Gå till innehåll

Är det här verkligen Star Trek för er?


Anders

Rekommenderade inlägg

Nu har jag bara sett 1½ säsong men jag klassar inte Enterprise som en Star Trek-serie, det är anti-Vulcan rasistisk propaganda och jag förstår inte hur så många kan tycka att det är okej att dra galaxens högst stående ras i smutsen genom att porträttera dem som dom gör i serien.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, stackars T'pol blir trakaserad hela tiden :(

Det kanske ska illustrera hur trångsynta vi människor är? Men för att vara med i den interstelära gemenskapen måste vi ha ett öppet sinne och acceptera alla raser för vad de är och hur de är.

Dessutom ska de väl framgå Archers frustration över hur länge vulkanerna tillhemlighöll information från oss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att Vulcans är korrekt porträtterade i Enterprise. De visas mycket mer känslosamma och mänskliga än vad dom egentligen är. Vulcans är i mina ögon den högst stående rasen vi hittills har kommit i kontakt med och att behandla eller porträttera dom illa är verkligen beklagligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att Vulcans är korrekt porträtterade i Enterprise. De visas mycket mer känslosamma och mänskliga än vad dom egentligen är. Vulcans är i mina ögon den högst stående rasen vi hittills har kommit i kontakt med och att behandla eller porträttera dom illa är verkligen beklagligt.

Glömmer du inte Q nu? Vad är inte mer högt stående än att ha total kontrol av "the space time continuum"? :P T'pol blir mer mänsklig ( ;)) ju längre serien går. Så går det när man umgås med oss månniskor.

Redigerad av Zeratul
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag bara sett 1½ säsong men jag klassar inte Enterprise som en Star Trek-serie, det är anti-Vulcan rasistisk propaganda och jag förstår inte hur så många kan tycka att det är okej att dra galaxens högst stående ras i smutsen genom att porträttera dem som dom gör i serien.

Se gärna alla säsonger och sedan har du nog ändrat dej, Jag vill inte säja en massa spoilers men i säsong 4 får man reda på varför dom är så sura och griniga, plus hur dom blev som dom är i Tos, Snälla och logiska.

Conny

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag bara sett 1½ säsong men jag klassar inte Enterprise som en Star Trek-serie, det är anti-Vulcan rasistisk propaganda och jag förstår inte hur så många kan tycka att det är okej att dra galaxens högst stående ras i smutsen genom att porträttera dem som dom gör i serien.

Se gärna alla säsonger och sedan har du nog ändrat dej, Jag vill inte säja en massa spoilers men i säsong 4 får man reda på varför dom är så sura och griniga, plus hur dom blev som dom är i Tos, Snälla och logiska.

Conny

För mig har alltid Vulcans varit logiska och Enterprise visar en falsk bild av hur Vulcans är. Vulcans har aldrig varit på det sättet som dom visas i Enterprise, hela den serien är bara ett försök att skapa någon falsk bild av Vulcans och sprida rasism gentemot denna rasen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att Vulcans är korrekt porträtterade i Enterprise. De visas mycket mer känslosamma och mänskliga än vad dom egentligen är. Vulcans är i mina ögon den högst stående rasen vi hittills har kommit i kontakt med och att behandla eller porträttera dom illa är verkligen beklagligt.

Men då borde ju du tycka likadant med den allra första Star Trek-serien.

Hur kan Spock lära sig att nästa förstå humor eller annat som lyfter på ögenbrynen och nästan ler?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I TOS ser man också ner väldigt mycket på vulcanerna med alla skämt gentemot Spock. Jag tror att vi skall se det som ennågot typiskt för den tiden, efter att Vulcanerna "hindrat" människorna (i varje fall som människorna ser det) i ett sekel. Vulcanerna själva börjar allt mer acceptera att människorna faktiskt är redo för det intergalaktiska samhället, men det dröjer. I fjärde säsongen får vi se mer, så: hav tålamod! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snarare ser jag porträttet av vulcans som väldigt uppfriskande. överhuvudtaget så alla försök att porträttera "högstående" raser är bara trist och tråkigt. en karaktär i en historia måste ha någon form av negativa sidor för att inte bli genomtrist. vulcans i enterprise har en arrogant sida som inte kommer till tals lika mycket i de andra serierna. vad detta leder till får vi som sagt se i säsong 4. till och med q har ju negativa delar av sin kraft - han snärjer ofta in sig själv i ohållbara situationer just på grund av sin omnipotens...;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...
snarare ser jag porträttet av vulcans som väldigt uppfriskande. överhuvudtaget så alla försök att porträttera "högstående" raser är bara trist och tråkigt. en karaktär i en historia måste ha någon form av negativa sidor för att inte bli genomtrist. vulcans i enterprise har en arrogant sida som inte kommer till tals lika mycket i de andra serierna. vad detta leder till får vi som sagt se i säsong 4. till och med q har ju negativa delar av sin kraft - han snärjer ofta in sig själv i ohållbara situationer just på grund av sin omnipotens...;)

