Jump to content
Sign in to follow this  
Wrogie

Borger

144 members have voted

1. 1.

• Jag tycker inte om Borger, jag gillar de inte!
      17
    • De är så coola!
      59
    • Ok, men lite för onda eller nåt.
      15
    • Va?! Borger??
      1
    • Rätt åt alla som blir Assimilerade! Rätt åt dom!
      15
    • 8472 spöar dom!
      33

Recommended Posts

Hu var ordet!

Ja man kan ju se varifrån star trek har fått inspiriation ifrån! Sedan så finns det ju djur som parasiterar utan att döda samt djur som lever i symbios med sin värd -star trek igen! :w00t:

Edited by michael ricochet

Borger är inte elaka, de är bara programerade att skapa perfektion, det är sätt de gör det på som kan ifrågasättas... Borgdrottingen är mest läskig eftersom hon kan tänka själv och är ganska sadistisk (typ spränga 500 drönare i luften för att 3 kan komma in i Unimatrix Zero).

En sak har vi lärt oss av dom i alla fall: Ignorera tills det ses som ett hot.

Edited by Dr G. Eastwich

Borger är inte elaka, de är bara programerade att skapa perfektion, det är sätt de gör det på som kan ifrågasättas... Borgdrottingen är mest läskig eftersom hon kan tänka själv och är ganska sadistisk (typ spränga 500 drönare i luften för att 3 kan komma in i Unimatrix Zero).

En sak har vi lärt oss av dom i alla fall: Ignorera tills det ses som ett hot.

du menar väl 500000 drönare hos sprängde ju en hel kub!

och Star Trek skulle absolut vara tråkigare utan borg speciellt Voyager

Jag har aldrig riktigt tyckt om borger. Visst, de ger Star Trek en annan nyans, men de är helt enkelt läskiga, lite terminator-arme-stil på dem, huh! *Gömmer mig* :borg1: :borg2: :borgdrottning:

Jag vet att jag ÄLSKADE 8472 när de dök upp i Voyager! Det behövdes ju en ny överlägsen antagonist som kändes trovärdig. Borg är ju dock och kommer att förbli grymma i mina ögon med tanke på hur mycket de har ställt till i serierna och på film.

Jag vet att jag ÄLSKADE 8472 när de dök upp i Voyager! Det behövdes ju en ny överlägsen antagonist som kändes trovärdig. Borg är ju dock och kommer att förbli grymma i mina ögon med tanke på hur mycket de har ställt till i serierna och på film.

Tills man förstörde dom totalt iom Voyager ja. De känns inte lika skräckinjagande längre efter att ha sett Janeway piska dem runt halva kvadranten. De var så illa tvungna att inför 8472...

Hur mycket återstod egentligen av Borg efter sista avsnittet av Voyager? Kändes som åkte på rätt mycket stryk på alla sätt mot slutet...

/Hugh

Jag tror aldrig man fick veta det i serierna, då Voyager var det sista vi fick se i den tidslinjen. Ok, vi hade ST:Nemesis som utspelade sig kort därefter, men jag tror inte att det nämndes där. Möjligen (förmodligen) har det tagits upp inofficiellt i novellerna som skrivits.

Jo, de fick öht väldigt mycket spö av Voyager igenom serien, och det är till stor del därför många tycker att de försvagades i den serien. För att slå en fiende som till en början verkar övermäktig så måste man hittar svagheter, och det är aldrig samma svagheter då de ju är mästare på att anpassa sig. Det kanske var därför som TNG kom undan relativt helskinnade, om man tittar på Borgerna i TNG så var de med förvånansvärt få gånger, trots att man ofta tänker på dem som en stor del i den serien (samma sak gäller Q). Därtill var vissa av deras framträdanden inte direkt som kollektivet. Man behövde aldrig försvaga dem speciellt många gånger, och de fortsatte vara en fiende som man såg upp till.

I Voyager så tog de sig an kollektivet på ett mer direkt sätt och fler gånger, så varje gång var de tvungna att försvaga dem i tittarnas ögon för att kunna vinna. Dessutom fick både Janeway och besättningen allt mer attityden att de kunde utnyttja dem och sluta vara rädda för dem, det förstärkte ju den känslan ännu mer som tittare.

Sen menar jag inte att detta bara berodde på - eller skedde via - Voyager, utan det var snarare de kreativa ändringarna och tolkningarna av borgerna som hände under den tiden. De hade många framträdanden där vilket gjorde Voyager till en väldigt stor faktor i förändringen,man associerar den med Voyager.

