Jump to content

fildelning

crazy_voyager
 Share

Fildelar du?  

31 members have voted

1. 1.

• Ja, men inte så mycket, men jag delar ut det jag har
      14
    • Ja men jag delar inte ut något
      6
    • Nej, men jag har (slutade när den nya lagen kom)
      4
    • Nej, men jag hade börjat om inte lagen funnits
      3
    • Nej, det är ju olagligt
      4

Recommended Posts

Hittade inget bra röstningsalternativ då 99% av min hårddisk skulle få Bodström att frukta en amerikansk attack.

Jag står för att jag är pirat. Men jag blir mycket glad över att få argumentera med antipirater som kommer med bra och genomtänkta motargument, och inte bara mumlar något om den nya lagen. I vissa amerikanska delstater finns det t ex förbud mot att ha en glass i fickan på söndagar, men hur motiverade tror ni att medborgarna är att följa sådana lagar?

Många ser piratförespråkare som ointellektuella kommunister som bara vill ha allt gratis. Men jag som borglig mittenväljare ser snarare att piratkopiering grundar sig på det mest heliga i en marknadsekonomi: tillgång och efterfrågan. Under en mycket lång tid har det funnits en mycket stor efterfrågan på kultur i form av musik, filmer och dataprogram. Men distrubitörerna har visat stor oförmåga att bedriva en konkurrenskraftig marknad där de har kunnat hålla priser som är anpassade efter konsumenternas köpkraft och efter varans tillverkningskostnad. Då dök ett nytt alternativ upp som för många konsumenter var lätt att ta till sig: fildelning. I vanliga fall hade marknaden i fråga rättat sig efter det här genom att starta priskrig företagen emellan och hitta nya och effektivare sätt att få ut sina varor. Men mycket vill ha mer. Medieindustrierna hade blivit vana att få köra sitt race vid sidan av marknadens lagar. Och istället för att kompromissa väljer man istället den billigare varianten: lobbying. Genom lobbying kan man på ett enkelt sätt köpa till sig lagar från de som medborgarna uppfattar som demokratiskt valda politiska representanter. Och detta begränsas inte bara inom det egna landet, utan även i vilket land som helst som skulle kunna vara lite för "liberalt". Genom sina lobbyister i Vita Huset lyckades det nya 3:e riket, MPAA, få USA att använda sina största maktorgan, WTO och EU, till att få Sverige att sluta upp med dessa marknadsstimulerande galenskaper.

Men frukta ej, piraten kommer alltid att vara din vän! Yarrr! :pirat:

• 2 weeks later...
Kan du hänvisa till ett sidnummer i en tidning som berättar att just fildelning inte olaglig?

inte för att jag orkar gå igenom alla gamla nummer av internetworld just nu, men de drev (driver? jag slutade läsa tidningen ca 2003) en långvarig kampanj om att fildelning är lagligt och recenserade också diverse fildelningsprogram.

• 1 month later...

Även jag är en pirat.... tyvärr! Jo jag skriver så därför att jag, till skillnad från många andra pirater jag stött på genom åren, är fullt medveten om det olagliga och oetiska handlandet jag gör. Jag står för det. Jag kan iaf vara så pass rakryggad att jag erkänner att: 'Hey, kan man få tag i film, musik etc genom ett par knapptryckningar? Ja men då motsätter jag mig varje försök som vill motverka detta.'

Här kommer en grundläggande sanning om oss alla: Människan är nämligen lat av naturen.

Hon inser att hon kan få vissa av sina behov uppfyllda på ett enkelt sätt - omoraliskt men enkelt! Istället för att följa den moraliska linjen och då fylla sina behov på ett jobbigare men mer moraliskt försvarbart sätt, så börjar hjärnans försvarsmekanismer arbeta på högvarv. Den kommer på argument som:

*Jag skulle ändå aldrig ha köpt/hyrt den!

*Min nedladdning har ökat min köp/hyr-frekvens.

*Jag stödjer artister som annars aldrig skulle ha nått ut till nån publik.

*Skivbolagen tjänar för mycket pengar ändå och säljer skräp.

etc...

Sedan byter man dessa tomma ohållbara argument sinsemellan för att hela tiden döva samvetet och successivt hjärntvätta sig själv till en etik och moral-nivå som i ett demokratiskt samhälle borde vara rätt förkastligt.

Jag vet att fildelning av upphovsrättsskyddat material är fel, men jag är precis som er andra. Jag har upptäckt hur lätt jag kan få tag i det. Att det finns ett par knapptryckningar bort gör att det i praktiken är mitt. Det som är mitt förvandlas i huvudet till en rättighet. När jag kommit så långt (och detta kan ske i mångt och mycket delvis undermedvetet) sätter uråldriga instinkter in om att skydda det som är mitt. Jag transporteras på ett plan tillbaka och blir en av de där samlarna och jägarna, ivrig att försvara mitt revir till varje pris.

Jag har följt debatten om piratkopiering sedan mitten på 80-talet och det är intressant att se hur argumenten förfinats och slipats till de senaste åren. Att piratkopieringen har kommit med internet är struntprat. Man har hållit på så här länge. Skillnaden är att det har blivit så mycket enklare, våra behov blir fortare tillfredsställda än för 20 år sedan. Därför är vi också desperatare om att behålla det vi uppnått. För 20 år sedan var det en stor del av piraterna som var medvetna om att de gjorde något brottsligt, om än moraliskt. Många körde redan då med argument som att produkterna var för dyra, bolagen producerade bara skräp, allt är de stora bolagens fel.

Det är lite av vad jag kommit fram till efter år av fundering och studering.

Läs gärna igenom mitt inlägg EN gång till innan du svarar. Kan det inte ligga något i det jag skrivit även om det givetvis finns fler aspekter?

Folk här är tydligen inte så engagerade i mina frågor. Vad meningslöst att ens försöka.

Det blir ju bara olagligt när man först det första delar ut eller laddar ner något upphovsrättsskyddat.

Som att här försöker man olagligförklara fildelning vilket som är irrelevant.

Tekniken har inget med lagen och fildelarprogram att göra.

Tänka sig vilken inkonsekvent diskussion det här är.

Ska polisen ta fast alla som precis köpt en kniv för vållande till förberett mord?

Förutsättningen bör väl också vara det viktigaste innan man drar slutsats?

Kniven är ju lagligt i rätt användning.

Röstningen kunde lika gärna handla om knivar borde vara licensbelagda

för att minska mord successivt framöver. Tänka sig vad många som bryter mot

lagen som inte har licens, ändå fast dom inte har mördat.

Men snälla du Supertreck. Snacka om att hänga upp sig på obetydliga detaljer. Jag är säker på att den stora majoriteten förstår frågan som ställs även om den är inkorrekt ställd. Jag tycker det är solklart att frågan crazy_voyager har ställt handlar om piratfiler och inte dina hemvideos. Här kan man verkligen tala om storm i ett vattenglas. Kan du inte bara ge din syn på trådens frågeställning istället för att ge dig på petitesser om hur frågan är ställd?

• 2 weeks later...

Jag tänkte först skapa ett nytt ämne men jag skriver här istället.

Kan Fildelning jämföras med kommunism? Allting är vårat, den som vill ska få och saker och ting ska fördelas jämt till folket. Tillsammans "äger" vi allting, musik, filmer, spel (och i ett kommunistiskt samhälle även de som producerar sakerna).

Är fildelningssamhället en "internet-kommunism"?

Jag fildelar. Jag har för närvarande ingen kanal som visar någon serie som jag vill se. Och när de gjort det har det varit omöjliga tider.

Tillfredställer de inte mina behov så gör jag det själv. Blir jag rik i framtiden så kanske jag börjar köpa DVD:erna, det är trots allt bättre på alla sätt, men tills dess att jag har grova pengar att spendera på sån lyx så kommer jag att ladda ner det jag vill se.

De nuvarande mediejättarna är dinusaurier. Det gamla måste dö i eld och blod för att det nya ska leva. Det är evolution. En varelser, eller ett företag, som inte kan anpassa sig efter förändringar i sin omgivning fötrjänar inte att leva.

Om folk ska sluta fildela måste priserna sänkas, Musik och film har blivit lite av en lyxvara. Som student har man absolut inte råd med det - det är inte sällan man knappt har råd med mjölk, så hur skulle vi ha råd med musik och film eller tv-licens för den delen, samhället är inte studentvänligt för fem öre. Och höjningen med hundra på bidraget hjälper inte mycket, resten är på lånet, och vem vill ha mer skulder än vad de redan skulle ha fått. Det är värdelöst! Det mesta av pengarna går till kurslitteratur som kan gå på över 2000 kronor och sedan kommer hyra och mat för dagen, ska vi ha råd att köpa i stället för att tanka krävs lägre priser, skivbolagen skulle tjäna mer på att sänka priser än som de nu gör: höjer och höjer.

