Gå till innehåll

Star Trek-box - vilken ska man köpa


Macalex_startrek

Rekommenderade inlägg

Hela grejen med den felaktiga porträtteringen av Vulcans är bara en anledning bland många till varför jag inte erkänner Enterprise existens. Det finns många fler att läsa här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Inconsistenci...Star_Trek_canon

Varför skaparna av Enterprise gjorde som dom gjorde har jag inget svar på.

---

Förutom ett par rena felaktigheter så är de flesta påpekanden i den wikipedian snarare bevis för att TOS behandlas uselt av Berman/Braga, inte Enterprise!!!

Och vad det gäller motiven till dessa hemska handlingar av B&B så blir jag lite förvånad. Du ställer dig längst fram på barrikaderna och skriker ut anklagelser utan att över huvud taget ha et enda rimligt motiv att backa upp det med...?

Man skulel nästan säga att du är lite "Vulcan"-isk här. Du drivs av starka känslor men döljer det med lösa ohållbara argument... ;)

http://www.ex-astris-scientia.org/inconsis..._continuity.htm

Där fanns det lite vettigare saker än på wikin.

Vad skaparna av ENT har för motiv till sina handlingar kan ju jag omöjligen veta då jag inte frågat dom och inte har sett någon intervju med dom där dom nämner det. Jag förstår inte varför det är så konstigt att jag kan tycka att dom har dragit Vulcans och Star Trek i smutsen utan att veta varför dom gjorde det. Har du full koll på motivet bakom alla handlingar folk begått som du ogillar?

Att du tror att jag driver kan jag förstå, jag är van vid att folk tror det, tyvärr.
Du har inte stannat upp och funderat på varför i så fall?

Anledningen är väl att jag är relativt ensam om att tycka som jag gör, iaf i de kretsar jag oftast rör mig i. Även saker som min livsfilosofi och min syn på religion, politik osv är väldigt extrem och det har gett upphov till konflikter mer än en gång.

Man kan ju inte ändra sina åsikter bara för att dom inte går i linje med vad den stora massa tycker.

Redigerad av Anders
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suck, det var knappast det jag menade heller. Men nu lämnar vi det och återgår till vad tråden gällde, nämligen vilken serie att satsa på...

-------------------

Macalex_startrek,

Om vi glömmer en sån sak som kostnaden (DS9 blir ju dyrare) så handlar det om vad för typ av serie du vill ha. Nu hade jag tänkt att försöka karaktärisera de två serierna men hur jag än försöker så hittar jag istället likheter:

* Story Arcs är båda serierna ganska duktiga på.

* Stämningen är ganska mörk i båda.

* Politik är förekommande i båda.

* Specialeffekterna är många och utmärkta.

etc.

Hmm, ju mer jag funderar kommer jag bara på fler likheter mellan serierna. Och ändå känns dom så fundamentalt olika. Knepigt.

Så om jag till slut skall ge mig på att rekommendera en serie så får det bli enbart hjärtat som talar:

DS9!

Första gången jag såg första säsongen avskydde jag den. På senare tid har jag dock plöjt längre in i serien (säsong 3-4) och nu vete sjutton om den inte är favoriten, och detta trots att jag inte sett hela än. Det är något med atmosfären, de varierade karaktärerna(tänk på att du får återse både Worf & O'brian här också), och Star Trek's kanske bästa skurkgalleri.

Vad det gäller vilken säsong så skulel jag rekommendera att börja från b??rjan. Är det verkligen så kul att hoppa in mitt i en serie? Dessutom är DS9 kanske den serie som mest förlitar sig på att publiken är uppdaterad om vad som hänt innan.

Så det enkla svaret blr DS9 - Säsong 1 :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här framträder tydligt det gamla talesättet smaken är som baken... J.

Du får gärna utveckla då tråden handlar om ställning för/emot.

Om du läser tidigare inlägg så ser du vad jag tycker! Först kommer ENT (modernast) Sedan TNG (som startpunkt för den senaste omg st) sedan en grupp där man kan välja mellan DS9 och Voyger samt sist tos (inte för att den är sämst utan för att den känns för gammal och förlegad för att jag skulle kunna tänka mig att rekomendera ett inköp. J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
Om man bara fick välja mellan Enterprise/DS9/TOS -serien...vilken skulle du välja? Du får bara välja en av dem!

Själv har jag svårt att välja, eftersom de är just de avsnitten av Star Trek som jag INTE har sett..

Jag har sett hela ENT, halva TNG och DS9 och efter det faller nog valet till sist på TNG. Jag gillar blandningen i den serien. Den har helt enkelt det bästa av alla stilar inom Star Trek. Dock börjar DS9 växa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...