Gå till innehåll

Dödshjälp


orville

Rekommenderade inlägg

Minns ni Star Trek 5? Klart ni gör. då kommer ni ihåg att man får veta lite mer om vår käre dr bones McCoy. Han brottas med faktumet att han tog ort de livsuppehållande systemen från sin far eftersomhan hade en plågsam inte kurerbar sjukdom. Veckan efter fadern dött kom ett botemedel till sjukdomen och hans fader skulle ha fått bli frisk.

Det är ett snyggt inlägg i den här ganska tunga debatten och jag undrar vad ni har att säga i ämnet och hur tas ämnet upp i resten av star trek universumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha sett ett intressant program om nazisternas syn på dödshjälp så får man ju lite perspektiv. De tyckte att man kunde sätta in dödshjälp redan vid mindre handikapp. Idag tycker man att man kan stänga av maskinerna om någon är hjärndöd. Sen finns de som vill ha hjälp med att dö p.g.a av fysisk och psykiskt lidande. Dödshjälp är ju ett fantastiskt struligt ämne att disku menhu så intressant.

Vad är då min syn på det hela? Jag såg ett inslag på Rapport för en del år sen då en riksdagskvinna från KD svarade på en fråga om aborter. Hon fick frågan om det på något sätt kunde vara ok med en abort. Hon svarade att en gång i tiden hade hon varit helt emot det, men efter att hennes egen dotter varit tvungen att göra en abort så var det inte lika lätt längre.

Jag personligen tror att det är lika svårt när det gäller dödshjälp. Man kan tycka att det är moraliskt oförsvarbart, men när det verkligen gäller så ställs en del saker på ända. Jag har bara erfarenhet av att behöva avliva djur och det har varit fruktansvärt smärtsamt för mig, så att behöva ta ett beslut när det gäller en människa skulle vara mycket, mycket svårt för mig. Ärligt talat så vet jag inte hur jag skulle göra. Personligen så bär det mig emot när det handlar om dödshjälp då jag så hjärtans gärna vill bejaka livet på alla dess vilkor.

McCoy måste ju ha bestämt sig för det val han gjorde, sen att ett botemedel kom en vecka senare är ju bara att beklaga. Jag ser inget problem med det McCoy gjorde, jag tycker bara att det är tråkigt att det gick som det gick.

Har inte Picard gjort något liknande då några ur hans besättning blivit "Borgs". Han menade ju att det var bättre att vara död än att vara en del av the Borg.

Redigerad av EoNeel
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan komma på ett avsnitt där ämnet tas upp. Det är Voayger "Deathwish". I detta avsnitt råkar Voager på en Q som vill ta livet av sig. Detta skapar problem eftersom Q är odödlig. Hans argument för att ta livet av sig är att han är uttråkad. Han har sett allt, gjort allt och hört allt under sitt långa liv. Frågan är om Q-continium ska ge honom dödlighet så att han kan förverkliga sina planer. Janeway får bli domare i "rättegången" där Q-varelsens öde avgörs. Mycket intressant avsnitt.

I Voayegavsnittet Jetrel tas ämnet upp. Jetrel begick fruktansvära brott som läkare på Nelix hemvärld. Nu är han den enda som kan bota Nelix dödliga sjukdom men han vägrar. Ämnet tas också upp i Tuvix där det gäller att dela Tuvix till Tuvok och Nelix. Läkaren vägrar eftersom detta innbär att han dödar Tuvix. Ämnet tas också upp i Enterprise Similitude. För att undvika spolier säger jag inte hur. Men för er som inte sett avsnittet - det är ett av de bästa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde väl vara så att dom inte gör det. Dom ingår i en stor verksamhet

att inte ingripa andras levnadsätt och seder och llagar. Skulle en stor federation

vara undantaget att sätta sig över andras lagar?

I så fall blir det väl ingen Star Trek längre men sin federation i betydelse eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Prime Directives anda tror jag inte att man drar ut sladden om patienten inte väntas vakna igen.

Men i samma anda tror jag att läkarna på sina patienter om de inte vill ha behandling längre. Ett återkommande tema i Star Trek är ju att inget kan påtvingas någon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dödshjälp är en självklarhet i en demokrati och det är helt naturligt att det finns med i ST. I avsnittet där Worf får sin rygg skadad och ber Riker om hjälp så kommer Rikers feghet fram :arg: . Picard skulle aldrig ha tvekat att hjälpa Worf med sin önskan.

Det är märkligt hur mycket vi kräver av människan gällande beslut och ansvar. Vi ska ta ansvar för våra barn, för vänner, arbete, utbildning, föda osv. Vi väljer dessutom människor till positioner som innebär att de ska fatta beslut som innefattar rent ut vilka som ska få leva och vilka ska det inte. Det är faktiskt en skam att vi inte i ett modernt samhälle är betrodda att bestämma över våra liv. Jag tänker inte här räkna upp alla tillfällen som skulle kunna innebära att jag skulle vilja ha hjälp med att dö, men det finns ett antal sådana.

Det känns skönt att man i ST faktiskt har lagt detta bakom sig och lämnar dörrar öppna för denna behandling.

Deathwish är förövrigt ett helt lysande avsnitt gällande detta problem som visar på en logiskhet kring denna fråga. Dessutom kryddas detta med den teologiska frågan gällande Guds död wow, jag ojoj vilka trixiga frågor som tas upp i detta avsnitt. I Bones fallet är det lite intressant ur ett konsekvens etisk synvinkel – vilket Bones tillhör – men faktum kvarstår att han gör rätt utifrån sina kunskaper. Konsekvenserna kan inte räcknas in, det är alltid lätt att tycka till med facit i handen, men för man har facit så är det bara spekulationer och är därför intressanta i ett logisk sammanhang. Gällande Tuvix är jag nästan beredd att hålla med Centerwall, Janeway blandar in lite för mycket känslomässig utilitarism i sitt resonemang, dvs två är bättre än en. Och detta håller inte helt så det tenderar faktiskt till att bli mord. Men det finns en del parametrar som mildrar det hela en del, men visst Janeway gör i grunden helt fel.

Oj det blev en del, för vidare studier i detta ämne rekommenderar jag filosofen Peter Singer. Han är kontroversiell i en del frågor – dock inte på det sätt som han utmålas – och man behöver verkligen inte hålla med honom. Men faktum är att han har ett mycket intressant resonemang kring dödshjälp. Det väcker många funderingar. Men jag skulle dock rekommendera att ni har någon att diskutera detta med sen så att ni inte snurrar ihop några fargliga tankar. Vi människor måste alltid spegla våra tankar för att kunna hitta rätt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...