Jump to content
Sign in to follow this  
Borg1

Tidsparadoxer och tidsresor, del 2

Recommended Posts

jag har läst att universum delar sig hela tiden, Harry kanske rädda sig själv i en alternativ framtid precis som nx01 mena

Nej, Harry befann sig i den "riktiga" tidslinjen och räddade Voyager i dåtiden, så den tidslinjen han räddade Voyager ifrån blev alternativ.

Jag (personligt) tycker att tidsresor och tidsparadoxer gör Star Trek bättre! Resor i tider (och tidsparadoxer) är ett av de mest färgstarka, livkraftiga områdena inom science fiction.

Det ger mig många intresstanta "inblickar" och perspektiv från besättningens  uppfattningar (eller synsätt) på tidresor/tidsparadoxer. Hur besättningens handling påverkar  tidlinje/tidsparadoxer. Jag fick några "aha"-upplevelse av dessa avsnitt trots att det är en ren ficiton. Men det är en bra underhållning. ( och tidsfördriv)

Det finns nackdelar ibland med tidresor/tidsparadoxer eller rätt sagt : tiden.  Avsnitt är  ofta för kort (45 min långt) , då är det upplösing på slutet ofta för snabbt. Det kan ske på några minuter och det hela är över! Då fattar jag inte  det ibland.

Jag avslutar inlägget med  mitt favorit citat från Voyager- besättningens synsätt på ett tidepok (från dubbelavsnitt Future´s End

(Ombord på stjärnskeppet Voyager)

Janeway: "Hur efterliknar vi lokalbefolkningen?"

Paris: "Med fina kläder, snabba bilar.. och mycket pengar."

(Utanför en marknad(evenmang))

Tuvok: "Vi kunde ha burit våra uniformer. íngen hade lade märke till oss."                                          

(ROTFL)

// Nettan, som ber ursäkt  för dålig svenska.

Kanske inte Star Trek men ändå: i FARSCAPE finns det två jättebra tidsresor/paradoxavsnitt: The Locket och ...Different Destinations. Kul att se andra (bra) sci-fi serier med tidsresor. ...Different är nog väldigt annorluna från Star Trek-avsnitten med tidsresor (ska inte spoila ni får titta själva)

Jag har sammanställt de avsnitt som ni föreslagit som tips på tidsparadoxer och tidsproblem. Finns det fler avsnitt som kan rekommenderas?

VOY

Future's End, del 1-2

Year of Hell, del 1-2

Timeless

DS9

avsnittet med tribblarna

TNG

All Good Things... (Lyssna på Q)

Finns det fler avsnitt som kan rekommenderas?

Kanske relativity från VOY. Så Seven åker tillbaka för att rädda Voyager.

Eller nyare Shattered från säsong 7 av VOY. Då Chakotay märker att skeppet är i olika tidszoner.

Och Non Sequitur med Harry som det disskuterades här ovan.

Pjotr'k Skickad den 20 May 2003, 13:19

--------------------------------------------------------------------------------

Jag har sammanställt de avsnitt som ni föreslagit som tips på tidsparadoxer och tidsproblem. Finns det fler avsnitt som kan rekommenderas?

Oj, eftersom jag redan är galen i tidsparadox oxh tidsproblem och diverse.

TOS:

The Alternative Factor ( parallell universum)

Tomorrow is Yesterday

(The City on the Egde of Forever) ( Det kan eventuellt vara tidresa eller inte. Det beror på omständigheten eftersom några tycker det och andra inte för att det är mer besök, dvs att Kirk och Spock "fastnar" i den märkliga situation. Det kan betraktas som "tidsgäster" men beklagar för att jag inte har bättre ord för tillfälle.)

Assignment: Earth

Wink of an Eye

All our Yesterdays

Alla avsnitt i TOS är mycket svag på tidparadox och tidsprobelm undantag avsnitt Wink of an Eye.

TNG

We´ll Allways have Paris

Time Squared

The Neurtal Zone ( några personer blev uppväckad coh upptäcke att hamna i 2300talet. Det är kul att se personer häpna på underverket från 2300talet)

Yesterday´s Enterprise ( parallell universum )

A Matter of Time (en tidsgäst)

Cause and Effect ( en verklig annorlunda syn på tidsparadox)

Time´s Arrow

Timescape ( påminner lite om TOS-avsnitt Wink of an Eye)

Parallells (parallel universum)

Cause and Effect ( en verklig annorlunda syn på tidsparadox)

Spoiler

!

!

Såg just på det avsnittet. Faktist bra fastän historien upprepade sig hela tiden under avsnittet. Det bästa var väl på slutet när en Sojuz-klass skepp från 2200-talet kom oxå ut ur anomaliteten. Det väldigt konstiga vara bara att Sojus skeppet (USS Bozeman) inte fattat något fast de varit fast i 70-80 år fastän Enterprise besättningen fattade bara efter några dagar. Det skulle vara roligt att se hur det gick för besättningen på Bozeman efter att veta att de var i framtiden.

(tredje gången gillt, äntligen lyckades jag skriva detta inlägg)

Ett exempel på en tidsparadox:

Riker: Don´t try to be a great man. Just be a man and let history do its own judgement. Enligt Riker så sa Dr Cochrane detta. Så vem sa det först?

Tänk på att Cochrane hörde det från Riker....

Uppmanar till fortsatt diskution.

Edited by Jocke

Om Riker verkligen läst att Cochrane sa det. Så var det Cochrane som sa det först. Eftersom Riker kommer från en tid efter att Cochrane redan funnits.

Däremot kanske Riker hade hört det av någon annan, eller så. Då kan det vara Cochrane som hörde det från Riker. Beror på om Rikers fakta stämmer.

Om Riker verkligen läst att Cochrane sa det. Så var det Cochrane som sa det först. Eftersom Riker kommer från en tid efter att Cochrane redan funnits.

Däremot kanske Riker hade hört det av någon annan, eller så. Då kan det vara Cochrane som hörde det från Riker. Beror på om Rikers fakta stämmer.

Sen kan man ju också se det som så att när Enterprise reser tillbaka i tiden ändras tidslinjen, och Riker blir den som säger det först, även om han inte gjorde det i den tidigare tidslinjen.

Det finns redan två diskussioner om tidsparadoxer. Lägg era inlägg där, så tar vi sedan bort det här ämnet. Jag tror inte att Jocke kan sammanfoga två ämnen, men om det är möjligt: Kan du göra det, Jocke?

Edited by Jocke

Jag tror inte att Jocke kan sammanfoga två ämnen, men om det är möjligt: Kan du göra det, Jocke?

Jovisst kan vi göra det.

Ihopslagning med ämnet: Tidsparadoxer, Vem kom först? Hönan eller Ägget? startat av Bromma_Herman.

Blir det inte ändå så att det var Cochrane som sa det först eftersom Riker läste det, men att det i den tidslinjen som dom kom till blir det Riker som sa det först?

Men det måste ju ändå i slutet bli att det var cochrane som sa det först tror jag.

En som uppenbarligen verkligen inte gillar tidsreszor och paradoxer är ju Bill Shatner. I Voyage Home så är det ju intervjuer med några av de stora skådespelarna. Bill säger att han verkligen försökte stoppa hela den idéen eftersom han inte tycker det passa i SciFi, dock erkände han att den filmen blev rätt ok.

Personligen tycker jag hela TNG serien och vissa filmer lyfts väldigt mycket pga tidslinjer etc..

Det avsnittet i TNG där det kommer massa skepp från olika tider är ju grymt. Dock vet jag inte vad det heter.

Men sista avsnittet med TNG är nog det bästa jag sett gällande paradoxer och tidslinjer!!

Picard är ju så fruktansvärt bra i sina rolltolkningar där + att man får se hur det kan bli i framtiden också...warp 13=)

Det som är bra när de åker tillbaka i tiden, till skapelsen är att de håller sig borta från borde religion och vetenskapliga icke hållbara teorier. Q säger ju att det är här i denna slämhögen som det börjar. Men det är ju inte alla teorier där, utan mer "här börjar livet".

Tidsproblem kan ibland förhöja känslan av "framtid" om nån fattar va ja menar!

Tidsparadoxer är helt okej,, men vet inte om ja gillar tidsresor..

Jag tror att naturen och rymdens fysik själv kan skapa diverse tidsstörningar..

medan ja inte tror att vi kan manipulera själva rumstiden på nåt sätt... men vem vet om nåra hundratusen år så!

(Tiden kan kanske ändras eller styras övermen inte i den meningen att man kan göra nåt ogjort.. för det är hur omöjligt. för även om man gör nåt för att ändra en sak som man gjort och dt lyckas, så har man ända gjort dt)

Det är nåt ja stör mig på i filmer..... och andras resonemang!!!!!

Tidsproblem kan ibland förhöja känslan av "framtid" om nån fattar va ja menar!

Tidsparadoxer är helt okej,, men vet inte om ja gillar tidsresor..

Jag tror att naturen och rymdens fysik själv kan skapa diverse tidsstörningar..

medan ja inte tror att vi kan manipulera själva rumstiden på nåt sätt... men vem vet om nåra hundratusen år så!

(Tiden kan kanske ändras eller styras övermen inte i den meningen att man kan göra nåt ogjort.. för det är hur omöjligt. för även om man gör nåt för att ändra en sak som man gjort och dt lyckas, så har man ända gjort dt)

Det är nåt ja stör mig på i filmer..... och andras resonemang!!!!!

Men om man säger att du lever i en "rak" tidslinje. Om du sen måste gå tillbaka i tiden å t.ex. busa med dig själv genom att ta din penna innan ett prov så måste ju den tidslinjen vika av lite eftersom den inte är exakt den tiden som du levde i...lr som du då lever i.

Fast hur är det då två tidslinjer krockar? Om man reser bakåt i tiden så krockar man ju med den tiden som har varit med den tiden som man är i. Man brukar säga i filmer att man inte skall ta och hällsa på sig själv om man är bakåt i tiden.

Yaay, jag höll ju ett tal om tidsresor i skolan för ett tag sen! (muntliga delen av det nationella provet i Sv B ) Det var jättekul att prata om för tidsresor är verkligen ett av mina favoritämnen. Det är ett av de ämnen som gör Star Trek så jättebra, så JA jag tycker att de gör Star Trek bättre.

Fast hur är det då två tidslinjer krockar? Om man reser bakåt i tiden s?? krockar man ju med den tiden som har varit med den tiden som man är i. Man brukar säga i filmer att man inte skall ta och hällsa på sig själv om man är bakåt i tiden.

Yeh, det är den som kallas prevention theory. Att man inte får göra på det där viset, men att det finns exempel där man kan åka tillbaka i tiden och bara titta på sig själv, inte göra nånting.

Edited by Nina Janeway

Jag tror inte på tidsresor, så tidsres-avsnitt blir rätt ologiska, fast jag tycker det är rätt "enjoyeble" (som T'Pol skulle säga) när man kommer fram till vad som verkligen hänt.

En som uppenbarligen verkligen inte gillar tidsreszor och paradoxer är ju Bill Shatner. I Voyage Home så är det ju intervjuer med några av de stora skådespelarna. Bill säger att han verkligen försökte stoppa hela den idéen eftersom han inte tycker det passa i SciFi, dock erkände han att den filmen blev rätt ok.

Personligen tycker jag hela TNG serien och vissa filmer lyfts väldigt mycket pga tidslinjer etc..

Det avsnittet i TNG där det kommer massa skepp från olika tider är ju grymt. Dock vet jag inte vad det heter.

Men sista avsnittet med TNG är nog det bästa jag sett gällande paradoxer och tidslinjer!!

Picard är ju så fruktansvärt bra i sina rolltolkningar där + att man får se hur det kan bli i framtiden också...warp 13=)

Det som är bra när de åker tillbaka i tiden, till skapelsen ??r att de håller sig borta från borde religion och vetenskapliga icke hållbara teorier. Q säger ju att det är här i denna slämhögen som det börjar. Men det är ju inte alla teorier där, utan mer "här börjar livet".

Finns det ett avsnitt där de åker i WARP 13!? WARP 10 passerar ju alla partiklar på samma gång, vad mer kan man begära?

Jag tror inte på tidsresor, så tidsres-avsnitt blir rätt ologiska, fast jag tycker det är rätt "enjoyeble" (som T'Pol skulle säga) när man kommer fram till vad som verkligen hänt.

Det är nog inte ologiskt att åka till framtiden utan det finns fysikaliska lagar till det men dock finns det inget sätt enligt fysiken att åka tillbaka i tiden. Men vem vet i framtiden kan allt hända. :rolleyes:

Finns det ett avsnitt där de åker i WARP 13!? WARP 10 passerar ju alla partiklar på samma gång, vad mer kan man begära?

Japp dock är warf 13 i TOS inte alls som warp 10 i TNG tid.

Då mellan TOS och TNG så skrv dom om warp skalan så den bara gick till tio.

Men jag har hört att om man kommer nära ljusets hastighet och åker så snabbt i 50 år så kommer man själv bara ha åldrats 3månader och man kommer bara tycka att man varit borta i 3månader´.

Ett tips: I det sista numret av Star Trek Montly (som ges ut i morgon, men jag som prenumerant får den tidigare) så tar de upp frågan om tidslinjer, tidsparadoxer och tidsöverträdelser. De diskuterar alla serierna var för sig och det är en mycket intressant genomgång, måste jag säga. Pressbyrån på vissa orter säljer tidningen, om någon undrar.

Sign in to follow this  

• Create New...