Jump to content

Har du någon hobby/bisyssla?

EoNeel
 Share

Recommended Posts

Själv håller jag på med Airsoft. Det är som Paintball fast utan färg, mindre kulor, uniformer och mycket realistiska vapen.

Vi som utövar det ser det som en sport och hatar mest av allt personer som springer omkring med Soft Air Guns och saboterar för oss seriösa spelare.

Vapnen som används kostar 2000kr, oftast mer och laddas med 6mm kulor i magasin som oftast behöver bytas för att man ska ammunition en hel match.

Här är jag och en kamrat som spelade på Airsoftarenan Klacken utanför Barkarby i lördags (23 Juli).

Bromma_Herman + Kompis med vapen och gear...

(Vill tacka Weyland Yutani Corp för den fina bilden)

Jag har ungefär samma hobby, fast med riktiga vapen och uniformer som staten betalar åt mig. Det känns som jag fick det bättre dealet. :lol:

D.v.s. jag är med i hemvärnet. Självklart finns det ett mycket seriöst syfte bakom, och vi hjälper också ofta polisen när de letar efter försvunna personer, eller vid skogsbränder och översvämningar e.t.c.

Men den största delen av tiden läggs på i grund och botten samma sak som du gör med soft air guns, fast vi använder riktiga vapen med lösammo och ett lasersystem som registrerar träffar. Så länge det inte är krig på riktigt så kan man gott kalla det en hobby.

Staten sponsar t.ex. mig när jag åker ut och skjuter kulspruta, de tillhandahåller lokaler, skjutbanor, ammunition, instruktörer, och inte minst vapen, och allt de ber om är lite tid, vilket jag gärna ger med tanke på vad jag får hålla på med under den tiden. Kan man ha en bättre hobby?

Själv målar jag har lite utställnigar. Har gått en del målarkurser och färglära mm. Är det något jag gör när jag får tid över så är det att teckna och måla. Min morfar var konstnär och även mamma och pappa hobbymålade, så man har det lite i blodet.

Jag älskar även växter och har nu äntligen en egen trädgård att pyssla i.

Sen har jag ju min jycke som tränas och då är det lydnad och sök som gäller.

Jag tycker att jag har rätt konstiga och blandade hobbys, intressen t ex Star trek :D 80-tals rock klassiker hård rock och rock samlar på coca cola prylar och gammla kalle anka tidningar från 1948-67. Det är det vad jag gör typ! :lol:

Jag tycker att jag har rätt konstiga och blandade hobbys, intressen t ex Star trek :D 80-tals rock klassiker hård rock och rock samlar på coca cola prylar och gammla kalle anka tidningar från 1948-67. Det är det vad jag gör typ! :lol:

det är väl inget konstigt med hård rock eller?

jag vet inte star trek och hård rock! det finns nog inte många :P plus kalle anka och coca cola... :rolleyes:

Edited by Picard

jag vet inte star trek och hård rock! det finns nog inte många :P plus kalle anka och coca cola... :rolleyes:

perfekt musik när man inte hittar klingonsk opera i skivbutiken(expediten såg ut så här när jag frågade :blink: :blink: :blink: )

gillar "Stairway to heaven" skarpt och för att inte tala om Iron maiden

Edited by K´hogh son of Klintoch

Kan nog säga att jag skaffat mig en ny hobby. Bokskrivning. Hemvärnet låter kul. Men är det inte lite farligt också? J.

Det finns ingenstans du är säkrare än i armén. Antalet olyckor bland värnpliktiga under det dryga året de ligger inne är faktiskt lägre än bland den motsvarande åldersgruppen som inte gör värnplikt, och detta trots att i armén så springer folk runt med laddade stridsvagnar och annat skoj.

Vet inte statistiken för hur vanligt det är med olyckor i hemvärnet specifikt. Det är ju lite smågrejer såklart. Själv lyckades jag bränna kinden på en het pipa (don't ask), men det vanligaste tror jag är hörselskador när folk slarvar med hörselskydd. Inget allvarligare än så såvitt jag vet, nån snubblar här eller bränner sig där, inget värre än om man är med i scouterna eller en fotbollsklubb. Säkerheten är ju självklart viktig när man hanterar de vapen och fordon vi har, och alla är såklart medvetna om det, och följder Den Allsmäktiga SäkI Helgat Varde Dess Namn. (För de som aldrig haft kontakt med försvaret: SäkI står för Säkerhetsinstruktioner, och enligt legenden så täcker den ett helt rum nånstans på högkvarteret i stockholm, vi vanliga dödliga ser bara små bitar av den som är specifikt intressant för våran specifika uppgift. SäkI reglerar ALLT, från var tältlådan ska stå och hur man ska lastsäkra till de exakta handgreppen som ska användas på ett granatgevär)

Kan nog säga att jag skaffat mig en ny hobby. Bokskrivning. Hemvärnet låter kul. Men är det inte lite farligt också? J.

Det finns ingenstans du är säkrare än i armén. Antalet olyckor bland värnpliktiga under det dryga året de ligger inne är faktiskt lägre än bland den motsvarande åldersgruppen som inte gör värnplikt, och detta trots att i armén så springer folk runt med laddade stridsvagnar och annat skoj.

Vet inte statistiken för hur vanligt det är med olyckor i hemvärnet specifikt. Det är ju lite smågrejer såklart. Själv lyckades jag bränna kinden på en het pipa (don't ask), men det vanligaste tror jag är hörselskador när folk slarvar med hörselskydd. Inget allvarligare än så såvitt jag vet, nån snubblar här eller bränner sig där, inget värre än om man är med i scouterna eller en fotbollsklubb. Säkerheten är ju självklart viktig när man hanterar de vapen och fordon vi har, och alla är såklart medvetna om det, och följder Den Allsmäktiga SäkI Helgat Varde Dess Namn. (För de som aldrig haft kontakt med försvaret: SäkI står för Säkerhetsinstruktioner, och enligt legenden så täcker den ett helt rum nånstans på högkvarteret i stockholm, vi vanliga dödliga ser bara små bitar av den som är specifikt intressant för våran specifika uppgift. SäkI reglerar ALLT, från var tältlådan ska stå och hur man ska lastsäkra till de exakta handgreppen som ska användas på ett granatgevär)

hörselskador? de trodde jag berodde på gapiga befäl :lol: :lol:

Jag skriver mycket. Mest fanfictions baserade på Star Trek DS9, CSI NY, CSI och Prison Break, men även egna berättelser. Det är roligt och kreativt samtidigt som det hjälper mig med engelskan och med min dyslexi.

Vad sägs om att kombinera alla dom till en enda knäpp röra? :D

jag brukar spela dataspel, lyssna på musik (hårdrock). jag gillar att göra snygga bilder i photoshop också, här är några exempel:

affischen längre ner har jag gjort

båda bilderna har jag gjort

så gillar jag att köra snöskoter också. det finns en sak som jag inte gillar, men som slösar bort mycket av fritiden ändå: att plugga.

Edited by NX-01

Jag skriver mycket. Mest fanfictions baserade på Star Trek DS9, CSI NY, CSI och Prison Break, men även egna berättelser. Det är roligt och kreativt samtidigt som det hjälper mig med engelskan och med min dyslexi.

Vad sägs om att kombinera alla dom till en enda knäpp röra? :D

Hehehe!!! Jag har skrivit en fanfiction som har med CSI, CSI NY och Prison Break karaktärer, men jag har inte riktigt kommit på någon där man får in några från DS9 också.

• 2 weeks later...

har börjat skriva på tre historier om Worfs tid som Federationens ambassadör på Qo´nos . i den historien dyker flera karaktärer från både TNG och DS9 upp(kanske t.o.m från VOY) . det dyker även upp karaktärer från A TIME OF FIRE:

BOK 1:General Koghar bjuder med Worf på att försöka återupprätta huset mogh´s ära och Worf tackar ja

BOK 2:Worf hamnar i spegeluniversumet...

BOK 3:Worf upptäcker planer på att döda Martok

så långt har jag bestämt hitills.

Hmm, undrar just om det finns tillräckligt med utrymme på servern där Star Trek Databas ligger för att lägga upp fan fiction...

Det vore ju en kul grej, eller? Moderatorerna kan väl ta hand om att lägga upp inskickade bidrag om det inte går lätt att ordna automatiskt på något smidigt sätt. För att underlätta det hela är det bara att sätta upp några enkla regler för format på textfilen o s v. Vad sägs?

MIn hobby är att spela musik, både på platta och själv. Spelar i ett litet band jag har ihop med några polare. Vi ska spela på en motorcykelklubbträff nu om några veckor. Det roliga med detta är att klubben heter VULCAN riders. :)

Jag komponerar lite också, vill gärna göra fler låtar med SF anknytning. Har gjort en som heter "Chiana & Jool" som handlar om två vilsna själar som träffas på ett rymdskepp långt ute i rymden. Inspirationen kommer där från Farscape, men det är nog dags att skriva nån tung metallåt om Klingons snart... ;)

MIn hobby är att spela musik, både på platta och själv. Spelar i ett litet band jag har ihop med några polare. Vi ska spela på en motorcykelklubbträff nu om några veckor. Det roliga med detta är att klubben heter VULCAN riders. :)

Jag komponerar lite också, vill gärna göra fler låtar med SF anknytning. Har gjort en som heter "Chiana & Jool" som handlar om två vilsna själar som träffas på ett rymdskepp långt ute i rymden. Inspirationen kommer där från Farscape, men det är nog dags att skriva nån tung metallåt om Klingons snart... ;)

De låtarna får du lägga ut så vi andra kan få höra. Blir väldigt nyfiken. Sen får du också ta och bilda grupp. Men kom ihåg att namnet "Mr. Spock" är upptaget :D

Finns en svensk grupp som hetter SPOCK. Hur kan du vara trekker och inte veta detta?

Ah, det är också vanligt att vara s k "Nitpicker" och Trekkie. Jag frågade därför att du skrev "Mr. Spock"

i ditt förra inlägg och någon sådan grupp finns inte mig veterligen :rolleyes:

Klart jag känner till S.P.O.C.K. Har ju festat med killarna... :w00t:

gjorde klart min batik T-shirt igår , den har klingon märket på framsidan och texten''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

på baksidan . tyvärr blev den misslychad :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

K´hogh son of Klintoch av huset Koragh

Finns en svensk grupp som hetter SPOCK. Hur kan du vara trekker och inte veta detta?

Ah, det är också vanligt att vara s k "Nitpicker" och Trekkie. Jag frågade därför att du skrev "Mr. Spock"

i ditt förra inlägg och någon sådan grupp finns inte mig veterligen :rolleyes:

Klart jag känner till S.P.O.C.K. Har ju festat med killarna... :w00t:

Jag ursäktar mig mitt misstag. Må du förlåta mitt tidigare innlägg.

Festat med S.P.O.C.K. Impressiv!!

Min hobby är att spela musik. Har tre synthar nu. En gammal underbar Casio HT-3000 och en Roland U-20. Förra året i höstas

köpte jag en ny synth, en Casio PX-400R. Mitt nöje är att spela musik.

Synd att forumet är så begränsat vad man kan bifoga. En midi-fil tar ju t.ex bara nåt på 12kb