Nyhet Posted November 19, 2005 Report Share Posted November 19, 2005 Efter 15 år som producent och manusförfattare meddelar Braga att han är klar med Star Trek, åtminstone vad gäller den närmsta framtiden. Braga har fått mycket kritik av fansen och sade, till Sci Fi Wire, att hans beslut kommer glädja stora delar av dem. Källa [ Till originalnyheten ] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted November 20, 2005 Report Share Posted November 20, 2005 Jag förstår att han behöver ta en paus. Jag själv har aldrig varit så negativ till Braga, men jag har hört synpunkterna. Är vi här på Star Trek Forum glada eller ledsna över denna nyhet? Själv är jag mest ledsen för att det inte finns någon ny Star Trek, just nu, på gång. Vem som drar i projektet är inte det viktigaste. Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted November 20, 2005 Report Share Posted November 20, 2005 den säger väl allt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted November 20, 2005 Report Share Posted November 20, 2005 Ja detta är minst sagt tragiskt, kanske rent av spiken i och med att Mr. Star Trek inte kommer tillbaka. Över 100 skrivna avsnitt ungefär 90 mer än Gene him self. Braga och Moore har burit denna serie på sina axlar so let's face it Fansen har gnällt sönder sin skapare. Pämener om hur Descartes tog död på Gud 1648. Link to comment Share on other sites More sharing options...
orville Posted November 21, 2005 Report Share Posted November 21, 2005 Tråkigt att han slutar. Han har bidragit med mycket. Ett hopp för trek-framtiden är för mig att någon av TNG skådisarna som regisserat går in och gör en ny film. Burton och frakes har visat att de är duktiga båda två, kanske även fler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted November 21, 2005 Report Share Posted November 21, 2005 Det vore faktiskt roligare om Dawson tog sig ann den uppgiften. Jag tror att hon skulle göra regijobbet helt lysande. Problemet är dock detsamma; Manuset!! Vem ska skriva. Braga är en mästare på "sträcka ut" historien åt flera håll, han var är en fin strukturalist - se bara threshold - och jag sticker ut hakan och säger att han är en av världens bästa manusskrivare inom genren TV. Så det är bara att hoppas att vi inte får något insnöat fan som författare, eller än värre Shatner ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
orville Posted November 21, 2005 Report Share Posted November 21, 2005 Lol, ja, W. Shatner skriver underhållande böcker om Kirk men att han skulle skriva för en serie. Nja, det håler jag med om att det kanske inte skulle bli det bästa. Det vore väl en ide att sätta ihop några författare från de olika serierna tillsammans och få dem att få igång något bra. (samt se till att nemesis regissören skriver ett livstidskontrakt på att hålla fingrarna borta från star trek.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted November 22, 2005 Report Share Posted November 22, 2005 Pämener om hur Descartes tog död på Gud 1648. Så du menar att det alltså finns hopp att Braga, precis som Gud, kommer tillbaka? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted November 22, 2005 Report Share Posted November 22, 2005 Ja visst, vi behöver alla ett mysterium att tro på. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supertreck Posted November 22, 2005 Report Share Posted November 22, 2005 Ja visst, vi behöver alla ett mysterium att tro på. Innebär detta att det är slut för Star Trek förgott. snyft. Jag skulle gärna vilja ha en modernare följande TNG och så måste så klart Data vara med Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted November 26, 2005 Report Share Posted November 26, 2005 Det vore faktiskt roligare om Dawson tog sig ann den uppgiften. Jag tror att hon skulle göra regijobbet helt lysande. Problemet är dock detsamma; Manuset!! Vem ska skriva. Braga är en mästare på "sträcka ut" historien åt flera håll, han var är en fin strukturalist - se bara threshold - och jag sticker ut hakan och säger att han är en av världens bästa manusskrivare inom genren TV. Så det är bara att hoppas att vi inte får något insnöat fan som författare, eller än värre Shatner ;) Ja, titta bara på threshold, och nu snackar jag både avsnittet i Votager och tvserien, så fattar alla att han inte är en av världens bästa