Jump to content

Betygssättningen.

Betygsättning  

15 members have voted

1. 1.

• Ja!
      5
    • Nej!
      10

Recommended Posts

Hej!

Har just upptäckt att det finns en (ny?) möjlighet att sätta betyg på de olika trådarna i forumet. Måste bara ta tillfället i akt och fråga hur forumledningen har tänkt när de la in den funktionen eftersom det skulle vara intressant att veta.

Själv anser jag att detta riskerar att bli ett mycket osäkert mått som egentiligen bara talar om att x antal älskar tråden medan y antal hatar den, mao totalt ointressant!

Som sagt, själv är jag mycket tveksam till om detta fyller någon egentilig funktion i motsats till tex rankingen som är en kul grej och omröstningar som ger en indikation om vad stdb besökarna anser i olika frågor. J.

Vi har tänkt som så att det kan vara bra att genom att betygsätta ett ämne kunna indikera för andra medlemmar att detta är ämne som kan vara intressant att läsa eller innehåller en bra diskussion, såklart går det även åt andra hållet.

Jag förstår din tankegång och det kan mycket möjligt vara så att det är helt ointressant. Risken finns såklart att ämnen som är bra får ett dåligt betyg och tvärtom, enbart för att endast några enstaka röstar.

Om detta är en funktion som större delen av medlemmarna tycker är onödig så kan vi såklart avaktivera den.

(ja, detta är en ny funktion i v2.1)

Ja det är frågan. Var och en tycker vi olika. Den ena kanske anser tråden bra och en annan tvärtom. Detta är ju en individuell sak vad folk anser hur en intressant tråd är för något

Det vore ju informativare med en statistik över hur många som valt för varje antal poäng så kan trådskaparen känna sig berömd att se en synlig skala på den högsta poäng oavsett hur liten den är.

Nu kan man princip säga, alla olika poäng i samma burk. Svårt att veta på vad när inget av det skils åt.

Jag är väldigt tveksam till denna betygsättning. Hade det varit en funktion som bara gällde för mig - dvs att bara jag kunde se mina betygsättningar skulle det vara okej. Men nu gäller det alla. Faktum är att man söker upp det man är intresserad av och deltar där.

Och deltagandet är just bekymret, ett bra ämne kan ha tveksamma inlägg vilket gör att betygsättningen kan bli missvisande. Jag tror att det kan bli svårt att dra en gräns mellan ämne och inlägg och därmed ökar risken för att någon ska känna sig utpekad på ett personligt sätt om det uppstår ett lågt betyg.

Visst det kan vara kul med detta men det finns enligt mig för många baksidor och risker vilket gör att jag inte ska använda mig av denna.

Vi har tänkt som så att det kan vara bra att genom att betygsätta ett ämne kunna indikera för andra medlemmar att detta är ämne som kan vara intressant att läsa eller innehåller en bra diskussion, såklart går det även åt andra hållet.

Jag förstår din tankegång och det kan mycket möjligt vara så att det är helt ointressant. Risken finns s??klart att ämnen som är bra får ett dåligt betyg och tvärtom, enbart för att endast några enstaka röstar.

Om detta är en funktion som större delen av medlemmarna tycker är onödig så kan vi såklart avaktivera den.

(ja, detta är en ny funktion i v2.1)

Detta är väl en kanon motivering som öppnar upp för diskussion och ställningstagande. Detta kan också ställa krav på att ämnena håller en godtagbar kvalitet.

Detta är väl en kanon motivering som öppnar upp för diskussion och ställningstagande. Detta kan också ställa krav på att ämnena håller en godtagbar kvalitet.

Det är väl upp till var och en vad som är ett ämne av kvalite? Finns det fasta regler ehh hmm

man undrar?

Så kanske ett ämne får sin otur som just då fick dåliga betyg för att resten av dem som

skulle uppskatta ämne inte är så aktivt närvarande. Var och en är ju mindre och mer

aktiva i olika perioder.

