Jump to content
Sign in to follow this  
orville

Star Trek IX: Insurrection

Recommended Posts

Ingen av filmerna är i närheten så värdelös som Nemesis. Jag räknar inte in den i min Star Trek värld. Nemesis var skräp skräp skräp. Insurektion är däremot mycket bra.

Vad det någon som sa att smaken var delad.... ;)

Ja smaken är som baken och jag gillade den inte något vidare...den kändes mainstream troligtvis den sämsta star trek-rulle jag har sett.

Märkligt men jag har ju förstått att jag är i minoritet när det gäller INS. Jag tycker att till skillnad från FC (som *verkligen* är en mainstream-rulle) så kändes INS extremt Trekkig. Storyn skulle kunna ha tagits från nästan vilken av serierna som helst. När den kom tycker jag att det var så befriande att de försökte gå tillbaka och göra "ett avsnitt" som är så där "tänkande" som ett bra SF-avsnitt av ST kan vara, istället för att fläska på med en ny actionfilm a la FC.

Ingen av filmerna är i närheten så värdelös som Nemesis. Jag räknar inte in den i min Star Trek värld. Nemesis var skräp skräp skräp. Insurektion är däremot mycket bra.

Vad det någon som sa att smaken var delad.... ;)

Amen. Eller, jag håller med. Det klagas på att ENT borde kastas ut ur canon, när det i själva verket borde appliceras på den här filmen i första hand. Största problemet som jag nämnt i andra trådar är förstås manuset. Här kan man verkligen snacka om mainstream... <_<

Märkligt men jag har ju förstått att jag är i minoritet när det gäller INS. Jag tycker att till skillnad från FC (som *verkligen*är en mainstream-rulle) så kändes INS extremt Trekkig. Storyn skulle kunna ha tagits från nästan vilken av serierna som helst. När den kom tycker jag att det var så befriande att de försökte gå tillbaka och göra "ett avsnitt" som är så där "tänkande" som ett bra SF-avsnitt av ST kan vara, istället för att fläska på med en ny actionfilm a la FC.

Jag tror att du är i majoritet när du skriver att den är trekkig. Historien saknar i stort mainstreamappeal. Vem bryr sig om en grupp utomjordingar (som ser ut precis som människor) på en planet som ingen har hört talas om? :lol:

Men filmens problem eller som vissa tycker stryrka är just att det kan vara ett avsnitt. Problemet är att som avsnitt så hade det kanske blivit bra som ett 45 minuters avsnitt. Som långfilm håller inte historien. Särskilt när det finns mycket bättre liknande avsnitt i serien som rör filmens teman (Who Watches the Watchers, The Inner Light med flera).

Jag tycker istället man kan se det som TNG:s sämsta dubbelavsnitt.

Ett annat problem för en vanlig publik är att så mycket av skämten, vilka är roliga för den som har följt serien, är interna.

Sedan störtdök effekternas kvalitet jämfört med FC. CGI-effekterna i INS är hemska på en bioduk.

Dessutom är Sona-skurkarna ett stort problem. De är bland de mest ointressanta fienderna i filmerna. Filmen hade blivit mycket bättre om bara delar av Stjärnflottan eller Federationen var de stora skurkarna. Detta är mycket tydligare i tidiga utkast som Michael Pillar skrev.

Det egentliga enda mainstreamappeal filmen har är slutstriden i rymden och Picards slagsmål med Sonaledaren. Detta är dock trist gjort och är lite av ett antiklimax. Samt alltför likt tidigare TNG-filmer.

Oj, va hård kritik jag läser om denna eminenta film.

Jag tog fram denna film under förra veckan och hade väldigt roligt. Det haglar av fina scener för Data, picard och kanske någon mer av main cast. Detta är den enda fortsättningen som vi ser på romansen mellan troi och riker (kanske nemesis också iof).

Kanske kan den ses som ett dubbelavsnitt men come on..

Soná är ganska bra skurkar på det sätt att de inte gör en "all out attack" på byn eftersom de har känslomässiga band till befolkningen. Ledaren för dem tar dem över gränsen när han dömer dem till döden.

Det blir en kamp mellan föräldrar och barn i paradiset liksom.

En scen som berör mig är den där geordi har fått sin syn åter och tittar på sin första soluppgång. Vilken känsla det skulle vara att få sin syn för första gången. :-)

Jag gillar även frågan kring att man förflyttar en minoritet för att tillgodose kollektivet. Den tycker jag inte har adresserats ovan. Det blir ett exempel som är värre än något annat fast det inte är det. Om ni förstår vad jag menar.

^Jag håller som väntat inte med om att det är en eminent film. I bästa fall är det en hyggligt bra film med ett nostalgiskt skimmer från strax efter TNG:s storhetstid. Men, men du får hänga med på våra rewatchtrådar () så vi får se om jag ändrar vad jag tycker om filmen. Men ha inte för stora förväntningar :D

Precis sett Insurection och det var ett sant nöje (det var ett tag sedan sisst). Jag tillhör nu inte den, till synes majoritet, som ogillar Insurection. Har alltid tyckt att filmen är väldigt lyckad.

Vad jag alltid gillat med Picard är hans oklanderliga moral om rätt och fel, och det är väldigt tydligt i denna film. Änn en gång så sätter han ner foten och säger ifrån. Och jag njuter hela tiden. Det är skönt att se någon som håller på moraliska värderingar, till skillnad från denna värld vi lever i, där pengar och politik ofta besudlar moral.

Jag kan hålla med om att Picard gör rätt. Tyvärr bygger dock filmen upp hans argument på ett väldigt dåligt sätt. Det verkar som om han främst försvarar Baku-folkets rätt för att han har förälskat sig i den kvinnliga ledaren.

Edited by Aike

Kan inte hålla med om det. Tycker att romansen är en parentes till huvudberättelsen. Om det är något jag tycker är ur karaktär i filmen är det hela ideén att Federationens ledare skulle gå med på att göra något sådant som att flytta ett helt folk. Tur Picard kom dit så det kommer på bättre tankar.

PS. Den lilla joysticken som Riker styr Enterprise med är kanske kul, men inte helt trekkig känner jag.