Gå till innehåll

Tekniska problem


Rekommenderade inlägg

Det du skriver i formulärfälten när du svarar eller skapar ett nytt ämne kan inte forumet påverka, vad jag vet.

Om du använder Win XP kolla så att du inte har valt fel språk där. Går oftast att välja i aktivitetsfältet till höger (om du inte har valt att ta bort det). Kommer ej ihåg var det finns i dom andra OS:en, men det finns någonstans i kontrollpanelen.

"SV" ska vara valt, händer ibland att man råkar ändra det.

Det dumma är att om du tex använder MS Word så väljer programmet själv svenskt tangentbord, så man märker inte alltid att engelskt är valt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 månader senare...
  • 7 månader senare...

Ett fel här som bara verkar förekomma i senaste Firefox.

Den verkar har problem med php då en fönster dyker upp nästan

varenda gång att hämta php-fil. Nästan varenda gång när man klickar

på senaste inlägg så blir det ett felmeddelande på sajten

att nåt fel har skett.

Jag testade en mycket äldre version av Firefox och den hade inga

problem.

Den här senase borde vara buggig eller så är det nån bugg i forumsystemet.

Märkligt är det att det bara förekommer här och inte på andra forum.

Är det nån pluggin man ska låta bli som kanske ställer till problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett fel här som bara verkar förekomma i senaste Firefox.

Den verkar har problem med php då en fönster dyker upp nästan

varenda gång att hämta php-fil. Nästan varenda gång när man klickar

på senaste inlägg så blir det ett felmeddelande på sajten

att nåt fel har skett.

Jag testade en mycket äldre version av Firefox och den hade inga

problem.

Den här senase borde vara buggig eller så är det nån bugg i forumsystemet.

Märkligt är det att det bara förekommer här och inte på andra forum.

Är det nån pluggin man ska låta bli som kanske ställer till problem?

Jag har aldrig råkat ut för några problem med Firefox v1.5.0.4, varken här eller på någon annan sida. Om det är ett fel som PHP genererar så borde det visas för alla.

Några frågor:

Dyker detta felmeddelande upp när du klickar på "Visa nya inlägg" eller var dyker det annars upp?

Vilket felmeddelande får du upp?

Vilken version av Firefox använder du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett fel här som bara verkar förekomma i senaste Firefox.

Den verkar har problem med php då en fönster dyker upp nästan

varenda gång att hämta php-fil. Nästan varenda gång när man klickar

på senaste inlägg så blir det ett felmeddelande på sajten

att nåt fel har skett.

Jag testade en mycket äldre version av Firefox och den hade inga

problem.

Den här senase borde vara buggig eller så är det nån bugg i forumsystemet.

Märkligt är det att det bara förekommer här och inte på andra forum.

Är det nån pluggin man ska låta bli som kanske ställer till problem?

Jag har aldrig råkat ut för några problem med Firefox v1.5.0.4, varken här eller på någon annan sida. Om det är ett fel som PHP genererar så borde det visas för alla.

Några frågor:

Dyker detta felmeddelande upp när du klickar på "Visa nya inlägg" eller var dyker det annars upp?

Vilket felmeddelande får du upp?

Vilken version av Firefox använder du?

Jag har senaste versionen. Och detta dyker upp när man klickar för att komma

till nåt tråd. Ja i princip på vad som helst. Ibland funkar det men oftast dyker det upp

ett fönster "hämta php-fil"

Observera att detta bara förekommer på detta forum. Inga andra forum har några problem alls. Hänvisa mig till ett forum som kör med samma forumsystem.

Jag gissar på att Sci-Fi Nytts forum kör på samma forumsystem men där är det inga problem.

OBS

Det borde vara Googles verktygsfält som ställer till problem i Firefox. Jag testade att avinstalera den och nu tycks det inte finnas några problem längre.

Redigerad av Supertreck
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var Gooles toolbar som ställde till problemet.

Men det visar sig att alternativet prenumerera orsakade problemet.

Har man den inaktiverad så kan man ha Googles toolbar kvar

Du Jocke kanske inte hade Googles toolbar?

Redigerad av Supertreck
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var Gooles toolbar som ställde till problemet.

Men det visar sig att alternativet prenumerera orsakade problemet.

Har man den inaktiverad så kan man ha Googles toolbar kvar

Du Jocke kanske inte hade Googles toolbar?

Jag använder Google Toolbar och har gjort det i stort sett så länge den har funnits till Firefox. Har aldrig haft några större problem med varken Firefox eller Google Toolbar.

Har testat med att prenumerera på flera inlägg och forum, men har inte råkat ut för problemet.

Får du samma problem om du prenumererar på något i Sci-Fi Nytts Forum?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var Gooles toolbar som ställde till problemet.

Men det visar sig att alternativet prenumerera orsakade problemet.

