Jump to content
Sign in to follow this  
Centerwall

George Takei "kommer ut"

Recommended Posts

Hmm, på sätt och vis kanske vi väljer vår sexuella läggning, men mest av allt tror jag att det är en slumpmässig uppenbarelse som kan ske närsomhelst i livet. Läggningen tror jag inte vi bestämmer bara sådär, det är något som växer fram. Sedan utifrån det väljer vi vilket kön vi dras till. Självklart är det som Mr Tuvok sa, att George Takeis avslöjande inte förändrar någonting. TOS-avsnitten och -filmerna är ju redan inspelade sedan många år tillbaka. Nu har jag inte läst artikeln, så jag vet inte när George "blev" gay.

Sen vad T'Pol sa om att alla hånglar med alla, håller jag med om då människan är nyfiken till naturen och ofta utforskar båda könen, oavsett ursprunglig sexuell läggning. Dock verkar det som att sex mellan två kvinnor är mer socialt accepterat än sex mellan två män, åtminstone i den moderna västvärlden; min man t.ex anser att det förstnämnda är mer naturligt, men det sistnämnda är äckligt. Jag är mer liberal, jag anser att båda "former" är fullt naturliga och grundläggande mänskliga behov och beteenden. Go George!

Känner ni till någon annan homosexuell Star Trek-skådis?

Hmm, på sätt och vis kanske vi väljer vår sexuella läggning, men mest av allt tror jag att det är en slumpmässig uppenbarelse som kan ske närsomhelst i livet. Läggningen tror jag inte vi bestämmer bara sådär, det är något som växer fram. Sedan utifrån det väljer vi vilket kön vi dras till. Självklart är det som Mr Tuvok sa, att George Takeis avslöjande inte förändrar någonting. TOS-avsnitten och -filmerna är ju redan inspelade sedan många år tillbaka. Nu har jag inte läst artikeln, så jag vet inte när George "blev" gay.

Sen vad T'Pol sa om att alla hånglar med alla, håller jag med om då människan är nyfiken till naturen och ofta utforskar båda könen, oavsett ursprunglig sexuell läggning. Dock verkar det som att sex mellan två kvinnor är mer socialt accepterat än sex mellan två män, åtminstone i den moderna västvärlden; min man t.ex anser att det förstnämnda är mer naturligt, men det sistnämnda är äckligt. Jag är mer liberal, jag anser att båda "former" är fullt naturliga och grundläggande mänskliga behov och beteenden. Go George!

Känner ni till någon annan homosexuell Star Trek-skådis?

Du har helt rätt och jag kan inte mer än att hålla med dig. Homosexualitet i alla dess former är helt ok, annat vore emot sts principer. Däremot anser jag att ett barn (ännu så länge i alla fall) har två föräldrar, en man och en kvinna. Sedan kan man leva med en person eller med två samkönade men båda dessa kan av naturliga orsaker aldrig vara barnets biologiska föräldrar. J.

Du har helt rätt och jag kan inte mer än att hålla med dig. Homosexualitet i alla dess former är helt ok, annat vore emot sts principer. Däremot anser jag att ett barn (ännu så länge i alla fall) har två föräldrar, en man och en kvinna. Sedan kan man leva med en person eller med två samkönade men båda dessa kan av naturliga orsaker aldrig vara barnets biologiska föräldrar. J.

Ja, det var någon i den här tråden som frågade om ST någonsin har tagit upp homosexualitet. *tänker efter* ..... Jag har sett merparten av alla avsnitt som har gjorts, och det närmaste jag kan komma är DS9-avsnittet när Jadzia Dax kysser Lenara. Egentligen kysser hon ju det manliga "medvetande" eller "själ" som för tillfället råkar befinna sig i en kvinnas kropp... iaf, visst borde Star Treks framtidsvision även inkludera homosexualitet. Det var ju Gene Roddenberry som "uppfann" ST, och i det avseendet skulle det vara intressant att få reda på vad han ansåg om homosexualitet. Fråga Majel Barrett kanske? Visst är det upp till andra begåvade filmfolk att hålla Star Trek vid liv då Gene är död, och i dagens moderna samhälle torde det finnas plats för homosexualitet även i ST. Å andra sidan handlar ST huvudsakligen om utforskning av rymden och förbindelser med utomjordingar, inte kärlek och sex (vilket borde förbli en minoritet). Såpoperor finns det gott om!

Jag antar att du med 'naturliga orsaker' avser det sätt som en man och kvinna oftast får barn på; gammal hederligt sex som förutsätter att båda parter är fertila och någorlunda friska. Det är klart att ett samkönat par inte kan få barn med varandra på naturlig väg, vilket då medför att de antingen får hitta en spermadonator/surrogatmamma, eller adoptera. Det där med kärnfamiljen är det gamla klassiska (kristna) synsättet som i mina ögon inte ska förhindra homosexuella från att skaffa barn. Jag anser att de har lika mycket rätt att vara föräldrar som heterosexuella, och argumentet att barnet till ett homosexuellt par kommer att bli mobbat håller inte. Vilket barn som helst kan bli mobbat, av alla möjliga orsaker.

För att återvända till ämnet så hoppas jag att vårt samhälle fortsätter att öka toleransen och respekten för homosexuella, och att George Takei inte blir nekad roller p.g.a sin sexuella läggning.