Jump to content
Sign in to follow this  
orville

Existensiella diskussioner i star trek

Recommended Posts

I nästan alla star trek serieer finns en karaktär med som brukar få stå i centrum under vissa typer av episoder. Jag tänker på spock i TOS, Data i TNG och EMH i VOY. De episoder som jag talar om handlar om existensiella frågor som människan alltid frågat sig. Vem är jag och så vidare? Ett annat dema som berörs brukar också vara rasism, främlingsfientlighet, vad är liv etc. Varför använder sig manusförfattarna sig av artificiella personer för att underlätta diskussioner kring den här typen av frågor. Vad tycker ni?

En stor fördel med att använda sig av ST i skolan är just deras behandling av existentiella frågor. Det bästa är också att man frigör dessa problem ifrån den mänskliga kontexten. T ex i VOY avsnittet Nothing Human så behandlas folkmord men i och med att det är Bajorer det rör så blir inte ämnet direkt infekterat av den faktiska historien. Det blir problemet som hamnar i centrum inte människan. Detsamma gäller också Holodoc och Data, man sätter just problemet i centrum och på så sätt skapar man en större diskussionsgrund, Seven och Spook blir lite intressantare genom att de brottas just med mänskligheten inom sig själva. Detta gör att problemet får lite mer nerv än vanligtvis och det ökar också identifikationen med åskådarna just gällande det det specifika problemet.

Det är alltså problemet vi skall identifiera oss med, inte personerna.

Jag tror att det rör sig om att människor alltid har sett ner på de som är olika, och Data och EMH är ju väldigt olika oss. Trots detta kommer de (nästan) alltid fram till att de borde ha samma rättigheter som människorna, och det tycker jag känar som ett utmärkt exempel på att man inte ska fördömma någon på grund av att de är olika.

Sisko om Odo: "Do not condemn this man because he is different!"

Detta är väl en av Star Trek:s stora tillgångar. De behandlar stroa moralfrågor, men om det gjordes på ett anklagande sätt mot de Amerikanska samhället, hur många skulle se det då? Nu läggs det fram som en indirekt kritik istället, och många fler tar då åt sig. Detta syns enligt mig väldigt tydligt i "Measure of a man" och "Offspring" (TNG) och i "Author, Author" (VOY).

I DS9-avsnittet "Past Tense" finns dessa "stora" frågor också med, men i då en mer direkt anknytning till USA, och i och för sig så tycker jag avsittet funkar, men just tack vare de "framtidskommentarer" som fälls. Det skulle ju inte funka om Hjälten tyckte det var okej.

Dessutom visar ju ST en bild av en framtid där dagens problem inte längre existerar, och det ingjuter ju också hopp i människan. "Kan de så kan vi"-stilen....

Det är min uppfattning att det här temat som vi talar om i denna tråd inte behandlas i samma utsträckning i serien eneterprise som i de andra serierna. Är detta ett medvetet grepp berättarmässigt för att skylta med att federationen inte är skapad än eller?

Jag upplever hela ST-kosmos som en spegel, som människans fördelar och brister framträder i. DrPhlox i ENT skulle jag verkligen vilja lägga till listan på personer som fått rollen som "spegel". Hans intresse och frågor kring människor är lysande.

Det är min uppfattning att det här temat som vi talar om i denna tråd inte behandlas i samma utsträckning i serien eneterprise som i de andra serierna. Är detta ett medvetet grepp berättarmässigt för att skylta med att federationen inte är skapad än eller?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag är nog med dig här ENT har tonat ner "spegeln" ganska mycket, visst Phlox har det men det är ju skamligt så lite de använder honom på ett bra sätt. I ENT har action-delen fått mer utrymme och ja jag tror att detta är mycket medvetet för att anpassa sig till den rådande tv-situationen. ENT slås ju med doku-såper, något som de andra var ganska befriade ifrån.