Om folk ska sluta fildela måste priserna sänkas, Musik och film har blivit lite av en lyxvara. Som student har man absolut inte råd med det - det är inte sällan man knappt har råd med mjölk, så hur skulle vi ha råd med musik och film eller tv-licens för den delen, samhället är inte studentvänligt för fem öre. Och höjningen med hundra på bidraget hjälper inte mycket, resten är på lånet, och vem vill ha mer skulder än vad de redan skulle ha fått. Det är värdelöst! Det mesta av pengarna går till kurslitteratur som kan gå på över 2000 kronor och sedan kommer hyra och mat för dagen, ska vi ha råd att köpa i stället för att tanka krävs lägre priser, skivbolagen skulle tjäna mer på att sänka priser än som de nu gör: höjer och höjer.

Nja, som student är det egentligen inte meningen att man ska ha råd med allt som "alla andra" har råd med. Förenklar man det hela så är studiebidrag+lån tänkta att få en igenom studierna och sedan ut på arbetsmarknaden där man kan börja tjäna pengar för att på så sätt unna sig lyxen i form av skivor, film och annat som samhället producerar. Visst är priserna väldigt höga, det säger jag inte emot, men som student får man väl räkna med att inte ha råd med allting?

Som med allt annat så handlar en sund ekonomi om att prioritera, och avstå vissa saker under perioder av ens liv.

Men man kan ju lagligt ladda hem film, spel och musik på nätet om man betalar.

Det är väl billigare än i butiken för då behöver ju inte företagen betala för att tillverka själva DVD/CD-skivan och inte för att transportera varan.

Nja, som student är det egentligen inte meningen att man ska ha råd med allt som "alla andra" har råd med. Förenklar man det hela så är studiebidrag+lån tänkta att få en igenom studierna och sedan ut på arbetsmarknaden där man kan börja tjäna pengar för att på så sätt unna sig lyxen i form av skivor, film och annat som samhället producerar. Visst är priserna väldigt höga, det säger jag inte emot, men som student får man väl räkna med att inte ha råd med allting?

Som med allt annat så handlar en sund ekonomi om att prioritera, och avstå vissa saker under perioder av ens liv.

Alla studenter skulle nog hålla med om att tre år (som en normal utbildning är) är ingen kort tid, och studiebidraget är på tok för lågt, själv har jag inte det problemet då jag inte studerar för tillfället men mina närmsta vänner lever fattigt. En av dem berättade att en gång skulle hon köpa ett paket mjölk och hade inte ens råd med det, de har inte råd att köpa nya kläder eller skor, alla pengar går till mat husrum och litteratur, nog måste man väl hålla med om att det är under gränsen för existensminimum? Det ska inte löna sig mer att gå arbetslös än att studera. Detta leder till att måna studenter fildelar då de inte har råd, priserna på t.ex en cd skiva har mer än fördubblats, för ca 8 år sedan kostade de bara en hundralapp.

Edited by Commander Michels

Ja vi får se vad som händer i valet, det finns helt klart mycket fildelare. Jag själv har inte rösträtt (tyvärr) men jag undrar om fildelningen kommer bli till den valfråga jag hoppas på, jag är tyvärr tveksam...

Dock skulle jag inte röstat på piratpartiet, jag anser att dom har rätt om fildelning, men dom är lite för radikala för mig (att stryka t.ex. Patent tycker jag är fel)

Nåja, snart får vi se ;)

Det är väl kanske attityden att "jag har inte råd så jag tar det jag vill ha tills ni sänker priset".

Gillar inte riktigt det odemokratiska tankesättet när det gäller att förändra något man tycker är fel.

Och jo, tre år, som de flesta utbildningar är, är ingen lååång tid om man vill göra rätt för sig. Som jag sa tidigare så handlar det om prioriteringar. Jag säger inte att det är lätt, men ibland får man bita i det sura äpplet. Herregud, jag har varit i situationer där jag inte haft någon inkomst alls på flera månader, men inte använde jag det som nån ursäkt!

Men men, jag vill poängtera att jag fortfarande håller med om att priserna på t ex bio och skivor är helt åt h-vete! Å andra sidan öppnar ju Internet även andra möjligheter som Brunt så fint påpekade...

Vad det gäller valet så tror jag knappast att fildelningen kommer att bli någon stor valfråga. Piratpartiet är ett enfrågesparti och kommer säkert att komma in i några kommuner men riksdagen blir nog svårt. (Och personligen tycker jag att det är helt horribelt av ett demokratiskt(?) parti att säga att de skall rösta på samma sätt som sitt eventuela samarbetsparti så länge de hänger med i fildelningsfrågan!)

