Gå till innehåll

Sisko Vs. Janeway


Morn

Rekommenderade inlägg

Vem skulle vinna om Sisko eller Janeway :rocketkill:

om dom skulle få annvända sitt flaggskepp skepp.

Siskos är självklart Defiant mot JAneways voyager.

vem skulle vinna i strid?

Jag tror sisko eftersom han har mer erfarenhet än janeway, han överlevde borgerna innan dom blev mesiga. (mesiga borger=borger efter scorpion del 1)

Janeway skanar erfarenhet i strid mot tacktiska genier (som sisko, dukat mf.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 119
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Hm.. Sisko antagligen. Fast vi vet ju inte vad Janeway gjorde innan hon fick Voyager, hon kanske var värsta esset på stridsflygning.

Sen gillar jag inte att vi ställer kapten mot kapten, räcker det inte att vi vet att alla gillar nån av dem?

Det här tävlandet i argumentativt skrivande är så fånigt. Nu syftar jag inte på diskussionerna här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat: från pelle28k den 7:58 am den sep. 14, 2001

Janeway Skulle jag tro...

Hon har alltid lyckas vända striden när den ser som mörkast ut.. Så jag tror hon har lite ess i rockärmen som hon inte har visat:)

och detta tror du inte sisko har gjort?

tro mig han har gjort det mer än nån annan.

för att inte ha snäll mot snäll så sägewr vi att det är janeway från "living wittnes" som är på voyager

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Sisco vs Picard, kan man ju säga har redan hänt. Menar då Locutus går bezerk vid Wolf 359 i DS9 piloten. Jag tror att det skulle vara jämtskägg mellan dem. Janeway skulle inte ha en chans. Hmm.. kanske kommer det sådana tävligar iframtiden. Nu inom motorsport tex. så har de ju tex. race of champions som de kör varje år, där olika rally förare, gamla stjärnor som nya ställs mot varandra i en cup... fast då, i "vårt fall" skulle det ju vara skepp med simulerade phasers typ =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Citat: från commander jennie den 11:34 am den okt. 18, 2001

Jag tror blint och fast på att Janeway skulle vinna. Punkt slut jag säger bara : Resistence is futile!

Ja voyager har många gånger under seriens gång mött motstondare som är både större och styggare än dom, men ändå alltid vunnit i slutändan.. så nog skulle voyager och janeway nog vinna... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat: från pelle28k den 11:12 am den okt. 18, 2001

Citat: från commander jennie den 11:34 am den okt. 18, 2001

Jag tror blint och fast på att Janeway skulle vinna. Punkt slut jag säger bara : Resistence is futile!

Ja voyager har många gånger under seriens gång mött motstondare som är både större och styggare än dom, men ändå alltid vunnit i slutändan.. så nog skulle voyager och janeway nog vinna... :)

Janeway har bar mött en person med taktisga kunskapen och då torskade hon stort (seska i basics).

Hon saknar erfarenhet av strid mot tactiska genier och det är vad sisko är. det är därför han skulle vinna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...
detta är janeway fiende :borgdrottning: (tänk hur taktiska dom är)

Ser du inte bristen i ditt eget resonemang där?

Borg besitter kunskap om varenda hörn av universum, om federationen och alla andra raser, all kunskap från Jean-Luc Picard och andra officerer i StarFleet. De är lite vassare än Cardassians och Jem'Hadar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på hur man ser det..... Borgerna sitter på oändlig kunskap, men deras ända mål är att assimilera nya raser in i sitt kollektiv...det gör dem förutsägbara. Till skillnad från Cardassierna.

Borgerna är utan tvekan mäktigare än Caradssierna men jag skulle inte gå så långt som att säga att de är lättare att handskas med.

Rent taktiskt sett skulle jag själv nog framhäva Sisko som den bättre kapten. Han besitter nog större kunskap, och erfarenhet, än Janeway i detta avseende. Men det är ändå svårt att säga. När Voyager hamnar i en stridsituation är Janeways standard order "Target their weapons array", medans Sisko är mer "All power to weapons, Let's punch our way true". Sisko lösning blir lite roligare(kanske inte lika praktiskt, men vi snackar ändå TV-underhållning), därmed tro jag också att jag personligen favoritiserar honom.

Diplomatiskt sett är jag inte lika säker. Janeway brukar kunna förhandla ganska bra, men hon har egentligen aldrig ställts i samma utmaning som Sisko. Medans Janeways diplomati handlar om att förhindra en ras från att bli fly förbannad på henne och Voyager, så måste Sisko förhandla med ett flertal raser, varje handling kan också senare ge en dyster konsekvens. Men denna punk handlar mycket om att DS9 har betydligt bättre kontinutet än Voyager eftersom DS9 följer ett "Story Arc" vilket Voyager inte verkar göra till stordel.

Sätter, för att vara diplomatisk  :)  , ett oavgjort på diplomatin för jag tycker det är riktigt svårt att jämnföra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

finns det ingen film/avssnit där de slåss på samma sida?

det tror jag vore roligast att se... att se dem båda på samma slagfällt. i 2-delad skärm  :D så att man hör och ser dem sammtidigt och då kan urskillja vem som är bäst.

har själv aldrig sätt Sisco men vill...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 månader senare...

Heh. Kirk slåt vem som helst! Han behöver ingen untra modern super hemlig anpassningsbar phaser för att besegra ett gäng borger. Han SLÅR ihjäl dom. Visst, det finns ju gränser. Men om vi säger 1 borg i ett trånk utrymme. Borgen skulle inte ha en chans mot Kirk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kirk behöver nog inte ens ta till knytnävarna. Skicka bara in honom i borgkuben så snackar han ihjäl borgernas datorsystem. Kirk är EXPERT på att snacka ihjäl datorer till det bokstavligen ryker om dem :)

Mellan Janeway och Sisko, så tror jag på Janeway som vinnare. Janeway har störst erfarenhet i att ensam klara sig mot fiender (ett enda skepp, ensamt, utan allierade, i sju års tid i en mycket fientlig region), medan Siskos styrka ligger i att planera stora slag mellan hela flotter av skepp (han planerade ju flera av de stora slagen i Dominionkriget).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha ha ha.

Redan i säsong 1 så knäcker sisko janeway.

ett han gör som han säger två han överlevde the borg (de riktiga borg inte voys fjolborg)

3 han har defiant

4 han är flint

5 han kan planera stora slag

6 han kan tänka på det stora hela och inte bara hans eget skepp

7 han vet hur man tilltalar bajorans

8 han känner morn

9 han tänker på rätt/fel mer än sig själv och egen crew

dettta är bara någar jag kommer med fler snart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror Janeway hade vunnit om det var Defiant vs Voyager för Voyager är större och kan förlora mer män än Defiant kan samt ett sånt stort skepp borde väl tåla lite mer stryk o ha lite mer vapen? Men hade de samma skepp mot varran hade nog Sisko vunnit för han är ju lite bättre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...