Jag har ändrat så att betygen endast visas om ett ämne har fått 3 eller fler betyg. Detta förhindrar att ett nystartat ämne kan få ett dåligt eller bra betyg direkt från början och när betyget väl visas så är det kanske lite mer rättvist.

Detta kan se ganska bra ut, men betyder detta att de som inte har något betyg automatiskt kommer att tolkas som ett dåligt ämne. Det finns faktiskt ett annat ”problem” med detta och det är bildandet av ”klubben för allmän inre beundran” dvs man sätter betyg på sig själv och de inlägg som passar in i detta. Detta skulle göra betygsystemet direkt ointressant som verktyg för att sortera sidan.

En intressant sak skulle dock vara att knyta betygsystemet till antal svar och läsningar. Detta skulle faktiskt bättre spegla ämnets innehåll och intresset kring detta. På detta sätt styr användandet betyget istället för en subjektivitet, betyget får en större relevans och ett högre värde.

Men min åsikt i detta ämne grundar sig dock i att jag är lärare och jag tycker verkligen inte om betygsystem, men det ingår i mitt uppdrag och jag måste acceptera detta. Det känns däremot väldigt tråkigt att behöva dras med detta på min gyllene fritid, jag tror att detta hämmar istället för att stimulera. Dessutom är jag tveksam om detta är något man kan rösta om, räcker det inte med att ett fåtal blir kränkta för att detta ska kunna fördömas. Låt oss all se om filmen Insurrection (star trek 9).och betänka hur Picard ställde sig till tesen "the needs of the many outweigh the needs of the few". :rolleyes:

betyg för varje inlägg mm

Som sagt. Var och en har olika åsikter. Vissa kanske kommer i beundran över ett inlägg och andra gör det inte. I så fall borde det vara som regler att folk måste motivera sig varför de poängsatte så.

Sen gör ju folk som de vill eftersom det inte finns några regler att man måste svara på tals. Hur relevant blir poängsättande med folks valfrihet att inte svara?

Ska dem som yttrar sig enkelt och varken har kunskap i avancerat ordrikliga uttryck bli dem med dåliga poäng?

Detta kan se ganska bra ut, men betyder detta att de som inte har något betyg automatiskt kommer att tolkas som ett dåligt ämne. Det finns faktiskt ett annat ”problem” med detta och det är bildandet av ”klubben för allmän inre beundran” dvs man sätter betyg på sig själv och de inlägg som passar in i detta. Detta skulle göra betygsystemet direkt ointressant som verktyg för att sortera sidan.

En intressant sak skulle dock vara att knyta betygsystemet till antal svar och läsningar. Detta skulle faktiskt bättre spegla ämnets innehåll och intresset kring detta. På detta sätt styr användandet betyget istället för en subjektivitet, betyget får en större relevans och ett högre värde.

Men min åsikt i detta ämne grundar sig dock i att jag är lärare och jag tycker verkligen inte om betygsystem, men det ingår i mitt uppdrag och jag måste acceptera detta. Det känns däremot väldigt tråkigt att behöva dras med detta på min gyllene fritid, jag tror att detta hämmar istället för att stimulera. Dessutom är jag tveksam om detta är något man kan rösta om, räcker det inte med att ett fåtal blir kränkta för att detta ska kunna fördömas. Låt oss all se om filmen Insurrection (star trek 9).och betänka hur Picard ställde sig till tesen "the needs of the many outweigh the needs of the few". :rolleyes:

Jag förstår hur du menar, men kan man inte se det lite som tummen upp och tummen ner...som ett styrinstrument för att förbättra trådarna? Trådar som görs på mer eller mindre på skämt, tar man ju också på skämt ( det betyder inte att tråden är dålig). Vad jag menar är att trådar som ligger under "vattenmärket" får ett lågt betyg för att man ST-fan kräver en viss skärpa på grejerna...eller låter det hårt?

JA!

Även de som inte har fått "pennans gåva" ska kunna göra en tråd som är angelägen just för dem. Detta skola de kunna göra utan att behöva få "tummen ner" eller dåligt betyg av de som äro mer känsliga med pennan.