Det är stor skillnad på några månader och på tre år! Min fästman levde på tonfisk när han studerade, är detta så det ska vara? Leva på tonfisk och pasta i tre år? Detta är varken hälsosamt för psyket eller kroppen. Ska det vara så? Absolut inte, man ska kunna ha råd med en mer varierad kost, vi snackar såklart inte oxfilé men man ska ha råd med annat än pasta. Och som jag skrev innan, det ska inte löna sig mer att vara arbetslös än att studera - varför många som har jobbat och haft fördelen av en fast inkomst inte vill ha den ekonomiska instabiliteten igen. Det lönar sig inte, det är för osäkert. Man kanske inte får jobb och sedan står man där med studieskulder man får betala av i resten av livet. Många studenter känner sig lurade idag, de har sin fina höga utbildning, men det finns inga jobb som de kan utnyttja den i.

Man ska ha råd till annat än bara pasta och tonfisk, man ska ha råd till att kunna köpa lite nya kläder när man behöver det och man ska ha så pass mycket att man har råd att köpa en platta eller film någon gång. Nu snackar vi inte ofta som i varje vecka men man ska ha råd till något annat än hyra och mat i månaden.

Det är stor skillnad på några månader och på tre år! Min fästman levde på tonfisk när han studerade, är detta så det ska vara? Leva på tonfisk och pasta i tre år? Detta är varken hälsosamt för psyket eller kroppen. Ska det vara så? Absolut inte, man ska kunna ha råd med en mer varierad kost, vi snackar såklart inte oxfilé men man ska ha råd med annat än pasta. Och som jag skrev innan, det ska inte löna sig mer att vara arbetslös än att studera - varför många som har jobbat och haft fördelen av en fast inkomst inte vill ha den ekonomiska instabiliteten igen. Det lönar sig inte, det är för osäkert. Man kanske inte får jobb och sedan står man där med studieskulder man får betala av i resten av livet. Många studenter känner sig lurade idag, de har sin fina höga utbildning, men det finns inga jobb som de kan utnyttja den i.

Man ska ha råd till annat än bara pasta och tonfisk, man ska ha råd till att kunna köpa lite nya kläder när man behöver det och man ska ha så pass mycket att man har råd att köpa en platta eller film någon gång. Nu snackar vi inte ofta som i varje vecka men man ska ha råd till något annat än hyra och mat i månaden.

Tonfisk som är så dyrt? Som sagt handlar allt om prioriteringar. Och självklart skall studier motiveras mer än arbetslöshet, det säger jag inte emot. Att studenter inte får jobb inom sina områden är däremot en helt annan fråga som inte har med detta att göra.

Vad detta gällde var att jag vände mig emot resonemanget att "jag har inte råd så jag tar det jag vill ha!"

Det skulle vara intressantare att höra dig försvara det istället. Annars börjar vi komma lite väl långt bort ifrån ämnet.

Tonfisk som är så dyrt? Som sagt handlar allt om prioriteringar. Och självklart skall studier motiveras mer än arbetslöshet, det säger jag inte emot. Att studenter inte får jobb inom sina områden är däremot en helt annan fråga som inte har med detta att göra.

Vad detta gällde var att jag vände mig emot resonemanget att "jag har inte råd så jag tar det jag vill ha!"

Det skulle vara intressantare att höra dig försvara det istället. Annars börjar vi komma lite väl långt bort ifrån ämnet.

Tonfisk på burk var vad jag menade. Angående resonemanget "jag har inte råd så jag tar det jag vill ha!" så poängterade jag endast att då produkten inte är värd priset för de med mkt dålig ekonomi (de vill ha råd med mat!) kan de ta det via nätet och olaglig nedladdning i stället, risken att bli upptäckt är fortfarande relativt låg.

Hur kan man förresten veta att filen man vill köpa är bra? (Pirates of the Caribbean 2 sägs vara så otroligt bra men själv tyckte jag att den var rena dyngan när jag såg den på bio) Är den dålig har man slängt slantarna i sjön så att säga, då kan det vara ett alternativ att ladda ner filmen först och köpa sedan om man anser den tillräckligt bra. Det kan vara en annan syn på nedladdning med resonemanget "jag har inte råd så jag tar det jag vill ha!".

Ps. Detta är inget försvar som du uttryckte det utan snarare en spekulation omkring motivet till nedladdning, jag anser inte att det är rätt.

• 1 month later...
Hmm, jag saknar alternativet "Ja, så mycket min bandbredd klarar av"...

Jag måste dock hålla med om att det är trevligare att ha filmen/musiken i hyllan än på hårddisken.

Om man har råd att bränna CD och DVD så får du film och musik i hyllan.

Har du råd så finns det att få tag på alla etiketter till film och musik så

ser det lika snyggt som om du köpt filmen eller musik-cd.n.

