Jump to content
Sign in to follow this  
Kai Dukat

These are the voyages..

Recommended Posts

Om någon dör kan det fixas genom att dom inte dog på "Riktigt" och att den som dog var en Klon, hologram, maskerad skurk, m,m eller så gör dom om historian att Daniels kommer tillbaka och räddar honom och på så sett fixar alltihopa...

Conny

Om någon dör kan det fixas genom att dom inte dog på "Riktigt" och att den som dog var en Klon, hologram, maskerad skurk, m,m eller så gör dom om historian att Daniels kommer tillbaka och räddar honom och på så sett fixar alltihopa...

Conny

Just det!

Glömde att sånt faktist hänt ett par ggr! :D

jo men, det har ju redan gått massa år sen trip dog när den sista senen visas. då hade de ju fått ändra på en massa i historien. fast va gör det, bara han kommer tbaka..

Jag gillar inte riktigt these are the voyges... Det hade varit mycket bättre att ha dubbelavsnittet in a mirror darkly som avslutningsavsnitt och detta som sista avsnitt i det riktiga universumet.

*spoilervarning*

Det hade blivit mer logiskt eftersom in a mirror darkly bara utspelar sig i mirror universumet, De riktiga Archer osv är alltså inte med vilket hade gjort att en sådan avslutning nästan hade blivit en mini serie från mirror universumet som avslutning. J.

Det sista avsnittet får nöja sig med en 3/5 från mig, jag tycker att det var onödigt att ta livet av Tripp och hade gärna sett att han och T´pol äntligen hade funnit varandra :rodna:

En annan sådan där "miss" om jag får uttrycka det så är att vi inte får höra Archers tal på slutet, eftersom det var en röd tråd genom avsnittet är det självklart att man vill höra det tillslut.

Jag tycker att det hade räckt med att avsluta med Terra Prime, i alla fall kunde slutet ha varit litet längre, vi är så vana vid dubbelavsnitt vid slutet. ;)

Har just avslutat ENT för andra gången och jag måste säga att hela serien ter sig ännu bättre denna gång. Saker jag irriterade mig över eller helt enkelt inte gillade hade nu fått tid att mogna i mitt huvud och den fjärde säsongen framstår mer och mer som den bästa i serien (bortsett från det tråkiga In a mirror darkly).

Till och med avslutningen framstod i ett helt annat ljus nu när jag såg det igen. Var inte alls glad förra gången men nu verkade allt falla på plats bättre. Jag har läst högvis med klagomål över hur uselt avsnitt det var men det enda jag kan hålla med om är att Trip hade förtjänat en bättre behandling. Inte så att han borde fått en pampigare död (där står Kirk först i kö), utan mer att det borde beretts mer tid och därmed gett Trips offer mer trovärdighet och känsla. Nu gick allt så fort.

"Varelser hotar, Trip vill rädda kapten Archer (problem 1: man hinner aldrig uppfatta att Archer är i sådan stor livsfara), Trip räddar Archer men dör på kuppen. (Problem 2: Trips hela plötsliga panikagerande har beretts alldeles för lite tid och blir därmed inte tillräckligt känslosamt nog eller trovärdigt för att man skall kunna uppskatta hans offer.)" Trips offer hade behövt motiverats mer och tydligare. Det är helt enkelt dålig dramaturgi!

Ett annat stort klagomål jag sett har varit att man inte såg tillräckligt stora paralleller mellan Rikers svåra val och Trips död. Saken är den att Trips död, (d v s hans "val" att offra sig för Archer), inte är det som Riker skall studera och få inspiration ifrån. Det är istället avsnittet och interaktionen med besättningen som helhet. Nyckelscenen är när Riker träffar Trip i köket efter att Trip dött och hör Trip berätta om personer i ens närhet som man litar så mycket på att man vill göra allt för, till och med offra sig. Det är där Riker förstår att Picard är en sådan person och att han måste berätta för honom om Pegasus.

Jag tycker nu att det är smått perfekt att ENT-besättningen spelar andrafiolen till Riker och TNG i storyn. För de gör det bara på ytan. Gräver man lite djupare så är det fortfarande ENT som är i förgrunden! Jag har själv inte sett Pegasus men det behövde jag inte heller för att uppskatta detta. Att allt är ett holodokument förstärker bara känslan av Enterprise besättning i historien. Avsnittet vill förstärka det historiskt viktiga som Enterprise besättning har uträttat. Att seriens grundläggande idé, att visa hur federationen kom till, är det som är viktigt ur ett historiskt perspektiv - inte de enskilda karaktärerna. Därför känner jag mig inte heller alltför deppig över att ENT-personerna inte fick så stor plats.

Talet i sig känns inte lika viktigt att höra, snarare är det väl så att man hade riskerat att få ett verkligt anti-klimax då jag ser det som en oerhört svår uppgift att skriva ett tal som lever upp till allas förväntningar. Så det var nog bäst att avsnittet tog slut innan.

Men fortfarande så märks det att vi saknar några säsonger. Jag förstår inte det nödvändiga i att hoppa 6 år framåt i tiden i Enterprise tideräkning. Den tiden som vi tittare gått miste om skapar alldeles för stora hål i våra karaktärers bakgrund för att manusförfattarna skall kunna få till det trovärdigt. Det är delvis därför Trips agerande känns lite märkligt, mycket därför känns Trip-T'pol icke-förhållande förvånande och tråkigt och därför är Shrans nya karaktär och uppdykande förvirrande! (o s v.)

De förlorade 6 åren är det stooora problemet med avsnittet! Jag kan inte hitta någon vettig anledning till detta tidshopp!!!

-------------------

Det är lite lustigt också att konstatera att Berman&Braga är tillbaka i förarsätet efter att ha blivit ersatta av Manny Coto under den för övrigt mycket bra fjärde säsongen.

Det var säkert pga Enterprise som Janeway och Sisko inte fick vara med, men jag håller med om att de saknades.

Jag tolkade det snarare som att Janeway och Sisko aldrig har uttalat dessa rader och uteslöts därför. Det var ju bara TOS och TNG som hade det som inledning.