Jump to content
Sign in to follow this  
Kai Dukat

Måste-filmer

Recommended Posts

Håller med/inte med om många filmer i tråden. Försöker bara plocka med filmer jag inte såg någon annan ha med. Lämnar bort uppenbara klassiker som Godfather, Alien etc.

* Escape from New York - coolaste framtiden någonsin. Kurt Russels bästa (enda?) film. Han är Snake Plisken, härdad kriminell som dömts till livstid. Fängelset är New York i framtiden. Den totalitära staten har byggt murar runt hela Manhattan och det finns ingen väg ut. Kannibalism och anarki råder. Presidentens airforce 1 råkar bli kapat och terroristerna störtar planet över Manhattan. Militären vågar inte gå in utan skickar in USAs värsta brottsling Plisken dit, om han räddar presidenten blir han frisläppt, om inte så sprängs en tidsinställd bomb runt hans hals inom 24 timmar.

* Brother - japanska yakuza träffar på maffian i Los Angeles. Våldsamt, stilrent och med snygga klipp och grym dialog.

* Mad Max 1 & 2 - Mel Gibsons enda bra filmer (förutom Braveheart möjligtvis). Alla borde känna till dom så jag orkar inte skriva om handlingen.

* Day of the dead & Dawn of the dead - Zombies tar över hela världen. Total panik. Riktigt sköna klassiker.

* The Killer - Chow Yun Fat i kanske den coolaste Hong Kong polisfilmen någonsin. Jag tror dom skjuter ihjäl närmare 200 personer i The Killer. MÅSTE SES!

* Shaolin Soccer - Munkar som spelar fotboll. Helt sjuk film, liknar inget annat jag sett. Skrattade nästan ihjäl mig första gången jag såg den.

* Evil Dead III - Army of darkness - Ettan och tvåan är klassiker också men trean är den bästa och roligaste. Ettan är ren skräck, tvåan en blandning av komedi och skräck och trean borde klassas som ren komedi. Handlar om en snubbe som åker tillbaka i tiden till trollkarlar och riddare stuket.

* The Toxic Avenger - Melvin, den första superhjälten från New Jersey. Ultravåld blandat med "rädda miljön" budskap. En kille råkar hamna i en pöl av miljöfarligt (minst sagt) avfall och muterar till en superhjälte. Troma-film. Om du känner till Troma så vet du om du kommer hata eller älska den, om inte så måste den ses!

* Killer Clowns from outer space - Klowner kommer utrustade med sockervaddspistoler och ballonghundar och ska utrota mänskligheten. Bisarrt och skojigt.

* Revenge of the Ninja - Bästa (enda bra?) amerikanska 80-tals ninjafilmen. Enough said.

* Ninja in the dragons den - HK-Ninja film. Sjukt underhållande om man gillar martial arts.

* 24 hour party people - handlar om musikscenen i Manchester på 80-talet. Joy Division, New Order, Happy Mondays etc. Om man är insatt i den scenen så är filmen en ren guldgruva.

* Hip Hop Beefs I, II & III - ovärderligt om man gillar Rap. Historia, intervjuer, våld, musik.

Kommer inte på något mer på rak arm.

öh ingen som tänkt på att Star Trek är måste-filmer?? aja förutom det ska man väl försöka komma på nåt men det finns så många filmer jag gillar väldigt mycket. några riktigt bra är i alla fall The Rock och Face/Off, även Tom Clancy-filmerna faller mig i smaken. Harrison Ford är perfekt i Clancy-filmerna, även i andra filmer där hans spelar en högt uppsatt människa (som t.ex. Air Force One). när det gäller action ska det va Nicholas Cage i huvudrollen men då som en good guy. stör mig på att han spelar skurk i större delen av Face/Off, men egentligen är han ju ingen skurk, men han får ju ansiktet utbytt. Travolta är en lysande skurk. oj sorry kanske råkade babbla på lite mycket om skådespelare, men vadå det är så jag vill ha det i filmer...

Edited by NX-01

Här är några av mina Favoritfilmer som inte redan nämnts

* "Braveheart" - Skottlands frihetskamp med William Wallace (Mel Gibson) i spetsen, fruktansvärt bra

* "Släkten är värst" samt "Familjen är värre" - Pinsamt roliga om att möta flickvännens föräldrar samt att föräldrarna möter varandra

* "Walk the line" - Johnny Cash's biografi

* "Merlin" - Merlins kamp mot Mab för att få en bra kung på englands tron

* "Galaxy Quest" - Rolig pardodi om scifi

* "Sova med fienden" - En kvinna flyr sin psykopatiske make och börjar ett nytt liv

* "The Thruman show" - En man lever sitt liv i en uppdiktad såpa

* "The Prestige" - Två illutionsisters rivalitet med varandra

* "Meet Joe Black" - Döden förkläder sig för att ta reda på hur människorna lever

* "Jag är Dina" - En stark kvinnas ovanliga liv

* "First Knigt" - Om kung Arthurs hustru och hennes och Lancelots hemliga kärlek

Några filmer som MÅSTE nänmas. (några av mina absoluta favoriter)

*X-men 1. Sjuuuukt bra film om allas våra älsklingsmutanter. (samtidigt måste jag råda er ifrån 3, som inte är bra enligt mig) Dessutom är ju "Jean-Luc Picard" med. :lol:

*Shaun of the Dead. Den roligaste parodien i världshistorien. Jag dör alltid av skratt åt: "EY PRICK!" och "Meat is an anagram for Team" etc, etc.

*Dude, where's my car. Helt enkelt såååå rolig. Plus att Brent Spiner är med i den. :lol:

*Gilbert Grape. Så bra att jag grät. Mamma sa åt mig att se den, jag ångrar definitivt ingenting. Leonardo DiCaprio spelar helt utomordentligt bra i den filmen.

Några filmer som MÅSTE nänmas. (några av mina absoluta favoriter)

*X-men 1. Sjuuuukt bra film om allas våra älsklingsmutanter. (samtidigt måste jag råda er ifrån 3, som inte är bra enligt mig) Dessutom är ju "Jean-Luc Picard" med. :lol:

jag tycker inte att någon av X-menfilmerna är bra . men det kan bero på att de håller sig väldigt lite till historien(om Wolverine & Sabretooth , Phoenix och Rouge & Mystique) och att han som spelar Wolverine gör det inte särskilt bra enligt mig . det enda positiva är att Patrick Steward är med (bra skådespel dessutom , för de som tror att han bara kan göra Star Trek och Shakespeare) :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

K´hogh son of Klintoch av huset Koragh

Edited by K´hogh son of Klintoch

Håller med Kashked där- allt av Mel Brooks. T.ex Space balls- science fiction-komedi.

Och när vi är inne på ämnet science fiction-komedi så kan jag varmt rekommendera galaxy quest. Läs om den på nätet eller hyr rakt av.

Den driver friskt med star trek.

...Och när vi är inne på ämnet science fiction-komedi så kan jag varmt rekommendera galaxy quest. Läs om den på nätet eller hyr rakt av.

Den driver friskt med star trek.

Den är en av mina favoriter och på samma sätt som den driver friskt med star trek så driver Drew Carey lite med B-5 i ett avsnitt (kom bara att tänka på det). :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

K´hogh son of Klintoch av huset Koragh

Edited by K´hogh son of Klintoch

Kom på några fler absoluta måste-filmer

*Con Air. Nicholas Cage när han är som bäst. Dessutom är ju Colm Meany med. :lol:

*Deep Impact. Sjukt bra katastrof-film. Den fångar en verkligen.

*Fear. Jättebra skräckfilm. Handlar om fobier.

*Deja vu. Både Denzel Washington och Adam Goldberg :D . Overklig, men ändå verklig.

*Ice Age 1 och 2. De bästa tecknade filmerna som gjorts. Sjukt bra humor.

*Grease. Vilken lista över bra filmer är komplett utan Grease? Universums bästa musikal. Bra handling, bra låtar. :lol:

*Con Air. Nicholas Cage när han är som bäst. Dessutom är ju Colm Meany med. :lol:

*Deja vu. Både Denzel Washington och Adam Goldberg :D . Overklig, men ändå verklig.

*Grease. Vilken lista över bra filmer är komplett utan Grease? Universums bästa musikal. Bra handling, bra låtar. :lol:

kan hålla med om dom jag sett (Con Air, Deep Impact och Ice Age filmerna), dom andra kan jag inte säga nåt om. men blev lite osäker på Grease, vilken menar du, den som du själv medverkar i eller originalet?? kan inte säga nåt om originalet men den du är med i var i varje fall bra :lol:

kan hålla med om dom jag sett (Con Air, Deep Impact och Ice Age filmerna), dom andra kan jag inte säga nåt om. men blev lite osäker på Grease, vilken menar du, den som du själv medverkar i eller originalet?? kan inte säga nåt om originalet men den du är med i var i varje fall bra :lol:

Definitivt orginalet! (1:an, inte 2:an.)