Men då vill jag redan reservera min egen svårighetsgrad.

Om vi tar en skala från 1 till 10 så ligger t.ex Supreme Comander JAF på siffra tio på att skriva bra grammatik enligt min bedömnning. Jag ligger bara på cirka fyra eller fem.

Detta innebär ju att folk ska ha överseende med det. Sedan är det upp till administratören att bedöma om man har ökat svårighetsgrad.

JA!

Även de som inte har fått "pennans gåva" ska kunna göra en tråd som är angelägen just för dem. Detta skola de kunna göra utan att behöva få "tummen ner" eller dåligt betyg av de som äro mer känsliga med pennan.

Jag menar att det INTE handlar om stavning eller hur en tråd är upplagd rent gramatiskt, utan mera trådar av detta slag: SKALL MAN INFÖRA KORTA KJOLAR IGEN INOM ST? eller något liknande. Kanske det skulle vara en rolig tråd, men den är under "vattenmärket".

JA!

Jag menar att det INTE handlar om stavning eller hur en tråd är upplagd rent gramatiskt, utan mera trådar av detta slag: SKALL MAN INFÖRA KORTA KJOLAR IGEN INOM ST? eller något liknande. Kanske det skulle vara en rolig tråd, men den är under "vattenmärket".

Jag menar inte heller att det har med stavnings eller gramatikfärdigheter att göra. Jag menar just det du här ger exempel på. Någon kanske har korta kjolar inom star trek som hjärtefråga. Denne person skall då kunna ge utlopp för sin hjärtefråga här på forumet utan att någon har möjlighet att via regelverket såga detta eller få det sett som ett "komiskt inslag" om detta inte är tanken. Denna kortkjolsretrointresserade är förvisso med all sannolikhet ganska ensam om sin vurm, men inte dessto mindre värd för det. Så tycker jag att det skall förbli.

En ny, kanske osäker, person på forat som kanske får sina första trådar avsågade längs fotknölarna får inget ökat själförtroende precis...

Sammanfattningsvis: betygsättning på ett offentligt forum som detta är en styggelse enligt mitt sätt att se på saken.

Ja men vem avgör vad som är lågvatten, bra eller dåligt. T ex tycker jag att ämnet snyggaste skeppet är helt ointressant för att inte säga helt båring. Betyder detta att det är dåligt ska jag då sätta betyg på detta ämne? Eller tvärtom någon kanske tycker vår (dvs jag och du EoNeel) kroniska mundiarré är helt obegriplig :huh: , ska då dessa sätta ett dåligt betyg på ämnet?

Jag tror helt enkelt inte att betygsystemet har någon funktion utifrån vårat användande. Vi är alla olika här och vi söker oss till de ämnen vi finner intressanta eller roliga och då borde det ju bara vara de aktiva i ämnet som sätter betyg, vilket i sin tur skulle innebära bara höga betyg och därmed skulle den idén vara helt meningslös.

Skulle man dock starta ett ämne som är lågvatten så brukar forumledarna vara framme och fixa till detta och jag har inget att anmärka i deras ageranden – förutom att jag tycker att Q förtjänar två ämnen i stället bara för ett :P , men detta är trotts allt bara en bagatell. Jag ser dock inte risken för svenskan ska bedömas, överlag tycker jag att detta forum uppvisar ett mycket fin tolerans kring detta. Men ligger det bara en misstanke i det Ono och Supertrek ger sken av anser jag att detta i sig borde vara en anledning att stänga av betygsfunktionen för då hämmar den i stället för att stimulera.

Nej det här systemet uppmanar till ett klankande på andra och hyllningar till en själv. Jag vill helt enkelt inte ha med detta och göra..

Edited by Kai Dukat

JA!

För dem som inte klarar av att ge så mycket och varken har kunskap att måla fram

och blåsa upp något intressant tillfredställande inför andra så blir detta ett problem.