Till de förändringarna tycker jag att införandet av en borgdrottning och en för kollektivet mer centraliserad styrning och även beroende, vilket var en enorm förändring och som gjorde de potentiellt mycket mer sårbara. Det hände ju i ST:FC och VOY. Från att ha varit detta enorma, mäktiga decentraliserade kollektiv där alla fungerade som en enda och som var nästintill omöjligt att överlista och som nästan aldrig gjorde några större misstag, så blev de istället centralt styrda av en drottning som dessutom har en egen individuell personlighet, med ett eget ego etc, en drottning som agerade isolerat och inte använde sig av kollektivet för att fatta beslut. Det gav dem en central knutpunkt där de - kanske - kunde sänka hela kollektivet.

De ville sätta ett ansikte på borgerna, men i.o.m. det så förändrade de borgerna markant, och tappade en stor del av det som gjorde de speciella i serierna och i många tittares ögon...

Scenen där Enterpise-D ska ta sig an kuben i 'The Best of Both Worlds' och scenen i avsnittet där Voyager först stöter på Borgerna i deras territorium, när det kommer fram över ett dussin kuber bakom dem och flyger rakt förbi dem, den känslan av rädsla etc som det förmodligen skapade hos många tittare som kände till Borgerna från TNG och hos besättningen själva, så är borgerna när de är som bäst. Det hade lika gärna kunnat vara en enda kub i Voyagers fall, det hade varit lika skräckinjagande.

För att ta några bra citat;

The Borg is the ultimate user, with the result that they are unlike any threat your Federation has ever faced. They have no interest in political conquest -- or wealth or power as you know it. They simply want your ship -- its technology. They have identified it as something they can consume and use.

You can't outrun them. You can't destroy them. If you damage them, the essence of what they are remains -- they regenerate and keep coming... eventually you will weaken -- your reserves will be gone... they are relentless.

"In their Collective state, the Borg are utterly without mercy... driven by one will alone: the will to conquer. They are beyond redemption. beyond reason."

Edited by Lord Di Lego

Med tanke på att de senaste filmerna och den senaste serien utspelar sig på en "pre ST:TNG" tid känns det som att det dröjer innan man ser något av Borg igen. Förutsatt man inte överaskar med något avsnitt i stil med vad man gjorde in ST:ENT med "Regeneration"...

/Hugh

Detta är ett intressant ämne då det är lite klyven på olika håll. Allt börja med när Q i tng kastade Enterprise långt från federationen för att visa att det finns en större fiende en romulans o klingons. Där sedan picard insåg vad som skulle hända. Därefter i best of both worlds kom borgarna för att ta an med Enterprise och Jorden. Intressanta är att man har fått se utvecklingen från tng till voyager hur borgarna blir mer farliga och destruktiva. Men i filmen FC tycker jag att man får se något som inte är förekommande hos borgarna att ha en ledare som har lite personlighet enligt min uppfattning men det kan ju tolkas olika. Som sagt borgarna var ett stort hot men inte längre efter dem fick stryk av 8472. Att se en vidareutveckling ska bli intressant.

Som sagt borgarna var ett stort hot men inte längre efter dem fick stryk av 8472. Att se en vidareutveckling ska bli intressant.

Och det var ju, enligt mig, just för att de hade förändrat och försvagat borgerna så mycket att de inte längre var varken speciella eller skräckinjagande. Så man behövde en ny superfiende, som man introducerade genom att stampa lite till på borgerna (det som resterade av dem).

Men även när det kommer till '8472' tycker jag att man hanterade de fel. Återigen var mycket av det som gjorde de speciella att de stod för de aspekterna som borgerna tidigare hade stått för; de var fullständigt främmande och annorlunda jämfört med allt vi hade stött på (de var t.o.m. från en helt annan dimension), de var extremt farliga och destruktiva, vi/Voyager kunde inte mäta sig med dem speciellt länge, de var omöjliga att förhandla med, de kompromissade inte, att öht få till ett samtal med dem var en utmaning. Precis som borgerna tidigare hade varit.

Vad gjorde man med det? Voyagers EHM lyckades på några dagar(?), samtidigt som Voyager på helspänn åkte igenom borgernas territorium, manipulera borgernas egen teknologi till att angripa och besegra '8472'. Något som ett helt borgkollektiv med jag vet inte hur många medlemmar, som tänker "som en", inte lyckades göra på flera månaders intensivt krig (som dessutom gick riktigt illa, så de bör ha varit motiverade).

