Jump to content
Sign in to follow this  
sweetycow

Doktorer

112 members have voted

1. 1. Doktorer

• Leonard H. McCoy - TOS
      21
    • Beverly Crusher - TNG
      9
    • Katherine Pulaski - TNG
      0
    • Julian Bashir - DS9
      15
    • EMH - VOY
      61
    • Phlox - ENT
      5

Recommended Posts

EMH är ju klart coolast. Handlar ju iofs om att Robert Picardo är en sådan suverän skådespelare!

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, mr Picardo kan sannerligen det där med minspel. Fantastiskt att se honom högfärdig, besvärad eller sårad...när han tar fram den överlägsna uppsynen efter att ha genomfört något bra, som han givetvis anser att ingen annan klarat...

:)

Helt klart EMH, hans minspel borde nästan få credit som biroll.. Han är ju lite som Data, han strävar hela tiden efter att vara en bättre läkare och utvecklar egna intressen. Inte dåligt av ett hologram.. :)

Hur har jag kunnat missa den här röstningen tidigare, EMH är slår ju dom andra stort, tom McCoy. Han är en av mina favoritkaraktärer i alla serier sammanräknat. Dom avsnitten som handlar om doktorn höjer ju hela voyagerserien. Robert Picardo är som sagt suverän skådespelare och passar verkligen för rollen. Han påminner nästan en aning om John Cleese ibland med sitt minspel.

Dessa doktorer. Vad hade vi gjort utan dem? Men jag har en speciell förkärlek till Phlox och hans sätt att tänka och hantera både humanoider och djur. Jag tycker också att det är extra kul att de valde en som inte var männsika att ha som chefsläkare. Framför allt så tycker jag om hans sickbay. Den är mycket varmare och mer välkomnande än de andra. Lite textilier gör mycket för ögat.

Vad det gäller de andra så måste jag säga att de är väldigt lika varran i hur de behandlar patienter (har inte sätt TOS så deras läkare är inte inräknad). De är alla så kliniska av sig och hanterar allt efter regelverket.

hm...doktorer såna håller jag mig hellst undan(iallafall tandläkare)men låt se:

Leonard H. McCoy = tyckte han var rolig första gången jag såg honom i första filmen

Beverly Crusher =alltid gillat henne(charmig kvinna)

Katherine Pulaski = nej usch!

Julian Bashir=ok men som bäst en tredjeplats

EMH=han delar tredjeplatsen med Bashir(fast hade jag tillgång till den hologramteknologin skulle de bli säkerhetsofficerer)

Phlox=såg inte tillräckligt mycket av honom för att börja gilla honom

resultatet:

1.Beverly Crusher

2.Leonard H. McCoy

3.Julian Bashir/EMH

4.Phlox

5.Katherine Pulaski

:klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

K´hogh son of Klintoch av huset Koragh

Edited by K´hogh son of Klintoch

Dessa doktorer. Vad hade vi gjort utan dem? Men jag har en speciell förkärlek till Phlox och hans sätt att tänka och hantera både humanoider och djur. Jag tycker också att det är extra kul att de valde en som inte var männsika att ha som chefsläkare. Framför allt så tycker jag om hans sickbay. Den är mycket varmare och mer välkomnande än de andra. Lite textilier gör mycket för ögat.

Vad det gäller de andra så måste jag säga att de är väldigt lika varran i hur de behandlar patienter (har inte sätt TOS så deras läkare är inte inräknad). De är alla så kliniska av sig och hanterar allt efter regelverket.

Vilket är precis det de ska göra. Men i varje serie verkar det finnas ett eller flera avsnitt då de tvingas gå utanför eller rentav bryta mot reglementet. J.

Svårt att välja en favorit här, men Katherine (Polacken) Pulaski gillar jag inte alls. Tråkig, irriterande, störande, bråkig.....jag kan fortsätta länge men ni förstår nog.

Bones är utan tvivel den mest känslosamme. Emedan EMH kan verka vara den minst känslosamme. Men vi som sett mycket Voyager vet ju att det inte stämmer.

Bevely och Bashire är mer neutrala, förutom när vår unge Julian spritter av energi och iver över något nytt, intresant eller underligt, som har givet vis snabt börjar undersöka och ta prover på.

PS. Tror att Chekov är den som är minst förtjust i sikkbay. Han fick ju lida när alla utom han åldrades i ett TOS-avsnitt.

Edited by Unkas

Jag minns inte vem jag röstade på, det var trots allt några år sedan, men jag satt just och funderade på vem jag själv helst skulle vilja bli omhändertagen av vid en skada eller sjukdom och kom fram till följande (Eftersom jag inte sett särskilt mycket Ent. så utelämnar jag Phlox).

EMH

Doktorn på Voyager är förmodligen den skickligaste och mest kunniga av dem men besitter en personlighet som inte alltid stämmer överens med läkaryrket. Han kan, som vi alla vet, vara oförskämd, oförstående och självgod. Jag undviker läkare som höjer sin egna förmåga till skyarna.

Crusher

Till personlighet sett är Beverly raka motsatsen till EMH. Hon verkar också kunna sitt jobb men ibland känns det som hon saknar något. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är. Det är som om hon inte har den rätta "glöden". Hennes sick bay kan kännas lite kall och öde. Hon fyller liksom inte ut rummet. Svårt att förklara. Hur som helst så tror jag att man skulle känna sig lite ensam där.

Pulaski

Pulaski är en ragata. Möjligtvis är hon en kompetent doktor men jag skulle inte låta henne ta i mig om jag så vore döende.

Bashir

Återigen en person som verkar vara mycket duktigt inom sitt yrke men jag tvekar ändå på att jag skulle vilja vara patient hos Julian. Det har med hans personlighet att göra men även här finner jag det svårt att förklara exakt vad problemet är. På något sätt känns han lite ostabil. Han kan vara aningen naiv och lättpåverkad. Förmodligen behöver han några år till på nacken för att samla på sig lite mer erfarenhet.

McCoy

Här är en person som jag utan tvekan skulle anförtro mitt liv åt. Han har erfarenheten Bashir saknar, personligheten Crusher saknar och medkänslan EMH saknar. Han utstrålar värme och inger förtroende och en känsla av trygghet. Alla de egenskaper och attribut en läkare ska ha. Och trots att mången rödskjorta somnat in till orden "Jim, he's dead" så tror jag ingen av de andra doktorerna så helhjärtat hänger sig åt sina patienter som Bones. Visserligen fäller han en hel del syrliga kommentarer men aldrig utan anledning och aldrig av ren självgodhet. Så om jag fick välja vem av nämnda doktorer som skulle behandla mig så vore det utan tvekan Leonard McCoy.

Jag minns inte vem jag röstade på, det var trots allt några år sedan, men jag satt just och funderade på vem jag själv helst skulle vilja bli omhändertagen av vid en skada eller sjukdom och kom fram till följande (Eftersom jag inte sett särskilt mycket Ent. så utelämnar jag Phlox).

EMH

Doktorn på Voyager är förmodligen den skickligaste och mest kunniga av dem men besitter en personlighet som inte alltid stämmer överens med läkaryrket. Han kan, som vi alla vet, vara oförskämd, oförstående och självgod. Jag undviker läkare som höjer sin egna förmåga till skyarna.

Crusher

Till personlighet sett är Beverly raka motsatsen till EMH. Hon verkar också kunna sitt jobb men ibland känns det som hon saknar något. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är. Det är som om hon inte har den rätta "glöden". Hennes sick bay kan kännas lite kall och öde. Hon fyller liksom inte ut rummet. Svårt att förklara. Hur som helst så tror jag att man skulle känna sig lite ensam där.

Pulaski

Pulaski är en ragata. Möjligtvis är hon en kompetent doktor men jag skulle inte låta henne ta i mig om jag så vore döende.

Bashir

Återigen en person som verkar vara mycket duktigt inom sitt yrke men jag tvekar ändå på att jag skulle vilja vara patient hos Julian. Det har med hans personlighet att göra men även här finner jag det svårt att förklara exakt vad problemet är. På något sätt känns han lite ostabil. Han kan vara aningen naiv och lättpåverkad. Förmodligen behöver han några år till på nacken för att samla på sig lite mer erfarenhet.

McCoy

Här är en person som jag utan tvekan skulle anförtro mitt liv åt. Han har erfarenheten Bashir saknar, personligheten Crusher saknar och medkänslan EMH saknar. Han utstrålar värme och inger förtroende och en känsla av trygghet. Alla de egenskaper och attribut en läkare ska ha. Och trots att mången rödskjorta somnat in till orden "Jim, he's dead" så tror jag ingen av de andra doktorerna så helhjärtat hänger sig åt sina patienter som Bones. Visserligen fäller han en hel del syrliga kommentarer men aldrig utan anledning och aldrig av ren självgodhet. Så om jag fick välja vem av nämnda doktorer som skulle behandla mig så vore det utan tvekan Leonard McCoy.

Tänk att du valde McCoy, det skulle jag aldrig gissat....

Jag tvivlar på att Chekov skulle hålla med dig. Han har varit i Bones vård och var inte lycklig. :lol:

Personligen så skulle jag kunna tänka mig att bli behandlad av alla läkare förutom Ragatan. Hon får inte ens obducera mig. Bashir vore helt ok, men om jag hadde någon ovanlig sjukdom och han sprang runt, helt över-exalterad med ett leende, så vore jag nog lite nervös. EMH....Tycker inte han är så enorm opersonlig som många säger. Tror vi skulle komma bra överens. Många i besättningen på Voyager behandlar honom lite respektlöst. Det är ganska självklart att han då blir lite sarkastiskt och irriterad. Crusher vore helt ok att bli behandlad av. Säkert en av Federationens bästa läkare. Dessutom är hon den vakraste av dem alla. Där ligger Bones i lä med sinna rynkor.

Tänk att du valde McCoy, det skulle jag aldrig gissat....

Med tanke på min avatar var svaret ganska givet, eller hur? :lol:

Jag tvivlar på att Chekov skulle hålla med dig. Han har varit i Bones vård och var inte lycklig.

Förmodar att du åsyftar på avsnittet där alla, utom Checkov, åldrades. Nej, vid det tillfället han var inte särskilt glad då han blev utsatt för vartenda tänkbart test. Men vore det inte för Bones hade förmodligen Checkov varit död och begraven med tanke på vad som hände i The Voyage Home.

Dessutom är hon den vakraste av dem alla. Där ligger Bones i lä med sinna rynkor.

På den punkten kan jag inte säga emot dig.

Det är McCoys smeknamn.

Jag röstade föresten på honom. Inget slår honom fast Bashir kommer nära. Bones misslyckade diskusioner med Spock är underbara.

För att inte nämna hans I'm a doctor not a...

Gillar Bones flin i avsnittet "Journey To Babel".

Jag röstade på Hologramdoktorn, men Bones är en stark tvåa.

-"Teddybear?!" :-)

//

Jag röstade på EMH. "Han" verkade vara den mest kompetente av allihop. Dessutom var han himla rolig. :D

Som tvåa Julian Bashir, som var min favoritkaraktär i DS9. Misstänker att han är den smartaste av doktorerna (med undantag av EMH). Har för mig att det någonstans nämndes att han hade en IQ på 150.

Jag röstade på EMH med den enda anledningen att han är cool. B)

Jag älskar Phlox, dels för att han verkar vara en riktigt kompetent doktor och dels för hans humor, specifikt när han *SPOLIER?... Lite* typ ligger i dvala och blir väckt. Det kallar jag humor!

Sen måste jag också nämna att ingen hittils har röstat på Pulaski??? Självklart kan det ju vara så att man tycker om henne, men föredrar någon annan före henne, men det känns inte som att hon borde vara utan röster.

Bones, jag menar han är i en liga för sig. :lol: Just det där med "I'm a doctor, not an..." och "He's dead Jim" räcker gott och väl för mig att tycka myyycket om honom. (Läste om att han hadde medverkat i en reklam för Trivial Pursuit. I reklamen får då DeForest Kelly en medicinsk fråga, och när han inte kan svaret ska han ha sagt "I'm an actor, not a doctor!" Hahahaha.

Jag röstade på EMH. "Han" verkade vara den mest kompetente av allihop. Dessutom var han himla rolig. :D

jag trodde att jag redan skrivit detta inlägg men det var nog bara inbillning. men i alla fall, är det ingen mer än jag som tycker at det är konstigt att The Doctor har sinne för humor, när Data inte har det.

men i alla fall, jag tycker att The Doctor är bäst. och förresten, man ska inte kalla honom för EMH, Janeway klargjorde att han var en medlem i besättnig och att han skulle välja ett namn. han hittade inget lämpligt och valde att bli kallad The Doctor. inget illa menat, men jag håller på samma åsikt som Janeway.

japp nu vet jag varför jag tyckte att jag hade skrivit det innan. jag hade skrivit det i tråden om Voyagers bästa besättningsmedlem, så bry er inte om att svara på frågan om varför han har sinne för humor.

Edited by NX-01

En riktigt svår poll att svara på. EMH i VOY är ju en helt fantastisk karaktär och utmärkt spelad av Robert Picardo men överlag tycker jag att Bones är den bästa sedd till helheten. EMH visade ju vid mer än ett tillfälle att han inte alltid gick att lite på. ;)

Edited by Tuvok

Jag valde Phlox - bara han inte förväxlar mig för nån annan alien :lol:

Ursäka en som inte har helt koll på ENT, men vad menar du med "bara han inte förväxlar mig för nån annan alien". Något specielt avsnitt man bör se??

Jag valde Phlox - bara han inte förväxlar mig för nån annan alien :lol:

Ursäka en som inte har helt koll på ENT, men vad menar du med "bara han inte förväxlar mig för nån annan alien". Något specielt avsnitt man bör se??

Nä menade bara att han (om jag inte är helt ute och cyklar nu) är den enda utomjordiske läkaren.

Det måste ju vara förvirrande att komma ihåg fysiologin hos alla arter från alla planeter , nån gång måste han ju tänka "vänta nu lite här - var det så här eller så det funkade ? " :D

Lättare med en jordbo till läkare, han/hon borde ju inte glömma ;)

Edited by McTwiggy

Jag skulle iaf INTE vilja bli behandlad av en brödrost!! (dvs EMH)

Cylon!! eller nä egentligen inte men ändå :P men måste nog säga att även fast jag litar på teknologin så skulle jag nog helst vilja bli behandlad av en levande varelse, vem är dock en svår fråga...