Att komma med sina egna åsikter kan ju inte bli en intressant debatt i och med

att alla har olika åsikter.

Dem som lyckas blåsa upp en intressant tillfredställande debatt tycks vara dem

som varit så beskrivande med anknytningar till vänster och höger där man verkligen

kan få en tankeställare som river upp intresset att plötsligt ha något att

komma med.

I och med detta så väcker det folks inre som en explosioner som blomstrar ut

med massvis med ideer av åsikter. Sedan blir detta som en slags seriekrock

på grund av att inledningen var så innehållsrik och beskrivande.

De duktiga inledningar är som en instruktion och där satt det då folk

precis vet hur de ska uttrycka sig och yttra sig.

De ämnen håller en mycket rak intressant spänning från första till sista inlägg och

ännu lever.

Men. Det finns ju trådar där bara några få inlägg finns.

Vad gjorde de för fel eftersom ämnet inte levde så länge och nu

är några år gamla?

Det kanske berodde på att inledningen inte var tillräcklig motiverande

och därför fick inte folk någon tillräcklig kick att agera på grund av saknad

innebörd och syfte.

Ja men vem avgör vad som är lågvatten, bra eller dåligt. T ex tycker jag att ämnet snyggaste skeppet är helt ointressant för att inte säga helt båring. Betyder detta att det är dåligt ska jag då sätta betyg på detta ämne? Eller tvärtom någon kanske tycker vår (dvs jag och du EoNeel) kroniska mundiarré är helt obegriplig :huh: , ska då dessa sätta ett dåligt betyg på ämnet?

Jag tror helt enkelt inte att betygsystemet har någon funktion utifrån vårat användande. Vi är alla olika här och vi söker oss till de ämnen vi finner intressanta eller roliga och då borde det ju bara vara de aktiva i ämnet som sätter betyg, vilket i sin tur skulle innebära bara höga betyg och därmed skulle den idén vara helt meningslös.

Skulle man dock starta ett ämne som är lågvatten så brukar forumledarna vara framme och fixa till detta och jag har inget att anmärka i deras ageranden – förutom att jag tycker att Q förtjänar två ämnen i stället bara för ett :P , men detta är trotts allt bara en bagatell. Jag ser dock inte risken för svenskan ska bedömas, överlag tycker jag att detta forum uppvisar ett mycket fin tolerans kring detta. Men ligger det bara en misstanke i det Ono och Supertrek ger sken av anser jag att detta i sig borde vara en anledning att stänga av betygsfunktionen för då hämmar den i stället för att stimulera.

Nej det här systemet uppmanar till ett klankande på andra och hyllningar till en själv. Jag vill helt enkelt inte ha med detta och göra..

Ni får ursäkta mig, men jag tycker detta är lite överdrivet. Vi har ett system med "gradbeteckningar" för att erkänna medlemmar som visar sig vara aktiva mm, men ett system där man visar sin uppskattning för en tråd det är "osunt"? Jag kan inte få ihop denna jämförelse med skolans betygssystem. Vi talar om VAD som specifika ämnen tar upp på detta forum! Alla röstar ju efter vad man TYCKER, alltså total demokrati, medans gradbeteckningar styrs av något helt annat - men det är helt ok? Jag får liksom inte ihop det. Det är mera som man väger in ett principtänkande som kanske är lite malplacerat här, detta är ju inte skolan.

Edited by EoNeel

Gradbeteckningar: Dessa har i min mening en annan betydelse än betygsättning på inlägg. Graderna är något som påverkas av hur aktiv man är på en sida och eftersom alla egentligen tjänar på aktiviteten, man får ta del av det som skrivs tycker jag att det är smart att just ge de som är aktiva en liten nördig utmärkelse om jag får uttrycka mig klumpigt.

Ämnesbetygsättning: Motarbetar egentligen deltagande på sidan. Om man inte vill starta nya ämnen för att man tycker att det känns tråkigt att få kritik om man gör det så tror jag att det i slutändan leder till färre ämnen helt enkelt. Alltså, inget som någon av oss tjänar på. Vi vill ju ha aktivitet.