Har man den inaktiverad så kan man ha Googles toolbar kvar

Du Jocke kanske inte hade Googles toolbar?

Jag använder Google Toolbar och har gjort det i stort sett så länge den har funnits till Firefox. Har aldrig haft några större problem med varken Firefox eller Google Toolbar.

Har testat med att prenumerera på flera inlägg och forum, men har inte råkat ut för problemet.

Får du samma problem om du prenumererar på något i Sci-Fi Nytts Forum?

Problemet sker tydligen bara i Firefox. I IE är det inget problem med prenumerera aktiverad.

Nej du. Jag kände inte till att man kunde välja vad man kunde prenumerera på

i Googles toolbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej du. Jag kände inte till att man kunde välja vad man kunde prenumerera på

i Googles toolbar.

När jag pratar om prenumerera så menar jag prenumerationen av ämnen och inlägg som man kan välja genom att klicka på "Forumalternativ" eller "Alternativ" här i forumet. Är det vad du menar eller är det prenumeration av RSS du menar eller något helt annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej du. Jag kände inte till att man kunde välja vad man kunde prenumerera på

i Googles toolbar.

När jag pratar om prenumerera så menar jag prenumerationen av ämnen och inlägg som man kan välja genom att klicka på "Forumalternativ" eller "Alternativ" här i forumet. Är det vad du menar eller är det prenumeration av RSS du menar eller något helt annat?

Fel igen. Jag snackar om en inställning i Googles Toolbar som heter prenumerera.

Inaktiverade man den så funkar allt felfritt

Altså ingen funktion här på forumet.

Felet uppstår bara i Firefox. inte i IE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel igen. Jag snackar om en inställning i Googles Toolbar som heter prenumerera.

Inaktiverade man den så funkar allt felfritt

Altså ingen funktion här på forumet.

Felet uppstår bara i Firefox. inte i IE

Du menar alltså detta googletoolbar_rss.gif i Google Toolbar (min är på engelska, men skulle tro att det är samma sak). Detta är prenumeration på RSS-syndikering, som jag frågade om.

Det bästa vore om du kunde ta en skärmdump av felmeddelandet och skicka det till mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel igen. Jag snackar om en inställning i Googles Toolbar som heter prenumerera.

Inaktiverade man den så funkar allt felfritt

Altså ingen funktion här på forumet.

Felet uppstår bara i Firefox. inte i IE

Du menar alltså detta googletoolbar_rss.gif i Google Toolbar (min är på engelska, men skulle tro att det är samma sak). Detta är prenumeration på RSS-syndikering, som jag frågade om.

Det bästa vore om du kunde ta en skärmdump av felmeddelandet och skicka det till mig.

Det finns ju ingen definerande felmeddelande än att det står

på sidan att ett fel har uppstått.

Vad ska man hänvisa till då när det inte ens finns nån felkod?

Men nu är ju mitt problem löst och jag har i allafall ingen nytta sv

den här funktionen i Googles toolbar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju ingen definerande felmeddelande än att det står

på sidan att ett fel har uppstått.

Vad ska man hänvisa till då när det inte ens finns nån felkod?

Men nu är ju mitt problem löst och jag har i allafall ingen nytta sv

den här funktionen i Googles toolbar

Ok du gör som du vill. Om jag kunde få en skärmdump på var felet dyker upp och hur det ser ut så är det enklare att hitta hur och varför det uppkommer. När jag själv inte kan återskapa felet så är det inte lätt hitta orsaken till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Sökningen på forumen verkar anta att ett fel hat uppstått

på vissa sökningar.

Så vill jag t.ex. se om nån nämnt serien T.J. Hooker men så blir

det alltid ett felmeddelande det vanliga "ledsen ett fel har bla bla"

Men söker man andra saker som t.ex. Spock så funkar det utan problem.

Sökningen verkar inte tåla flera punkter emellan.

Varför vägrar den att söka i så fall och det blir ett fel?

Näe, ville bara söka och se hur många som nämnt om

serien T.J. Hooker eftersom William Shatner är polis i den serien.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen så klagar forumet på att du har för kort ord (T.J.) i ordet. Invision Board använder numera fulltextsökning som skall vara bättre/snabbare osv, nackdelen är dock att det inte går att söka med korta ord. Tror att fyra tecken är minimum. Sök bara på Hooker så bör det funka.

Edit: Det är 3 tecken här... Default är iaf fyra, tror jag.

Ett eller alla dina sökord innehöll färre än 3 tecken eller så sökte du efter ord som inte är tillåtna, som 'html', 'img', etc, gå tillbaka och öka antalet tecken i dessa sökord eller välj andra sökord.

Orsaken är givetvis att ju kortare ord, desto fel felträffar får man.

