner tempot (precis som man ska) och lägger därmed fast det universum som serien lever i. Snyggt och bra men självklart lider tempot och på så sätt underhållningen. Denna typ av avsnitt uppskattas mer n??r tittarna är fast iserien, men paradoxalt så måste man göra dess först för att få just tittarna att fastna och förstå.

Personligen uppskattar jag modet att Joss Whedon sedan väljer 3 avsnitt till där tempot är lågt för att ytterliggare gå djupare in i karaktärerna. Tyvärr tror jag att det är här vi finner problemet med tappade tittare. När sedan serien slår på den stora trumman med det fantastiska avsnittet Ariel (regisserat av St-räven Allan Kroeker) så kommer dessa tittare inte tillbaka. Vilket är synd, ja mycket synd, för efter Ariel så blir serien riktigt bra och man är på väg till något riktigt stort.

Jaja vi får väll se vad som händer, serien har fått ett kultvärde – med all rätt – och vad detta kommer att leda till är svårt att säga. Men helt klart en box som är värd varenda peng (och för ni som vill ha en textremsa så finns det för nedsatt hörsel, ja ungefär som man måste ha själv för att inte väcka barnen.). Så här starka karaktärer har vi inte sett sedan STs tid. Snyggt, roligt, spännande och en stor dos självdistans hos serien gör den mer tilltalande för allmänheten än BSG. (ja huuvva för Moores allt mer självpretentiösa egotripp, skit också nu blir jag gnällig för att den har las ner och inte BSG)

I morgon blir det film och i kväll kickar Portugal Frankrike eller???

I morgon blir det film och i kväll kickar Portugal Frankrike eller???

Nu ser vi alla till att heja på Jean-Luc Picards hemland på söndag, OK? :)

Oavsett detta - vad tyckte du om filmen Kai Dukat?

Så var det filmen. Enkelt sagt den är en klockren 4, en glad fyra, dvs med ett leede på läpparna såger man fyra. Inte som Down in the valley med Norton, det är en tråk 4, dvs filmen är lysande men underhållningen var inte på topp.

Wheldon har lyckats göra något riktigt roligt med denna film. Det är lika mycket en början som en avslutning. Jag vet inte om det är en pilot eller en avslutning. De problem som fanns i serien blir här upp ordnade på ett sådant sätt att det känns precis som att Firefly säger nu kör vi på riktigt. Man städar på rätt ställen och öppnar på andra.

Humorn är fortfarande typisk för serien, dvs att han låter mycket av det rent filmiska och dramaturgiska bli paradoxer som bildar skratt. Dialogen är dock lite vassare denna gång och det skapas en fin balans mellan bild och ljud. Den är snyggt filmad och klippningen är klassiskt snygg. Det som saknas är dock sublima intriger, det finns inget direkt ifrågasättande av kosmoset och dess uppbyggnad, visst det finns ansatser men de rinner oftast ut i sanden. Detta gör att manuset står lite för löst för att jag ska helt uppskatta detta. Men vem bryr sig vi får ju ändå allt det där andra gällande äventyr och hjältar. Spänningen är dock kanske frånvarande i och med humorn. Men hellre självdistans än pretentiös kvasiintellektualitet.

Helt klart jag vill se mer och jag hoppas det blir mer också.

by the way jag är ledsen men jag hejar alltid på Italien ända sedan Rossi frälste mitt fotbollshjärta. Så jag har haft det riktigt trevligt det gångna veckan.

Nä, försökte ge den en ärlig chans men western+SF gjorde att jag började knorra redan från början. Konceptet funkade inte alls för mig, å andra sidan kändes den trots de unga skådisarna som mer vuxen och balanserad än Josh Whedon's tidigare alster. Kanske hittar Whedon helt rätt med sitt nästa försök..?

Så var det filmen. Enkelt sagt den är en klockren 4, en glad fyra, dvs med ett leede på läpparna såger man fyra. Inte som Down in the valley med Norton, det är en tråk 4, dvs filmen är lysande men underhållningen var inte på topp.

Wheldon har lyckats göra något riktigt roligt med denna film. Det är lika mycket en början som en avslutning. Jag vet inte om det är en pilot eller en avslutning. De problem som fanns i serien blir här upp ordnade på ett sådant sätt att det känns precis som att Firefly säger nu kör vi på riktigt. Man städar på rätt ställen och öppnar på andra.

Humorn är fortfarande typisk för serien, dvs att han låter mycket av det rent filmiska och dramaturgiska bli paradoxer som bildar skratt. Dialogen är dock lite vassare denna gång och det skapas en fin balans mellan bild och ljud. Den är snyggt filmad och klippningen är klassiskt snygg. Det som saknas är dock sublima intriger, det finns inget direkt ifrågasättande av kosmoset och dess uppbyggnad, visst det finns ansatser men de rinner oftast ut i sanden. Detta gör att manuset står lite för löst för att jag ska helt uppskatta detta. Men vem bryr sig vi får ju ändå allt det där andra gällande äventyr och hjältar. Spänningen är dock kanske frånvarande i och med humorn. Men hellre självdistans än pretentiös kvasiintellektualitet.

