Jump to content

Bäst I DS9

Morn
 Share

106 members have voted

1. 1.

• Sisko
      21
    • Kira
      17
    • Quark
      18
    • Garak
      33
    • Dukat
      8
    • Morn
      8

Recommended Posts

Det var svårt att rösta med dessa få alternativ. Jag saknar Dax, O'Brien mm.

håller med dig. men annars skulle jag välja Martok tror jag. :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

K´hogh son of Klintoch av huset Koragh

Edited by K´hogh son of Klintoch

• Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det finns kort och gott många bra karaktärer i DS9. Däremot kan jag inte förstå mig på folks fascination av Morn..! Han sitter ju bara tyst och glor i Quarks bar, i alla fall hittills... :)

Hm, det blev en väldigt lång utläggning för att förklara att min röst föll på Garak :D

Det är just det att han sitter och är tyst som är så faschinerande. Han säger inte ett ljud men lyckas ändå göra en trovärdig karaktär genom sitt otroliga minspel. Man kan säga att han talar med kroppen. Och så har vi det här att han inte säger någonting men alla andra säger typ att "morn här berättade just om sina 17 syskon" eller "Jag har tröttnat på att höra morn prata om sig själv, kan du ta över en stund?" Det gör den karaktären så bra. J.

Det finns kort och gott många bra karaktärer i DS9. Däremot kan jag inte förstå mig på folks fascination av Morn..! Han sitter ju bara tyst och glor i Quarks bar, i alla fall hittills... :)

Hm, det blev en väldigt lång utläggning för att förklara att min röst föll på Garak :D

Det är just det att han sitter och är tyst som är så faschinerande. Han säger inte ett ljud men lyckas ändå göra en trovärdig karaktär genom sitt otroliga minspel. Man kan säga att han talar med kroppen. Och så har vi det här att han inte säger någonting men alla andra säger typ att "morn här berättade just om sina 17 syskon" eller "Jag har tröttnat på att höra morn prata om sig själv, kan du ta över en stund?" Det gör den karaktären så bra. J.

Ja Morn funkar faktiskt väldigt bra. Just det faktum att alla klagar på att han pratar så mycket, medan vi (som ser serien) aldrig får se honom säga ett ord, ger honom en större roll än han egentligen har.

Avsnittet i DS9 (mins inte vilket) när Morn sägs ha dött handlar ju om Morn, fast han inte är med i avsnittet mer än några minuter, och inte säger han något där heller. Ganska briljant.

Edited by Unkas

Ja Morn funkar faktiskt väldigt bra. Just det faktum att alla klagar på att han pratar så mycket, medan vi (som ser serien) aldrig får se honom säga ett ord, ger honom en större roll än han egentligen har.

Avsnittet i DS9 (mins inte vilket) när Morn sägs ha dött handlar ju om Morn, fast han inte är med i avsnittet mer än några minuter, och inte säger han något där heller. Ganska briljant.

Avsnittet heter who mourns for mourn? J.

Mrs Rikers inlägg stämmer mycket bra överens med mina åsikter om DS9. Inte så konstigt att vissa bajoranska kvinnor är aggressiva, de har anledning till det! En viss Cardassisk ockupation... Det är svårt att välja vem som är bäst, men jag röstade ändå på Garak. De allra flesta karaktärer utvecklas på ett intressant sätt i serien. Nog, javisst, men mest Odo tycker jag. Odo tror jag är DS9s svar på Data, EMH och Seven of Nine. Vad de har gemensamt är att de som gelémassa/robot/fotonkraftfält/cyborg i början är lite utanför gemenskapen/smått mobbade, men med tiden får ökad respekt av de andra i besättningen. De strävar efter att bli så mänskliga som möjligt. Förutom det som ni andra redan har sagt i den här tråden, så får jag väl lägga till Odos romans med Kira. Scenen med deras första kyss är obetalbar.

Det jag ändå gillar mest med DS9 är att handlingen utspelas på en rymdstation, vilket skiljer DS9 från de andra ST-serierna. Upptäcksresande ombord på ett skepp får vi ju i form av USS Defiant och skyttlarna, som kompletterar stationen utmärkt. Det är spännande intriger med allt möjligt folk som kommer och går på stationen, och Dominionkriget är en av de bästa story arcs (svenskt ord?) jag någonsin har bevittnat på TV. Det faktum att så många avsnitt ägnas åt kriget, och det crescendo/klimax som utgör finalavsnittet (What You Leave Behind), är otroligt spännande och välgjort.