Sen bestämmer man sig för att basera ett avsnitt som 'In the Flesh' på dem, där man förmänskligar de något oerhört och gör de medgörliga och öppna för förhandling och kompromisser. När man lämnade fanns t.o.m. en lovande grund för att man skulle kunna förstå varandra och bli "vänner". Där slutade ännu en superfiende att vara speciell...

Så jag kan hålla med de som kritiserar Voyager för vad de gjorde med framför allt borgerna och även 8472 i mindre utsträckning. Däremot tycker jag att kritiken är lite missriktad när man tittar på Voyager specifikt, det var snarare vad man gjorde rent konceptuellt med Star Trek bakom kulliserna på bl.a. Voyager under den tiden som är boven i dramat, tyvärr för Voyager som serie så var det där mycket av de här förändringarna utspelade sig för oss tittare.

Intressanta är att man har fått se utvecklingen från tng till voyager hur borgarna blir mer farliga och destruktiva.

Jag har hört/läst det här argumentet flera gånger och jag förstår än idag inte vad det är baserat på, från vilken synvinkel man måste se det för att man ska få ut det från det hela. Jag gillar att förstå hur folk tänker, så om någon känner att han/hon kan lotsa mig igenom det här argumentet så hade det varit uppskattat. :D

Som du förhoppningsvis 'hör' på det jag skriver så är fullständigt motsatt åsikt, och då är jag ändå förhållandevis positiv till ST:VOY. Jag tycker ju att borgerna försvagades i ST:FC och genom ST:VOY, så jag ser inte hur de var farligare...de var ju isf snarare mer sårbara och ett betydligt mindre hot. Voyagers besättning blev ju mindre och mindre rädda för de för varje säsong som gick, de hittade sårbarhet på sårbarhet som de kunde utnyttja för att kunna besegra dem, i de sista säsongerna började de tydligen anfalla skadade sfärer på eget initiativ för att försöka stjäla deras transwarp-teknologi och dessutom så lyckades de komma igenom säkerheten i hjärtat på borgernas 'Unicomplex', ta tillbaka Seven och fly...i en Delta Flyer...

Det enda jag kan tänka mig är att den uppfattningen är baserad på VOY som serie utspelade sig i betydligt snabbare tempo än TNG, samt att snygga specialeffekter var billigare att fixa. Men det är ju lite som smink, jag ser inte att borgernas attityd skulle ha förändrats speciellt mycket, och framför allt inte till det farligare. Men jag kan ha fel. :knäpp:

Lord Di Lego: Jag håller med dig i att borgerna blivit mer platta från first contact och framåt. Det är det icke individualistiska som TNG visade upp och att kuben förstörde en gigantisk federationsflotta i best of both worlds... och sedan säga mindre destruktiv? Nej det går inte ihop. Och jag kan väl tillägga att jag är mer TNG/TOS fan än Voy.

Mmm...

Sista avsnittet i första säsongen av TNG, The Neutral Zone... ...kan man inte redan där ana BORG som misstänkta för de försvunna utposterna? Eller har detta avsnitt någon upplösning som jag missat?

/Hugh

Mmm...

Sista avsnittet i första säsongen av TNG, The Neutral Zone... ...kan man inte redan där ana BORG som misstänkta för de försvunna utposterna? Eller har detta avsnitt någon upplösning som jag missat?

/Hugh

Man får komma ihåg att när det avsnittet först sändes så visste ingen vad en Borg var för något, så ingen misstänkte nog borgerna då iaf. Nu är det ju mycket enklare att börja misstänka borgerna för saker som hände innan de introducerades.

Avsnittet har ingen upplösning/svar på den frågan varken i avsnittet eller i säsongen (då detta var säsongsavslutningen). Dock får man lite senare i serien mer eller mindre ett svar på vem som orsakade den här förstörelsen. De säger väl inte rakt ut att det absolut var så, men sannolikheten för att de identifierat rätt misstänkt är ganska stor skulle jag säga.

Mer säger jag inte, du snappar nog upp den detaljen tids nog. ;)

Edited by Lord Di Lego

Nej, det är klart att ingen visste något om Borg då... *s*

Min väninna var så arg för att det inte verkade som avsnittet hade någon upplösning. Tror jag har sett alla avsnitt med Borg inblandade och på något sätt så det kändes närmast troligt att Borg var skyldiga. Även det näst sista avsnittet i TNG säsong 1 verkade sakna upplösning. Men det kändes inte direkt som Borg var skyldiga i det fallet.

Vad är lite senare i serien för oss som inte har tillgång till alla säsongerna?

Vänligast / Hugh

Min väninna var så arg för att det inte verkade som avsnittet hade någon upplösning. Tror jag har sett alla avsnitt med Borg inblandade och på något sätt så det kändes närmast troligt att Borg var skyldiga. Även det näst sista avsnittet i TNG säsong 1 verkade sakna upplösning. Men det kändes inte direkt som Borg var skyldiga i det fallet.

Ah, du hade redan sett Borg-avsnitten, nåja då har du information som man inte hade när det här avsnittet sändes.

Jo precis, så var det absolut, de körde episodisk à la TOS men det fanns lite försöka att göra några avsnitt mer sammankopplade, referenser mellan avsnitt och så vidare. De två avsnitten du nämner precis i slutet av säsong 1 är bra exempel på det. I Neutral Zone får man ju så småningom mer eller mindre svaret på vem som förmodligen gjorde det. Men i Conspiracy (som hade mått bra av bättre tekniska möjligheter i produktionen :P) så lägger de grunden ganska väl för en återkommande fiende, lite som i slutet på Q Who när Picard och Guinan slår fast att de Borgerna kommer att komma letandes efter dem, men tar vad jag vet aldrig upp det igen. Det är en besvikelse får man väl säga. :osäker:

Vad är lite senare i serien för oss som inte har tillgång till alla säsongerna?

Om du har Borg-avsnitten, så har du också avsnittet jag tänkte på. Eftersom du har sett de redan behöver jag ju inte vara lika kryptisk. :P

Jag pratade om 2x16 "Q Who". Efter att Q gör sin grej så undersöker skeppet en närliggande planet och upptäcker exakt samma spår som de hade hittat i Neutral Zone, de kan till och med ha konstaterat att samma kraft förmodligen legat bakom båda.

Även i Best of Both Worlds nämns det eventuellt, nu när jag tänker efter. När de transporteras ner och undersöker kratern som Borgerna lämnat i början på avsnittet. Jag minns inte om de kopplar båda sakerna i avsnittet, men de beskrev det iaf precis som vad de hittade i Neutral Zone och i Q Who.

Eftersom du inte hade sett Neutral Zone än så sa det dig nog inte så mycket då. ;)

Jag anade att du avsåg Q Who? Men ditt svar kändes lite kryptiskt vilket fick mig uppfattningen att tro att det skulle dyka upp en annan fiende långt senare i serien, typ säsong 4. Jag hade sett Q Who och Best of Both Worlds men de avsnitten kommer ju inte så långt efter The Neutral Zone.

Jag fick "Borg Boxen" för några år sedan och sedan dess har jag väl letat upp de avsnitt med Borg som inte finns med i boxen. Tror inte jag missat något avgörande rörande Borg.

Lite synd att man inte utnyttjade möjligheten att göra en fortsättning av The Conspiracy. Där hade man ju redan lagt en grund i något avsnitt innan. Kan det vara så att Borg kändes som en intressantare fiende än de krypen som dök upp i Conspiracy (som påminde lite om Star Trek II, Kahn...)?

/ Hugh

Edited by Hugh

Såg ett intressant program på Axess kanalen idag - Framtiden, löfte eller hot?

Man diskuterade Artificiell Intelligence och Robotor i största allmänhet. Men även ingrepp i människan. Man visade bland annat hur man med hjälp av elektroniska inplantat i hjärnan kunde påverka en humör och sinnesstämning. Hur man kunde få någon att bli glad och må bättre liksom börja gråta och känna sig deprimerad. Vi är alltså redan idag inne på en bana mot de "nanoprober" som Borg använder sig av. Frågan som följer är om människan redan nu är på väg att bli "Borg" genom att komplettera och ersätta delar av kroppen och hjärnan med teknik som är bättre och snabbare än den biologiska teknik människan redan utgör?

Som sedvanligt är så kommer programmet i repris i Axxes kanalen. För den som är intresserad av AI är det helt klart sevärt.

/ Hugh

Jag tycker att Borgerna har tappat mycket i och med att de demystifierats. Jag tycker att drottningen var ett stort misstag. Innan hon introducerades så var Borgerna ett stort, läskigt cybernetiskt hive mind. En elementär naturkraft, nästan, som var underbart skrämmande. Men nu...meh.

Mmm...

Drottningen var väl mer av ett "egocentrerat jag" än del av det "Vi" som man uppfattade att Borg var till en början. Är rätt intressant att jämföra "I Borg" *ler* med Drottningen och kollektivet som sådant. Men nu slog väl Janeway mer eller mindre ihjäl Borg som hot i och med händelserna i de sista avsnitten av Voyager...

Undrar lite hur en Drottning blir utsedd i ett kollektiv som Borg sades utgöra?

/ Hugh