Helt klart jag vill se mer och jag hoppas det blir mer också.

Jag har nu sett hela serien plus filmen och kan bara instämma helhjärtat i din analys ovan av filmen och av din skrivning omserien tidigare ovan,

Humorn drev det hela framåt uppplever jag.

Plus blandningen av Western och SCIFI.

Jag skulle tänka meg mer i serien, jag fattar inte att SCIFI uppskatas mer... :arg:

Även lilla jag har nu sett denna serien + filmen "Serenity" och jag blev imponerad och GLAD! Jag trodde att det skulle vara många roliga dialoger och komentarer i.o.m. att Joss Whedon skapat den och det var det också. Väldigt kul hade jag. Dessutom var det en väldigt snygg produktion.

Detta rekomenderar jag till alla SF-nördar som dessutom gillar att skratta och le lite grand! :)

Även lilla jag har nu sett denna serien + filmen "Serenity" och jag blev imponerad och GLAD! Jag trodde att det skulle vara många roliga dialoger och komentarer i.o.m. att Joss Whedon skapat den och det var det också. Väldigt kul hade jag. Dessutom var det en väldigt snygg produktion.

Detta rekomenderar jag till alla SF-nördar som dessutom gillar att skratta och le lite grand! :)

"Serenity" är en bra film , en av mina favoriter

Jag tvingade på min kompis och hennes pojkvän min Fireflybox (det bör nämnas att de inte alls gillar sci-fi), men båda älskade serien och filmen sedan. Tyckte det var rätt intressant, för jag tror det visar hur bra den serien är... om man bara ger den en chans. Nu ska jag sätta igång och försöka ST-frälsa henne ;) :lol:

Jag tvingade på min kompis och hennes pojkvän min Fireflybox (det bör nämnas att de inte alls gillar sci-fi), men båda älskade serien och filmen sedan. Tyckte det var rätt intressant, för jag tror det visar hur bra den serien är... om man bara ger den en chans. Nu ska jag sätta igång och försöka ST-frälsa henne ;) :lol:

Jag tror inte att Firefly är vägen för att SF-frälsa människor. Det är Joss Whedon och det märks, det är samma stil som Buffy och Vampyrerna, inte The Next Generation. Bara för att någon gillar en show med rymdskepp behöver de inte gilla andra. Technobabblet är ju ganska frånvarande i Firefly så att säga.

Firefly är mycekt bra imo.

Med risk för att bli utkastad och ratad, men jag tycker faktiskt att Firelfy är bättre än startrek. :)

Synd bara att det enbart är en säsong och att filmen slutar så sorgligt. :(

Edited by ickamicka

Såg Serenity nu.`Jag har inte sett Firefly, så jag bedömer den enbart som film. Det var den sämsta filmen jag har sett i år tillsammans med Farväl Falkenberg.

Det är alltså en riktig kalkon. Varför? Jo, därför det saknas över huvud taget någon introduktion av rollfigurerna och de är alldeles för många och ytliga. Det enda sättet jag kunde skilja på dem var hur de såg ut. Så om man gillar en film där en är svart, en annan har hawaiiskjorta och en tredje är vit, så älskar man nog den här filmen. Direkt uselt alltså. Varför hjälten är i strid med skurkarna förklaras inte. Dialogen har vissa nämnt som bra, den är inget märkvärdig.

Det som är lustigt är att det ser ut som en bra film produktionsmässigt, men den på Universal som godkände filmen borde få sparken. Att det inte skulle bli några uppföljare måste vem som helst ha förstått när de läste manuset. Vem vill se en film om figurer som man inte förstår?

Trist för filmen ser bra ut: scenbyggen och effekter är bra. Dessutom verkar världen intressant. Det kanske är en bra avslutning på Firefly, men om ni inte har sett serien: håll er borta!

Edited by Aike

Jag kan inte annat än att hålla med Aike. Jag började med att se Serenity för flera år sedan och tyckte den var rena smöjan. Så i våras fick jag extremt mycket tid över utan att få göra något fysiskt och av ren slump valde ut Firefly som tidsfördriv. Det visade vara en lyckoträff då jag verkligen gillade serien. Jag avslutade med filmen Serenity som helt plötsligt blev bra.

Karaktärerna i Serenity har mycket djup med tanke på hur kort serien varade, men det är inget man kan uppskatta utan att ha sett serien. Filmen är för fans till serien, inte för någon annan.

Karaktärerna, vars bakgrund i vissa fall (Book & Enara t.ex.) bara antytts, hade tänkt utvecklas under 7 säsonger, men fick avslutas efter mindre än en säsong + en film.

Varför Mal är i konflikt med "skurken" är extremt klart om man känner till hans bakgrund.

Att det inte skulle bli några uppföljare måste vem som helst ha förstått när de läste manuset. Vem vill se en film om figurer som man inte förstår?

Fans...

Firefly/Serenity har en oerhört dedikerad kärna av fans, "browncoats". Även om jag kan förstå varför du tycker som du gör när du bara sett Serenity, så är det att jämföra med att bara se de sista 10 minuterna av en film. Det är klart att karaktärerna inte presenteras, de är presenterade i Firefly, och de har ett, med tanke på den korta sändningstiden, oerhört djup och komplexa relationer och bakgrundhistorier.

