Jump to content
Sign in to follow this  
Wrogie

Borger

144 members have voted

1. 1.

• Jag tycker inte om Borger, jag gillar de inte!
      17
    • De är så coola!
      59
    • Ok, men lite för onda eller nåt.
      15
    • Va?! Borger??
      1
    • Rätt åt alla som blir Assimilerade! Rätt åt dom!
      15
    • 8472 spöar dom!
      33

Recommended Posts

Jag tycker att Borgerna är lite lätt överdrivna, dom lyckas förstöra dussintals med Starfleet skepp och assimilerar hundratals världar. Och angående mer primitiva vapen mor Borgarna, varför använder inte flera som möter dom svärd och dylikt? Worf klarar sig rätt bra i First Contact med sin Mek'leth (ett Klingon vapen)

Jag tycker att Borgerna är lite lätt överdrivna, dom lyckas förstöra dussintals med Starfleet skepp och assimilerar hundratals världar. Och angående mer primitiva vapen mor Borgarna, varför använder inte flera som möter dom svärd och dylikt? Worf klarar sig rätt bra i First Contact med sin Mek'leth (ett Klingon vapen)

<{POST_SNAPBACK}>

Kanske för att det är så få som faktiskt är tränade med den typen av vapen? Hmm, Sulu skulle nog kunna göra processen kort med dom ;)

Vad det gäller projektilvapen mot skeppen så tror jag att även om sköldarna skulle vara verkningslösa så har de alldeles för bra "pansar" på skeppen...

Angående vår tids vapen mot borger.

Om jag inte minns fel så slår man borgerna med nävar eller med tillhyggen i FC vid några tillfällen. Detta skulle ju vara samma sorts skada som att skjuta dom med ett kulvapen.

Dom kan väl inte anpassa sig mot ett knytnävsslag?  :P I såna fall borde dom inte kunna anpassa sig mot ett kulvapen heller?

Om detta skulle funka skulle SF kunna använda denna metoden mot skeppen också!

Denna metod används idag för att bekämpa stridsvagnar. En projektil som penetrerar pansart genom ren kraft istället för en granat, så kallad pilspetsammunition.

<{POST_SNAPBACK}>

Så du menar att alla sköldar i Star Trek skulle vara mer eller mindre värdelösa om man använde projektilvapen? Kul tanke..

<{POST_SNAPBACK}>

Sköldarna är ju värdelösa, bara man har en tillräckligt stor projektil....ett rymdskepp till exempel.

Hjälp vad tråkigt ST hade blivit utan Borg!! De är min andra favoritras (ras och ras) efter Klingonerna! De är ju ett tillsammans, ett enda stort monster med miljontals armar och ben som vill vara perfekt. (Beskrivningen börjar likna ett dagisbarns). <_<

De klassade ju ut Kazonerna som skurkar snabbare än man vaporiserar en kyckling!

Borgerna här här för att stanna helt enkelt, i alla fall tills det är helt uttjatat :P .

jag skulle ha velat haft valet, jag gillar TNG borgerna... Allt blir så överdrivet till slut med voyager. Drottningen som spårar ur i en personlig vendetta, unimatrix 01 osv. Nej, fram för best of borth worlds I och II. Så ska det se ut. Inga drottningr eller superraser som knäcker borgskepp på frukostfikat... :arg:

Lite orättvis är du väll nu. Jag tycker att du har en poäng, samtidigt måste ju borgerna nyanseras och då tycker jag att drottningen är en lysande väg att vandra. Både First Contact och VOYs Dark Frontier är lysande st-omgångar enligt mig. men okej den personliga vandettan är lite för mycket, men som sagt Borgerna är betydligt snyggare i VOY än i TNG det kan du väll inte förneka.

Lite orättvis är du väll nu. Jag tycker att du har en poäng, samtidigt måste ju borgerna nyanseras och då tycker jag att drottningen är en lysande väg att vandra. Både First Contact och VOYs Dark Frontier är lysande st-omgångar enligt mig. men okej den personliga vandettan är lite för mycket, men som sagt Borgerna är betydligt snyggare i VOY än i TNG det kan du väll inte förneka.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, Kai Dukat, det är bra att du kommenterar lite när jag överdriver och det har skett här i denna tråd ännu en gång. Jag ska försöka motivera lite tydligare nu.

För övrigt så gillade jag också filmen respektive avsnitten du tar upp.

