Jump to content
Sign in to follow this  
Commander Michels

Janeway; PEST eller BÄST?

Hur skulle du trivas med Janeway som kapten?  

77 members have voted

1. 1.

• JÄTTEBRA! Hon är en riktigt bra kapten
      37
    • Jag skulle känna mig trygg
      12
    • Bra, hon har bra kontakt med sin besättning
      7
    • Ganska bra, men det finns bättre kaptener
      6
    • Sådär, jag tycker hon håller för hårt på reglerna
      6
    • Sådär, hon är lite för otillgänglig och opersonlig
      2
    • Ganska dåligt, tycker inte om henne
      1
    • Dåligt, Hon är ingen bra kapten
      3
    • DÅLIGT! Jag skulle flyga iväg med Delta Flyer så fort jag kan
      0
    • JÄTTEDÅLIGT! Har aldrig sett en sämre kapten
      2

Recommended Posts

In 1993 Kate separated from her husband, Robert Egan, with whom she had been married for 12 years. In 1995 the divorce became final, and she was on the verge of having to sell her house (and move into an apartment in Westwood) when something incredible happened. She had been called to resume a role in a TV show after the original actress, Genevieve Bujold, left two days into filming. What she did not know then was that this role was going to become her most famous one. The role in question was Captain Kathryn Janeway in "Star Trek: Voyager" (1995). At the moment she plays in "Tea at Five" on some stages in the US.

Hur mycket av en roll beror då på en skådespelare? Hade vi sett en helt annan Janeway?

det hade verkligen blivit annorlunda med Bujold, hon verkade alldeles för stel och okänslosam när jag kollade på extra matrialet på voy dvdn. Fattar inte hur producenterna kunde ta henne istället för Kate från början. Kate passar mycket bättre.

Jag tycker Janeway är en mkt bra kapten.

det hade verkligen blivit annorlunda med Bujold, hon verkade alldeles för stel och okänslosam när jag kollade på extra matrialet på voy dvdn. Fattar inte hur producenterna kunde ta henne istället för Kate från början. Kate passar mycket bättre.

Jag tycker Janeway är en mkt bra kapten.

Jag håller med.

Men om vi sett sju säsonger med Bujold och vant oss vid hennes personlighet så kanske hon också blivit bra. Det får vi aldrig reda på.

Hade vi sedan sett extramatrialet med mulgrew som då var påtänkt från början hade vi kanske vi hade sagt:

Det hade verkligen blivit annorlunda med Mulgrew, hon verkade vara ett fruktansvärt osympatiskt rivjärn. Fattar inte hur producenterna kunde ta henne istället för Bujold från början. Bujold passar mycket bättre... :rolleyes:

Jag vet faktiskt inte, Bujold är väldigt kompetent och skulle faktiskt ha kunnat utmana Stewart, men jag håller med extramaterialet visade en mycket tråkig sida av henne.

Men vad ger det egentligen att spekulera Mulgrew kom att göra ett lysande jobb och Janeway är en av de bästa St-kapterner.

Det fick bli alternativet "Jag skulle känna mig trygg" för min del. Hon är en trygg och säker kapten, som följer reglerna och bryr sig om sin besättning. Hon har inte Picards och Siskos pondus, men känns ändå trovärdig och kompetent. Att hon inte helt känns tillgänglig beror väl på att hon just är kapten... och man kan ju inte kalla Picrad eller Sisko särskilt tillgängliga eller lätta att ha att göra med.

Janeway är intressant just eftersom hon befinner sig i en sådan speciell situation och axlar en så otroligt stor börda och ansvar för att få hem sitt folk igen efter att hon på sätt och vis fått dem strandade där borta - även om det hade sina orsaker.

Jag skulle lite på Janeway som kapten/befäl i den mån jag litar på någon kapten/befäl, men hon bleknar i jämförelse med BSG:s Admiral Helena Cain ( som spelas av Michelle Forbes, som spelade Ro Laren i ST:TNG). I Razor är hon magnifik. Total auktoritet.

Men jag skulle ha svårt att "umgås" med båda, i Cains fall skulle jag vilja framstå som duglig och vara livrädd att säga något fel (hon är så ***** commanding) och i Janeways fall finns det bara få beröringspunkter, hon verkar rätt trist ärligt talat. Det hade nog blivt mest "Yes, sir", "Lovely weather, sir."

Lite OT med BSG där, men jag är rätt tagen av Razor. :)

Janeway är en bra kapten, och hon bryrsig om sin besättning precis som en kapten ska. Men hon är också enveten, och när hon bestämt sig kan hon ibland vara tjurig och inte lyssna på någon. Tror jag skulle finna det irriterande, om jag tjänstgjorde under henne. Dock fattar hon nästan alltid rätt beslut.

Sitter här och läser i gamla VOY-trådar, och inser att det är länge sedan någon var aktiv i den här tråden...men jag vill också rösta! :rolleyes:

Min röst gick förresten till "JÄTTEBRA!".

Med tanke på namnet var det ju inte så konstigt, min röst hamnade också där. Om man nu på liv och död skulle vara tvungen att välja bort en kapten så skulle det vara Artcher faktisk, det kan ju bero på att jag kanske har sett 3-4 hela avsnitt av Enterprise. Men det var ju inte det som disskutionen handlade om.

Jag gillar Janeway, jag tycker att hon sticker ut lite mer än de andra och inte bara för att hon är kvinna. Lite svårt att f??rklara, men det finns väll alltid någon som förstår mig. 8]

Jag håller i skrivande stund på att ta mig igenom Voyager, och har inte kommit så pass långt att jag egentligen kan göra ett rättvist uttalande om Janeway som kapten, men jag måste säga att hon verkar ha en väldigt bra kontakt med sina crew members, vilket jag verkligen gillar skarpt. Det enda negativa jag hittills har stött på med henne är hennes Närke-gnälliga röst. Jag får nästan sänka ljudet ibland när hon poppar upp i rutan.