Men detta är ju din egen polemik vad du själv avgör och prioriterar

Jag måste dock hålla med om att det är trevligare att ha filmen/musiken i hyllan än på hårddisken.

Det blir aldrig samma sak som använda sina surt förvärvade penningar och införskaffa t ex en officiell box. Både i vad dte gäller kvalitet och ren känsla! Så visst är det treligare att ha "orginal" i hyllan...

Det blir aldrig samma sak som använda sina surt förvärvade penningar och införskaffa t ex en officiell box. Både i vad dte gäller kvalitet och ren känsla! Så visst är det treligare att ha "orginal" i hyllan...

Har inte hört några rykten att folk fått bränna CD på nytt? Till vilken fakta har du

att hänvisa till? Jag tar inte sådant som skrivs i tidningar eller på nätet

på allvar.

Bekräftad statistik måste man har för att det ska hålla.

Jag har t.ex en bränd cd över 6 år gammal och den funkar utan problem.

Har du kanske en ännu äldre cd som inte funkar?

För det första är det fakta att även om CD-skivorna är väldigt tåliga så kommer de inte att hålla information för evigt. Dessutom är de känsliga för repor, smuts och dylikt.

Men med kvalitet menade jag även kvaliteten på det man bränner på skivorna. Nu när HD-brännarna börjar komma kommer det givetvis bli bättre, men jag har sett mycket från nätet som varit av varierande kvalitet.

För det första är det fakta att även om CD-skivorna är väldigt tåliga så kommer de inte att hålla information för evigt. Dessutom är de känsliga för repor, smuts och dylikt.

Men med kvalitet menade jag även kvaliteten på det man bränner på skivorna. Nu när HD-brännarna börjar komma kommer det givetvis bli bättre, men jag har sett mycket från nätet som varit av varierande kvalitet.

Menar du att det man bränner blir sämre kvalite hmm? Det har jag inte märkt.

Det blir precis lika skarp fint bildkvalite.

Gäller förståss att bränna på riktigt sätt. Jag bränner ganska långsamt för säkerhets skull.

Enligt vad jag läst att man ska hålla sig max på 8x. Går man högre så förvrängs ljudet

och bilden kan få sämre kvalite.

Vet ej om detta stämmer. Ska kanske bränna och jämföra två dvd och se om

brännarprogrammet hittar avvikande på den andra dvd.n

Menar du att det man bränner blir sämre kvalite hmm? Det har jag inte märkt.

Det blir precis lika skarp fint bildkvalite.

Nej, jag menar att de video-filer du plockar ned via internet är av skiftande kvalitet!

Gäller förståss att bränna på riktigt sätt. Jag bränner ganska långsamt för säkerhets skull.

Enligt vad jag läst att man ska hålla sig max på 8x. Går man högre så förvrängs ljudet

och bilden kan få sämre kvalite.

Det skulle jag inte tro allt för mycket på. Det enda man kan säga är att generellt är risken större för fel (av många olika slag) vid högre brännings-hastighet. Har man dock bra utrustning (framförallt bra skivor) är det sällan problem nu för tiden att bränna på hög hastighet. Jag har kört max (x16) på min dvd utan några ljud eller bildproblem...

Vet ej om detta stämmer. Ska kanske bränna och jämföra två dvd och se om

brännarprogrammet hittar avvikande på den andra dvd.n

Om det ska vara en jämförelse att dra några slutsatser av så måste du bränna en hel ***** massa skivor och sedan jämföra resultaten...

Jaså Tom_Hell

Nej, jag menar att de video-filer du plockar ned via internet är av skiftande kvalitet!

Det gäller att tanka ner rätt film men bra kvalité. Film i annat filformat ska man nog

akta sig för. Helst ta hela färdiga filmer på cirka 4GB att tanka.

Dessutom delas ju det ut filmer i sitt hela skick på cirka 7GB

Självklart blir det sämre kvalite när man måste skala ner kvaliten för att få

plats på en vanlig 4,7GB

Jag skalar ner filmer på mitt sätt så det blir bra kvalite fortfarande

Men det var väldigt länge sen jag sysslade med sådant.

Har så seg och slö bredband så det är ingen ide.

Det är upp till var en. Så kräsen är jag inte så länge jag har 32tum tv.

• 5 months later...

Jag läste för ett tag sedan detta apropå fildelning:

Min sambo och jag undrar hur det blir nu framöver när det är straffbart med fildelning.

Vi brukade dela på ett paket fil till frukost. Men nu måste vi kanske köpa var sitt paket fil och skriva respektives namn på paketen så att vi inte råkar dela fil och göra en överträdelse?

Hur ska vi göra??

:D

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...