Undergången - filmen om Hitlers sista tid i bunkern, innan det totala sammanbrottet, är en otroligt bra film. Jag har nu sett den fem gånger!!! Och den är som ny varje gång. Jag upplever den inte som en film, utan mera som jag är där! Hitler framställs som en "kluven" djävul, vilket han säkert också var. Det obehagliga är att man får "känslor" för honom ( men det kan ju också vara för skådespelaren, som gestaltar Hitler lysande). Har ni inte sett den så gör det.

Mina "Måste-filmer":

Top 3 svenska filmer:

Sällskapsresan: Första filmen är ett magnifikt tidsdokument!

Göta kanal: Grymna actionscener när de gasar på.

Bröderna Lejonhjärta: Musiken...

Top 5 utrikiska:

Borta med vinden: Klassiker, motivering överflödig (även om boken är mycket bättre)

Delivirance/Den sista färden: Magstark, men sevärd.

A Clockwork Orange: Kubricks bästa (Men sedan kan jag inte bestämma vilken som är tvåa).

Måndag hela veckan: Jag skrattar alltid pinsamt mycket när jag ser den, och Bill Murray är ju alltid Bill Murray.

Disneys Djungelboken: Den (i mina ögon) första riktigt bra och genomtänkta Disneyfilmen. Och sen gör ju en släkting till mig en av rösterna... :D

Och sedan finns det ju en hel drös till som jag tycker är ypperliga, men de flesta tycks vara nämnda.

Edited by Marvin

Shere Khans sångröst. Ok, han sjunger ju bara 10 sekunder, men ändå... :D

Du är ju själv praktiskt taget en kändis Med andra ord.

En släkting till mig känner en kille som gör alla dubbningar av Arnold Schwarzenegger i tyskland, kvalifiserar det mig till kändis?

Shere Khans sångröst. Ok, han sjunger ju bara 10 sekunder, men ändå... :D

haha men då kan du ju faktikst säga att du känner han som spelade Khan, då kan folk tro att det är Khan i Star Trek :lol:

Alla som på något sätt är bekanta med en kändis är ju också kändisar såklart! Någon som vill ha en autograf? ;) :lol:

Nja, jag håller inte med om det. Är väldigt anti detta kändisskap-hysterin som härskar dessa år. Dessutom: Varför vill man bli kändis? Sedan: Bara för att man synts i en tidning eller gjort något så är man inte en kändis. Jag har svårt att förstå detta.

Men det är inte vad ämnet handlar om.

Köpte en måstefilm i går. "Once upon a time in the West" Enligt mig ett måste i hyllan. Är ju ett verk av den totala mästaren Sergio Leone, och hans vapendragare Ennio Morikone.

Alla som på något sätt är bekanta med en kändis är ju också kändisar såklart! Någon som vill ha en autograf? ;) :lol:

Nja, jag håller inte med om det. Är väldigt anti detta kändisskap-hysterin som härskar dessa år. Dessutom: Varför vill man bli kändis? Sedan: Bara för att man synts i en tidning eller gjort något så är man inte en kändis. Jag har svårt att förstå detta.

Jag var förvisso vansinnigt ironisk. Blir mörkrädd av dagens kvasi-kändisar och kulten kring dem.

För övrigt vill jag tillägga att "Leon" är ännu en måste-film, liksom "Den siste kejsaren" och "Hair".

Och Tango & Cash är underskattad, ses med fördel en dag då man är sjuk eller bakfull. :lol:

Jag var förvisso vansinnigt ironisk. Blir mörkrädd av dagens kvasi-kändisar och kulten kring dem.

För övrigt vill jag tillägga att "Leon" är ännu en måste-film, liksom "Den siste kejsaren" och "Hair".

Och Tango & Cash är underskattad, ses med fördel en dag då man är sjuk eller bakfull. :lol:

Håller med er om hysterin kring kändisar. Det blir verkligen absurt många gånger.

Skoj att se någon nämna Tango & Cash. Har den själv på DVD. Perfekt när man känner för en enkel men underhållande actionkomedi. Dessutom är ju Kurt Russell med och då kan det inte gå fel.

När vi är inne på Kurt Russel bör man förutom den utmärkta filmen "Tango & Cash", också nämna "Big Trouble in Little China", Stargate (vilket var början till en underbar serie) och inte minst den appsoluta måstefilmen "Escape from New York" med Snake Plisken.

Då föredrar jag "soldier" med Kurtan framför flykten från New York faktist. Båda har väldigt tunn story men är bra "tröttimössanfilm"!

När vi nu är inner på Måste-filmer med Kurt Russel vill jag också nämna "Tequila Sunrise", som är en mycket bra film, även om Kurtan är mest sliskig i den filmen.