Jump to content

Vad är det som är så bra med VOYAGER?

EoNeel
 Share

Recommended Posts

mini-spoiler

jo, visserligen, men jag tyckte resettryckningarna i enterprise var mer motiverade än de var i voyager. det jag störde mig på med voyager (ah, ännu en negativ aspekt!) var den obefintliga karaktärsutvecklingen. visst, man kan se en tydlig skillnad mellan säsong ett och sju men samtidigt känns det som att voyager skulle vara serien med mest utveckling i. detta på grund av att de sitter fast i ett skepp tillsammans utan egentligt inflytande från alfakvadranten förrän sent i serien. eller, kanske är det så att karaktärsutvecklingen stagnerade i och med att de satt fast? ;)...äsch, hur som helst så tycker jag att enterprises resetknappar är förlåtliga till stor del eftersom de ändå har en tydligare utveckling av karaktärerna.

* ta bort handen från den förbannade resetknappen! ;)

Ursäkta om jag är lite trög idag... men kan ni förklara det här med "resetknappen" för mig? :rodna:

Jag tror de menar tidsresor där slutet blir att man ändrar tidslinjen så att "avsnittet egentligen aldrig hade hänt". Bra exempel är enligt mig "Time and again" och "Year of hell 1 och 2".

Jag håller inte med om att "reset-avsnitt" är dåliga. De båda avsnitten ovan tillhör definitivt kategorin riktigt bra avsnitt!!! :P

Jag håller inte med om att "reset-avsnitt" är dåliga. De båda avsnitten ovan tillhör definitivt kategorin riktigt bra avsnitt!!!

ja, ett avsnitt behöver ju inte vara dåligt för att det innehåller en resetknapp, men när den kommer för ofta känner man (läs: jag) sig lurad...;)...year of hell är ett av mina favoritavsnitt också, men där vägs reseten upp av en spännande story som verkligen kan stå för sig själv. tror det är det som jag ibland vänder mig mot med voyagers resetavsnitt: för att ett dylikt avsnitt ska fungera enligt mig måste det ha ett manus utöver det vanliga. detta eftersom det måste stå för sig själv på ett helt annat sätt än övriga avsnitt. det tycker jag författarna till year of hell har lyckats med, medan många voyageravsnitt misslyckas fatalt.

men nu när jag ser om serien (har kommit halvvägs in i säsong 2) så slås jag av hur välskrivna många av avsnitten är. voyager hade kunnat bli den bästa star trek serien om vissa saker hade "rättats" till (de som jag listat innan). grunden finns där. kanske därför jag ofta blir så besviken på den...:(...

B)-->

CITAT(B @ 30 Jan 2006, 10:14) <{POST_SNAPBACK}>
Jag tror de menar tidsresor där slutet blir att man ändrar tidslinjen så att "avsnittet egentligen aldrig hade hänt". Bra exempel är enligt mig "Time and again" och "Year of hell 1 och 2".

Jag håller inte med om att "reset-avsnitt" är dåliga. De båda avsnitten ovan tillhör definitivt kategorin riktigt bra avsnitt!!! :P

Tack B'Elanna! Nej såna avsnitt har jag inget emot.... så länge det inte kommer för många sådana avsnitt för man vill ju gärna att serien ska gå framåt. Just "Year of hell" är ju helt underbar.

B)-->
CITAT(B @ 30 Jan 2006, 10:14) <{POST_SNAPBACK}>

Tack B'Elanna! Nej såna avsnitt har jag inget emot.... så länge det inte kommer för många sådana avsnitt för man vill ju gärna att serien ska gå framåt. Just "Year of hell" är ju helt underbar.

Det var så lite så! :D

Jag har inte heller något emot sådana avsnitt. Jag gillar Kes kommentar i slutet av "Time and again" när hon vill se planeten på stora skärmen. Eftersom hon har övernaturliga krafter kände hon på sig vad som hade hänt i "andra tildslinjen".

Jag gillar tidsresor och paradoxer kring dessa. Detta är en av alla de saker som är så bra med Voyager.

I går såg jag Cartaker. Detta är en toppenbra inledning!!! Karaktärerna introduseras på ett så bra sätt. Marquis-konflikten. Tom Paris som är på straffkoloni, Caretakern, Kazon, Ocompas, flykten upp från Ocompas, doktorns roliga kommentarer..... Det avsnittet har allt!!!

Syn bara att inte Voyagers slut anknyter mer till början. Jag hade önskat att de hade hittat den kvinnliga caretakern. Det kan bli lite för mycket borg och Seven ibland även om hon spelar bra.

• 6 months later...

Jag tycker Voyager är en kanonserie för att karaktärerna är bra skrivna och bra castade, man kommer dem lite närmare än i de andra serierna tycker jag och även om ett avsnitt har en ganska trist handling så kan intrigerna på skeppet lyfta det en hel del.

En annan kul grej är att kaptenen är en kvinna och även chefsingenjören, det är kul med kvinnor på topp. Besättningen är så pass varierad, ingen besättningsmedlem är den andre lik, vi har en halvklingon, en Vulcan, en Talaxian, en halvborg, en Ocompa, en indian, ett hologram vilka alla är unika på sitt sätt plus några färgstarka människor. Det är en väldigt varierad besättning.

