Jump to content
Sign in to follow this  
Kai Dukat

Bästa Pilotavsnittet

Bästa Pilotavsnittet  

53 members have voted

1. 1.

• TOS alt. 1 The Cage
      1
    • TOS alt. 2 The Man Trap
      2
    • TOS alt. 3 The Menagerie
      1
    • TOS alt. 4 Star Trek: The Motion Picture
      2
    • TNG Encounter at Farpoint
      4
    • DS9 Emissary
      12
    • VOY Caretaker
      23
    • ENT Broken Bow
      8

Recommended Posts

Jag måste hålla med om att Caretaker nog är det bästa pilotavsnittet. Den introducerar serien, samtidigt som den är spännande och har ett moraliskt dilemma.

Sedan måste jag hålla med er andra om att de billiga lösningarna som ofta används gör det lite tråkigt, men tack och lov har det oftast n bra handling, och karaktärerna såklart =D =D =D

Jag håller med om att pilotavsnitt sällan håller så bra standard. Piloten som dock klarar sig bäst enligt mig är DS9 "Emissary". Detta avsnittet är långt ifrån perfekt, och gör en knappast så sugen på att fortsätta följa serien, vilket ju en pilot har till uppgift att göra. Men den lyckas i alla fall få ett bra grepp om karaktärerna, vilket de andra serierna inte får förrän efter flera säsonger. I TNG anser jag att karaktärerna är öppna och formbara genom hela serien, och t o m i filmerna kan de fortfarande överraska mig. Så varför blev då inte EaF vald som min favorit? TNG är ju trots allt min favorit bland ST-serierna...

Därför att EaF är ett dåligt avsnitt. Liksom resten av säsong 1 av TNG känns det som allt det värsta av 80-tals amerikansk TV har blandats ihop, inklusive den fula rekvisitan och de träiga replikerna. Och jämför man med de senare säsongerna av serien känner jag inte alls igen mig. Emissary håller måttet då det känns fräschare och har någorlunda intressanta "plots" för kommande avsnitt, även om de flesta inte riktigt följs upp.

Voyager Care Taker har allt. Still going strong och bäst. Lite uppfriskning av minnet varafö det är bäst.

*Caretaker

* Kazon - Riktigt ruggiga fiender

* Nelix och Kes som gör en toppen bra entre

* Doktorn

* Tom Paris missförstådd och nästan mobbad men ändå med ett hjärta av guld. :wub:

* Konflikten mellan Marquis och Star Fleet

* Hologrammen på Caretakern station och Ocompas värld.

Hela säsong ett är topen bra. Och Voyager är en av de bästa serierna. Att de sendan gör ett så dåligt slut är bara sorgligt!

VGRs Caretaker, man kommer in i serien direkt, och jag personligen fastna för den.. Såg Scorpion före, men det var inte förrän efter Caretaker som allt fick ett sammanhang.

Tycker att Caretaker visar på ett tydligt sätt hur karaktärerna är/var, så man får verkligen chans att jämföra senare i serien, nutid och dåtid och hur de har förändrat sig.

*The Mantrap = Riktigt, riktigt, riktigt bra Star Trek :D Faktiskt det enda TOS-avsnittet jag har sett, men det är helt sjukt bra tycker jag :)

*Encounter at Farpoint = Jag vet, nu är det nog många här som känner mig som en TNG-fantast och säkerligen tror att jag favoriserar Picard och hans gäng, men jag tycker faktiskt att Encounter at Farpoint är lite av ett konstigt avsnitt. Nu säger jag inte att jag inte gillar det, för det gör jag definitivt, men det kan inte mäta sig med The Mantrap.

*Broken Bow = Värdelöst. Helt sjukt värdelöst avsnitt att sätta som pilotavsnitt i mina ögon. Jag såg avsnittet och blev så sjukt besviken. Jag trodde att jag hade spenderat 400 kr helt i onödan på någon jättedålig serie, men sen såg jag resten av avsnitten och de var magnifika. Att sätta Broken Bow som pilot tycker jag var ganska dumt, för det är inte alls ett bra avsnitt i mina ögon. Antingen om de hade tagit själva idén och satt avsnittet lite längre fram i serien, eller om det hade bytt ut storyn en aning, då kanske det hade varit bättre.

DS9's pilotavsnitt skall jag faktiskt, hör och häpna, se för första gången ikväll, f??rmodligen. Då blir det väll en snabbrecension av den imorn kanske :)

Såg just att jag var The Mantrap's första röst. Jaja, smaken är ju som alla säkert vet delad :D

Edited by johannalaforge

1: Emissary

2: Caretaker (eller var det tvärtom?)

3: Broken Bow (sätter igång serien på ett bra sätt även om det hade kunnat gjorts bättre.)

4: Encounter at farpoint (Inte alls ett dåligt avsnitt och jag älskar picards slutord när han säger att han verkligen inte hoppas att alla uppdrag blir så här enkla men hela avsnittet skulle må bra av att beskäras en halvtimme för att det är så segt.)

Mantrap har jag ingen uppfattning om. J.

