Jump to content
Sign in to follow this  
Bromma_Herman

The Next Generation på TV6

Recommended Posts

Jag tyckte ändå att det var flera pärlor. Det andra Q avsnittet tex eller We will always have Paris. Alltid kul med tidsavsnitt. Om man bortser från att effekterna ibland är lite plastiga och tråkiga så tycker jag ändå att de har lyckats och hålla ihop säsongen bra. J.

Säsong 1 var säsongen där vi mötte ferengis för första gången, säsongen där Wesley trampade i klavere... ehh.. rabbaten, säsongen där de lyckas lämna galaxen med råge. :blink:

Säsong 1 bjöd också på pärlor som: "The Naked Now" - där vi får veta att Data är fullt funktionabel. :D och på Tasha Yars död :(

Helt okej start på en mycket bra serie! :)

Kan inte hålla med om att detta är en bra säsong! När jag hade köpt boxen höll jag på att börja gråta när jag hade sett tre fyra avsnitt - så undermåligt fann jag det, men eftersom jag alltid blir fanatisk och bara måste ha allt jag blir intresserad av så fortsatte jag köpa och det blev bättre men inte förrän, som någon tidigare sa, i säsong tre.

Visst är effekterna usla och det ska väl inte få dra ner betyget så mycket, men vidare så är det så många av skådespelarna som famlar i blindo efter sina karaktärer, allrahelst damerna. Kommer aldrig förstå varför Sirtis la in en munnen-full-av-gröt-effekt i sin tolkning av Troi.

Sedan är historierna hopplöst fast i det gamla konceptet från TOS, vilket jag anser krymper serien; det hade trots allt gått ett antal år och utvecklats en del inom dramaturgin vad gäller TV. Men visst finns det lite intressanta moraliska dilemman, men mot denna bakgrund med dåliga effekter och mysko skådespeleri och annat så drunkar de.

Nej, jag tror inte att denna säsong kommer locka fler tittare till vare sig TV6 eller Star Trek, men om de fortsätter visa Trek så kommer trägen vinna!

Nämen vad gullig det lilla barnet var men det typiska att den där smittan hade anknytning till barnet som blev tvungen att dö. I så fall var det ju ett misslyckat försök att studera hur en liv som människa är för den där livskraften

Ett liv är inte bara en utvecklad kropp. Det är bekantskap och att umgås med folk, och att ha vänner som binder sina behov och som skapar inspiration till de olika vi träffar. Allt man har genomgått under lång tid med många olika slags handlingar vilket sätter stor betydelse inom oss själva.

Edited by Supertreck

Barn avsnittet tyckte jag var intressant. Undrar bara var de har hittat ungen som spelade bebisen? Synd bara att jag inte hade sett det strax innan martina sertis (troi) var i stockholm förra året. Hade varit kul att fråga henne om vad hon tyckte om att föda barn i tv (!).

Intressant var också att det opservation av bessätningen avsnitte följdes av ett där bessättningen blev försöksdjur! Jag älskar sådana där tänkvärda avsnitt där man ställer alla konventioner på ända och betraktar allt ur en helt annorlunda synvinkel! J.

Barn avsnittet tyckte jag var intressant. Undrar bara var de har hittat ungen som spelade bebisen? Synd bara att jag inte hade sett det strax innan martina sertis (troi) var i stockholm förra året. Hade varit kul att fråga henne om vad hon tyckte om att föda barn i tv (!).

Intressant var också att det opservation av bessätningen avsnitte följdes av ett där bessättningen blev försöksdjur! Jag älskar sådana där tänkvärda avsnitt där man ställer alla konventioner på ända och betraktar allt ur en helt annorlunda synvinkel! J.

Jo men, meningen var ju att den okända varelsen skulle

ta reda på hur det är att vara människa.

Men vad är ett intressant liv att bara lekt med valpar och bränt sig lite?

http://www.startrekdb.se/karaktarer/karakt...tng&karaktar=11

Gillar den nya doktorn MYCKET bättre än Crusher. Cruser är för mesig, medans Pulaski inte alls är rädd för att säga det hon tycker, eller för att vara lite...impulsiv.

Dessutom gillade jag idén med Sherlok Holmes skurken. Påminner lite om doktorn i VOY. Synd att hans program antagligen förstördes i Generations.

I gårdagens avsnitt The Outrageous Okona såg jag Teri Hatcher från Luis&clark och Desperate housewife. Hon blev förförd av Okona men skötte ändå transportören med bravor. Detta var ju tidigt i Teris karriär. Hon kunde väl ha fått stanna kvar och sköta transportören, tycker jag :)

I gårdagens avsnitt The Outrageous Okona såg jag Teri Hatcher från Luis&clark och Desperate housewife. Hon blev förförd av Okona men skötte ändå transportören med bravor. Detta var ju tidigt i Teris karriär. Hon kunde väl ha fått stanna kvar och sköta transportören, tycker jag :)

Japp, en tidig Teri Hatcher :)

I TNG får vi också stifta bekatskaper med en tidig Famke Jansen och en tidig Kirsten Dunst. :)

Var inte rättegången om Data har rätt att välja något för kort? Det skulle ju bli ännu mer spännande om det var en cliffhanger. Rättegången mot slutet av avsnittet kändes något för jäktig bara för det inte var så mycket tid kvar.

Eller så kunde rättegången börjat nästan med en gång.

Var inte rättegången om Data har rätt att välja något för kort? Det skulle ju bli ännu mer spännande om det var en cliffhanger. Rättegången mot slutet av avsnittet kändes något för jäktig bara för det inte var så mycket tid kvar.

Frågan om Data ska räknas som levande kunde gott hanteras lite längre. Data är en central figur och hans sökande efter mänsklighet är ju något som följer med i filmer och många andra avsnitt. Kanske man var lite orolig att starta dubbelavsnitt? Detta kommer väl först i säsong tre, då de blev lite djärvare och tog ut svängarna lite till?

Personligen så tycker jag att frågan avhandlades för fort.

Men egentligen så kan man dra långtgående slutsatser från ett annat utfall av domen.

Om Data var/är en maskin så kan man tänka sig att även alla andra är det.

Så som transportörerna är konstruerade i ST-universum så "skapas" alla som använt

dessa om och om igen...

Kan bli en svårt-knäckt nöt eller hur?

YAY!

Idag är det "Q who?"!!!

Äntligen får man se avsnittet där man för första gången får se :borg1: !!!!

Yeah ser ifram emot det avsnittet var megaliten när jag såg det för första gången^^

Btw de kommer nog sända alla säsongerna på sexan.Kommer dock visas andra star trek serier oxå så ni behöver inte oroa er.

YAY!

Idag är det "Q who?"!!!

Yeah ser ifram emot det avsnittet var megaliten när jag såg det för första gången^^

Btw de kommer nog sända alla säsongerna på sexan.Kommer dock visas andra star trek serier oxå så ni behöver inte oroa er.

Hoppas du har rätt! För mig får de mer en gärna fortsätta och visa ds9 också! Mer st till alla! J.

YAY!

Idag är det "Q who?"!!!

Hoppas du har rätt! För mig får de mer en gärna fortsätta och visa ds9 också! Mer st till alla! J.

Har någon här tänkt på en sak. I det avsnittet så visade dom att ju att Borgerna hade barn, men i senare avsnitt så kidnappade dom ju olika raser och gjorde om dom till Borg. Fattar inget alltså.

Klaudija

YAY!

Idag är det "Q who?"!!!

Äntligen får man se avsnittet där man för f??rsta gången får se :borg1: !!!!

Har någon här tänkt på en sak. I det avsnittet så visade dom att ju att Borgerna hade barn, men i senare avsnitt så kidnappade dom ju olika raser och gjorde om dom till Borg. Fattar inget alltså.

Klaudija

Märkligt. Varför ser man inte olika raser då? neutraliserar dom utseendet på alla?

Klaudija

Det är nog mera att Riker TROR att dom har trampat in i borgernas barnkammare, Vi ser ju en "barnkammare" i Voy och där finns det ju spädbarn ochså.

Dom vet ju inte så mycket om borgerna och Guinen är ju inte till mycket hjälp heller. Det blev inte heller mycket arbete med tricorderna eftersom dom fick reda på att skeppet fixsade sej själv och därför stack dom rätt snabbt.

Conny

Edited by contec

Förmodligen så kan man väl se på saken så här: De barn man såg var ungar som assimilerats men som uppenbarligen behövde växa till sig en aning innan de blev fullvärdiga borgdrönare.

Jag måste säga att jag blev lite besviken på avsnittet. Jag hade väl förmodligen för stora förhoppningar. Men de borger man såg såg helt enkelt lite för mycket ut som människor som fått på sig lite gummi och metallgrejer än som borger. Dessutom blev inte sammspelet mellan picard och Q lika bra som i tidigare avsnitt. Det lyfte helt enkelt aldrig. Avsnittet kanske var för mörkt till sin karraktär för att passa som Q avsnitt? J.

Ja visst har du rätt. Men detta avsnitt är i första hand en manusteknisk lösning på en intrig som har nötts ut redan i säsong 2. Nämligen att det dyker upp någon som anser sig ha rätt till Data. Vi ser detta i säsong 1 och 2 men efter detta avsnitt minskar den intrig otroligt mycket och vi ser det nästan inte mer alls.

Så som intrig skulle avsnittet ha behövt minst två avsnitt eller till och med tre. Men som ett avslutande av en fortlöpande förlegad intrig så räcker det med 1. Jag tror helt enkelt att manusförfattarna såg det manustekniska delen som det primära, därför blev det bara ett avsnitt.

Snubbe som ville har data och meka med, kunde ju fått Lore när dom hade plockat isär honom.

Dom hade ju kanske inte behövt plockat ihop honom helt och hållet när dom mekade, för då hade han nog rymt igen.

Conny

Svar ja. Inget emot crushler, men jag tycker att Pulaski känns mer jämbördig med picard och därigenom mer kapabel att ta bataljer med densamme. Dessutom känns det som att hon har mycket mer av skollärarauktoritet (typ mamma eller mormor!) när hon ska förklara känsliga saker (om sexualitet eller kvinnor tex) för unge herr wes eller för någon oförstående alien. Det känns som att hon har mer erfarenhet av livet helt enkelt. J.

Edited by Supreme Comander JAF

En sak förstår jag inte.

Hur rationellt är det att resa i rymden med stort växande samhälle på rymdskeppet

och riskera att hela rymdskeppet kan förintas när som helst i farliga situationer?

Så blir det kanske barn som aldrig fick bli vuxna.

Edited by Supertreck