• 3 weeks later...
  • 1 month later...
Var är Miles O'Brien, Bashir, Worf, Leeta; dom bästa saknas ju!

ja, och varför är bifiguren Morn med ? och istället för Dukat kunde Martok ha varit med . :klingon:

Vill ni rösta på dom karaktärerna så föreslår jag att ni gör det i detta ämne.

Varför omröstningsskaparen endast har med dessa karaktärer kan ni läsa om här.

Edited by Jocke

Efter att ha läst igenom alla inlägg är jag inte förvånad att jag anslöt mig till den största gruppen röstare när jag valde Garak ( 30 % av rösterna med Sisko som tvåa med 21%). Jag valde Garak för hans artiga fasad och grymma hemliga liv. Detta att han är så oförutsägbar men ändå i det stora hela verkar stå på det godas sida gjorde att han vann min röst. Dukat däremot är så bottenlöst ond att han inte får min sympati även om jag medger att han är viktig för serien i helhet.

Det var länge sedan jag såg serien så jag kan inte motivera genom att peka på något eller några enskilda avsnitt utan det är helhetsbilden som gör Garak intressant.

Andra karaktärer som lämnar positiva minnen från serien är Odo och hans sökande efter en identitet, Jadzia Dax som pendlar mellan strikt vetenskapsofficer och blodtörstig hämnare, O'Brien med det stressiga jobbet och mycket verklighetstrogna familjeförhållanden, ja och så Bashir som kämpar med att övervinna sin bristande sociala kompetens.

• 6 months later...
Jag bor i Finland och här har det inte ännu kommit denhär serien men kommer nu på våren!!! :D så jag har bara sett star trek tos och star trek tng och lite enterprise :)

Det är nästan att jag avundas dig som har hela DS9 att se fram emot. Det är verkligen en toppenserie i bästa Star Trek-stil.

• 5 months later...

Här fattades ju MASSOR med karaktärer! Skulle nog vilja se en omröstning med alla karaktärerna... (Kanske får skapa en sen).

Men min huvudröst i det här fallet går givetvis till Sisko! Vilken annan kapten skulle ha skulle ha sagt:

"So, I lied. I cheated. I bribed men to cover the crimes of other men. I am an accessory to murder, but the most damning thing of all; I think I can live with it and if I had to do it all over again, I would. Garak was right about one thing; a guilty conscience is a small price to pay for the safety of the alpha quadrant. So, I will learn to live with it because I can live with it.... I can live with it. Computer, erase that entire personal log." - Benjamin Sisko "In the Pale Moonlight"

Av de som fanns med på listan:

Sisko - OSLAGBAR!

Kira - Älskar hennes drivkraft!

Quark - Underbar humor!

Garak - Syrlig, intelligent och tänkvärd humor.

Dukat - Hmm... Tja, helt lysande ibland, men ibland går det överstyr och blir lite patetiskt...

Morn - Zzzzzzz... Det var säkert ett JÄTTEROLIGT internskämt på inspelningsplatsen, men för oss tittare blir det ganska tråkigt.

Måste ju inflika, precis som Cecilia, att det ömma, men ändå ack så realistiska porträttet av Familjen O'Brian är exceptionellt bra. Speciellt i Star Trek-sammanhang, där kärleksaffärer normalt sett bara har tre lägen: 1. Barnslig kärleks-crush. 2. Kirk-aktig erövring. 3. Klingonskt kärleksdrama (krig)... Helt plötsligt, i DS9, lyckades de faktiskt visa ett vanligt förhållande utan att "socker-söta" allting, eller överdriva det på något annat sätt. De är precis som folk är, i långvariga förhållanden. Lysande!

• 3 months later...
  • 1 year later...

Jag tycker nog att jag har sett tillräckligt med DS9 för att skriva här:

Med de karaktärer som är med i omröstningen är det ett lätt val, plain simple Garak! Antagligen bästa karaktären i hela Star Trek och definitivt bästa återkommande karaktär. Hans sätt att tala är fantastiskt, han är totalt oförutsägbar. Det finns en anledning till att folk vill äta med honom helt enkelt!