Jump to content

Tillämpningen av forumregler

Damien Stone

Recommended Posts

Jag skriver sällan på detta forum, det gäller egentligen alla forum jag mer eller mindre frekvent besöker. Jag föredrar ofta att läsa det andra skrivit och när jag anser att jag har något att säga som sträcker sig över mer än två rader enkel text så brukar jag också göra detta.

Denna gång handlar det om ett för upprörande bruk av de regler som finns på detta forum. Jag som vem annan som helst f??rstår att det måste finnas en del regler för att det ska fungera ordentligt men samtidigt så anser jag att det är viktigt att yttrandefriheten bibehålls så långt som det bara är möjligt.

I era regler så tar ni under rubriken Piratkopiering, warez och annat olagligt upp vad som gäller angående diskussioner gällande just dessa och andra relaterade ämnen. Jag citerar stycket för klarhetens skull:

"Forumet tillåter inga diskussioner om olovlig kopiering av filmer, avsnitt, program, spel eller annat. Även om lagen är lite suddig när det gäller kopieringen av upphovsrättsskyddad film,avsnitt & musik och meningarna skiljer sig om det är olagligt eller inte, så har vi bestämt att vi inte skall diskutera sådant i forumet. Andra olagliga diskussioner som dyker upp och som inte ligger inom detta område kommer att bedömas av forumledaren och passande åtgärder kommer att tas."

Skälet till att jag överhuvudtaget ens ifrågasätter den regel ni har nu är på grund av en numera stängd tråd, den handlade om just fildelning men tog upp fenomenet på ett mer konceptuellt och politiskt plan, det rörde sig alltså inte om hur det görs eller var det kan göras osv. Jag slänger även in en länk till tråden för att ni ska hitta rätt.

Fildelningstråd

Det som stör mig här är att tråden stängs på ren idiotisk princip utan en tanke på vad tråden egentligen handlar om. Det är uppenbart att tråden handlar om fildelning, för att citera trådskaparen:

"Vad tycker vi egentligen om fildelning? Bra eller dåligt? Ska lagen om fildelning vara kvar, eller är den bara tandlös. Eller ska vi alla rösta på piratpartiet och stryka ordet copyright ur lagen?"

Han ställer alltså en direkt fråga om vad våra åsikter om vad fildelning som ett koncept, fenomen och politik betyder för oss. Han uppmanar ingenstans till att vi ska fildela, han vill bara föra en seriös diskussion om vad vi tycker om det, ett försök till debatt där opponenter och sympatisörer har en chans att lära sig lite om vad den andra sidan har att säga om saken. Att då på ren princip använda en regel som till att börja med är extremt luddigt formulerad för att ta livet av en egentligen fullt legitim diskussion finner jag löjligt, för att inte säga skrämmande. Ni har en regel som ni tillämpar blint är inte bra, speciellt inte när det så uppenbart saknas andra regler. Ni saknar till exempel en regel gällande rasism och relaterade ämnen. Skulle ni stänga ner en diskussion om sverigedemokraterna för att de i vissa kretsar anses vara främlingsfientliga? Om ni skulle tillämpa alla regler som ni gör med den om fildelning så skulle den tråden stängas fortare än fort, och det gäller dessutom en hel del annat också, som ni förstår så faller det hela på sin egen orimlighet.

Att stänga en tråd som direkt refererar till var illegalt material tillhandahålls och hur man bär sig åt för att ta del av detta material förstår jag mer än väl varför det görs och det ställer jag mig också bakom.

Jag anser att ni grundat på ovanstående diskussion och argument bör se över och omformulera erat regelverk samt låsa upp den tråd som jag refererar till. För er som undrar varför jag skriver detta publikt så är det för att jag anser att det jag har att säga är något som alla ska få ta del av, det är något som jag inte ser hända om jag skickar det direkt till en moderator eller admin.

Intressant frågeställning!

Nu är ju inte fildelning något huvudområde för detta forum. Men bör man tillåta diskussion om något olagligt eller bör man förbjuda diskussionen bara för att det är olagligt (omoraliskt)?

Själv anser jag att man bör tillåta en fri diskussion om det olagliga så länge man inte diskuterar hur man ska göra för att tex fildela. Alltså borde fri diskussion tillåtas om det är rätt eller fel men inga länkar eller förklaringar till hur man gör.

För att ta ett annat exempel så diskuterar vi ju ibland, med star trek avsnitt som grund, om det tex är rätt att i det sammanghanget döda någon. Med denna regel skulle man ju i princip kunna förbjuda även en sådan diskussion vilket jag anser fel. Däremot är ju naturligtvis en diskussion om var man får tag i knivar, flyktbilar odyl fel och bör stängas.

Vad tycker moderatorerna? J.

När denna regel formulerades så var det väldigt oklart hur man skulle tolka lagarna gällande olovlig kopiering/upphovsrätt. Vi skrev då regeln på detta vis för att kunna täcka upp så mycket som möjligt.

Som det är i dagens läge med tillslag mot The Pirate Bay och andra organisationer/personer så måste jag som ansvarig för forumet se till så att vi inte diskuterar olagligheter i forumet.

Jag håller med om att denna regel behöver formuleras om. Det vi inte vill ha i forumet är info om var och hur man kan ladda ner upphovsrättskyddat material.

Jag har öppnat ämnet igen och vi ska så fort som möjligt se till att formulera om denna regel.

Ni har en regel som ni tillämpar blint är inte bra, speciellt inte när det så uppenbart saknas andra regler. Ni saknar till exempel en regel gällande rasism och relaterade ämnen.

När det gäller andra regler om tex rasism, som du nämner, så brukar jag göra som så att regler läggs till efter hand som dom behövs. Regeln gällande piratkopiering fanns inte från början utan den lades till när vi märkte att det började bli ett problem. Vet inte om detta är rätt sätt att gå tillväga på, men vi försöker ha så få regler som möjligt så att ni medlemmar har så mycket frihet som möjligt inom vissa ramar. Rasism-problemet (om det nu skulle finnas ett sådant problem i detta forum) täcker vi delvis upp i "Forumetikett":

Ingen medlem eller forumledare/adminstratör får offentligt attackera en annan medlem eller forumledare/adminstratör. En personlig attack definieras som personlig, ras-, folkgrupps- och/eller könsbaserad förolämpning, förtal eller hånfull kommentar.

Något som jag anser vara värt att poängtera är att fildelning inte alls är olagligt, det som är olagligt är att sprida upphovsrättsskyddat material.

Fildelning kan lika gärna användas för att snabbt, enkelt och relativt kostnadsfritt sprida fri mjukvara och musik. Ett bra exempel på detta är ju just olika varianter av linux som ofta sprids m.h.a. bittorrentprotokollet. Den svenska gruppen Lagoona är ett annat bra exempel på hur tekniken kan användas fullt lagligt.

Men diskussionen ska givetvis inte avstanna på en så låg nivå, jag anser även att diskussioner kring fildelningen som ett koncept och världsomspännande fenomen måste tillåtas, är det rätt eller fel, gör de stora skivbolagen rätt eller fel?

Som Supreme Commande JAF sade, det finns många diskussioner som ibland kan angränsa till det olagliga och som grundat på de principer som moderatorer tillämpat hitills också borde förbjudas. För att ta ett exempel så kan diskussionerna kring enskilda avsnitt av t.ex. Enterprise. Ofta så har det diskuterats kring avsnitt som inte visats i Sverige och de visas ibland på kanaler som de flesta inte har tillgång till då de inte har satellit-TV. Jag vill hävda att de flesta får tag på dessa avsnitt genom just fildelning... Men ingen säger något om detta...

Tycker inte ni att det är konstigt?

EDIT:

Jag håller med om att denna regel behöver formuleras om. Det vi inte vill ha i forumet är info om var och hur man kan ladda ner upphovsrättskyddat material.

Detta kan jag förstå och det är jag också helt och hållet med på.

Jag har öppnat ämnet igen och vi ska så fort som möjligt se till att formulera om denna regel.

Mycket trevligt att få veta att ansvariga lyssnar på vad man har att säga. Tack.

Edited by Damien Stone

För att ta ett exempel så kan diskussionerna kring enskilda avsnitt av t.ex. Enterprise. Ofta så har det diskuterats kring avsnitt som inte visats i Sverige och de visas ibland på kanaler som de flesta inte har tillgång till då de inte har satellit-TV. Jag vill hävda att de flesta får tag på dessa avsnitt genom just fildelning... Men ingen säger något om detta...

Detta har vi tagit upp tidigare och så länge man att inte nämner hur eller var man har fått tag på avsnittet och kunnat se det utan enbart diskuterar avsnittets handling så tror inte jag att det är olagligt och vi anser heller inte att det är olagligt. Även om det är rätt så uppenbart att en stor del av medlemmarna har kunnat se avsnitten på ett olagligt vis så tycker inte jag att vi kan förhindra diskussioner om dessa. (Nu spelar det visserligen inte längre någon roll då alla ENT-säsongerna har släppts på DVD)

Du har själv diskuterat om avsnitt som ännu inte hade visats i Sverige eller släppts på DVD, så jag förstår inte varför du inte i sådana fall har tagit upp detta tidigare? Eller har du tillgång till UPN via sattelit?

Titta tex på alla spelsidor som har forum. Skulle tro att säkert 25% (eller mer) av medlemmarna där har fått tag på ett eller flera spel genom att ladda ner det olagligt via nätet.

Tex så tillämpar SweClockers en regel där man inte ens får antyda att man har piratkopierat material.

Detta har vi tagit upp tidigare och så länge man att inte nämner hur eller var man har fått tag på avsnittet och kunnat se det utan enbart diskuterar avsnittets handling så tror inte jag att det är olagligt och vi anser heller inte att det är olagligt. Även om det är rätt så uppenbart att en stor del av medlemmarna har kunnat se avsnitten på ett olagligt vis så tycker inte jag att vi kan förhindra diskussioner om dessa. (Nu spelar det visserligen inte längre någon roll då alla ENT-säsongerna har släppts på DVD)

Du har själv diskuterat om avsnitt som ännu inte hade visats i Sverige eller släppts på DVD, så jag förstår inte varför du inte i sådana fall har tagit upp detta tidigare? Eller har du tillgång till UPN via sattelit?

Nej, jag har inte tillgång till UPN, och anledningen till att jag inte tagit upp just detta exempel tidigare är för att jag inte finner några fel i att det går till på detta sätt. Det enda jag ville belysa med exemplet var att dessa diskussioner med gällande forumregler gränsar på vad som är tillåtet eller inte, alltså inget annat än ett argument i den föregående debatten.

Titta tex på alla spelsidor som har forum. Skulle tro att säkert 25% (eller mer) av medlemmarna där har fått tag på ett eller flera spel genom att ladda ner det olagligt via nätet.

Tex så tillämpar SweClockers en regel där man inte ens får antyda att man har piratkopierat material.

När det kommer till spel så ser saker och ting lite annorlunda ut. Då Swec är en seriös site som inte vill affiliera sig med piratkopiering av mjukvara så förstår jag att de har denna regel. Då de dessutom saknar en "övriga ämnen" del av forumet så blir diskussioner kring fildelning väldigt svåra att hålla.

Så länge som man inte explicit antyder att man använder sig av piratkopierat material så kan de flesta frågor ställas och diskussioner hållas.

EDIT: stavfel

Edited by Damien Stone

I så fall skulle det vara förbjudet på SweClockers att diskutera om

piratprodukter som piratbläckpatroner, eller ett dammsugarmunstycke som

är billigare och ser exakt likadan ut som den tvShop gör reklam om med magnet. Man slipper ställa om till matta.

För då handlar det ju inte om riktiga produkter.

Då skulle det inte heller gå på SweClockers att diskutera om

alldeles för billiga tv-skärma för att det hamnar utanför vad som

är kvalité. Lika meningslöst som att köpa en tunn plastbugg och

diskutera om den klarar 200 plusgrader.

• 2 weeks later...
Som Supreme Commande JAF sade, det finns många diskussioner som ibland kan angränsa till det olagliga och som grundat på de principer som moderatorer tillämpat hitills också borde förbjudas. För att ta ett exempel så kan diskussionerna kring enskilda avsnitt av t.ex. Enterprise. Ofta så har det diskuterats kring avsnitt som inte visats i Sverige och de visas ibland på kanaler som de flesta inte har tillgång till då de inte har satellit-TV. Jag vill hävda att de flesta får tag på dessa avsnitt genom just fildelning... Men ingen säger något om detta...

Jag vill bara göra ett inlägg angående möjligheten att se star trek innan svensk tv visat densamma. Om man nu antar att det inte finns dvd boxar i sverige så kan folk ha köpt dvd boxar utomlands ( i tex usa).

De kan ha sett (via kabel, satelit eller internet) tvkanaler som sänder star trek direkt när det kommer ut (tex amerikanska).

De kan också ha sett avsnitt som visats av tex stockholm trekkers. (fråga mig dock inte hur de får tag i st: avsnitten för det vet jag inte, kontakter?)

Man behöver alltså inte ha fildelat för att kunna se nya st avnitt innan visas i svensk tv. J.

Om man nu ska anta att de finns folk som inte sett avsnitt så tycker jag att trådar blir så fläckliga med dessa gömda texter i svart.

Det finns ju en funktion för spoiler. Varför inte ta itu med den så den funkar istället för att trådar ser ut som en trasmatta?

Ska istället hela Star Trek forum bestå av spoilertrådar.

Dessutom känner vi ju inte till vad folk har sett och inte har sett.

Sen kan det finnas dem som sett Star Trek som visades på SVT

men sedan glömt det mesta, och inte har köpt något.

Frågan hur höga kriterier vi ska ha innan det blir för trist att vara kvar?

Dessutom har jag inte förstått det här med spoiler. Oavsett hur diskreta diskussioner är så kan ju flera inlägg bli ett avslöjande.

T.ex. att personer nämner olika saker i olika inlägg i samma tråd.

Lägger man ihop allt så har det ju blivit ett avslöjande.

En diskussion grundar ju sig på en slags miljö och en händelse. Det man specificerar sig på har sitt sammanhang ut ifrån en händelser där andra också kan vara inblandade.

Vi kan inte heller ta för givet att folk kan minnas varenda avsnitt så exakt och därför måste ju man återberätta lite av händelsen för att komma till det som skas diskuteras.

Nu är det ju så tragisk att forumet är begränsat och inte ett hemsnickrat forum, i så fall skulle det vara fritt fram med olika lösningar.

Som att medlemmar kan bockar för i sina personliga inställningar vilka Star Trek-serier och säsonger / filmer som de INTE har sett, så kan dom inte komma in på trådar som avslöjar ganska mycket.

Tänk vilken bra lösning så slipper folk hålla på att viska med gömda texter.

Vore inte det mycket trevliga och bättre att kunna tala öppet?