manusförfattare. Han har en förarglig tendens att trycka på resetknappen allt för ofta. Ronald D Moore och Michael Piller slår honom med hästlängder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted November 27, 2005 Report Share Posted November 27, 2005 Ja, titta bara på threshold, och nu snackar jag både avsnittet i Votager och tvserien, så fattar alla att han inte är en av världens bästa manusförfattare. Han har en förarglig tendens att trycka på resetknappen allt för ofta. Ronald D Moore och Michael Piller slår honom med hästlängder. Nu kommer ett så här lång svar igen, men ska man motivera sig så ska man. Man kan inte bara kasta ur sig vad som helst. Det gäller ju att få den andra att begripa vad man menar, men kanske att få den andre att se problemet från en annan sida. När man skall diskutera manus så finns det vissa saker man måste hålla sig till så man inte går helt fel. 1. manus är något som är skrivit – man får alltså inte blanda ihop detta med det visuella resultatet. 2. Dessutom så måste man också bortse från de mest subjektiva inslagen, dvs blir jag personligt road av avsnittet ifråga. Detta är framför allt viktigt när vi berör tv-manus, för det hela handlar om konstruktion. Man skulle kunna se manus som en arkitektisk ritning, oavsett man gillar det ritningen beskriver så finns det flera detaljer som kan visa på om det är en bra ritning eller ej. Braga är en mästare just på det här med ritningen, Pillar är det inte sett utifrån detta perspektiv. Pillar är däremot en lysande konventionell manusförfattare. Han är lysande på att skapa en narrativ linje i sina manus, dvs en bra berättad historia med en början och ett slut. Varken Braga eller Moore håller på med detta, de drar sig båda till det man har börjat att kalla pataphysical – detta begrepp kommer jag att utveckla mer vid ett senare tillfälle, men det är ett genre begrepp som försöker att få rätsida på de ”nya” manusen till filmer som MIB, Day after tomorrow, Big fish, Spiderman osv. Men de två giganterna gör det lite annorlunda. Braga väver liksom ihop sina historier, Shrek skulle säga att det är som en lök dvs flera lager. Braga använder tex mycket så kallad intertextualitet - dvs han refererar till andra litterära källor i sina verk – framför allt är det den gothiska litteraturen som hyllas. Men han vänder gärna upp och ner på det mesta, många gånger blir det medvetet provokativt av bara detta. Dessutom lägger han in en viss självdistans i manuset vilket visar att han provocerar även sig själv. Detta gör att Braga också skapar en gråhet i budskapet, allt detta kan ske på bekostnad av intrigen, vi vet egentligen inte vad vi ska tycka. För den oinvigde – eller konservative – ST tittaren kan detta bli mycket märkligt. I Threshold arbetar Braga på samma sätt, men visar också vilken känsla han har för bla subintriger, karaktärsutvecklingar. Dvs manusen Braga gör är lysande. Problemen är dock att kanske de är för bra för att det ska lyckas, många gånger så klarar man helt enkelt inte av att visualisera allt detta, dvs man ser något med ”talang” och ”potential” men det blir inte fulländat. Problemet är att manuset är fulländat men regin är bristfällig. Den ända lösningen jag kan finna är att Braga börjar regissera han själv för att bilderna ska bli klarare. Det krävs helt enkelt för mycket närläsning av tittaren för att allt ska kunna komma fram. Moore då, jo även han rör sig mot pataphysicen – de egenskaper jag tillskrivit Braga ovan är några självklara begrepp i definitionen – men inte alls på samma sätt som Braga. Moore har i ST än betydligt mer konventionell berättarlinje och får på så sätt inte fram samma djup i manusen som Braga. Kanske beror detta på att DS9 är mer litterärt fixerat än t ex Voy är. Däremot så leker Moore lite mer med så kallad postmodern struktur, dvs han flyttar identifikations gränserna. Detta gör att han får en illusion av samma struktur som Braga, men det konventionella ??r dock bestående. I BSG så utvecklar dock sig Moore ytterliggare en del åt pataphysicen framför allt gällande det religiössexuella temat i manuset. Men Moore styrka är dock att han lyckas att hålla ner manusets komplexitet, det blir lite enklare och visualisera. BSGs visualisering är helt klart pataphysical, här kommer allt in – ja inte självdistansen jössööss vad humorbefriad denna serie är. Kanske är det så att det i sig är en styrka hos Moore jämfört med Braga för i slutändan så är det själva visualiseringen som räknas. Kanske är det så att Braga ska skriva böcker i stället, men faktum kvarstår att Bragas manus håller en mycket högre kvalitet gällande konstruktionens mångfald än Moore. Man skulle nog kunna jämföra dessa herrar med Roger Waters och David Gilmore. Waters texter är så mycket bättre än Gilmores, men Gilmores visualisering är så mycket bättre än Waters. Slutligen vill jag dock säga att jag personligen dessutom gillar resultatet av Moores manus jämfört med Braga. Men min subjektiva upplevelse ska inte så i vägen för defacto och därför måste jag som analytiker erkänna att Bragas manus är så mycket bättre i grund och botten. Så vidga era ögonen och se bortom bilden ja kanske till och med bortom stjärnorna Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted November 28, 2005 Report Share Posted November 28, 2005 Jag ska erkänna att jag inte läst ett enda manus som någon av de nämnda mausförfattarna har skrivit. Jag är nyfiken på vilka manus av dessa tre författare du läst, Kai? Kankse jag skulle ändra uppfattning För det första, Michael Piller heter alltså Piller, inte Pillar. För det andra; subjektivitet är det alltid frågan om när man säger att något är bra eller dåligt. Vem ska avgöra vad som är bäst och vad är det som säger att just denne personen har rätt? Min personliga uppfattning och analys, efter att ha sett allt extramatrial på ST-dvdboxarna + nya amerikanska BSGboxen (och ja, jag orkade lyssna igenom alla kommentarljudspåren) + Dead Zone-boxarna, är denna: *Brannon Braga har sina ljusglimtar, men frånvaron av karaktärsdriven berättelse kan inte uppvägas av snygga borgbrudar eller maffiga actionscener. Han har dessutom ingen respekt för tidigare matrial. Kolla bara på Dark Frontier som jag tycker är så dåligt för alla fel som inte stämmer överens med tidigare STavsnitt. Bragas (och Bermans) frånvaro i DS9 kan vara en av orsakerna till varför jag håller just denna serien främst bland de nya STserierna. Braga var i sitt ässe under TNG då han skrev många bra avsnitt, som t ex Parallels och min personliga favorit Frame of Mind. Tyvärr har han ju den egenheten att trycka på resetknappen, vilket jag nämnde i mitt förra inlägg. T ex: Parallels (TNG), Year of Hell (VOY) m fl De egenskaper du tilldelar Braga kan jag inte alls hålla med om. *Ronald D Moore är ute efter en bra historia som är mer karaktärsdriven med inslag av moraliska dilemman, vilket är en av orsakerna till att jag blev trekker. Titta på avsnitt som Family, First Duty, The Pegasus... *Jag får känslan av någon som verkligen tänkt till när jag ser avsnitt skrivna av M Piller. Piller gillar att i ST ta upp moraliska dilemman något som tilltalar mig. Insurrection är bra exempel på bra star trek men kanske sämre som biofilm. Du nämner Threshold som exempel på bra karaktärsdrivet manus. Menar du avsnittet eller serien? Serien är långt ifrån karatärsdriven så jag antar att du menar avsnittet, som han själv mer eller mindre ber om ursäkt för i dvdboxen. Avnsittet blev inte som han tänkt sig, men hur menar du med karaktärsdriven? På vad sett och för vilken/vilka karaktär/er? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted November 28, 2005 Report Share Posted November 28, 2005 Du bör nog läsa lite mer av det jag har skrivit i patafysiken gällande det här med karaktärer. jag anser att Moore och Braga ligger på samma nivå när det gäller karaktärer. Men dessa är sekundära för de båda, det är intrigens mångfald som ligger i centrum, Moore lägger dock känslan mer i centrum vilket ger en illusion av att det handlar om karaktären fast det inte gör det. Detta är mycket vackert gjort se bara ett valfritt avsnitt i BSG. PillEr är som sagt en mycket bra författare men om han var kapten så skulle han aldrig segla St. Maria vilket Braga och Moore skulle göra. Moore skulle dock inte hitta fram till Amerika, för det är resan som är det viktiga. Braga skulle däremot hitta rätt. Subjektivitet finns självklart med i all tolkande av världen och dess innehåll, men att bara se efter sitt sitt öga och tro att detta räcker som motivering då är man ute och cyklar. Det finns faktiskt sanningar att ställa sig bakom utifrån vissa givna