För oss nördar så beskrivs det hela här: http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/fulltext-search.html

och här:

http://forums.invisionpower.com/index.php?showtopic=161630

Redigerad av Peak
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man vill se hur många som diskuterat om CD så går det

ju inte. Det är väl ovanligt att folk skulle skriva Compact Disc?

Det finns ju vissa förkortningar som folk kan använda. Ganska svårt om det är väldigt ovanligt att folk skriver hela ordet.

Oftast brukar folk skriva TNG. Det väl mycket ovanligt att folk skulle skriva The Next Generation.

Då måste vi förbjuda förkortningar eftersom sökningen inte funkar på sådant.

Redigerad av Supertreck
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som Peak förklarar så finns det tyvärr vissa begränsningar i sökfunktionen som forumet använder. Som det är nu så kan inte sökorden vara kortare än 4 tecken, detta är en serverinställning och därför något som jag inte kan ändra. (Peak, hade visst satt "Minimum search word length" till 3 i admincp, därför varnade det för 3 tecken)

Anledningen till att du tex inte kan söka efter "T.J." är att sökfunktionen ser "." som en avdelare och ser därför din sökning som "T J" vilket blir för kort.

För er som intresserade så står det förklarat i MySQL-manualen:

The FULLTEXT parser determines where words start and end by looking for certain delimiter characters; for example, ‘ ’ (space), ‘,’ (comma), and ‘.’ (period). If words are not separated by delimiters (as in, for example, Chinese), the FULLTEXT parser cannot determine where a word begins or ends. To be able to add words or other indexed terms in such languages to a FULLTEXT index, you must preprocess them so that they are separated by some arbitrary delimiter such as ‘"’.

Vad jag kan se så använder Sci-Fi Nytts Forum samma söksätt. Förstår att du oxå har sett det nu Supertreck ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gjorde man. Läste tips nåstans på nätet att man kan få fram

osynliga tecken. Det kanske går att lura söksystemet?

Hur gjorde man vad?

Vilka osynliga tecken har du tänkt att få fram?

Vad jag vet så går det inte lura systemet vad det gäller minimum antal tecken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 månader senare...

Är det begränsning på hur kort tidsintervall man kan klicka på ( visa nya inlägg )?

Då får man ganska ofta felmeddelandet

Ledsen, ett fel uppkom. Om du är osäker på hur du använder denna funktion, eller inte vet varför du fick detta felmeddelande, försök titta i hjälpfilerna efter mer information.

Det uppkomna felet var:

Ledsen, vi hittade inga träffar. Försök igen och utöka din sökning.

Nu klickade ju jag på ( visa nya inlägg ) Varför tror den att man söker och råder att utöka sökningen?

Jag sökte ju inte hmm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu klickade ju jag på ( visa nya inlägg ) Varför tror den att man söker och råder att utöka sökningen?

Jag sökte ju inte hmm?

"Visa nya inlägg" använder sökfunktionen för att hitta dom nya inläggen och därför dyker detta felmeddelande upp om du klickar på "Visa nya inlägg" när det inte finns några nya inlägg att visa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu klickade ju jag på ( visa nya inlägg ) Varför tror den att man söker och råder att utöka sökningen?

Jag sökte ju inte hmm?

"Visa nya inlägg" använder sökfunktionen för att hitta dom nya inläggen och därför dyker detta felmeddelande upp om du klickar på "Visa nya inlägg" när det inte finns några nya inlägg att visa.

Nyaste inlägg för mig är dom trådar som jag inte varit inne på.

Det verkar som senaste inlägg har begränsad tid.

Det det kan inte stämma. Du svarade ju mig redan 6:34. Oj vad tidigt du är uppe.

Nu är faktisk klockan när jag svarar 13:10

Varför räknar inte sökningen in alla inlägg inom cirka sju timmar tillbaks i så fall?

Då går vi tillbaks till igår vid 22:00-tiden. I så fall skulle den listat folks inlägg

från cirka 18:00. Varför blev det inte så när folk faktisk hade skrivit inlägg

runt den tiden?

Jag kollade manuellt på senaste på forumlistan.

Men ditt inlägg räknades efter flera timmar. Hur kan det komma sig hmmm?

Redigerad av Supertreck
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ämnen som är markerade med newpost.gif har nya inlägg och det är dessa som visas när du klickar på "Visa nya inlägg". Dessa markeringar sparas i 7 dagar, så om du är borta en vecka och kommer tillbaka och klickar på "Visa nya inlägg" så ska alla inlägg som har postats under den tiden visas.

Det är inte alltid "Visa nya inlägg" fungerar som den ska s?? när jag har läst alla inlägg så brukar jag klicka på "Markera alla forum som lästa och återgå till huvudsidan", som finns i översta högra hörnet, för att säkerhetsställa att alla inlägg markeras som lästa och sen när nya inlägg skrivs så markeras dom rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...