Jag röstade på Emissary. Jag såg avsnittet för andra gången rätt nyligen och hade verkligen kul. Det har inte den ojämna skådespelarprestation som de övriga piloterna har och dessutom är det riktigt spännande. Det enda man kan klaga på är att man tidvis får en känsla av att en del av karaktärerna bara är med för att de ska presenteras, de tillför inget till huvudstoryn, men det gör inte så mycket.

Voyager har ett bra pilotavsnitt, men skådespelarna verkar inte ha hittat sina roller och det känns lite osäkert (nästan genant att se).

TNG's pilot har samma problem. Det är bara Patric Stewart som är övertygande i sin roll och det förstärker känslan av att övriga spelar dåligt. Avsnittet är annars bra, men rättegångsscenen kunde ha förkortats.

När jag såg Broken Bow trodde jag att det inte var Star Trek och hade svårt att förstå vad som hände.

Det du säger Cecilia om Pilotavsnittet i VOY håller jag med om. Skådespelarna har verkligen inte funnit sin karaktär. Det tar hela första säsongen av VOY för att alla till fullo ska hitta sinna karaktärer. Specielt Janeway tycker jag tar tid på sig för att bli Janeway som hon är i de övriga säsongerna.

Tyckte inte denna frågan var svår alls. Måste säga att jag tycker voyager presenterar huvudkaraktärerna bra liksom fokuserar på både känsla och spänning. Dessutom har den både aktion och upptäckande.

Gillar Enterprise piloten Broken Bow men jag har dock inte sett Emissary så jag väljer att inte rösta. Encounter at Farpoint tycker jag är ett ganska dåligt avsnitt för att börja en så bra serie, det är liksom lite för smörigt och så.

Det här är lite intressant detta med de billiga lösningarna. Om jag skulle se en annan serie med så billiga lösningar eller förenklingar som att en by kan representera en hel planet så skulle jag byta kanal direkt, men bara för att det är Star Trek så accepterar jag det och tänker snällt: ja, men de gör så gott de kan. Men handen på hjärtat så är det ofta oerhört dåligt. Ta till exempel TNG:s första säsong. Okej, visst har den några år på nacken, men i fråga om billiga lösningar tar den priset!

Det är klart de sparar pengar ibland, men det gjorde de främst när ett avsnitt utspelar sig på skeppet. Scenbyggen är en av de dyrare posterna i Star Treks budget eftersom de bortsett från holodäcksavsnitt, inte kan använda nutida miljöer som andra serier. Tidiga TNG var dessutom dyr. Enterprisescenbygget kostade mycket pengar och är betydligt mer påkostat än ett vanligt scenbygge. Anledningen: det är byggt i tre dimensioner och har tak, vilket är sällsynt i andra serier och tom i många filmer. De är dessutom on location och filmar vid flera tillfällen (Justice, The Big Goodbye, Haven och något till).

Så det är tur att ST har så välvilliga och överseende fans, för detta problem finns kvar än idag (har stört mig på mycket i ENT:s första säsong oxå). Det är bara att bita ihop när de än en gång stöter på människoliknande aliens på en planet med djungelväxtlighet eller irrar omkring i grottor som man tycker sig sett någon gång förut...

Men detta beror ju inte bara på budgeten. Snarare på att det har gjorts så många avsnitt och att man hade problem med nya idéer.

Om man tror att Star Trek-serierna var billiga så är det fel. Men eftersom allt behövde skapas för serierna så begränsades ju budgeten av det.

Star Trek-serierna har också varit ledande eller bland de ledande för sci-fi-tv då de sändes när det gäller scenbyggen, effekter, makeup osv. Senare säsongerna av TNG, Voyager, DS9 och Enterprise ser ju dessutom betydligt bättre ut än nästan all annan rymd-sci-fi som har sänts under 90- och 2000-talet. Nya Battlestar Galactica är däremot lågbudget jämfört Star Trek.

Voyager Care Taker har allt. Still going strong och bäst. Lite uppfriskning av minnet varafö det är bäst.

*Caretaker

* Kazon - Riktigt ruggiga fiender

* Nelix och Kes som gör en toppen bra entre

* Doktorn

* Tom Paris missförstådd och nästan mobbad men ändå med ett hjärta av guld. :wub:

* Konflikten mellan Marquis och Star Fleet

* Hologrammen på Caretakern station och Ocompas värld.

Ja, allt ovan stämmer. Caretaker är mycket välgjort och det bästa pilotavsnittet. Det introducerar både handlingen och figurerna på bäst sätt. Alla i besättningen spelar en meningsfull roll, vilket inte stämmer i Emissary och Broken Bow.

Och angående skådespelet så är det mycket bra. Ja, figurerna är mer reserverade och inte lika vänliga som de är under senare säsonger, men det är knappast dåligt skådespel, utan en grupp som inte känner varandra och delvis var fientligt inställda till varandra. Tyvärr tycker jag Caretaker utlovar väldigt mycket som serien inte helt lever upp till. Chakotay och Paris hade en ganska stor konflikt som aldrig riktigt utforskas, man stötter på alltför mycket varelser och idéer från alfakvadranten mm.