Jump to content
Sign in to follow this  
Bromma_Herman

The Next Generation på TV6

Recommended Posts

En sak förstår jag inte.

Hur rationellt är det att resa i rymden med stort växande samhälle på rymdskeppet

och riskera att hela rymdskeppet kan förintas när som helst i farliga situationer?

Så blir det kanske barn som aldrig fick bli vuxna.

Jag tror att dom tänkte att rymden där TNG enterprise åker runt i har blivit utforskad tillräckligt och är därför "säker" att ha familjen med. I filmerna senare så har ju rymden blivit lite farligare igen eftersom romulan/borg/dominion/andra elaka typer susar runt och dödar allt dom ser. Vilket har gjort att Enterprise har blivit tomt från familjer.

/Conny

Ha ha hoo. Romulaner verkar vara ett lättroat folk att använda

sarkasm i sina hot mot dem de ska anfalla. Så glada med leende

samtidigt dom frågar hånande om Picard vill ta död på hela

besättningen.

Om du tänker på gårdagens avsnitt så gillar jag verkligen romulans min när alla Bird of Prey dyker upp runt omkring deras skepp. Han stack hem med svansen mellan bena. :D

Min syster och jag tyckte att picard kunde brassat på med torpederna och phasers när romulan skurken höll sitt JÄTTE långa tal om hur dum picard var som gick på deras fälla och hur bra han själv var och hur enterprise skulle bli en bra trofe. Kanske har vi sett Galaxy Quest en gång förmycket :P

/Conny

En sak förstår jag inte.

Hur rationellt är det att resa i rymden med stort växande samhälle på rymdskeppet

och riskera att hela rymdskeppet kan förintas när som helst i farliga situationer?

Rätt tänkt! Men å andra sidan: Hur rationellt är det att lägga militärbaser i storstäder? Eller att använda kärnvapen? Sedan kan ju faktiskt skeppet separeras (tefatsdelen och engineeringdelen) även om det inte används så ofta (budgetskäl?)

Såg ett kul avsnitt där ferengi mfl förhandlade om rätten till ett wormhole. Tänk att detta ledde till ett voyger avsnitt ett antal år senare... J.

En sak förstår jag inte.

Rätt tänkt! Men å andra sidan: Hur rationellt är det att lägga militärbaser i storstäder? Eller att använda kärnvapen? Sedan kan ju faktiskt skeppet separeras (tefatsdelen och engineeringdelen) även om det inte används så ofta (budgetskäl?)

Såg ett kul avsnitt där ferengi mfl förhandlade om rätten till ett wormhole. Tänk att detta ledde till ett voyger avsnitt ett antal år senare... J.

Då svarar jag som Picard sa. Jorden skickas inte ut till neutrala zonen.

I går (måndag 31 juli) såg jag ett intressant avsnitt som alla potientiella terrorister borde se. Chrusler blir kidnappad av en grupp som slåss för friheten genom att använda sig av terrorism (al quaida/IRA?) och motparten (USA/Storbritaninen?) betreaktade dom som rena rama monstren som helst skulle avlivas fortast möjligt. Dom kidnappade insåg tillslut att dom (terroristerna också är människor (hm?) och borde behandlas därefter. Picards replik på slutet gillar jag skarpt: Pearhaps it when one little boy stops killing its one small step towards a better world!" Brilljant! J.

Edited by Supreme Comander JAF

Jag har iofs bara sett Yesterdays Enterprise en gång men tyckte att avsnittet var långtråkigt och rent av dåligt. Minns inte så noga detaljer om varför jag tyckte så dock, får kanske se om det och ge det en ny chans...

Vad är det så många tycker är så fantastiskt med det avsnittet egentligen?

Edited by zulan

Jag har iofs bara sett Yesterdays Enterprise en gång men tyckte att avsnittet var långtråkigt och rent av dåligt. Minns inte så noga detaljer om varför jag tyckte så dock, får kanske se om det och ge det en ny chans...

Vad är det så många tycker är så fantastiskt med det avsnittet egentligen?

Dels kan det vara att tidsresor fascinerar väldigt många människor. Sedan innehåller detta avsnitt ett antal komplexa frågeställningar, inte bara om huruvida man skall ge sitt liv för någon annan utan också huruvida man kan betrakta en tidslinje som mer korrekt än en annan. Detta avsnitt har många fler lager än det genomsnittliga avsnittet.

Jag gillar det skarpt. Är det bland de bästa? ja, kanske topp 10 inom TNG. Är det bäst? Knappast...

såg 2 avsnitt för nån dag sen. å ja tro ja ha blivit senil, ha lixom sett hela serien för inte så länge sen, en del avsnitt 2 gg. men ja kommer asså inte ihåg ett dugg av de avsnitten ja såg.. det e illa. det va som att se nått man aldrig sett innan. så ja ska nog börja följa det på tv me..

*tårar i ögonen*

Yesterdays Enteprise måste jag ha sett minst 15 gånger och det är FORTFARANDE ett av det bästa (om inte det bästa) avsnittet.

Jag håller med om att det är ett riktigt toppen avsnitt som tåls att ses om och om och om igen! Månhända det är för att jag gillar krig eller så? J.

Supreme Commander: STOPS killing ska det väl ändå vara.

Helt rätt! Och det är rättat oxå! J.

