Jump to content
Sign in to follow this  
sweetycow

Doktorer

112 members have voted

1. 1. Doktorer

• Leonard H. McCoy - TOS
      21
    • Beverly Crusher - TNG
      9
    • Katherine Pulaski - TNG
      0
    • Julian Bashir - DS9
      15
    • EMH - VOY
      61
    • Phlox - ENT
      5

Recommended Posts

slänger in en röst på bones. av alla karaktärer i alla star trek serier tycker jag att det inte finns någon som fungerar bättre än bones-spock-kirk trojkan. den är helt underbar! av dessa tre karaktärer är sen bones den som ter sig mest mänsklig, i kontrast till spocks logik och kirks evinnerliga "jag-är-så-sårad-just-nu-men-det-blir-bättre-nästa-vecka" look. men tillsammans med bones bildar de en oslagbar trojka, som speciellt får utrymme i de sex första filmerna.

sen är ju emh också helt underbar, men mot bones kan han inte mäta sig. phlox är okej, även om jag bara har sett de åtta första enterpriseavsnitten. de resterande är bara...usch...speciellt crusher...

nja, jag håller nog inte med om att emh har det mest intressanta levnadsödet. jag håller fortfarande på bones. visst, emh utvecklas i sedvanlig star trek stil men bones är tuffare på alla sätt och vis. han är mer hårdkokt. som att jämföra humphrey bogart med peter lorre ungefär. när voyagers besättning har medverkat i sex filmer si så där så kanske jag kommer ändra uppfattning, men eftersom jag anser att filmerna innehåller mest karaktärsutvecklande av star trek så tycker jag att bones har det mest intressanta levnadsödet. han har helt enkelt varit med längre, så att säga. dessutom spelar inte emh en roll i en obrytbar trojka alá kirk-bones-spock. han är lite egen så att säga - men det är mer ett generellt problem som jag anser att star trek har dragits med sedan tng. besättningen känns inte riktigt lika nära vänner som den i tos.

nu har jag svävat ut tillräckligt... :P

dessutom spelar inte emh en roll i en obrytbar trojka alá kirk-bones-spock. han är lite egen så att säga - men det är mer ett generellt problem som jag anser att star trek har dragits med sedan tng. besättningen känns inte riktigt lika nära vänner som den i tos.

Det finns faktiskt ett vänskapsband som jag anser slår det mellan Kirk-Spock-Bones, och det är bandet mellan Miles och Julian i DS9.

Julian är min favoritdoktor efter Bones och han är dessutom den doktor som, enligt mig, har utvecklats mest som person, till och med mer än Bones. Är det något DS9 var bra på, så var det utvecklig av karaktärer.

Länge sedan någon tyckte till här, men eftersom jag inte gjort det innan så gör jag det nu.

Jag skulle nog lita mest på EMH, han har ju de flesta kunskaper inom modern medicin, så där skulle jag nog känna mig trygg. Fast det är klart att bli lite mysigt ompysslad av Beverly Crusher hade ju inte heller varit helt fel... Snarare helt rätt... Hennes mjuka sätt hade nog lugnat mig mer en vårt självgoda EMH...

Jag gillar Phlox. Ett avsnitt från S1 var lysande, då Phlox var hänförd inför människans natur. Han växlade "brev" med en annan "mänsklig" läkare, där han berättade om sin förundran över människans förmåga att känna med alla varelser. En rörande scen är när kapten Archer är i sjukstugan med sin lilla hund, som fått för mkt ost, och Phlox förklarar att jycken har en förstoppning. För mig är detta det bästa avsnittet i hela ENT alla säsonger. Det kan ju ha och göra med att jag älskar hundar.... :D

Det är ganska enkelt att besvara. Självklart EMH eller The Doctor som han även kallas...

Varför?

Han är, enligt min mening, den mest intressanta. Hans strävan efter männsklighet och hans egenskap att alltid hamna i trubbel är väldigt underhållande. Han är rolig. Som karaktär är han nog den mest användbara, med tanke på vilka få begränsingar han har som hologram.

Min röst föll på Beverly Crusher. Hon är helt klart den bäste läkaren, hon har bäst "bedside-manner" och är chef för Starfleet Medical. EHM kan var hur rolig han vill, Beverly klår han inte.

På en hedrande andraplats är Phlox. Otroligt intressant karaktär med sin lustiga personlighet och sina läskiga husdjur :D . Att han är utomjording är ett extra plus.

Jag förstår inte varför alla ogillar Pulaski. Hon är den absolut mest originella karaktären i hela Star Trek. Bones vet jag inte så mycket om men hans roll i Voyage Home är obetalbar :D

riktigt svårt att säga en, tycker att doktorerna i serien har varit väldigt bra allihopa...

Den doktorn jag helst skulle vilja skulle fixa min sjukdom skulle ju vara Beverly

Den doktorn jag helst skulle vilja träffa bara för att träffa skulle vara EMH eller phlox. Så som karaktärer är ju EMH och Phlox mer intressanta... men jag vet faktiskt inte.

och den doktorn jag helst skulle vilja ha på min sida om något skulle argumenteras är självklart Bones eller Pulaski, för dom är båda otroligt tjurskalliga ;)

Edited by discharged

han är ju bäst särkilt när han säger iam a doctor not a engineer :)

<{POST_SNAPBACK}>

Mmm, fast den repliken är tagen från Bones. Så det är han som bör tillräknas den äran.

"I'm a doctor, not a doorstop" :D

Gissa vad jag tycker..... :D

EMH!

Beverly är en ganska trist figur, tycker jag. Har liksom inga roliga karaktärsdrag, eller "fel". Det är ju ofta dessa som gör personerna underhållande.

Bones kan vara kul ibland..men inte tillräckligt..

Phlox och Bashir har jag nog sett för lite av för att ge rättvis bedömning, men det spelar ingen roll. Hologrammet kan de inte slå!

:)

Jag röstar på EMH. Han är så underbart "grumpy" de första säsongerna, han är nyfiken, pratglad och han tillför nåt intressant till avsnitten. Dessutom är han en duktig doktor, fantastiskt skrytsam och jag älskar avsnittet Message in a bottle när han blir skickad till alfakvadranten, hamnar på ett skepp som blivit övertaget av romulaner och bråkar med EMH Mark 2 i sjukhytten. Det är ett avsnitt som beskriver doktorn bra tycker jag, påhittig, tjurig, listig och underhållande :)

Men rent generellt så gillar jag alla doktorer, utom Pulaski. Jag kan inte förlåta henne för att det första hon gör när hon kommer ombord (nåja, inte det första kanske, men bland det första) är att förolämpa Data. Hon refererar till honom som "it" och kallar honom för Datta. Grrrrrr :arg:

:D

emh, the doctor så klart. han ha ju en så skön personlighet..

gillar när han pladra på å alla bara helt plötsligt blir så upptagna av nått annat å bara går. tycker nästan lite synd om honom..