Gå till innehåll

Projekt Voyager: avsnittsdiskussioner


thestargaze

Rekommenderade inlägg

*************************************

Projekt Voyager är en studiecirkel där vi diskuterar avsnitt av Voyager-serien. Projektet initierades den 3 november 2004 i diskussionen Voyager säsong 2 dvd av Kathryn Archer.

Varje vecka väljs två avsnitt från Voyager serien, som vi i förväg bestämmer att vi ska se för att sedan diskutera avnitten här över forumet. När veckan har gått och nya avsnitt börjar diskuteras (i särskild diskussion) så är samtidigt diskussionen i princip över här, men om det finns synpunkter efteråt så är det inget som hindrar att diskussionen fortsätter. Om diskussionen blir väldigt aktiv kanske vi t.o.m. väntar med att se nya avsnitt för att det är så kul att diskutera de föregående!

Diskussionen skall vara om händelser, arter, planeter och andra företeelser i de aktuella avsnitten och jämförelser med andra avsnitt ur andra serier är välkomna.

Om diskussionen om en viss sak tar överhand så kanske det i vissa fall skulle vara lämpligt att starta en egen diskussion för detta (om där inte finns en sådan diskussion). En forumledare kan då enkelt flytta över de inlägg som hör dit, så att vi får en bättre helhet.

Välkommen till diskussionen. Här diskuterar vi de avsnitt som står noterat i undertiteln. Nya diskussioner kan skapas allt eftersom vi startar på två nya avsnitt. "Studiecirkelns" ledare är Kathryn Archer.

********************************

2.9 - Tattoo

Sammanfattning:

Chakotay hittar på en främmande planet en uråldrig indiansymbol. Chakotay kommer ihåg sin barndom och mötet med en märklig indianstam. På en planet får Chakotay kontakt med ett mystiskt folk, vars misstro mot alla främlingar kan få ödesdigra konsekvenser för Voyager.

Utomjordingar: himmelsandarna, arvtagarna

Mer info:

http://www.startrekdb.se/avsnitt/avsnitt.p...&avsnitt_id=2.9

2.10 - Cold Fire

Sammanfattning:

Ett spår, som kan leda till The Caretakers maka, gör att Voyager hamnar på en planet bosatt av Ocampafolket. En man där vill utveckla Kes telekinetiska krafter men hans verkliga motiv avslöjas, när den kvinnliga Caretakern dyker upp.

Utomjordingar: nacener, ocampaner

mer info:

http://www.startrekdb.se/avsnitt/avsnitt.p...avsnitt_id=2.10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

2.9 - Tattoo

Är detta ännu ett meningslöst avsnitt av många? Jag måste nog först påpeka att jag inte direkt ser karaktären Chakotay som en av mina favoriter. Och kanske är det orsaken till min ovilja gentemot avsnittet. Handlingen känns seg och ointressant. Intressant var det dock att se tillbaka till Chakotay’s ungdom. Man undrar egentligen vad de vill säga med avsnittet. Men jag måste säga att jag gillar tanken bakom att det långt tillbaka i tiden fanns utomjording på jorden som ”formade” Chakotays stam. Utomjordningen som Chakotay träffade där påstod ju att Chakotay’s stam ”formades” på jorden av en grupp av resande vandrare. Avsnittet får en tveksam godkänt av mig.

Young Chakotay: I will never make friends with bugs.

Kolopak: Maybe that's why they keep biting you.

Kes: You've never been sick or in pain. I just wish once in your life you could know what it's like, how it makes you feel vulnerable and a little afraid. Then you'd understand.

Doctor: I don't have a life. I have a program.

Doctor: I'm tired of the whining, cranky attitudes we see around here. I intend to serve as an example of how one's life and duties do not have to be disrupted by simple illness.

Kim: Doc, I don't feel well.

Doctor: Neither do I and you don't hear me complaining.

Betyg: G-

Redigerad av Kathryn Archer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2.10 - Cold Fire

Äntligen får man veta lite mer om de mystiska Ocampas och framförallt om den ännu mera underliga Caretaker! Avsnittet är en bra uppföljning av de två första avsnitten i säsong 1. Man får här träffa på fler Ocampas. Det är uppfriskande att se andra ocampans än Kes. Lite synd att man inte fick se så mycket av stationen som de bodde. Kes blev plötsligt mycket mera intressant då hon fick känna på vilka psykiska förmågor som hon har. Jag tycket att det var intressant att en så liten varelse kan ha så starka krafter. Man kan ju undra vad den kvinnliga Caretaker’s agenda är genom att utöka Ocampans förmågor och livs ålder. Jag tycker det är lite synd att detta är det enda avsnittet med Caretaker och med andra Ocampas. Jag skulle gärna vilja se mera med dessa utomjordningar. Kanske kommer de med i framtida serier? Jag tycker att avsnittet förtjänar ett väl godkänt. :D

Tanis: Focus on the goal, not the task.

Doctor: Vulcans make the worst patients. ;)

Tanis: Hurt people, help them, give life, kill. It's all the same.

Tuvok: Without the darkness, how would we recognize the light. Do not fear your negative thoughts. They are a part of you. They are a part of every living being...even Vulcans.

Kes: You?

Tuvok: The Vulcan heart was forged out of barbarism and violence. We learned to control it, but it is still a part of us. To pretend it does not exist is to create an opportunity for it to escape.

Betyg: VG+

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 månader senare...

Tattoo

Roligt att se hur olika man kan uppleva ett avsnitt. Till skillnad från Kathryn Archer så tycker jag att det här är ett riktigt bra avsnitt i vilket man äntligen får höra lite mer om den mest intressanta av de manliga karaktärerna i serien.

Ända sedan TOS har star trek lekt med tanken på att finna något ute i galaxen som liknar det hem man lämnat. Att avsnittet kopplar tillbaka till jorden för att eliminera det som skulle kännas blekt nämligen att 2 olika kulturer skulle utvecklas till samma sak ser jag som positivt.

Ett av de bästa avsnitten i serien

5, MVG or whatever som är högst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som Orville så tycker jag att huvudintrigen är lysande och så även Beltran. Men berättandet är långt ifrån klanderfritt. Singer lyckas inte riktig med att få ett framåtdriv, det tycks fela lite med samklangen mellan bild och dialog. Detta gör faktiskt att TOS känns närmare än på bara ett sätt. Helt enkelt en klassisk ST förpackning som kanske inte känns helt representativ för dagens tv-produktioner.

Men detta är nostalgiskt väldigt trevligt, och jag ser detta som en tematisk och berättartekniskhyllning till TOS. Kanske kan man betrakta detta som VOYs Trails and Tribble actions avsnitt dock utan spekulativa filmtekniker och utan varm nostalgihumor. Men kanske skjuter de över huvuden med detta

4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 månader senare...

2.9 - Tattoo

TNG "The Chase" och TOS "Return to Tomorrow" försöker förtälja historien om hur mänskligheten tillkom. "Tattoo" försöker förtälja hur Chakoteys stam tillkom... <_<

Gäsp, med andra ord... avsnittet är oehört seeegt i mitt tycke. Men som vanligt när det gäller Voyager så är det lungt och tryggt.... 5/10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2.9. tattoo

jag blev så glad när det visade sig att det inte bara var jag som gillade det här avsnittet! tycker det får så mycket dålig kritik annars. jag är inte en stor fan av chakotays karaktär precis, men här framstår han på ett helt annat vis, speciellt när man får kontrasten mellan hur han var som ung och hur han är nu. sen så är väl inte storyn så fruktansvärt farfetched? eller? jag menar, många indiankulturer har ju berättat om "aliens" eller besökare från ovan. som jag tolkar det är det egentligen bara en vidareutveckling på samma tema. överlag ett mycket bra avsnitt vars enda sämre kvalitéer är det som kai dukat var inne på - lite felande i det filmtekniska. trots det:

betyg: 4/5

2.10. cold fire

ett avsnitt som för storyn framåt i och med uppvisandet av kes psykiska färdigheter på ett lite vidare plan. detta, plus en annars bra story, bra manus och bra anknytning till tidigare avsnitt (dvs piloten) gör att jag inte kan ge ett annat betyg än:

betyg: 5/5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...