Aktivitet på sidan är det viktigaste för ett forum. Så enkelt är det.

Gradbeteckningar: Dessa har i min mening en annan betydelse än betygsättning på inlägg. Graderna är något som påverkas av hur aktiv man är på en sida och eftersom alla egentligen tjänar på aktiviteten, man får ta del av det som skrivs tycker jag att det är smart att just ge de som är aktiva en liten nördig utmärkelse om jag får uttrycka mig klumpigt.

Ämnesbetygsättning: Motarbetar egentligen deltagande på sidan. Om man inte vill starta nya ämnen för att man tycker att det känns tråkigt att få kritik om man gör det så tror jag att det i slutändan leder till färre ämnen helt enkelt. Alltså, inget som någon av oss tjänar på. Vi vill ju ha aktivitet.

Detta är som frågan om ett glas är halvtomt eller halvfullt.

Där du ser motverkan ser jag utveckling. Där du ser kritik ser jag motivering. Som jag ser det så kan ju en tråd inte få mer än en stjärna som minst...men det är ju i.a.f en stjärna, alltså inte frågan om IG (ickegodkänd), eller att man inte längre får skriva någon tråd. Jag ser som sagt var som utveckling med detta och att det andra som en omotiverad rädsla för kritik. Jag menar kritik kan vi ju få i.a.f. Det är ju bara att skriva vad man tycker i tråden! Jag tycker absolut att man kan prova detta och se vad som händer, och skulle det mot all förmodan visa sig som ett degraderande poängsystem då får man väl ta bort det. Svårare än så är det ju inte.

Ja vad ska man säga :(Betyg är aldrig en kreativ kritik som ger motivering. Betyg är alltid ett omdöme oavsett om vi är i skola eller ej som syftar till att kategorisera människor istället för att stimmulera.

Jag är inte emot konstruktiv kritk för då skulle jag inte ständigt argumentera med dig. Men jag ger dig inget betyg utifrån vad du säger, för vem är jag att göra den bedömningen offentligt som betyget här är. Dessutom kan jag säga att det gör inte du heller.

Ja vad ska man säga :(Betyg är aldrig en kreativ kritik som ger motivering. Betyg är alltid ett omdöme oavsett om vi är i skola eller ej som syftar till att kategorisera människor istället för att stimmulera.

Jag är inte emot konstruktiv kritk för då skulle jag inte ständigt argumentera med dig. Men jag ger dig inget betyg utifrån vad du säger, för vem är jag att göra den bedömningen offentligt som betyget här är. Dessutom kan jag säga att det gör inte du heller.

Håller till viss mån med, men i detta fallet stämmer det inte. Betyget som skulle sättas på trådarna i detta forum skulle ju inte vara personlig. Exempel: Jag skulle kunna ha en tråd med en stjärna och en annan med flera...detta skulle inte säga ett smack om mig som person, utan bara indikera på en tråd som är mkt uppskattad eller inte.

Jag tycker att det som du beskriver är att dra allt över en kam. Igen, detta forum är inte SKOLAN.

Detta är som frågan om ett glas är halvtomt eller halvfullt.

Där du ser motverkan ser jag utveckling. Där du ser kritik ser jag motivering. Som jag ser det så kan ju en tråd inte få mer än en stjärna som minst...men det är ju i.a.f en stjärna, alltså inte frågan om IG (ickegodkänd), eller att man inte längre får skriva någon tråd. Jag ser som sagt var som utveckling med detta och att det andra som en omotiverad rädsla för kritik. Jag menar kritik kan vi ju få i.a.f. Det är ju bara att skriva vad man tycker i tråden! Jag tycker absolut att man kan prova detta och se vad som händer, och skulle det mot all förmodan visa sig som ett degraderande poängsystem då får man väl ta bort det. Svårare än så är det ju inte.

Det ska väl inte vara meningen att dem med flest dåliga poåäng jagas bort och

till slut tappar lusten?

Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Create New...