Jump to content

Lista de tio bästa avsnitten

Kai Dukat
 Share

Recommended Posts

Oj, det här var spännande. Jag har själv ofta funderat på om mina val av favoriter bland ST-avsnitt beror på min personlighet och de val jag gör i livet. Men mina favoriter är i alla fall följande:

TNG - Chain of Command Det starkaste avsnittet i ST-historien, hur kan någon någonsin påstå något annat?

DS9 - Duet Också mycket starkt, fast på DS9-vis. Visar att man inte kan bedöma en hel ras som ond, bara pga ett fåtal personers handlingar.

DS9 - Waltz Mycket laddat möte mellan DS9's bästa karaktärer, Sisko och Dukat, vars förhållande till varandra är vad serien kretsar kring IMM.

TNG - Best of Both Worlds Trots att det är Riker som syns mest, så är detta Picards avsnitt. Säger ganska mycket om vad Picard är för person.

DS9 - Hard Time Också mycket laddat avsnitt med O'Brien, som enligt mig ??r den mest mänskliga karaktären i ST.

DS9 - Inter Arma Senim Leges Många moraliska dilemman, då amiral Ross får göra en "pakt med djävulen".

TOS - Ballance of Terror Mycket djupt och tankeväckande avsnitt för att vara TOS, men så gillar jag ju också romulaner.

TNG - Deja Q Definitivt ett av de roligaste ST-avsnitten. Och vad vore Star Trek utan humor?

DS9 - Sacrifice of Angels Ännu ett avsnitt som kretsar till stor del kring Dukat, och som visar vilket djup han faktiskt har.

VOY - Thinker, Tenor, Doctor, Spy Ett av de fåtalet avsnitt av Voyager som faktiskt är bra. Men så innehåller det ju både humor och filosofiska frågor, och allas vårt EMH.

Då var det dags för Excelsior att få se vem han är :D . Jag tror att du är en stark idealist. Detta är navet i din personlighet, du brinner för något och ser detta lite som en kamp. Du står upp för dina åsikter och du beundrar de som har liknande åsikter och som står upp för dem under svåra tester. Jag tror att du älskar att diskutera detta, diskussion blir lite av en ”kamp” för dig. Du vill få andra att förstå hur bra världen skulle kunna bli om man förenades i ”kampen” med dig.

Jag tror att det viktigaste i denna attraktion är mesta dels intellektuell, men jag tror dock att du lever som du lär. T ex är du emot miljöförstörelse så tänker du grönt när du handlar. Du ser på ST som ett forum av ideal som prövas och håller vilket ger dig energi att orka vidare – detta var lite överdrivet men du fattar nog poängen. Mycket av din idealism är dock centrerad till människan och hennes fysiska och sociala miljö.

För en person som du är det viktigt att finna en kanal som ”lättar” på trycket, i ditt fall är det humorn som gör detta. Humor skapar en självdistans och en distans till själva problemet. Du uppskattar lite svartare humor som både sparkar och underhåller. Jag tror att du rent socialt umgås med ett antal personer som du har väldigt starka band till, du litar på dessa väldigt mycket och ni delar ganska många tankar. Dessutom tror jag att du uppskattar öl framför vin och lyssnar gärna på arg musik.

Detta SToskop är nog den mest specifika jag har skrivit och jag kan ha helt fel. Du kanske bara är en lugn humaniora student som vill mer än du gör :blink: . Men hej detta är på kul och man måste våga för att vinna så jag håller nog fast vid att du är sådan som jag har sagt och är du inte det så har du fel. ;) ;) ;)

Oj! Det här var intressant! Det är dock svårt att komma på vilka den 10 bästa avsnitten är så här på rak arm fast jag kan göra ett litet försök - och nämna några favoriter. Favoriterna är ej i någon särskild rangordning.

Filmen First contact: Rolig och spännande. Min första Star Trek film som gjorde att jag blev Star Trek frälst. Gillar humorn i denna film och anknytningen till vår tid.

Deep Space 9: Avsnittet där Sisko skadas och blir fast med en halvgalen Gul Dukat. Riktig rysare i stil med Steven Kings lida. Väldigt bra skådespelarinsatser. Ruggigt värre!!!

TNG: The inner light. Ett underbart avsnitt när Picard lever ett helt liv på några minuter. Underbar musik!!!

TNG: Chain og command. Väldigt rysligt och väldigt bra! Behöver bara säga "I see four lights"

Enterprise: Shutllepod one. Väldigt roligt och välspelat avsnitt. Trip och Malcolm när de är som bäst :wub:

Enteprise: Similitude: Underbara skådespelarinsatser. Connor Trinier när han är som bäst!

Voyager: Futures end. Häftig tidsresa till vår tid.

Voyager: Year of hell "This in one hell og a year I like to forget!"

Här är en liten lista. Se vad det säger om mig!

• 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Okej B’Elanna nu är sommarlovet här och jag har fått tid över. Nu måste det också erkännas att jag har dragit mig en del för det här :rodna: . Din lista är långt ifrån ”normal” lite splittrad helt enkelt. Så det här kan faktiskt gå lite hur som helst. :rolleyes:

Men jag är ganska säker på att du är en drömmare, kanske till och med en dagdrömmare. ”tänk om..” finns ofta i dina tankar. Dessa drömmar är också förenat med någon typ av ideal, kanske hjälteideal finns med, en person kan skapa förändring helt enkelt. Drömmaren brukar också ha mycket känslor, här finns ingen neutralitet. När du är glad så märks det, och jag tror inte heller att du skäms för dina tårar, men du låter nog inte så många ta del av dem. Som drömmare har du lärt dig att ha fasader, även om du ”snabbt” kan bli ledsen så är det omgivningen som styr. Känner du dig trygg så kommer de lätt, men annars håller du upp ett leende för din publik.

Ett annat nyckelord i din idealism är med säkerhet ordet mod, jag kan tänka mig att du har många åsikter kring detta. Allt ifrån det klassiska hjältemodet till vanligt vardagsmod. ???Att vara sig själv” är ett begrepp som ligger nära modet för dig och du missionärar gärna om detta. Begreppet mod drar du gärna ihop med begreppet lojal och du sätter ofta in detta i vänskap.

Du har höga krav på din vänskap – inte enligt dig själv, men din omgivning kan kanske tycka detta men för dig är det helt naturligt och du kör på. Vänner är dessutom något du värderar högt, du har ett stort kontaktnät, men dina Vänner är inte alls lika många och dom vårdar och skyddar du mycket bra. Din humor är enkel, inte i negativ mening enkel, utan den är lättsam och ärlig. Jag misstänker att ironi inte är din favorithumor, du vill hellre skratta glatt i stället för rått.

Jaja så där ja nu var det gjort, nu vet du vem du är ;) . Och jag måste bara undra. Hur i den kan du ta med Shutlepod one på din lista :o . Det är lustigt hur olika smaken kan vara själv har jag den på 10 i toppbotten listan av ENT avsnitt. Jaja så kan det vara. :w00t:

Och du Odo II nu får du nog komma in med dina kompleteringar. :D

Edited by Kai Dukat

Ja, här kommer mina förslag på mina 10 bästa avsnitt.

Men jag har tagit dem från minnet så jag har säkert glömt någon som jag borde haft med :D

TOS (länge sen jag såg TOS)

Mirror, Mirror (kom jag håg som intressant, men det var som sagt ett tag sen...)

TNG

The Best of Two Worlds

The Inner Light

Chain of Command

Deja Q

DS9

Q-less

Favor the Bold

VOY

Year of hell

Message in a bottle

ENT

Deadstop

Så tycker jag :rolleyes:

Okej B’Elanna nu är sommarlovet här och jag har fått tid över. Nu måste det också erkännas att jag har dragit mig en del för det här :rodna: . Din lista är långt ifrån ”normal” lite splittrad helt enkelt. Så det här kan faktiskt gå lite hur som helst. :rolleyes:

Men jag är ganska säker på att du är en drömmare, kanske till och med en dagdrömmare. ”tänk om..” finns ofta i dina tankar. Dessa drömmar är också förenat med någon typ av ideal, kanske hjälteideal finns med, en person kan skapa förändring helt enkelt. Drömmaren brukar också ha mycket känslor, här finns ingen neutralitet. När du är glad så märks det, och jag tror inte heller att du skäms för dina tårar, men du låter nog inte så många ta del av dem. Som drömmare har du lärt dig att ha fasader, även om du ”snabbt” kan bli ledsen så är det omgivningen som styr. Känner du dig trygg så kommer de lätt, men annars håller du upp ett leende för din publik.