perspektiv. Sen måste jag säga att det är underbart med Bragas självständighet, tjooler påpekanden från mögliga fans kan man vara utan. Om Braga inte skulle ha gjort detta så skulle ST ha gott igraven mycket fortare än vad man kan föreställa sig. Fansen är viktiga men det är inte de som får serien att leva vidare det är alla de andra som ser ST och va så säker dessa skulle ha försvunnit snabbare om Braga hade lyssnat på fansen mer än han gjorde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted December 16, 2005 Report Share Posted December 16, 2005 Jag känner väl till patafysiken och kan inte uppskatta en författare, serie, film enbart för att den är skickligt utformad efter patafysikens regler. Och du har fel, allt är subjektivt baserat. Min åsikt är att Bragas karaktärer är urvattnade och ihåliga. Möjligt att han är en utomordentligt duktig patafysiker, men det underhåller inte mig och uppenbarligen inte majoriteten av trekkers som övergav ST pga Bragas och Bermans ENT. Tack och lov att ingen av dessa båda herrar hade mycket att göra med DS9, som blev den bästa ST-serien enl mig. Och DS9 kan egentligen bättre ur patafysikst perspektiv än någon annan star trek serie. Som jag ser det är du helt ute och cyklar gällande Braga, spiken i kistan slogs nog in i förtid tack vare hans (och bermans) glattiga, tuggummiproduktion. Men just nu länns det som om KaiD går på rundgång i sina utläggningar om patafysik. Liknelser med Columbus är ditt egna tycke. Bara för att du gillar Braga betyder det inte att just du har rätt (och mest bildad) smak och det innebär verkligen inte att han är skickligare än t ex Piller och Moore för att du anser det. Din smak är mao inte mer förnäm än någon annans här på detta forum! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted December 16, 2005 Report Share Posted December 16, 2005 Om du med subjektivitet menar Tyckande så har du fel, Men om du menar att subjektivitet = motiverat beraktande av hela frågan så har du ju helt klart rätt annat vore ju helt absurt och påstå, för vad är egentligen objektivt. :blink: Gällande Braga blandas det dock en del i det hela. Som f??rfattare så är ju det hans avsnitt i ENT som har fått bra kritik på världens alla st-sidor, som Producent kan jag hålla med att han måste ta en del av ansvaret gällande ENTs misslyckande. VOY är dock inte ett misslyckande 7 säsonger kan knappast ses som ett misslyckande. Att min smak skulle vara för mer är ju dock absurt detta har jag aldrig skrivit eller påstått det är i sådana fall ett subjektivt tyckande från läsaren. Självklart har läsaren rätten att tolka det hela så, men då har ju lika mycket rätt att uttrycka mig som jag gör. Vilket i och för sig blir ett lysande bevis på att en subjektiv diskussion blir helt meningslös ;) genom att det inte finns någon framåtrörelse. Sen har jag väll aldrig sagt att jag Gillar Braga utan det är hans struktur som jag gillar och faktiskt beundrar. Och faktum är att han och Moore är mer nytänkande där än Piller, detta har dock inget som helst och göra med huruvida jag underhållningsmässigt gillar den en framför den andra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted December 16, 2005 Report Share Posted December 16, 2005 "PillEr är som sagt en mycket bra författare men om han var kapten så skulle han aldrig segla St. Maria vilket Braga och Moore skulle göra. Moore skulle dock inte hitta fram till Amerika, för det är resan som är det viktiga. Braga skulle däremot hitta rätt." Jag skulle faktiskt istället hävda att Piller och Moore skulle träffa exakt rätt, dvs Indien via Amerika. Medan Braga skulle försvinna i dimma till havs och glömma bort var han skulle och komma till ett mycket fint ställe, men inte Indien och tyvärr skulle han inte fatta var han var heller, kanske trycka "reset button" och börja om:P "Sen har jag väll aldrig sagt att jag Gillar Braga utan det är hans struktur som jag gillar och faktiskt beundrar. Och faktum är att han och Moore är mer nytänkande där än Piller, detta har dock inget som helst och göra med huruvida jag underhållningsmässigt gillar den en framför den andra." Nytänkande behöver inte betyda att saker och ting blir bättre. Kan du ge ett exempel på Bragas lysande nytänkande? Jag måste ju erkänna, jag gillade Braga under TNGtiden (förutom då Sub Rosa och