Jag håller med dig, det är skönt att få se att även Vulcans har kommit någonstans ifrån och inte bara uppstått som perfektionen självt med logik och fred som en självklarhet, alla har väl sin historia, med både positiva och negativa inslag. Det är kul i att säsong 4 få se hur Vulcans blev de som de är i de senare serierna.

Vad Enterprise beträffar så kan man nog inte till 100% säga att det är Star trek helt igenom, men Close enough enligt mig. Federationen har inte bildats än och tekniken är fortfarande ny men i serien finner vi samma anda som i de övriga serierna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart måste man se HELA Enterprise innan man kan ge ett rättvist uttalande om serien. Bilden av Vulcans nyanseras och blir faktiskt hyfsat trovärdig iom den 4:e säsongen.

När de hjälpte Suraniterna så var det som om alla bitar föll på plats. Det var därför de hade porträtterats som svagt känslosamma, och det var därför högsta rådet på Vulcan hade motarbetat människorna. Det är dessutom en snygg touch i slutet när ambassadören säger att Vulcans officiellt tagit sin hand ifrån människorna och att de nu är fria att göra som de vill. (Vulcanska arrogansen flödar fortfarande dock).

Efter att ha sett serien 2 ggr från början till slut så framgår det mer och mer att det är just Vulcans som behandlats bäst i ENT.

För mig har alltid Vulcans varit logiska och Enterprise visar en falsk bild av hur Vulcans är. Vulcans har aldrig varit på det sättet som dom visas i Enterprise, hela den serien är bara ett försök att skapa någon falsk bild av Vulcans och sprida rasism gentemot denna rasen.

Nånstans måste man också dra gränsen mellan fiktion och verklighet. Vulcans förekommer i en TV-serie som är skapad av människorna bakom. Detta skapande pågår än idag. Men det är dessa människor som sitter med facit av hur ett folkslagi ST-världen skall vara och hur dess utveckling har uppstått.

Det är ingen falsk bild av Vulcans, det är canon!

Att man kan tycka att de valt att gå fel väg med att porträttera rasen är en sak, och helt ok i mina ögon, men att gå så långt så att man likställer rasen med en verklig ras och på fullaste allvar blir så upprörd så att man faktiskt tror att de vill "skada" vulcans är nog ett tecken på att du behöver lite distans från Star Trek.

Men jag förstår också var du komemr ifrån. Du liksom jag tycker att mycket vore bättre om vi människor var lite mer Vulcanlika, eller hur? Med logik kan man lösa det mesta. Men jag har insett en sak till, Vulcans är en del av oss och skall liksom de andra raserna spegla en del av människan. Och är det något Star Trek försökt att lära ut genom alla år så är det att vi människor behöver alla våra sidor. En sida kan inte höjas upp över de andra för då misslyckas vi. Hela federationen som idé i Star Trek är ett försök att påvisa det!

Känslor i kombination med logik är den enda vägen att gå om vi vill komma riktigt långt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nånstans måste man också dra gränsen mellan fiktion och verklighet. Vulcans förekommer i en TV-serie som är skapad av människorna bakom. Detta skapande pågår än idag. Men det är dessa människor som sitter med facit av hur ett folkslagi ST-världen skall vara och hur dess utveckling har uppstått.

Det är ingen falsk bild av Vulcans, det är canon!

Hade tänkt säga detsamma, men skulle inte pallat att vara så artig.

Det är klart det är Star Trek. Det är en prequel, så visst, Federationen finns inte, människorna är Vulcanernas bitches och dörrarna öppnas inte automatiskt, men det ändrar inte innehållet till något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 månader senare...
jag har alltid funnit det märkligt att en ras som förkastar känslor (b.l.a medkänsla) som "good guys" .jag menar för en sådan ras skulle det inte vara några bekymmer att offra hundratusen för att rädda en miljon .

I grund och botten så är inte vulcans helt logiska, eftersom de har värderingar, som t.ex. att liv har ett inneboende värde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja delvis är det väldigt mycket Star Trek och delvis är det ingen Star Trek alls.

Säsong 4 är väldigt trekkig och säsong 3 är inte särskilt trekkig alls.

Men på det stora hela är det mycket Star Trek över det hela och jag gillar det skarpt.

Dock inte den bästa av Star Trek serier jag sett så klart, både TNG och VOY är snäppet bättre. Framförallt TNG.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har alltid funnit det märkligt att en ras som förkastar känslor (b.l.a medkänsla) som "good guys" .jag menar för en sådan ras skulle det inte vara några bekymmer att offra hundratusen för att rädda en miljon .

De skulle säkert kunna göra det också, men det vore väldigt ologiskt av dem så därför l??ter de väl bli.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har alltid funnit det märkligt att en ras som förkastar känslor (b.l.a medkänsla) som "good guys" .jag menar för en sådan ras skulle det inte vara några bekymmer att offra hundratusen för att rädda en miljon .

De skulle säkert kunna göra det också, men det vore väldigt ologiskt av dem så därför låter de väl bli.

tvärtom så är det det logiska som dyker upp i såna lägen , jag skulle aldrig kunna göra det om inte de hundratusen var frivilliga och då tror jag att samvetet skulle tvinga mig att ansluta mig till dem men oftast tycker de med mindre heder än en tallrik "Gagh" att det är den lättaste utvägen

Redigerad av K´hogh son of Klintoch
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Det kan inte bli så mycket mer star trek än vad det redan är i och med denna serie. Jag tycker helt klart att det än så länge är den bästa (har iofs bara sätt hela TNG och en säsong av VOY). Den är på något sätt mycket "renare" än vad de andra är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 år senare...

Halllo där ute i galaxen =)

Tycker det var synd att dom la ner denna Serien att det bara blev 4st säsonger

gilla den starkt och toppar den bland topp 3 av alla serie inom Science fiction

men dom lär la inte gör dom sista 3 säsongerna tyvärr :arg:

en ska är säker iallafall igenom alla dom här star trek serierna och filmerna

att den snyggaste bruden finns med idenna serien T'Pol (Jolene Blalock)

om det är någon annan som vågar påstå något så *****r :D

helt enkelt klockrent serie :lol:

ha det FKS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
Halllo där ute i galaxen =)

Tycker det var synd att dom la ner denna Serien att det bara blev 4st säsonger

gilla den starkt och toppar den bland topp 3 av alla serie inom Science fiction

men dom lär la inte gör dom sista 3 säsongerna tyvärr :arg:

en ska är säker iallafall igenom alla dom här star trek serierna och filmerna

att den snyggaste bruden finns med idenna serien T'Pol (Jolene Blalock)

om det är någon annan som vågar påstå något så *****r :D

helt enkelt klockrent serie :lol:

ha det FKS

Jag måste hålla med gällande säsong 4 som var bra och spännande. Gillade inte det sista avsnittet som var ett väldigt hopp (ungefär som att hoppa 50 meter av ett hundrameters lopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...

jag hade velat sett mer av den här serien jag tror att den hade växt starkt ifall man hade låtit den gå längre och sedan apropå vulcans i ent så finns det ju en väldigt vettig förklaring tillvarför dom är som dom är i ent och sedan i tos,jag skulle ge den här serien 5/10 då tio är suveränt och 1 är lika med khan.

khaaaaaaaaaaaaaan!!!

Halllo där ute i galaxen =)

Tycker det var synd att dom la ner denna Serien att det bara blev 4st säsonger

gilla den starkt och toppar den bland topp 3 av alla serie inom Science fiction

men dom lär la inte gör dom sista 3 säsongerna tyvärr

en ska är säker iallafall igenom alla dom här star trek serierna och filmerna

att den snyggaste bruden finns med idenna serien T'Pol (Jolene Blalock)

om det är någon annan som vågar påstå något så *****r

helt enkelt klockrent serie

ha det FKS

vill bara säga att först så har vi faktiskt borgdrottningen som är snygg och sedan även seven of nine dessa två rankar jag högre än tpol även om hon har spetsiga öron, fast jag sätter inte dom i någon speciell ordning alltså seven och borgdrottningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...