Jump to content
Sign in to follow this  
Wrogie

Borger

144 members have voted

1. 1.

• Jag tycker inte om Borger, jag gillar de inte!
      17
    • De är så coola!
      59
    • Ok, men lite för onda eller nåt.
      15
    • Va?! Borger??
      1
    • Rätt åt alla som blir Assimilerade! Rätt åt dom!
      15
    • 8472 spöar dom!
      33

Recommended Posts

Nån som vet vad borgernas "transwarpnäts-hubbar" ska vara bra för? :huh:

Alla deras skepp är ju utrustade med transwarpspolar...

Och varför har kollektivet bara 6-7 stycken?? Om kollektivet är så stort borde de väl ha fler än så.

Nån som vet vad borgernas "transwarpnäts-hubbar" ska vara bra för?  :huh:

Alla deras skepp är ju utrustade med transwarpspolar...

Och varför har kollektivet bara 6-7 stycken?? Om kollektivet är så stort borde de väl ha fler än så.

story sett så är det nog inte lätta att förklara men om man tänker utan för så beror det på att de som skrivit voy säsong 7 inte kan annat än att "måla in sig i ett hörn" helar säsong 7 är fullt av liknade fel som dom inte verkar brysig om.

Sen så är det nog för att kunna få en slut story på ett enkelt sätt.

Det är även kostigt att dom redan i säsong 4 var förbi borg-rymden dock så är det efter säsong 4 som som dom råker ut för flest borgare? och alla vet att borgaran håller till i Delta Q och i säsong 7 av voy är deras gränns inne i Beta Q även fast dom på voyage inte vet att dom åkt så långt. (dom har under hela serie trott att dom varit i delta Q även fast de under de senaste 2 varit i beta Q)

Jag upptäckte en sak med Borgernas såna där privata sköldar. ;) jo i TNG så blev det som någon glas ruta framför dom när dom hade ampasat sig medans i VOY blev det nån slags grönt ljus och dom fortsatts ingen glas ruta. Senare så var det ochså i TNG tycker jag personligt dräkterna ser mer plastiga ut. i VOY så såg dom mer äkta ut och i TNG kunde Borgerna typ springa men i VOY verkar dom bara kunna gå. Men det kan ju ha med att göra dom har hunnit förbätra allt med tanke på att det är ju mer än 5 år mellan man såg dom i TNG och dom i VOY. :borg1:

Det är inga sköldar, drönarna har bara anpassat sig till den aktuella

vapenfrekvensen. I TNG kunde även skeppen anpassa sig till fientlig eldgivning, men inte i FC/VOY, vilket är ytterligare en försvagning.

Jag har funderat på en sak: Skulle borgerna kunna anpassa sig till sådana vapen vi har idag? Jag är säker på att de skulle det på nåt sätt, men jag menar med den metod de använder mot phaser odyl. :katt:

Det här inlägget kändes väldigt förvirrande, nån som förstår mig? :blink:

Jag har funderat på en sak: Skulle borgerna kunna anpassa sig till sådana vapen vi har idag? Jag är säker på att de skulle det på nåt sätt, men jag menar med den metod de använder mot phaser odyl. :katt:

Det här inlägget kändes väldigt förvirrande, nån som förstår mig? :blink:

jag fattar vad du menar, funderar oxå över det, det är ju lite skillnad på en .357 magnum med riktigt elak ammunition som spränger bort halva magen på någon och en energipuls som går att neutralisera... undrar om starfleet hade klarat sig bättre mot borgerna om man replikerade en revolver åt varje besättningsmedlem?

Sådan diskussion har vi haft ofta förut. Den vanliga slutsatsen brukar vara att borgerna skulle kunna anpassa sig till det med, efter ett tag. T ex i form av personliga kraftfält. Anpassning kan betyda flera saker för borgerna. :borg1:

Men två borger dog ju i First Contact, i holodäck när picard sköt dem med en kulspruta!!!!

****SPOILERSKYDDAT INLÄGG**** ****ÄNDRAT AV FORUMLEDARE****

Edited by Pjotr'k

Tycker borgerna blir sämre och sämre, innan kunde de asimilera Pickard och på de sättet veta enterpris planer med deflektor attacken och anpassa sig före enterprise använde den.

Senare verkar borgerna alltid gå på tricket byta frekvens på fasrana. De måste ha asimilerat någon vapentekniker som vet om att man kan byta frekvens och standard fasern kan varieras mellan 10 till 100Ghz alltås blockar vi hela frekvens sperktrat.

Edited by rehnvall

Tycker borgerna blir sämre och sämre, innan kunde de asimilera Pickard och på de sättet veta enterpris planer med deflektor attacken och anpassa sig före enterprise använde den.

Men det kan ju bero på att när federationen först upptäckte borg så visste man ju inget om dom. Nu vet man ju hur borg fungerar och sånt därför kan man ju använda motvapen. Det är väl inte borg som blir sämre utan starfleet som har blivit bättre på försvar mot borgattacker.

De avsnitt jag bäst tycker om i Voyager är när borger INTE är med (Scorpion och End Game undantag.) Scorpion eftersom det är roligt när Seven kommer och End Game har Klingons i sig vilket väger upp de mesiga Borgerna!

Men det kan ju bero på att när federationen först upptäckte borg så visste man ju inget om dom. Nu vet man ju hur borg fungerar och sånt därför kan man ju använda motvapen. Det är väl inte borg som blir sämre utan starfleet som har blivit bättre på försvar mot borgattacker.

Ja, det är väl den officiella ursäkten från TPTB, och även den mest logiska. Men håll med om att det är synd att de inte är mäktiga längre.

Men två borger dog ju i First Contact, i holodäck när picard sköt dem med en kulspruta!!!!

SPOILERVARNING!

Tja, hmm, det kanske berodde på att kollektivet inte räknade med att Picard skulle aktivera ett hologram som förställde en gansteruppgörelse i en storstad i 30-talets USA. Där bl a ett maskingevär utan säkerhetsprotokoll förekom.

Borg är nog den hemskaste av alla "världar". Ingen personlighet, ingen egen vilja, ens liv är inte värt ett jota. Det jag inte förstår när det gäller Borg, är om det finns någon typ av klasskillnad inom Borgsamhället. Borgdrottningen verkar ju ha en egen fri vilja så hon kan välja vad hon vill göra.

SPOILERALERT!!!!

Jag förstår att Picard hatar detta "samhälle". Jag tänker på en scen där han utan eftertanke sköt ihjäl en Starfleetofficer, som höll på att assimeleras.

Borg är nog den hemskaste av alla "världar". Ingen personlighet, ingen egen vilja, ens liv är inte värt ett jota. Det jag inte förstår när det gäller Borg, är om det finns någon typ av klasskillnad inom Borgsamhället. Borgdrottningen verkar ju ha en egen fri vilja så hon kan välja vad hon vill göra.

<{POST_SNAPBACK}>

Själv saknade jag ett alternativ i denna omröstning. Något i stil med "Jag brukade gilla Borgerna men inte nu längre".

Problemet med Borgdrottningen uppkom i sista VOY-säsongerna. Jag tyckte att Borgs var en fantastisk och väldigt skrämmande motståndare tidigare, men i VOY exploaterade man och förstörde hela konceptet i min mening. Borgs känns efter VOY som vilken annan dussin-fiende som helst. Och just detta med Borg-drottningen är ett av problemen. Ibland antyds det att hon är kollektivet personifierat och ibland att hon leder kollektivet. Och det verkar som de som ligger bakom har trasslat in sig så pass att det inte går att förklara Borgernas uppbyggnad utan luckor. Eller finns det någon som sitter på mer förklarande info som är canon?

Ni vet väll att enligt DN så handlar first contact om några borgare som åker tillbaka i tiden. och frågan är ju om dom hade så himla fel?

<{POST_SNAPBACK}>

Snarare kommunister! :)

Snarare kommunister!  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det är nog sant. Det finns inte någon som har det bättre än någon annan. ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Ska väl vara drottningen då kanske...

Angående vår tids vapen mot borger.

Om jag inte minns fel så slår man borgerna med nävar eller med tillhyggen i FC vid några tillfällen. Detta skulle ju vara samma sorts skada som att skjuta dom med ett kulvapen.

Dom kan väl inte anpassa sig mot ett knytnävsslag? :P I såna fall borde dom inte kunna anpassa sig mot ett kulvapen heller?

Om detta skulle funka skulle SF kunna använda denna metoden mot skeppen också!

Denna metod används idag för att bekämpa stridsvagnar. En projektil som penetrerar pansart genom ren kraft istället för en granat, så kallad pilspetsammunition.

Angående vår tids vapen mot borger.

Om jag inte minns fel så slår man borgerna med nävar eller med tillhyggen i FC vid några tillfällen. Detta skulle ju vara samma sorts skada som att skjuta dom med ett kulvapen.

Dom kan väl inte anpassa sig mot ett knytnävsslag?  :P I såna fall borde dom inte kunna anpassa sig mot ett kulvapen heller?

Om detta skulle funka skulle SF kunna använda denna metoden mot skeppen också!

Denna metod används idag för att bekämpa stridsvagnar. En projektil som penetrerar pansart genom ren kraft istället för en granat, så kallad pilspetsammunition.

<{POST_SNAPBACK}>

Så du menar att alla sköldar i Star Trek skulle vara mer eller mindre värdelösa om man använde projektilvapen? Kul tanke..