Jag gillar Yesterdays Enterprise, mest för förvandlingen av besättningen. Picard är en agressiv jävel och hela besättningen påminner om sent i Deep Space Nine och framförallt Sisko i avsnittet "In the pale moonlight". Sisko är inte övertygad om att man får göra allt för att vinna ett krig, medans här verkar det vara så att människorna verkar ha blivit precis lika brutala som klingons.

Notera säkerhetsvakterna på varje däck och att alla i besättningen bär Phasers. Detta återanvändes också senare i VOY; Living Witness.

Sedan gillar jag Tasha i det avsnittet. Återigen framstår hon som en viljestark person, villig att möta döden bara för att hon vill kompensera för sitt liv i den andra tidslinjen, där hennes död var meningslös.

Var också väldigt skönt att de henne lite lycklig för en gångs skull.

Oj. Det blev visst ingen diskussion om Data som gjorde en android. Var det så ointressant meningslöst avsnitt? Antagligen för i så fall skulle alla Data-fantaster dykt upp.

Kunde inte Lal fått t.ex tre avsnitt på sig att vara med. Det kanske var ett meningslöst avsnittn när Lal spårade ur. Känslorna som Lal hade var meningslösa när hon ändå skulle spåra ur att fungera så tidigt, så det blev ganska resultatlös handling.

Slutet på Lal episoden är både bra och dålig, Det verkar som dom ville avsluta den så himla snabbt:

Manus författare 1: Ok vi behöver avsluta den jätte snabbt, hur skall vi göra?

Manus författare 2: vi låter någon berätta vad som hände och på så vis får publiken tänka det i huvudet?

Manusförfattare 1: Jätte bra ide. Jag skriver här att någon snubbe säjer "han arbetade så snabbt att hans händer blev suddiga men hur snabbt han än gjorde det så gick det inte tillslut"

Manusförfattare 2 :Jättebra slut.

/Conny

Oj. Det blev visst ingen diskussion om Data som gjorde en android. Var det så ointressant meningslöst avsnitt? Antagligen för i så fall skulle alla Data-fantaster dykt upp.

Kunde inte Lal fått t.ex tre avsnitt på sig att vara med. Det kanske var ett meningslöst avsnittn när Lal spårade ur. Känslorna som Lal hade var meningslösa när hon ändå skulle spåra ur att fungera så tidigt, så det blev ganska resultatlös handling.

Jag tycker att offspring är ett väldigt bra avsnitt trots att det "händer" väldigt lite. Här har man all den filosofiska diskussionen som tillsammans med pang - pangandet gör star trek så himla bra. Själv är jag dock inte övertygad om att serien hade tjänat på att sprida ut lal historien över flera avsnitt, snarare tvärtom. En utspridning hade gjort att tempot i historien sjunkit och man varit tvungen att kasta in en eller flera bi historier som dragit ner på tempot. Nu får avsnittet en klar nia på gränsen till tia och det är djäkligt bra! B) <_< J.

Avsnittet idag (missade titeln) är ett av mina absoluta favoriter. Dessutom ligger Barclay-karaktären mig väldigt varmt om hjärtat. Kanske för att jag ser en del av mig själv i honom där nånstans.

Dessutom måste ju Patrick Stewarts "Broccoli"-replik vara en av Star Treks dråpligaste :P

Slutet på Lal episoden är både bra och dålig, Det verkar som dom ville avsluta den så himla snabbt:

Manus författare 1: Ok vi behöver avsluta den jätte snabbt, hur skall vi göra?

Manus författare 2: vi låter någon berätta vad som hände och på så vis får publiken tänka det i huvudet?

Manusförfattare 1: Jätte bra ide. Jag skriver här att någon snubbe säjer "han arbetade så snabbt att hans händer blev suddiga men hur snabbt han än gjorde det så gick det inte tillslut"

Manusförfattare 2 :Jättebra slut.

/Conny

Japp precis. Innan slutet så var ju det som mest spännande

och då stänger dom av Lal :huh: . Ett till avsnitt borde det varit för det är ju då när

Lal visar känslor när verkligen handlingen fått sin mening till ett fenomen

att undersöka.

Här bryter Star Trek-serien mot sina principer där fenomenet

inte fick någon utvecklande undersökande utlopp.

Avsnittet idag (missade titeln) är ett av mina absoluta favoriter. Dessutom ligger Barclay-karaktären mig väldigt varmt om hjärtat. Kanske för att jag ser en del av mig själv i honom där nånstans.

Dessutom måste ju Patrick Stewarts "Broccoli"-replik vara en av Star Treks dråpligaste :P

Jag gillar detta avsnittet ochså, men vad i hela VÄRLDEN tänker översättaren på.

KAPTEN Barclay sprang Picard och Riker runt och ropade efter...

hur många kaptener finns det på skeppet igentligen??

/Conny

Men kan det inte vara så att Kapten är den svenska motsvarigheten till lieutenant? Jag har aldrig brytt mig om att hålla reda på gradbeteckningar och sånt, men det skulle kunna vara så...

Men kan det inte vara så att Kapten är den svenska motsvarigheten till lieutenant? Jag har aldrig brytt mig om att hålla reda på gradbeteckningar och sånt, men det skulle kunna vara så...

Jo jag har läst om det på några av forum trådarna, Men ibland måste man tänka lite på vad som passar in och inte bara översätta rätt av.

Exemple:

Mening:Fire at will

Ok översättning: skjut när du vill /skjut när ni vill /fri skjutning

En rättav översättning: eld på testamente/ skjut på testamente

/Conny