Jump to content
Sign in to follow this  
Worf

First officer - alltid command?

Recommended Posts

En first officer är alltid utbildad till comand. Detta eftersom han/hon måste kunna hoppa in i stället för befälhavaren. Däremot kan denna mycket väl ha varit engineer eller tactical eller så tidigare. Dessutom kan det mycket väl bli så att en chief engineer tillfälligt hoppar in som first officer om denne förolyckas eller inte kan närvara ombord. Detta gäller då till starfleet kan skicka en kvalificerad person till skeppet ifråga. Hoppas att det blev klarare. J.

tack för svaret... det hjälpte lite allfal.. jag frågade för jag höll på att skapa ett äventyr till Deciphers star trek rollspel och behövde en First officer med lite anorlunda bakgrund

tack för svaret... det hjälpte lite allfal.. jag frågade för jag höll på att skapa ett äventyr till Deciphers star trek rollspel och behövde en First officer med lite anorlunda bakgrund

Du kan ju alltid välja en med en udda ras som andorian eller klingon eller... Eller någon som varit med i en säkerhetsstyrka (ala cia). Tänk ocks?? på att kapternerna brukar ha en del att säga till om vid valet av sina first officer vilket kan leda till en del intressanta val... J.

First officer är på mindre klasser (defiant och liknande) en officer som dubblar som något annat (t.ex CTO)

På större skepp är first officer (eller executive officer) en egen position som har en egen plats på bryggan (XO Seat)

På små skepp finns inget XO seat, alltså dubblar exectuve officern som något annat

First officer är på mindre klasser (defiant och liknande) en officer som dubblar som något annat (t.ex CTO)

På större skepp är first officer (eller executive officer) en egen position som har en egen plats på bryggan (XO Seat)

På små skepp finns inget XO seat, alltså dubblar exectuve officern som något annat

Jag tror inte att det avgörande för om xo dubblar eller inte är om det finns en stol till honom utan om hur många officerare det finns på fartyget i fråga. Ju färre det finns ju fler roller behöver ju varje ha för att täcka upp alla befattningar. Det blir ju också mindre att göra för tex läkaren om det bara finns 100 man i besättningen i stället för 1200! J.

Jag tror inte att det avgörande för om xo dubblar eller inte är om det finns en stol till honom utan om hur många officerare det finns på fartyget i fråga. Ju färre det finns ju fler roller behöver ju varje ha för att täcka upp alla befattningar. Det blir ju också mindre att göra för tex läkaren om det bara finns 100 man i besättningen i stället för 1200! J.

Njae, på sätt och vis ja, men medical dept blir ju större gradvis med resten av besättningen, alltså får man fler som avlastar CMO, så det stämmer väl egentligen inte (även om jag fattar hur du menar)...

Det beror väl på eran också....

I både ENT och TOS så är förstaofficerarna Vulcanska vetenskapsofficerare (egentligen skulle ju Trip varit XO på Enterprise men T'Pol skuffade undan honom).

Worf.... skriv lite om din kampanj på forumets rollspelstrådar vettja :)