Ett annat nyckelord i din idealism är med säkerhet ordet mod, jag kan tänka mig att du har många åsikter kring detta. Allt ifrån det klassiska hjältemodet till vanligt vardagsmod. ”Att vara sig själv” är ett begrepp som ligger nära modet för dig och du missionärar gärna om detta. Begreppet mod drar du gärna ihop med begreppet lojal och du sätter ofta in detta i vänskap.

Du har höga krav på din vänskap – inte enligt dig själv, men din omgivning kan kanske tycka detta men för dig är det helt naturligt och du kör på. Vänner är dessutom något du värderar högt, du har ett stort kontaktnät, men dina Vänner är inte alls lika många och dom vårdar och skyddar du mycket bra. Din humor är enkel, inte i negativ mening enkel, utan den är lättsam och ärlig. Jag misstänker att ironi inte är din favorithumor, du vill hellre skratta glatt i stället för rått.

Jaja så där ja nu var det gjort, nu vet du vem du är ;) . Och jag måste bara undra. Hur i den kan du ta med Shutlepod one på din lista :o . Det är lustigt hur olika smaken kan vara själv har jag den på 10 i toppbotten listan av ENT avsnitt. Jaja så kan det vara.  :w00t:

Och du Odo II nu får du nog komma in med dina kompleteringar. :D

<{POST_SNAPBACK}>

Oj! Det är nästan lite läskigt för det stämmer ganska bra. Jag är nog en drömmare och visst har jag lätt för att gråta även om jag sällan vill visa detta.

Däremot så har du fel om hunor för ironi är viktig del i min humor. Jag tycker att ironi och "svart humor" kan vara väldigt kul. Riktigt bra humor är ofta lite sorglig som "shuttlepod one" väldigt kul men också väldigt allvarligt eftersom det ahndlar om sorg, ensamhet och utsatthet. Shuttlepod one som du inte gillar :lol:

Efter mycket övervägande har jag kommit fram till följande avsnitt (ingen inbördes ordning). Jag förklarar ytterst litet, för jag vill ju inte spoila för de som inte har sett avsnitten. VOY har jag sett mest av, så därför är det naturligt att det nästan bara är fråga om dessa.

TNG:

5.2 Darmok - vilken bedrift och vilken hjärngymnastik!

VOY:

7.11 Shattered - Härligt och annorlunda tidsavsnitt.

5.24 Relativity - Om och om igen... Jag gillar Braxton och hans besättning!

5.6 Timeless - Hur långt är man beredd att gå för att ändra tidens gång? Endgame blev tyvärr bara en kopia till detta avsnitt.

3.7 Sacred Ground - Är vetenskap en religion?

7.9f Flesh and Blood - Hologrammens rättigheter i centrum.

4.23 Living Witness - Ett avsnitt med doktorns kamp mot övermakten.

4.8f Year of Hell - Gott syfte men fruktansvärt gjort.

5.18 Course: Oblivion - Ett uppföljningsavsnitt som var oväntat men med ett mycket sorgligt slut.

6.22 Muse - Ett vackert avsnitt med oväntade sidor uppvisade av B'Elanna. Kan jämföras med en som inte fick plats på listan: 5.13 Gravity (den var mer om Tuvok).

Jag kommer nu säkert att gång på gång tänka - "Nej, den skulle jag också ha med", men min tankemöda får nog sättas stopp för nu, tror jag. Jag hoppas att det går att få ut något av detta, själv ser jag inget egentligt mönster (mer än att jag samlat VOY-avsnitten i olika för mig självklara grupper (tid, religion, doktorn, etik samt oväntade).

Jaha du Pjotr’k det här var inte enkelt :rolleyes: , men jag skulle nog säga att det att du är en drömmande visionär. Du ser hur det skulle kunna bli, men ”synen” är snare en dröm än en realistiskt sak. Men jag misstänker att detta är lite annorlunda hos dig. Jag tror inte att gränsen mellan vetenskaplig logik och metafysik är helt klasklar hos dig, du ser helt enkelt inte vetenskapen som en motpol till det religiösa utan snarare är båda en aspekt av ”samma” sak.