Imaginary Friend). Det enda jag kan komma på som är någorlunda nytänkande är "Frame of Mind". Förresten, då frågar jag rent ut då, gillar du Brannon Braga eller är det bara så att du tror dig se ett geni när du sticker ut hakan och påstår att han är "en av världens bästa manusförfattare inom genren TV". Min uppfattning är att han inte riktigt vet målet och väver och väver, utan struktur, med massa lager som inte blir något och tappar trådar här och där. Eller varför inte reset button och river upp väven och börjar om:P Exempel: temperal Cold War funkade inte, ok, fansen tyckte det sög, ok, vi börjar om och tar hot mot jorden av Xindi, hmmm, funkar inte heller, kanske vi ska ta någon utifrån med nya friska idéer och börja om. Exempel om annan sorts reset button: Year of Hell (VOY) och Cause and Effect (TNG) "Att min smak skulle vara för mer är ju dock absurt detta har jag aldrig skrivit eller påstått det är i sådana fall ett subjektivt tyckande från läsaren. Självklart har läsaren rätten att tolka det hela så, men då har ju lika mycket rätt att uttrycka mig som jag gör. Vilket i och för sig blir ett lysande bevis på att en subjektiv diskussion blir helt meningslös genom att det inte finns någon framåtrörelse." Det enda orsaken till att diskutera och debattera är att alla har olika subjektiva aspekter och synvinklar. Om alla såg saker och ting utifrån samma perspektiv hade vi fortfarande levt i grottor. Det är meningen att man ska få ett vidare synfält helt enkelt. Som du var inne på, en äkta objektivitet finns inte. Kanske Data kan vara helt objektiv utan känslochip. Såvidare man kan spekulera att Dr Soongs begränsade subjektiva programmering är ett hinder för objektivitet. Vidare skriver du faktiskt att Braga skickligare än de Piller och Moore och att du beundrar honom för det. Du säger att han är skickligare. De som inte håller med din åsikt om hans genialitet får en lektion i patafysik, och om man inte anammar patafysiken och dess, av dig, påstådda fantastiska egenskaper så blir man ytterligare hänvisad att läsa dina utsvävningar om patafysik, som om man inte hade riktigt förstått eller visste något om patafysik innan du nämnde det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted December 16, 2005 Report Share Posted December 16, 2005 (edited) Det enda orsaken till att diskutera och debattera är att alla har olika subjektiva aspekter och synvinklar. Om alla såg saker och ting utifrån samma perspektiv hade vi fortfarande levt i grottor. Det är meningen att man ska få ett vidare synfält helt enkelt. Som du var inne på, en äkta objektivitet finns inte. Kanske Data kan vara helt objektiv utan känslochip. Såvidare man kan spekulera att Dr Soongs begränsade subjektiva programmering är ett hinder för objektivitet. Bara för att det är nytt betyder det inte att det är bra sa grott-arne och drog vidare med sin vagn med fyrkantiga hjul :P ;) Edited December 17, 2005 by Kai Dukat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted December 26, 2005 Report Share Posted December 26, 2005 Trist när någon överger skeppet. Men själv skulle jag gärna se Peter Jackson eller George Lucas som resigörer till en st film eller två. Det skulle kunna ge st nytt liv. Vad tycker ni andra? J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted December 26, 2005 Report Share Posted December 26, 2005 Hemska tanke, George Lucas, ryyys. Jag gillar däremot P Jackson. Fick upp ögonen för honom när J Combs var med i The Frighteners och sedan fortsatte jag gå igenom hans filmer. Ska nog inte se KingKong då idén inte tilltalar mig. Undrar vad Steven Spielberg skulle kunna göra av Star Trek förresten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted December 26, 2005 Report Share Posted December 26, 2005 Hemska tanke, George Lucas, ryyys. Jag gillar däremot P Jackson. Fick upp ögonen för honom när J Combs var med i The Frighteners och sedan fortsatte jag gå igenom hans filmer. Ska nog inte se KingKong då idén inte tilltalar mig. Undrar vad Steven Spielberg skulle kunna göra av Star Trek förresten. Stephen spielberg skulle nog kunna göra en riktigt bra film även om den säkert skulle bli alldeles för otäck för min smak! Dock har jag sett världarnas krig och tyckt att den var relativt bra. J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts