Gå till innehåll

Tefatsdelen på olika skepp


Alex_V

Rekommenderade inlägg

Hm, sökte på Borg, och fick upp denna sida, konstigt.

Tänkke bara säga att Galaxy-klass-skepp (Enterprise-D) kan, när de har delat på sig, fungera individuellt. Sedan kan de även sätta ihop sig själva igen. Det kan inte äldre skepp, som t ex TOS-enterprise, eller Enterprise-A. De måste sättas ihop i en space-dock.

:vulcan:

Jag citerar mig själv för att visa att ni inte är särskilt bra på att läsa igenom ämnena innan ni svarar. <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 89
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

  • 2 veckor senare...
det finns väl nåt skepp prometheus(?) i ett voy avsnitt som kan dela sig i tre delar

ja, och de tre delarna fungerade separat, styrda från huvuddelen. Fast det var ngt konstigt med det skepp. Har för mig att romulanerna stal det eller ngt sådant. Där fick man ju också se EMH Mark2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...
Har Enterprise-D:s tefat warp-motorer? I "Encounter at Farpoint" verkar det ju nästan så.  :unsure:

Nej, det har den inte. Jag tycker också det konstigt, om warpfältet plötsligt försvinner från tefatsdelen som det gör i Encounter at Farpoint, borde det inte slitas i sönder eller dyl?

Redigerad av Sotunk
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Enterprise-D:s tefat warp-motorer? I "Encounter at Farpoint" verkar det ju nästan så.  :unsure:

Nej, det har den inte. Jag tycker också det konstigt, om warpfältet plötsligt försvinner från tefatsdelen som det gör i Encounter at Farpoint, borde det inte slitas i sönder eller dyl?

Där sa du något, Sotunk, har jag alrdig tänkt på, och jag har ändå sett det avsnittet ganska många gånger :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle kunna tänka mig att det finns ngn form av kraftfält mot det. Men vad jag inte fattar är hur det isåfall skulle kunna stanna. För det finns väl inget motsvarande luftmotstånd i subspace, som saktar ned det. I rymden fortsätter ju annars allting med den hastighet det knuffats igång, ända tills man bromsar. Sedan så undrar jag hur tefatet sedan kom till Farpoint, med bara impulsmotrerna, på bara 51 h, när de nyss f??rdats i mer än warp 9, åt fel håll (?). :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle kunna tänka mig att det finns ngn form av kraftfält mot det. Men vad jag inte fattar är hur det isåfall skulle kunna stanna. För det finns väl inget motsvarande luftmotstånd i subspace, som saktar ned det. I rymden fortsätter ju annars allting med den hastighet det knuffats igång, ända tills man bromsar.

Jag skulle oxå tro att tefatsdelen har ett eget kraftfält och "structural integgrity field" så att det klarar av att separera i höga hastigheter och sen borde det kunna sakta ner med sina egna motorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle kunna tänka mig att det finns ngn form av kraftfält mot det. Men vad jag inte fattar är hur det isåfall skulle kunna stanna. För det finns väl inget motsvarande luftmotstånd i subspace, som saktar ned det. I rymden fortsätter ju annars allting med den hastighet det knuffats igång, ända tills man bromsar. Sedan så undrar jag hur tefatet sedan kom till Farpoint, med bara impulsmotrerna, på bara 51 h, när de nyss färdats i mer än warp 9, åt fel håll (?).  :huh:

Att tefatsdelen saktade ner till impulsfart är inte så konstigt, då det är, vad jag har förstått, fysikaliskt omöjligt att befinna sig i en hastighet högre än ljushastighet utan ett warpfält. I verkligheten skulle det inte gå i alla fall, om man får tro Einsteins teorier dvs.

Det var länge sedan jag såg "Encounter at Farpoint". Hur länge färdades dem i Warp 9 "åt fel håll"? Handlar det om timmar eller minuter? Om det bara var i några minuter så borde 51h timmar tillbaka i impulshastighet vara någorlunda rimligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Janeways rum, var ligger den? är det typ längst ner, under tefatsdelen som de kallar Gondol?

Och sen en annan fråga... på tefatsdelen där det står nummret på Voyager NCC-74656 finns det en rad med många fönster. Vet nån vilket rum det är där? Det är inte Matsalen för det är fönstrena under Bridge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...

Janeways rum ligger till höger när man kommer ut ur turboliften och ser skärmen.

Det skulle vara ganska bra om de kunde dela på sig i krislägen. då autodestruera de tefatet och drar iväg med andra delan ingen som håller med??? :huh:

Redigerad av *voyboy*
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Janeways rum ligger till höger när man kommer ut ur turboliften och ser skärmen.

Det skulle vara ganska bra om de kunde dela på sig i krislägen. då autodestruera de tefatet och drar iväg med andra delan ingen som håller med??? :huh:

Öhhh ... i vilket läge skulle de tjäna på att bara spränga tefatsdelen?

Redigerad av Sotunk
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle vara ganska bra om de kunde dela på sig i krislägen. då autodestruera de tefatet och drar iväg med andra delan ingen som håller med??? :huh:

Vad skulle det tjäna till? Det lär ju inte gå fortare med underdelen, och sprängkraften i "tefatsdelen" borde ju inte vara så stor iom att warpmotorerna sitter i den andra delen. :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 månader senare...

Jag skulle säga att efter som man inte nämner någon gång under 3 filmer något om delning på 1701-E så har den inte.

Det är bra 1701-d som kan dela sig. (av eterprise skeppen)

Dock så fanns det tankar att i den första filmen (TMP) låta Ent dela på sig för att anfalla klingoner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
Jag skulle säga att efter som man inte nämner någon gång under 3 filmer något om delning på 1701-E så har den inte.

Det är bra 1701-d som kan dela sig. (av eterprise skeppen)

Dock så fanns det tankar att i den första filmen (TMP) låta Ent dela på sig för att anfalla klingoner.

Jag har ett model-kit med TOS-Enterprise, TMP-Enterprise och TNG-Enterprise. Och i de tekniska specifikationerna står dett att det går att dela på alla tre, men att det bara är 1701-D som kan sätta ihop sig själv igen. De andra måste pkockas ihop i space dock. Sen hur canon denna info är vet jag dock tyvärr inte. :lugn:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

******SPOILERVARNING PÅ ANDRA STYCKE(gulmarkerat)*****

Den låter inte särskilt trovärdig men man får nog avgöra lite själv baserat på jämförelse med andra källor om sådana finns.

Vad gäller enqounter att Fairpoint så har min pappa och jag haft långa diskussioner och det finns inte myckat logik i nedsaktningen av tefatsdelen. Speciellt med tanke på (SPOLILERVARNING) Ds9 där man ju utnyttjar ett dominion skepp för att ta sig in i cardassianskt territorium och färdas i tolv timmar cirka för att nå fram. Där förlorar man warpdrift och det tar då över Tre år att ta sig tillbaks därifrån. Nu har jag inte sett fortsättningen så det går säkert snabbare men det är åtminstonde en väldigt lång tid. Sedan färdades ju Enterprise-d i en hastighet en bra bit över warp 9. Detta borde betyda att dom hammnat i en så hög hastighet att tefatsdelen nästan inte skulle haft en chans att sakta ner med bara två impulsmotorer. Stardrive sektionen däremot borde inte ha några problem me dtanke på att motortgondolerna tar upp nästan halva delen av den biten av skeppet. MEn star trek är ju inte särskilt verkligt alla gånger...... ;) OM någon hittar något fel eller jag har varit otydlig så är det bara att skriva så ska jag ändra...

Redigerad av crazy_voyager
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
med tanke på hur voyagers sk tefatsdel ser ut skulle det inte vara praktiskt att den skulle kunna ta loss sig. :vulcan:

Vad menar du? Är det designen på den som ser konstig ut om den skulle koppla loss sig? På tefatsdelen så finns det ju phasers och impulse engines.

Fast jag undrar hur det går eftersom Warphärden ligger väll nästan längstner va? Då dom i nödfall behöver ta och dumpa warphärden är det väll bäst att ha den så långt ner som möjligt? Fast då dom är i en strid skulle det vara väldigt sårbart med den så nära skrovet typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan färdades ju Enterprise-d i en hastighet en bra bit över warp 9. Detta borde betyda att dom hammnat i en så hög hastighet att tefatsdelen nästan inte skulle haft en chans att sakta ner med bara två impulsmotorer. Stardrive sektionen däremot borde inte ha några problem me dtanke på att motortgondolerna tar upp nästan halva delen av den biten av skeppet. MEn star trek är ju inte särskilt verkligt alla gånger...

Om jag förstått det där med Warp korrekt, så är det så att man bildar en "reva" och en bubbla (warpfield) runt skeppet i subrymden, för att kunna färdas där. Ooch för att kunna stanna i subrymden är man tvungen att hela tiden generera denna bubbla, för att skeppet inte skall kastas tillbaka in i normalrymd. Då warpmotorn sitter på Stardrive-sektion, tycker jag iaf att det borde vara omöjligt att färdas med tefatsdelen i warp.

Så har iaf jag förstått det, ngn som kan bekräfta att detta stämmer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...