Gå till innehåll

Inredning a la Star Trek


Anders

Rekommenderade inlägg

Det har varit en dröm för mig länge att kunna bo mer som i Star Trek, och då menar jag inte en massa LCARS-paneler överallt och transporters och sånt, för sånt har man inte i sina bostadshytter i Star Trek. Jag tänker mer på hur det ser ut i tex Siskos hytt på DS9.

Just nu bor jag i en liten etta som är inredd med billiga 70-talsmöbler mest. Alla eventuella planer på att inreda mer Star Trek kommer att tas upp när jag flyttar.

Jag känner att det viktigaste är färg och ljussättning, att ha mörka färger på väggar, golv och tak, en matt/halvmatt mörkt grå nyans passar nog bra. Att bygga ljussättning är väl kanske lite väl ambitiöst än så länge, ni kanske har nån bra idé på bra indirekt ljussättning?

Jag hade en tanke på att sätta en ljusslinga längs med undersidan av sängen, kanske med en dimmer på för att justera ljusstyrkan.

När det gäller möbler så är det ganska svårt att hitta passande objekt som ligger på en realistisk nivå rent ekonomiskt. IKEA hade en stol som såg ganska passande ut, OPPALA tror jag den hette, men det verkar inte som att dom säljer den längre, den är med i min katalog från 2005 men inte på deras hemsida. Dock har IKEA ett antal möbler som nog skulle passa ganska bra, skrivbordet JERKER tex med svart skiva, eller något soffbord med glasskiva som man kan frosta och sätta lampor under.

Har ni några andra bra tips eller kanske schyssta högupplösta bilder på hytter på DS9 eller Enterprise-D/Voyager?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite bilder och fler idéer:

Hittade en interiör-bild från DS9, på en gäst-hytt:

site_guestqua.jpg

Här syns det ganska tydligt att färgen på väggarna och ljudmodulerna är det som är viktigast för att få DS9-känsla. Personligen tycker jag inte att bordet eller fotöljerna är speciellt snygga men dem går ju att ersätta med lite modernare möbler.

En idé jag hade var att ta detta bord:

36216_PE127291_S4.jpg

Och sätta svart maskeringsfilm på undersidan av glasskivan eftersom svarta blanka ytor är allmänt ganska vanligt i Star Trek.

Det här bordet funkar oxå för samma ändamål:

27111_PE109793_S4.jpg

Den här stolen är ganska häftig med, fast den kanske känns lite mer TOS än DS9:

18485_PE103447_S4.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle ju kunna köpa en stor skiva av svart plexiglas, Dom använder mycket svart plexi både i Tos och i Tng m,m.

Skivan skulle du sedan kunna skära ut i den formen du vill ha, och dom där träbenen ser inte ut att vara svåra att göra.

Kolla in denna killens hemsida http://www.24thcid.com/ lite för extrem för min smak, det ser inte snyggt ut när man försöker få plats med allt som finns i startrek rymdskeppen i en och samma hus.

Jag skulle vilja ha ett rum som är en kopia av archers ready room, den lilla lädersoffan med kombinerad metalskivabord är så läcker.

Conny

Redigerad av contec
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 år senare...

Nej, ingen skulle vilja ha möblerna eller hur det ser i Star Trek hos sig.

Skäl:

1. Alla scenbyggen är mycket mindre än det ser ut på tv. De använder en någon form av kameraobjektiv för att få det att se större ut. Det är dessutom plastigt (Har varit på Voyagers scenbygge).

2. Möblerna är köpta billigt och inte särskilt bekväma (Har suttit i Picards kaptensstol; den äkta inte den som fanns på The Experience).

Bara för något ser coolt ut på teve betyder inte att det är trevligt i verkligheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästan gravedigger varning här... Men det var intressant att höra att du har varit på inspelningssetena! Måste ha varit en ganska häftig känsla misstänker jag och den upplevelsen skulle jag gärna vilja veta mer om.

Det är ju ganska självklart att man inte lägger ner kraft och energi på att göra saker bekvämt när man bygger för tv/film. Vi får ha hela tiden ha i åtanke att det är kulisser vi pratar om.

Men det hindrar ju inte att man drömmer om att ha star trek inspirerade möbler hemma. J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hade varit intressant att se om Anders byggde sin DS9-hytt. Jag skickar iväg ett PM till honom och ser om han dyker upp.

Angående kulisserna så är det klart att man bygger dem kostnadseffektivt och använder andra tricks för att få det att se bättre ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...