Jump to content
Sign in to follow this  
Morn

Bäst I DS9

106 members have voted

1. 1.

• Sisko
      21
    • Kira
      17
    • Quark
      18
    • Garak
      33
    • Dukat
      8
    • Morn
      8

Recommended Posts

Hmm...över huvud taget så gillar jag Cardassians och framför allt Dukat och Garak. Har alltid haft en svaghet för "onda" karaktörer och jag tycker att Dukat gör att DS9 blir än av de bästa ST serierna som finns. De flesta avsnitt som är mina favoriter i DS) är han med i. Det var efter avsnittet Indiscretion jag verkligen började tycka om honom.

Jag såg nyss det första för mig det första DS9 avsnittet och tyckte det var en bra serie. På min lista av star trek serier kommer den

1 Enterprise

2 Voyager

3 DS9

4 TNG

5 TOS

Ska nu lutta mig tillbaka i soffan och se två avsnitt till. :cardassian:

VAD!!!!???? :w00t::w00t::w00t: Är inte O'Brien med??? Han är ju klart en av dom intressantaste och coolaste karaktärerna i DS9 för att inte tala om hans dialekt! Visst han är ingen super officer som alla andra men han kan en del om transporters...

VAD!!!!???? :w00t:  :w00t:  :w00t:  Är inte O'Brien med??? Han är ju klart en av dom intressantaste och coolaste karaktärerna i DS9 för att inte tala om hans dialekt! Visst han är ingen super officer som alla andra men han kan en del om transporters...

Vadå ingen super officer!!! Han är ju Chief. Kan det bli grymmare. Före detta chef för transporters på Enterprise, därefter högste befäl för att få DS9 att fungera och bli stridsdugligt(vilket det blev). Sisst jag hörde så undervisade han på Star Fleet Academy.

Hur kan du säga att han inte är en super officer?

Har inte sett ett enda DS9 avsnitt (tyvärrrrr), men jag röstade på sisko i alla fall! :vulcan:

varför rösta då du inte vet något om serien??

Det är helt fel :förbannad: :förbannad:

Jag har läst om avsnitten på startrek.com, har sett trailers, läst om rollerna så att jag inte vet något om ds9 är överdrivet.... :vulcan: :nuke:

Jag har läst om avsnitten på startrek.com, har sett trailers, läst om rollerna så att jag inte vet något om ds9 är överdrivet.... :vulcan:  :nuke:

Ja sant att man kan lära sig lite om DS9 genom trailers mm men det är i princip omöjligt att få "den rätta kännslan" hossen serie utan att ha sett något avsnitt av den.

... jag får känslan av att vissa (!) vill skriva inlägg och vara med i omröstningar bara för sakens skull! Har man inget vettigt att komma med tycker jag man kan nöja sig med att enbart läsa inäggen i forumen. Personligen tycker jag Garak är den bästa karaktären i DS9, främst för att är den mest oförutsägbara personen som figurerat i någon Star Trek-serie.

Garak.

Färgstark, omväxlande, och sliskig som få. Älskar hans sätt att snacka.

Av alla karaktärer är han den som underhåller mest, och (om man nu fick välja) jag helst skulle byta plats med för en dag. Jag som gillar spionfilmer och allt. ;)

Jag röstade på Sisko. I början av serien är han tämligen anonym men det händer något när han rakar av sig håret, odlar skägg och blir befodrad. Helt plötsligt blir han riktigt bra och mot slutet av serien är han den hittills bästa (enligt mig) kaptenen i alla ST-serier.

Hade Nog funnits med i röstningslistan så hade jag nog röstat på honom dock. Han har den intressantaste utveckligen av alla i DS9. Från snattande busunge med dåligt självförtroende till Lt. Nog i slutet, då han är riktigt grym. :ferengi:

Livar upp en gammal halvdöd tråd här... :)

*SPOILERVARNING LÄNGRE NER*

Nu har jag tittat på tillräckligt många avsnitt för att bilda mig en ordentlig uppfattning (har sett till och med 5.2 The Ship) och min röst föll på Garak. Han är fantastisk tycker jag!!

Jag gillade inte alls Sisko i början, han var en stel och trist gubbe, men som Jonaz Dax säger så händer det nåt med honom när han rakar av sig håret och nu blir han bara intressantare och intressantare för varje avsnitt som går. Han var väldigt övertygande som klingon (avsn. 5.1, apocalypse rising) till skillnad från Odo och O'Brien

Men vad som fick mig att definitivt bestämma mig för Garak var "Body Parts", avsn 4.25 när Quark blir feldiagnostiserad med en dödlig sjukdom och säljer sin torkade skivade kropp till högstbjudande. När han får beskedet om att han inte har sjukdomen (Doreks syndrome) så vill dock inte köparen av hans kropp låta affären gå tillbaka och hellre än att bryta kontraktet (a contract is a contract is a contract, en av "rules of aqcuisition :D ) så ber han Garak lönnmörda honom. Både Quark och Garak är suveräna i det här avsnittet faktiskt.

Annars är Odos och Quarks interaktioner några av mina favoritscener.

Jag tycker att Worf har tillfört mycket till serien sedan han kom med och jag gillar Jadzia Dax jättemycket, i alla fall efter första säsongen, då var hon inte så kul.

Jag älskar när Lwaxana Troi är med, hon var min favoritkaraktär (återkommande gästskådis alltså) även i TNG och avsnitt "The Muse" när hon gravid söker Odos beskydd är jättebra tycker jag.

Gillade inte heller Kira i början (jag har lite svårt rent generellt för Bajoranska (heter det så?) kvinnor, de är så aggressiva, tex Ensign Ro från TNG) men hennes karaktär blir bara bättre och bättre.

Det finns kort och gott många bra karaktärer i DS9. Däremot kan jag inte förstå mig på folks fascination av Morn..! Han sitter ju bara tyst och glor i Quarks bar, i alla fall hittills... :)

Hm, det blev en väldigt lång utläggning för att förklara att min röst föll på Garak :D

Cardassier, tvâ stycken, bittra fiender. Vilka om inte Garak och Dukat?

****Spoliervarning****

E dock inte säker pâ vilken jag tycker om bäst, Garak e sâ fantastiskt mystisk, när man tror man vet nâgot om honom sâ visar det sig vara en lögn, han var huvudorsaken att jag sâg fram emot fler episoder i säsong 1 & 2. Sen när DS9 vart den bästa Trek serien genom tiderna vart det bara sâ otroligt bra som det kan bli med vâr allas Mr Garak, nej visst ja... "Plain simple Garak" var det ju.

Sen Dukat... av alla serier och filmer jag har sett har det aldrig, jag säger dâ det, ALDRIG! Funnits nâgon sâ multifaceterad fiende. Han gick igenom sâ mycket under de 7 âren, han var med hela tiden mer eller mindre frân det första avsnittet till det sista. Dominionkriget hade inte inneburit hälften sâ mycket för besättningen pâ DS9 om det inte vore för att han fick in Cardassia in i The Dominion. Sen att han började dyrka Pah-spökena (översättning) och blev älskare för Kai Winn. Det var ett otroligt... ja, finns inte ord, men det var en överraskning som hette duga...

mm, dom borde ha en delad förstaplats, men Dukat fâr min röst, bara superb rakt igenom. Go Marc Alaimo!

I övrigt tycker jag att karaktärer som Weyoun (alla klonerna fâr betraktas som en och samma Weyoun sâklart), Damar, O'Brian, Bashir, Martok, Worf.

Det var svårt att rösta med dessa få alternativ. Jag saknar Dax, O'Brien mm.

Det stod till slut mellan Sisko och Kira, och det blev Sisko för att jag gillar honom som ledare.

Jag röstade på den oemotståndlige Garak som tillförde serien så mycket humor och mystik. Men han medförde även ett visst allvar för situationen och händelseutvecklingen.

Jag måste erkänna att jag även är aningens svag för Damar. :cardassian: Hans karaktär har hela tiden utvecklats genom serien och blev på slutet en hjälte. Jag tror även att hans kanarberoende gör honom mer trovärdig och inspirerande då han lyckades bryta ovanan och bli starkare. Det är väl det som är en del av framgångsreceptet med Star Trek att karaktärerna utvecklas under tidens gång och har både brister och fel. Det är det som gör serien intressant.

Quark tycks alltid tro att han ska komma undan med allt bara för att han är en ferengi men Odo har honom under konstant övervakning och det är kul att se alla hans dumstridigheter som han har för sig.

Det är otroligt svårt att välja. Jag skulle nog välja någon av ferengierna eftersom dessa tillför så mycket humor i serien. Men vem? J.

Personligen stör jag mig på dem. Men visst är de viktiga för serien. Tycker dock att för många avsnitt ägnades åt dem.

Indeed. Numer hoppar jag över alla avsnitt som handlar huvudsakligen om ferengies. Trots det skulle jag nog peka ut Rom som en av de coolaste karaktärerna. Han var lite blek i början men tog sig rejält med tiden