Men det finns också ett drag av pedanteri över din lista, du vill ha ordning och har en dragning till tabeller, statistik är också något du kan tänka dig att pyssla med utifrån fflera perspektiv. Jag kan tänka mig att du älskar att slå sönder en statistisk redovisning med just den sammes egna siffror. Det pedantiska brukar också ligga nära principerna. Jag tror att du är en man med mycket starka principer, men dessa är relaterade till dig själv. Jag har inte känslan av att du kräver dessa av din omgivning. Du är då ganska öppen och visar acceptens, men du övertygas dock inte att anamma dessa åsikter om de strider mot dina principer. Oj det där blev ganska knepigt men jag tror nog att du fattar poängen. Detta gör förövrigt att du gärna sätter dig djupt in i det som du är intresserad av för din noggrannhet kräver detta av dig. Vilket gör att du egentligen också har ett behov av kontroll, men detta är du medveten om och därför kan du kontrollera detta och skratta åt dig själv.

Men allt detta resonemang brukar dock leda till en speciell humor, den brukar vara ganska small. Jag skulle nog vilja säga att du uppskattar ganska nischad humor. Dvs den ska relatera till ett specifikt område, t ex humor gällande ST uppskattas men du har även andra spec. områden. Jag tror dock att du har lite svårt att själv leverera ironi som ett hjärtligt skämt, du kan använda ironi i diskussioner men inte så gärna just som ett skämt för skämtets skull. Anledningen till detta är att du verkligen inte vill riskera att du sårar någon, detta är en princip hos dig och detta gör att onödiga risker faller bort. Men allt detta brukar också leda till att man brukar vara lite långsint när det bränner till.

Ojoj det blev en del och din lista var intressant, och utifrån den är jag än mer förundrad att du kan tycka att ENT avsnitten Bound och In a mirror.. är bra :huh: . Jaja det finns paradoxer inom oss alla. ;)

Inte allt stämmer, men wow - fick du ut allt detta av i huvudsak mitt val ovan? :w00t: Tusen tack - det var spännande läsning! Jag skall skriva ut det och visa min fru, så får vi se vad hon har att säga... Än en gång tack!

Förresten: Glöm inte Durators 10 avsnitt ovan.

Gaah! Jag hade helt glömt att jag hade börjat göra en lista och lovat att fortsätta med den. Och nu befinner jag ju mig på annan ort och har inte mina boxar här! Jag blev dock oerhört glad att du (Kai Dukat) ville ta dig tid och titta även på min lista, så jag kommer absolut att kompettera den i framtiden när jag är hemma i Göteborg igen!

• 5 weeks later...

Det här var verkligen underhållande läsning! Tack till alla!

Mitt minne är bra men kort. Dessutom har jag inte sett allt

TOS: Mirror, Mirror har jag för mig jag har sett och tyckt varit bra.

TNG: Yesterdays enterprise. Star trek som bäst!

Inner Light är, trots att det inte är några strider, ett tänkvärt avsnitt.

Cause and effect.

Conoudrum: Ett avsnitt där en alien får besättningen att tappa minnet och worf försöker ta över med hänvisning till att han också är deckorerad.

Blir nog tvungen att lägga till All good things. en riktig 10 poängare!

Voyger: (Egentligen finns det alldeles för många bra avsnitt men, men...

Twisted. Många kul scener bla där Be´lana (stavning?) försöker hitta till maskinrummet.

Obvision eller vad det nu heter där kopian fortsätter uppdraget men förintas.

Futures end: Där de reser tillbaka till 97 och en dåtida skurk har tagit ett rymdskepp från 29 (tror jag) århundradet.

Shattered: där Janeway tar hjälp av sig själv från före pilotavsnittet och träffar på många av de skurkar som jagat dem genom åren.

Endgame.

ENT: hm här behöver jag nog tänka lite till men det är ett där Archer åker till 3000 talet och ser framtiden i ruiner varefter han ska försöka hjälpa den här Daniels eller vad han nu heter.

HM HM Många äro kallade skulle kunna rabla avsnitt hela kvällen och ändå inte få med alla top tio. Dessutom behöver den här listan en redigering. Om jag ska förenkla det så gillar jag främst tidsrese och liknande avsnitt samt avnsitt där det är mycket strider som vid worf 357 (?). J.

Edited by Supreme Comander JAF

Det här var verkligen underhållande läsning! Tack till alla!

Mitt minne är bra men kort. Dessutom har jag inte sett allt

TOS: Mirror, Mirror har jag för mig jag har sett och tyckt varit bra.

TNG: Yesterdays enterprise. Star trek som bäst!

Inner Light är, trots att det inte är några strider, ett tänkvärt avsnitt.

Cause and effect.

Ett avsnitt där en alien får besättningen att tappa minnet och worf försöker ta över med hänvisning till att han också är deckorerad.

Voyger: (Egentligen finns det alldeles för många bra avsnitt men, men...

Twisted. Många kul scener bla där Be´lana (stavning?) försöker hitta till maskinrummet.

Obvision eller vad det nu heter där kopian fortsätter uppdraget men förintas.

Det dubbelavsnittet där de reser tillbaka till 97 och en dåtida skurk har tagit ett rymdskepp från 29 (tror jag) århundradet.

Ett avsnitt i säsong 7 (tror jag) där Janeway tar hjälp av sig själv från före pilotavsnittet och träffar på många av de skurkar som jagat dem genom åren.

Endgame.

ENT: hm här behöver jag nog tänka lite till men det är ett där Archer åker till 3000 talet och ser framtiden i ruiner varefter han ska försöka hjälpa den här Daniels eller vad han nu heter.

HM HM Många äro kallade skulle kunna rabla avsnitt hela kvällen och ändå inte få med alla top tio. Dessutom behöver den här listan en redigering. Om jag ska förenkla det så gillar jag främst tidsrese och liknande avsnitt samt avnsitt där det är mycket strider som vid worf 357 (?). J.

<{POST_SNAPBACK}>

Arrgh! Men Year of hell då? Eller the ´37ths? Eller alla avsnitt där q är med eller.... Eller......Arrgh!!!!!!! :klingon: J.

Arrgh! Men Year of hell då? Eller the ´37ths? Eller alla avsnitt där q är med eller.... Eller......Arrgh!!!!!!!  :klingon: J.

<{POST_SNAPBACK}>

Lugn och fin. Don't panic!

Det braiga med det här diskussionsforumet är att det är tillåtet att ändra sig. Så om ett par veckor när du har tittat ut nya braiga favoritavsnitt så "glömmer" du bort att du redan har skrivit några och gör ett nytt inlägg ;) :D

Edited by MrsRiker

• 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Mina favoriter är...

The House of Quark/Little Green Men/Bar Association/The Magnificent Ferengi etc. (DS9)

Kort sagt alla Ferengi-avsnitten i DS9. De 4 är de som jag kommer på på rak arm. Eftersom jag inte kan bestämma mig så tar vi det och räknar som en egen story arc... :ferengi:

Däremot gillade jag aldrig Ferengis från Voyager, TNG eller Enterprise. Jag tror det var Quark själv som jag gillade. Jag tror det är skådespelaren, gillade honom skarp som rektor Snyder i Buffy the Vampire Slayer också.

Through a Mirror Darkly...(ENT)/The Alternative Factor(TOS)

Troligen min absoluta favorit. Inget federation-fjantande, utan raka puckar med The Terran Empire. Första gången jag såg inledningen till Through a Mirror Darkly var jag tvungen att spola tillbaks och kolla ifall jag verkligen hade sett rätt. :w00t:

Så fort jag skrivit klart det här måste jag nog gå och se den igen...

DS9-avsnitten med det alternativa universumet är bra, men de når inta samma höga standard som det första, eller det senaste.

Who Mours for Morn(DS9)

Borde nästan räknas som en del av Quark-avsnitten, men förtjänar en egen plats. Jag gillar bara grejen med Morn, som sitter där avsnitt efter avsnitt, men aldrig säger något...

The Best of Both Worlds(TNG)

Behöver jag verkligen kommentera den? Den blev inte vald till bästa ST-avsnitt någonsin för intet!

Unification(TNG)

Bara allmänt bra. Balanserar bilden av Romulans aningen.

Rascals(TNG)

Vet inte varför. Tyckte bara att Ro var söt som liten flicka tror jag.

Birthright(TNG)

Vad ens arv är, och vad det kan betyda.

Dominion-kriget(DS9)

Klingons, häftiga actionscener, strider mot omöjliga odds mot en hänsynslös fiende, vad mer kan man önska sig?

The Way to Eden(TOS)

Eftersom hippisarna dör i slutet. :w00t:

Barge of the Dead(VOY)

Ett bra Klingon-avsnitt. Hade kunnat dra upp många fler i samma veva, men Barge of the Dead var första jag kom att tänka på.