Det är även spännande att de är strandade så pass långt bort utan backup och helt oanade för vad som kommer att dyka upp runt nästa krök. Älskar avsnitten med anomalies och andra ovanliga saker.

DET är vad jag gillar skarpt hos Voyager

• 4 weeks later...

Jag tycker att Star Trek: Voyager är bra för att den är nästan som en blanding mellan DS9 och TNG! Dem har både den där mörka, dunkla framtidsvisionen och den ljusa humorn!

Det är också roligt med personlighetskontrasterna tex. Tuvok och Neelix.

Så ja, det är därför JAG gillar VOY!

//Bevelrycrusher94

Jag gillar perosnligen att VOY återvänder till det okända i att utforska rymden. Man saknar det i DS9 som ju inte rör sig alls bland det okända (förutom maskhålet).

Voy hade det i de första säsongerna vilket f ö också var när jag fortfarande tyckte att serien var bra. Det var när det lämnade det bakom sig och överexploaterade Borgerna som jag tröttnade.

Men även DS9 hade sådana inslag i början, fast det var märkligt nog när jag inte var så förtjust i serien.

Håller med Tom Hell om borgerna. Men det var väll nödvändigt att fylla avsnitt med något. Intresant hur man får träffa på Borgerna igen och Skoj med den befriade Seven of Nine, men mystiken om det oövervinliga borgerna som fans i TNG har försvunnit. Vid Wolf 359 så förintar en kub mängder med skepp. I VOY så anfaller Janeway borger i varanat avsnitt och alltid klarar de sig. Visserligen vet de mer om borgerna i VOY, och med Sevens hjälp blir de ju stärkta. Men Lite motsägelsefullt är det jämtemot TNG.

Trots min kritik så tycker jag att större delen av VOY-Borg avsnitten är underhållande och det visar på hur oerhört kompetenta besättningen är. Att ta sig an borger är inte det lättaste. Det vet Picard, som i och med sitt alterego Lexutus, i filmen FCT har blivit lika bra som Janeway på att bekämpa borger. Så när jag tänker på filmen FCT så kanske det inte är så motsägelsefult i VOY. Är Voyager i Delta-kvadranten när FCT utspelar sig eller har de ännu inte "rest"?

Nja, det är väl inte så att jag finner något motsägelsefullt egentligen. bara det att jag tyckte TPTB gjorde helt fel som drev den utvecklingen för Voy...

The Borg tycker jag slår ut det mesta vad det gäller nemesiser i film och TV överhuvudtaget. Viss utveckling måste ju ske men det blev utveckling åt fel håll...

Och såvitt jag vet så hade Voyager hunnit iväg när händelserna i FC utspelades. Fast det var väl innan Voyager stötta på några Borg om jag inte minns helt fel...

• 1 month later...

Något som slog mig när jag såg Macrocosm på filmduken på Star Treff i Gbg. Voy är en TV-serie som håller långfilmskvalitét rakt igenom i regi, redigering, klipp, kameravinklar o.s.v. Ovanligt hög för en TV-serie. Och detta utöver alla andra fördelar som nämnts i tråden.

• 5 months later...

Voyager äger därför att: så sammansatta karaktärer skapar komplicerade och intressanta relationer

En bra plot. Crew-gemenskap; vi mot världen. Humor. Skönt att se lite kvinns på "manliga" positioner och vice versa (Kvinnlig kapten var en välbehövlig vinkel. kul att Paris är "nurse" åt EMH. Fängslande skådespeleri, bra klippning, OTROLIGT bra specialeffekter. Mycket filosofiska teman och dilemman, utforskarlusta (bra med en kapten som är lite bevandrad i science och vågar försvara den.), bra flashbacks.

:w00t: Larger than life helt enkelt

1. Den äkta oupptäckta rymden som VOY reser genom.

2. Den starka familjehållningen ombord och viljan att övervinna alla problem.

3. Dynamiken mellan karaktärerna.

4. Beslutsamheten att hålla fast vid federationens regler och moral.

Det är var jag gillar med Voyager.

Voyager är star trek på riktigt, det är utforskning av ej kartlagd rymd samtidigt som de försöker hitta hem. de håller hoppet att hitta hem även fast de vet att en normal warp 9 resa skulle ta 70 år. karaktärerna är riktigt bra och intressanta och de fungerar tillsammans.

jag är rätt kräsen när det gäller effekter och visuell kvalitet så valet stod mellan just Voyager och Enterprise eftersom de är så snygga j??mfört med TOS och TNG, har tyvärr inte sett DS9 så jag kan inte jämföra med den. hur som helst kunde jag inte bestämma mig för vilken av dem jag skulle se, jag gillar båda väldigt mycket, så jag försökte se båda samtidigt. så jag varavade lite och körde lite voy då och lite ent då. men efter en säsong av vardera blev det lite jobbigt. så nu tittar jag bara på enterprise. men det bara för att den är mycket kortare än voyager, så att jag inte ska få ett allt för stort avbrott i serierna.