Gå till innehåll

Pudelns kärna i Star Trek?


Rekommenderade inlägg

Tänkte att denna tråd kunde behövas då den rullar runt i framtida st och filmtrådar.

Vad är Pudelns kärna i Star trek???

Dvs vad får man inte ge avkall på om det ska kallas st? Vilka principer och värderingar måste man efterfölja i kommande serier/filmer? Har det brutits mot dessa (enligt er) i någon/några serier/säsonger/filmer?

Kort sagt: När är ST inte ST?

Det är svårt, men några kriterier som är nödvändiga för mig är:

-To show us humans as we are.

-Sci fi serie/film, gärna i rymdmiljö och med en skottkärra full av specialeffekter och teknisk mumbo jumbo snack.

-To boadly go where no tv series has gone before.

-En positiv grundsyn, dvs inte för mycket åt skräckhållet eller döda för att det är roligt. mm.

Vad tycker ni andra? J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag tycker att man ska försöka anknyta till det universum man skapat i star trek. Inte hålla på och ändra alldeles för mycket eller glömma bort viktiga delar av universumet. Ett exempel är star trek nemesis när man finner b4. Ingen nämnde ens Lore under "casual conversation".

Jaf, jag tycker att du har räknat upp en god uppsättning punkter och jag har för tillfället inte mycket mer att tillägga..

Jo, förresten, en kommentar till din första punkt. Att star trek ska fokusera på människan känner jag också är viktigt. Jag vill se vad en bra civilisation ska kunna motverka i rymden eller framtiden. Det är ju därför jag blivit ett fan av just star trek.

Serierna och filmerna ska även använda sig av de coola berättartekniker som de ofta använt sig av hittills. Dvs. jag vill se att handlingen återspeglas i olika plan under avsnittet/filmen. Exempel:

Star trek 2: Spock dör i början på filmen och i slutet. En planet föds

Naomi wildmans reflektioner då hon tro att hennes mamma är död jämförs med övriga besättningens. Neelix reflektioner och återkopplingar till det som händer med Naomi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att man ska försöka anknyta till det universum man skapat i star trek. Inte hålla på och ändra alldeles för mycket eller glömma bort viktiga delar av universumet. Ett exempel är star trek nemesis när man finner b4. Ingen nämnde ens Lore under "casual conversation".

Jaf, jag tycker att du har räknat upp en god uppsättning punkter och jag har för tillfället inte mycket mer att tillägga..

Jo, förresten, en kommentar till din första punkt. Att star trek ska fokusera på människan känner jag också är viktigt. Jag vill se vad en bra civilisation ska kunna motverka i rymden eller framtiden. Det är ju därför jag blivit ett fan av just star trek.

Serierna och filmerna ska även använda sig av de coola berättartekniker som de ofta använt sig av hittills. Dvs. jag vill se att handlingen återspeglas i olika plan under avsnittet/filmen. Exempel:

Star trek 2: Spock dör i början på filmen och i slutet. En planet föds

Naomi wildmans reflektioner då hon tro att hennes mamma är död jämförs med övriga besättningens. Neelix reflektioner och återkopplingar till det som händer med Naomi

Nu hängde jag inte med riktigt... Kopplingen mellan Wildman och spocks död är? J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...