Jo, fast filmen gick ju back och det var nog inte tanken. Enligt Wiki var den gjord för alla. Problemet är att det är mer en säsongsfinal än en begynnelsefilm. I sånt fall kunde den förmodligen varit bra.

Jag ser den mer som en del av serien än en separat film och är glad att man inte ödslar massa tid på att introducera alla rollfigurer igen. Handlingen i Serenity är i stort sett en direkt fortsättning på Firefly (mycket är taget från vad som skulle ha varit med i säsong 2) så att se filmen först, utan någon koppling till serien, och dömma ut den som värdelös tycker jag är fel. Se igenom Firefly först och betygssätt filmen efter det.

Jo, fast filmen gick ju back och det var nog inte tanken. Enligt Wiki var den gjord för alla. Problemet är att det är mer en säsongsfinal än en begynnelsefilm. I sånt fall kunde den förmodligen varit bra.

Det är klart man säger att den är för alla, men sanningen är att det inte är så. Som du säger, om den vore för alla så vore det ju vansinnigt att blanda in så många karaktärer varav vissa inte har någon större roll i filmen... såvida såklart man inte ser det som en väldigt kondenserad avslutning på den story som började i firefly.

Jag har svårt att sätta mig in i hur det är att se filmen utan bakgrunden, eftersom jag såg filmen sist, men jag kan mycket väl tänka mig att jag hade haft liknande problem med den som du har (även om den Whedonska charmen i dialogen, som åtminstone jag uppskattar, ändå skulle ha lyst igenom för mig).

Sen så var den ju aldrig tänkt som en begynellsefilm, utan möjligen en fristående film. Men att fansen ändå lyckades få igenom en långfilm efter en serie som lades ner innan första säsongen ens var klar är något fantastiskt. Kan rekomendera dokumentären "Done the Impossible" för alla Browncoats, som är en slags hyllningsfilm till Serentiy/Firefly, och dess trogna skara fans.

Såg Serenity nu.`Jag har inte sett Firefly, så jag bedömer den enbart som film. Det var den sämsta filmen jag har sett i år tillsammans med Farväl Falkenberg.

Det är alltså en riktig kalkon. Varför? Jo, därför det saknas över huvud taget någon introduktion av rollfigurerna och de är alldeles för många och ytliga. Det enda sättet jag kunde skilja på dem var hur de såg ut. Så om man gillar en film där en är svart, en annan har hawaiiskjorta och en tredje är vit, så älskar man nog den här filmen. Direkt uselt alltså. Varför hjälten är i strid med skurkarna förklaras inte. Dialogen har vissa nämnt som bra, den är inget märkvärdig.

Det som är lustigt är att det ser ut som en bra film produktionsmässigt, men den på Universal som godkände filmen borde få sparken. Att det inte skulle bli några uppföljare måste vem som helst ha förstått när de läste manuset. Vem vill se en film om figurer som man inte förstår?

Trist för filmen ser bra ut: scenbyggen och effekter är bra. Dessutom verkar världen intressant. Det kanske är en bra avslutning på Firefly, men om ni inte har sett serien: håll er borta!

Håller inte med dig i något annat än att filmen "ser" mycket bra ut, förutom att den också i sin helhet "är" mycket bra.

Serenity är inte gjort för alla. Den är gjord som ett avslut på serien, som inte fick något avslut. Om man ser filmen utan att ha sett serien, så är det bästa sättet att fatta lite och ogilla mycket. Filmen är i mångt och mycket bara ett förlängt avslutande avsnitt av serien.

Jag köpte filmen Serenity för några år sen å tyckte den var okey å se på men inget speciellt. Såg nyligen serien Firefly och älskade den. Kollade på filmen igen efter det och den blev klart bättre men serien är ändå klart bättre. Men det tycker jag alltid. Gillar inte Star Trek filmerna eller Babylon 5 filmerna så mycket som serierna heller.

Synd att de inte fick göra fler avsnitt. Tycker western/sci-fi passade förvånandsvärt bra och dessutom gillar jag Joss Whedon (iaf Buffy, inte sett Dollhouse å inte mycket av Angel).

Jag gjorde ungefär samma sak som dig. Dvs först så såg jag filmen och jag vill minnas att jag tyckte att den var bra redan då. Sedan blev jag nyfiken på tv-serien och jag såg den ett tag efter att jag hade sett filmen och sedan såg jag om filmen efter det sista avsnittet och då fick filmen ett mervärde. Så här med facit i handen så är det verkligen synd att Firefly inte fick ett längre liv. Men kombinationen Whedon och Fox är inte speciellt bra har vi ju fått erfara. Annars så är ju Firefly en riktigt härlig mix av western och SF och som även är ett bevis på att det inte är en så konstigt kombination som det låter. Nu är det här lite OT, men jag blir lite sugen på att utforska den kombinationen fler gånger och filmen Cowboys & Aliens kanske kan bli något.

Edited by Vorik