Borgerna i TNG gjorde att federationen blev utvald på något sätt. De studerade människan och såg att begreppet individualitet betydde mycket om inte allt för den rasen/arten. De valde därför ut en av människorna att representera dem då de inledde assimuleringen som skulle leda till människans sista stadie i deras naturliga evolution (typ... orka en bit till bara). De var det största hotet mot federationen.

I voyager används borgerna för det första för ofta. Grejen med självständiga borgs körs igen i ett antal episoder och star treks otäckaste och mest intressanta /skrämmande skurkar har blivit som storm troopers ungefär (liten överdrift men jag överdriver för att vara tydlig. Voyager introducerade 8472 som gjorde borgerna till allierade med federationen (ungefär). Jag tycker att det stängde dörrar till hur den rasen skulle kunna användas. Det tog udden av dem.

Jag håller med om att borgerna utvecklats till att se snyggare ut men samtidigt som de fick mer färg i ansiktet (istället för att se ut som levande döda) och blev svettiga har de förlorat lite av sin skrämmande karaktär som fanns i TNG. Där var de ju zombies liksom, även om de kanske inte riktigt höll för bra närbilder men i alla fall.

Jag tror att detta kan grunda sig i klingon-problemet. Klingon var skurkar men fansen kan att älska att hata dem så att det blev ren kärlek. Detta tvingade författarna att få "över" dessa på rätt sida. Borgerna är enligt Braga den ras som väckt mest känslor och alla älskar att hata dem. Men dessa är så elaka att det är nästan omöjliga att ta över till vår sida, det ända sättet är att göra dem till individer. Författarna har målat in sig i ett hörn där denna väg är den enda för dem att ta. Detta är den enda vägen som man kan använda för att nyansera dessa också, därav borg-drottningen.

Men du har en viktig poäng gällande exponeringen av dessa. Okej, de är i Delta-kvadranten därav är det ganska naturligt att de dyker upp lite då och då. Men den nervkitlande spänningen ligger just i att de inte syns så mycket. För när de då dycker upp blir det extra farligt. Ju mer man exponerar dessa ju "snällare" blir de faktiskt, nja kanske mindre hotande.

Fast kan det inte vara så att Borgernas osårbarhet i TNG grundar sig i räddslan för borgerna. VOYs besättning utvecklar en mindre räddsla för dessa och då kan de också se sårbarheten. Detta är ju också något som Picard också uppvisar..eller?? Kan detta vara en "logisk" förklaring?

det kan hända, det finns ju mycket som grundar sig på inställning. Jag tycker dock att det inte riktigt passar att voy besättningen kan så att säga göra streafing runs med skyttlar utmed kuberna medan alla attackskepp i best of both worlds bara sköts sönder innan de hann komma nära. Jag minns inte i och för sig vad som hände efter de hade gjort det. Kanske blev de tillfångatagna...???Någon annan kanske minns.

det finns säkert fler tillfälen då voy klarar sig lite för bra mot borgerna och det är det jag menar att man tar udden av dem. dock inte sagt att jag inte gillar orgavsnitten i voyager. :borg1:

jag gillar jämförelsen du gör med klingons Kai Dukat. Där satt du nog fingret på varför de används som de gör.

Citat från Wrogie, skickad Nov. 07 2001,20:44
......att 7/9 kommar vara hos Borg drottingen.....spännande....

Borgdrottningen!! Borgdrottningen!! Borgdrottningen!!

Finns det nån coolare figur??!  :D

Det är bäst att du sansar dig!..

Tycker att Borgerna överexploaterades i voy. Då de reduseras till dussinfiende istället för den superhemska fienden vi hoppas att aldrig stöta på mer.

Hur skulle B5 vara om en varelse som Kosh överexploaterades, iställer för att vara den stora kraften och mysteriet.

Tycker att Borgerna överexploaterades i voy. Då de reduseras till dussinfiende istället för den superhemska fienden vi hoppas att aldrig stöta på mer.

Hur skulle B5 vara om en varelse som Kosh överexploaterades, iställer för att vara den stora kraften och mysteriet.

Det är alltid problemet när man använder något väldigt ofta. Men logiskt sett så borde ju Janeway vara bättre rustad och kunnig om borgerna efter som hon säkerligen har lästa varenda rapport om dem. När TNG-gänget först stöter på dem så är Borg en helt ny teknologi som Federationen ej tidigare mött. I VOY så är teknologin analyserad och man vet mer om dem.

Rent statistiskt sett, om man jämför TNG och Voy, så borde Voyager blivit utplånat flera gånger om.

Det är alltid problemet när man använder något väldigt ofta. Men logiskt sett så borde ju Janeway vara bättre rustad och kunnig om borgerna efter som hon säkerligen har lästa varenda rapport om dem. När TNG-gänget först stöter på dem så är Borg en helt ny teknologi som Federationen ej tidigare mött. I VOY så är teknologin analyserad och man vet mer om dem.

Rent statistiskt sett, om man jämför TNG och Voy, så borde Voyager blivit utplånat flera gånger om.

Jag håller inte med. Borgerna är nästan ostoppbara när de ska assimilera en kultur (i Voy så nämndes det att dussintals kuber kunde sändas mot en enda planet, i jämförelse med den ensamma kub som nästan lyckades assimilera federationen) men de är svaga när det gäller att assimilera mindre saker. Liknelsen med att kalla in ett artillerianfall mot en mygga känns ungefär rätt. En litet fluga kan smita igenom maskorna i deras nät, men en elefant kommer inte igenom.

Jag håller inte med. Borgerna är nästan ostoppbara när de ska assimilera en kultur (i Voy så nämndes det att dussintals kuber kunde sändas mot en enda planet, i jämförelse med den ensamma kub som nästan lyckades assimilera federationen) men de är svaga när det gäller att assimilera mindre saker. Liknelsen med att kalla in ett artillerianfall mot en mygga känns ungefär rätt. En litet fluga kan smita igenom maskorna i deras nät, men en elefant kommer inte igenom.

Om du syftar till att Voyager är myggan så tycker jag ändå att den myggan borde ha fångats av Borgerna under de många mötena dem emmellan.

Jag gillar Borgerna just för att de är så extremt effektiva och kalla. Allt är irrelevant, de bara SKA assimilera det de har bestämt sig för. Jag fattar inte hur federationen har klarat sig såpass bra (relativt sett) som den gjort. Borgerna borde ju vara ostoppbara! Just den insektsmässiga organisationen bidrar nog en hel del till deras läskighet.

Jag gillar Borgerna just för att de är så extremt effektiva och kalla. Allt är irrelevant, de bara SKA assimilera det de har bestämt sig för. Jag fattar inte hur federationen har klarat sig såpass bra (relativt sett) som den gjort. Borgerna borde ju vara ostoppbara! Just den insektsmässiga organisationen bidrar nog en hel del till deras läskighet.

Jag kan hålla med dig. Deras enorma effektivitet är farcinerande. Total hängivenhet mot ett gemensamt mål, utan individuella känslor. Inte konstig att det käns läskigt för oss individualiserade egoistiska människor.

Det är inte för inte som "the hive" omnämns. Dom är väldigt lika bina. Har för mej att bin kan kommunicera via dofter också- alltså en slaga länkt till alla i (bi)kollektivet, precis som borgerna.

Även myror fungerar på detta sättet. Mycket borglikt. Det fins myr-arter i tropikerna som är "nomader" och systematiskt sveper genom skogen och äter allt i sin väg. Låter precis som när borgerna assimilerar.

Det är inte för inte som "the hive" omnämns. Dom är väldigt lika bina. Har för mej att bin kan kommunicera via dofter också- alltså en slaga länkt till alla i (bi)kollektivet, precis som borgerna.

Även myror fungerar på detta sättet. Mycket borglikt. Det fins myr-arter i tropikerna som är "nomader" och systematiskt sveper genom skogen och äter allt i sin väg. Låter precis som när borgerna assimilerar.

Japp! tror den heter vandringsmyran faktiskt. Undra om inte eldmyran gör likadant! Den är visst för..hemsk! ;) Dom hade ett väldans problem med just den myran i USA för några år sedan. Sitter och funderar på någon art som assimilerar men jag kommer då närmast på dom hemska parasiter som äter sitt offer inutifrån eller dom som lägger sina ägg i levande djur. Hu! Hoppas att ingen får mardrömmar nu! :rolleyes:

Japp! tror den heter vandringsmyran faktiskt. Undra om inte eldmyran gör likadant! Den är visst för..hemsk! ;) Dom hade ett väldans problem med just den myran i USA för några år sedan. Sitter och funderar på någon art som assimilerar men jag kommer då närmast på dom hemska parasiter som äter sitt offer inutifrån eller dom som lägger sina ägg i levande djur. Hu! Hoppas att ingen får mardrömmar nu! :rolleyes:

Jag hadde ju tänkt att lägga mig nu, men efter ditt hmm... smakfulla inlägg <_< , så får jag nog sätta mig och spela Bubble Bubble eller något annat klämtjäckt så att jag kommer på andra tankar. :lol: