Kai Dukat Posted April 19, 2005 Report Share Posted April 19, 2005 (edited) Jag kommer här med några små boktips. En del har ni läst några kanske inte. Se och tyck till BOKTIPS Romaner Bernardo Atxaga ”Obabakoak” (en mycket märklig och överraskande läsupplevelse) Paul Auster ”Mr Vertigo” Peter Höeg ”De kanske lämpade” John Irving ”Cirkusens son” (en av de stora berättarna andra lysande böcker är bla ??Hotell New Hampshire” och ”Garp och hans värld” Mare Kandre ”Djävulen och Gud” (en underbart berättad liten sagopärla) Stephen King ”Dolores Claiborne” David Lodge ”Snyggt jobbat” (engelsk kärleksrealism a`la 80-talet) Michael Ondaatje ”Den engelske patienten” (väldigt vacker sensualism) Donna Tartt ”Den hemliga historien” (En blivande klassiker) Alice Walker ”Purpurfärgen” (en mega bra lättläst bok) Deckare James Lee Burke ”Himlens fångar” (hård deckare med ett målande språk) James Ellroy ”Den svarta dahlian” (en modern mörk klassiker) Elisabeth George ”Den verklige brottslingen” (en av de största) Elmore Leonard ”Stick” (den lille brottslingens beskyddare) Sara Paretsky ”Smygande gift” och ”Brännsår” (en kvinnlig deckare med skin på näsan) Andrew Vachss ”Foold” och ”Strega” (betongtung miljörealism) Sf och äventyr Isaac Asimov ”Stiftelsetriologin” (ett måste för sf-läsaren) Arthur C Clarke ”Möte med Rama” (en klassiker) William Gibson ”Nueromancer” (den nya sf-generationens stilbildare) Peter Nilson ”Rymdväktaren” och ”Nyaga” (de bästa svenska sf-böckerna någonsin) Anne Rice ”Nattens furste” (Den nye vampyrens liv och äventyr) Humor Douglas Adams ”Liftarens guide till galaxen” (en skrattklassiker) Jonathan Coe ”Huggsexa” (en härlig drift med engelska överklassen) Tom Sharp ”En ryslig historia” och ”Tjuvnyp och skamgrepp” (kanske den störste) Biografier P-O Enquist ”Lewis resa” (Lewi Pethrus och pingströrelsen födelse) Ben Macintyre “Sökandet efter Elisabeth Nietzsche” (en av historiens hemskaste människor) Klassiker (som man inte ”dör” av att läsa) Almqvist ”Drottningens juvelsmycke” (ett svenskt mästerverk) Fredrika Bremer ”Grannar” (en underbar gestaltning av svensk landsbygd eller?) Brontë ”Jane Eyre” Cervantes ”Don Quijote” (en härlig drift med riddar idealet och ”medias” inflytande) Dickens ”Lysande utsikter” Goethe ”Faust” (kanske historiens märkligaste drama) Nobelpristagare (moderna pärlor som inte skadar ens medvetande) Naguib Mahfouz ”Miramar” (en helt fantastisk pärla som ingen kan tycka är dålig) Toni Morrison ”Solomons sång” Kenzaburo Oe ”M/T och berättelsen om skogens under” José Saramago ”Evangeliet enligt Jesus Kristus” (en vass satir över JKs liv) Något att bita i… Paul Auster ”New York-triologin” (ett lättläst mästerverk men förstår man egentligen vad som står där) Umberto Eco ”Rosens namn” (en deckare? Filosofi? Teologi?) Erland Loe ”Naiv-super” (lättläst?) Thomas Pynchon ”Gravitationens regnbåge” (ojojoj) Frederic Tuten ”Tintin i nya världen” (konst eller litteratur) Virginia Woolf ”Mot fyren” (en vacker resa in i människan) . Edited April 19, 2005 by Kai Dukat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsRiker Posted April 20, 2005 Report Share Posted April 20, 2005 Jag kommer här med några små boktips. En del har ni läst några kanske inte. Se och tyck till BOKTIPS Romaner Donna Tartt ”Den hemliga historien” (En blivande klassiker) Den hemliga historien är en fantastisk bok! Jag har läst den massor med gånger. Tyvärr är inte Den lille vännen alls lika bra - men det kanske beror på att jag har väntat på den med jättehöga förhoppningar i 10 år?? Har du läst den? Vad tycker du i såna fall? Klassiker (som man inte ”dör” av att läsa) Almqvist ”Drottningens juvelsmycke” (ett svenskt mästerverk) <{POST_SNAPBACK}> Här måste jag nog lägga in en protest - jag höll på att dö när jag läste Drottningens juvelsmycke i Litteraturvetenskap B-kursen förra terminen. Jag avskyr den! Den är ju inte främst skriven för att berätta en historia - utan för att visa att Almqvist var såååååå begåvad och kunde skriva ett allkonstverk. Usch och fy, säger jag!! Men jag skulle vilja lägga till en bok under klassikerkategorin - som knockade mig när jag läste den för att den är så fantastisk! Vissa verk förstår jag verkligen varför de har blivit klassiker.... Divina commedia av Dante! Framför allt Inferno-delen, där det finns skräckskildringar som utklassar många moderna skräckromaner. Läs läs läs!! Men läs då den relativt nya svenska översättningen från 1995 av Ingvar Björkeson, som är suverän! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted April 20, 2005 Author Report Share Posted April 20, 2005 Dante är helt klart hur bra som helst har läst den några gånger och den översättning du tipsar om är mycket bra. Dante är faktiskt så bra att detta är en av de enklaste böcker att få eleverna att läsa. Dante blir ramen för hela medeltiden ja den kan man diskutera tills vi dör - bokstavligt menat. Personligen var jag väldigt nöjd med Tartts andra bok. Den hemliga historien var en intelktuell betraktelse av ondskan. Medan Den lille vännen blev ett betraktande av ondska utifrån naiva ögon. Tillsammans tycker jag att de bildar en enhet som är ganska intressant. Jag ser de som en bok och då blir ljuset lite annorlunda. Men visst den är svagare, men det beror nog som sagt på perspektivet och på de enorma förväntningarna. Men utifrån dina kommentarer så måste jag ge dig order om att läsa Obabakoak. Jag är ganska säker på att du kommer att älska den, ingen som jag känner kan låta bli att älska denna bok. De andra Atxagas andra böcker är inte alls lika bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted April 20, 2005 Report Share Posted April 20, 2005 Det var mkt smått och gått i din lista. Jag älskar "New York-triologin" av Paul Auster. Den är nästan för mkt. Umberto Ecos "Rosens namn" är en av mina favissar. Språket i den är underbart. Peter Nilssons "Rymdväktaren" och "Nyaga" gav mig mardrömmar. Dessa böcker skulle jag vilja säga skakar om ens verklighetsuppfattning så det gör ont. Jag skulle vilja tipsa lite om min favorit författare, Herman Hesse. Här är några spännande titlar att börja med. "Steppenwolf" "Siddhartha" "Demian" "Narcissus och Goldmund" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsRiker Posted April 20, 2005 Report Share Posted April 20, 2005 Men utifrån dina kommentarer så måste jag ge dig order om att läsa Obabakoak. Jag är ganska säker på att du kommer att älska den, ingen som jag känner kan låta bli att älska denna bok. De andra Atxagas andra böcker är inte alls lika bra. <{POST_SNAPBACK}> Aye Aye sir! Nej men allvarligt talat så tages boktips tacksamt emot. Om man är en veritabel bokoholist som jag är så är tips på nya författare alltid välkomna! Så jag har skrivit upp den på min "måste läsa"-lista Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted April 20, 2005 Author Report Share Posted April 20, 2005 Tackar jag har faktiskt inte tagit an mig Herman än, ska dock göra det när tiden tillåter. Vad är det som gör han så bra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsRiker Posted April 20, 2005 Report Share Posted April 20, 2005 Tackar jag har faktiskt inte tagit an mig Herman än, ska dock göra det när tiden tillåter. Vad är det som gör han så bra? <{POST_SNAPBACK}> Jag har bara läst Siddharta - och det är språket! Aaaah, vilket språk han skriver på!!! Det är fantastiskt, i alla fall i Siddharta då! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Odo II Posted April 20, 2005 Report Share Posted April 20, 2005 Hjälp vad mycket böcker jag måste läsa ser jag! Underbart att få så här mycket tips. Jag vill i all ödmjukhet bidra med några bökcker. Den första har jag nyss läst den och är ett sorts tidsdokument över Sverige i tidigt nittiotal: Lasermannen av Gellert Tamas. Mycket läsvärd, ger ett nyttigt perspektiv på vår samtid som behövs som bakgrund till saker som händer i samhället nu. Jag tyckte mycket om Naiv.Super. av Loe, roliga listor! Och P.O. Enquist är en annan favorit, gillar nästan allt av honom: Nedstörtad ängel, Tribadernas natt (pjäs) och den om Baltutlämningen som jag nu glömt namnet på, Legionärerna tror jag. I deckargenren är Agatha Christie ett måste, men långt ifrån allt hon skrivit är bra. Det du inte får missa är Tio små negerpojkar, Dolken från Tunis och kanske Döden på Nilen. Skit i traditionerna är en bok av dansken Leif Panduro som liknar Räddaren i nöden (vilken också rekommenderas), och är mycket rolig och tragisk på samma gång. Nu får jag sluta annars kommer jag aldrig sluta. P.S. Håller med om att Till Fyren av Wolf är bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted April 20, 2005 Report Share Posted April 20, 2005 Tackar jag har faktiskt inte tagit an mig Herman än, ska dock göra det när tiden tillåter. Vad är det som gör han så bra? <{POST_SNAPBACK}> Jag började att läsa Hesse som 15-åring och jag kan säga att han förändra mitt liv. Han fick mig att älska böcker och lärde mig att stava lite bättre. Jag ville veta allt om denna man och läsa allt som han hade skrivit. Han kan tyckas lite komplicerad, men det håller inte jag med om. Snarare har han en enorm kännedom om människan och vad som döljer sig i henne. Det är det andliga och framförallt psykoanalysen är det som lyser igenom hans verk. "...att människan aldrig är så olyckliga som i en tid då samhället genomgripande förändras."/Hesse Han gick själv i analys och hans hustru led av svår psykisk ohälsa och levde på sanatorium. Hesse gjorde allt för att hans hustru skulle få det bättre, men det blev liksom inte så. Men han skrev mycket under denna period. " Det är inte vårat syfte att bli varandra, det är att känna igen varandra, att lära oss se den andra och hedra honom för vad han är."/Hesse Han var ofta i gränslandet för vad som var sund för det mänskliga psyket. Det finns liksom inga lyckliga slut i hans böcker utan bara en smärtsam realism. "Vårat sinne är förmöget att gå förbi gränsen vi dragit för det"./Hesse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted April 21, 2005 Author Report Share Posted April 21, 2005 Mrs Riker påpekar om språket. Jag är nog inte på det också. Språket är avgörande man ska liksom sugas in i författarens värld nästa så en medvetande hamnar där. Språket ska bli ett mantra som maler på, men ska också "försvinna" det ska bara kännas som man är där och inte läsa det. Tyvärr är det sällan denna upplevelse infinner sig. Jag är också en struktur freak, berättelsen måste ha en struktur som ger möjligheten till flera perspektiv. Strukturen måste bilda en liten historia i sig, personligen tycker jag att det är denna historia som hänger kvar. Det är liksom vinets eftersamk på något sätt. Almqvist har detta i sin romantiska alster, och jag kan hålla med Mrs Riker att det kan vara irriterande. Men det irriterande är att han är sååå bra att han faktiskt klara av att göra detta. Okej lite övertydligt kan det ibland bli. Men det är nog just strukturen så gör att jag älskar Dante så mycke. Den är så vattentät i sin konstruktion, allt blir ett (eller tre, fast tre är ju ett sett utifrån hans kristna perspektiv). utifrån dessa tankar så låter det som Hesse är tilltalande. Jag får väll gå ner i morsans bibliotek, jag tror att jag har sett han där någonstans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted April 27, 2005 Report Share Posted April 27, 2005 Jag skulle vilja slå på trumman för dikternas värld. En författare som tillsammans med Hesse bor i mitt hjärta är Werner Aspenström. Jag är så träffad av det han skriver och det är så vackert. Trilogin: Snölegend, Litania och Hundarna. Läs och njut! Varelserna. Så underfundigt. Israpport. Hans sista bok (tror jag). När man läser Aspenström blir man en upprymd "sardin". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Centerwall Posted May 5, 2005 Report Share Posted May 5, 2005 Jag hjälper gärna till och slår på poesitrumman! En av mina personliga favoriter är Gunnar Ekelöf som skriver både vackert och tänkvärt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted May 11, 2005 Report Share Posted May 11, 2005 modern men bra bok, Da vinci koden, har ni int eläst den så måste ni göra det. Den är oerhört intressant enligt mig, realismen kan diskuteras i hur många BBC dokumentärer som heslt men boken är grym. Sedan tyckar jag även att man ska läsa Skerlock Holmes klassikerna, underbara böcker och Sherlock har en grym stil när han löser brotten. Sedan en lite mer udda serie Hornblowers äventyr av C.S Forester, utspelar sig under Napoleon krigen, underbara böcker som varvar strid och action med vardagslivet ombord på fartyg, och Horatio Hornblowers i vissa fall rent fånigs kärlekshistorier (inte lika roliga och drar ner helheten). Men böckerna måste läsas, jag har aldrig läst bättre. Det kommer nog fler sen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted May 11, 2005 Author Report Share Posted May 11, 2005 Kopplingen mellan Hornblower och ST är ju uppenbara, jag håller med dig att de har sina svagheter men äventyret ligger oss St-fans varmt om hjärtat och de är faktiskt ett måste för ST-älskare för där föds faktiskt idén om Enterprise. :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supertreck Posted May 17, 2005 Report Share Posted May 17, 2005 Intro. Naninani nanina nana nani nana na naa naaaaa Så började introt på boktipen på SVT för länge sen. Någon nunnade på en melodi och satt i en regnbågssoffa. Det var för flera år sen jag läste en bok och sen dess har jag tydligen tröttnat helt. Det var boken Kon-Tiki av Thor Heyerdahl. En mycket bildligt beskrivande bok där folks komiska kommentarer f??ljer med i allt vad de varit med om. Hmm vad som är lustigt är upp till var och en, det här är ju typ gammaldags humor som var på den tiden 1947. Det gäller att sänka nivån i humorn och sätta mickroskop i hjärnan för att unna sig det minsta som behagar en att skratta. Men när det blir roligt, då blir det faktisk något att skratta över.. En läsvärdig bok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
G'Brr Posted June 17, 2005 Report Share Posted June 17, 2005 (edited) Jag håller helt med Crazy_voyager, Da Vinci koden är en helt underbar bok som verkligen får en att tänka till, när du väl börjat läsa den så är du fast! Men innan du läser den så läs Änglar och Demoner före samma författare samma huvudperson! Edited June 17, 2005 by G'Brr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted June 18, 2005 Report Share Posted June 18, 2005 har läst den (efter tyvärr). har nu även läst "digital fortress" och deeption point", nu är det nytt folk och tja, jag tar dom en i taget. "digital fortress" handlar om en kryptolog på NSA, dom har världens mest avancerade dator för att kunna hålla koll på all internettrafik, inklusive allt kodat, men en dag, så kommer ett mail, en av deras förra programerare har lyckats att uppfinna den oknäckbara koden, och han hotar med att släppa den fri, en handling som skulle göra alla säkerhetsstjänster i världen överflödiga (eftersom ingen kunde knäcka koderna på internet). Och sedan är det det vanliga dan brown stuket, det är lite mord och liknande blandat med högtempo thriller som utspelar sig på nsa:s högkvarter där man letar efter den person som kan ha kodnyckeln. Mycket bra bok, osannolik men bra, högt tempo som i alla dan brown och mycket läsvärd (specielt om man gillar datorer). "Deception point" är faktistk ett nytt steg i dan browns författarskap, han har självklart med den osannolika tekniken men denna gången handlar det om presidentvalet i USA; senator sedgevick sexton har lyckats gått om presidenten med sin kampanj (som fokuserar på anti-NASA). Han påstår att Nasa tar för mycket pengar och inte producerar något, när han lägger upp bevis på hur man kan förbättra utbildningen genom att skära ner på NASA rusar väljarna till honom, men hans dotter, Rachel Sexton, får uppdrag av Vita huset att åka till arktis, där har man hittat en meteorit i isen, en orörd meteroit med bevis på att det finns liv i rymden, men Rachel har tillsammans med tre andra civila forskare fått uppdraget att bekräfta att meteroiten är äkta ocha tt NASA inte flyttat dit den för att kunna få behålla sina pengar, och först är alla övertygade, men när det börjar flyga mysteriska iskulor mot forskare och när man får fram mycket, intressanta, resultat av mätningar, är man inte längre så säkra. Också en mycket bra bok, inte lika högt tempo och mer fokuserad i vardagen (inte i något som i princip aldrig skulle kunna hända). Och även om den osanollika teknologin finns där så betonas den inte som i dom andra böckerna, det gör att dena boken är bland dom två bästa Brown skrivit (efter da vinci koden). Jag är inte säker men jag tror inte att doma böckerna finns på svenska, än. Jag har läst dom på engelska, i värsta fall (om ni inte vill läsa på engelska) får ni vänta med att läsa dom tills dom blir översatta. Men jag vet inte, det är säkert värt att fråga i bokhandeln om dom finns på svenska först. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted August 13, 2005 Report Share Posted August 13, 2005 (edited) OK några boktips kan man alltid komma med... AC Clarke: SOS från törstens hav, Sånger från vår fjärran jord. Alla böcker i 2001 serien. Orson Scott Card: Enders spel. Gillar ni krig kan jag rekommendera: Tom Clancy: Jakten på röd oktober. Röd storm (visserligen inaktuell, men ändå bra!). Påtaglig fara. Hedersskuld. Presidentens order. Fakta av samma författare: Airborne. Marine. Armoured Warfare. SSN. Carrier. Into the storm: A interjuew with Fred franks. J. Glömde sveriges bästa bokserie: Jan Guillio: Vägen till Jerusalem. Tempelriddaren. Riket vid vägens slut. Arvet efter Arn. Gillar ni tecknat kan jag rekomendera: Martin Kellermann: Rocky volym 1 till 8. J. Edited August 19, 2005 by Supreme Comander JAF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted September 30, 2006 Report Share Posted September 30, 2006 Blev lite besviken på DaVinci-koden. Spännande mysterier men inte speciellt välskriven för att komma från en gammal lärare. Dessutom ganska mycket klyschor. Den var visserligen lättläst och lagom underhållande, men absolut inget som jag placerar på någon topp-10 lista. Någon nämnde Enders spel som jag älskade. Rolig bok! Den bästa SF-bok jag läst de senaste åren är däremot Anubisportarna av Tim Powers. Jag var helt såld från början till slut. En magisk resa i tiden där han blandar fantasi och verklighet på ett underbart sätt. Dessutom med en härlig tvist på slutet. Rekommenderas varmt! I övrigt så är nog Stiftelse-trilogin de bästa böcker jag läst (tror jag)... Gäller det fantasy är Terry Goodkind husguden. Och vill man ha SF och Fantasy finns det inget som slår Douglas Adams och Terry Pratchett förstås. (Vill man ha mer udda kiosklitteraturs-liknande humor SF kan man läsa Harry Harryssons böcker om Bill, The Galactic Hero...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kashked Posted October 3, 2006 Report Share Posted October 3, 2006 Några personliga favoriter... Goda Omen av Terry Pratchet. Antikrist är född och det ligger på demonen Crowley (änglen som inte riktigt föll, utan snarare förstrött släntrade nedåt) att den nyfödde världskrossaren får en passande uppfostran. Viss förvirring uppstår, och häxjägare, Apokalypsens 4 MC-ryttare, häxor och spådomar dras in i en, ursäkta uttrycket, ***** härva. Sagan av Drakens Återkomst av Robert Jordan Fråga mig inte ens hur många böcker det är. Det är ett enormt fantasy-epos, tror det är över 20 böcker på Svenska vid det här laget. Mycket bra, även om man ibland önskar man fick läsa slutet! :lol: Mördarens Lärling & Vargbroder av Robin Hobb Mer fantasy. Otroligt bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts