Gå till innehåll

Vilken art skulle du vilja vara? (förutom människa)


Rekommenderade inlägg

Q är allvetande, de vet allt, det vill säga allt som en gång varit och allt som en gång kommer att vara (enligt vårt perspektiv) För dem spelar tid ingen störr roll och de känner alltså till hela universums historia och allt som finns i det, inklusive alla intelligenta raser.

Jag tror faktiskt inte att det är så. Q-varelserna har en väldigt mänsklig egenskap och det är arrogans. Att de säger att de "vet allt" tror jag är mer för att upprätthålla en skags fasad om att de är överlägsna. Detta har ju motbevisats i nästan vartenda avsnitt Q har medverkat i.

Bara det faktum att Q dyker upp gång på gång visar t ex att de inte är så allvetande och allsmäktiga. Jag tror att de vet mycket mindre än vad de ger sken av, och de vet definitivt inte allt om människor!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 147
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Q är allvetande, de vet allt, det vill säga allt som en gång varit och allt som en gång kommer att vara (enligt vårt perspektiv) För dem spelar tid ingen störr roll och de känner alltså till hela universums historia och allt som finns i det, inklusive alla intelligenta raser.

Jag tror faktiskt inte att det är så. Q-varelserna har en väldigt mänsklig egenskap och det är arrogans. Att de säger att de "vet allt" tror jag är mer för att upprätthålla en skags fasad om att de är överlägsna. Detta har ju motbevisats i nästan vartenda avsnitt Q har medverkat i.

Bara det faktum att Q dyker upp gång på gång visar t ex att de inte är så allvetande och allsmäktiga. Jag tror att de vet mycket mindre än vad de ger sken av, och de vet definitivt inte allt om människor!

Sådant här är kul att debattera :) Jag uppfattar att Q vet allt i den mån som är fakta och då alltså bl.a. händelser/historia/framtid de är alltså ungeffär som the profits i DS9 och vet att de måste uföra en handlig på ett visst sätt för att få ett visst svar. Dock är Q ovetande vad gäller de olika rasernas egna perspektiv, de vet inte hur det är att vara människa och känner bara till sin egna upphöjda existens, vilket gör att de måste få reda på mer om detta genom att dra fördel av t.ex. Picard - studera hans svar på deras gärningar. Är du med hur jag tänker? Detta utgår förståss ifrån att Q är ovetande om paralella verkligheter (vad skulle ha hänt om detta hände i stället) och inte vet något om dem. Det är som jag ser det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm... Svår fråga...

Jag skulle faktiskt vilja vara en Cardassian. Jag tycker de verkar så roliga och coola (och ganska söta).

Att var Q skulle inte vara helt fel, men man skulle nog tröttna ganska snabbt.

Vara cadassian. Har du funderat ut över vilken cardassian du vill vara. Jag menar många är både elaka och lömska. Tänk på Gul Dukat eller han som torterade Picard i Chain of command.

Klart att det finns sådana som Garak som inte är direkt eleka men ändå ganska lömska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Q vore skoj, då skulle onekligen sina maktbehov uppfyllas :)

Det vore också skoj att leka Gud och utforma någon värld efter hur man vill ha det.

Om det valet skulle falla bort skulle jag välja romulans, lagom lömska och en sluten stormakt man helst inte *****s med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådant här är kul att debattera :) Jag uppfattar att Q vet allt i den mån som är fakta och då alltså bl.a. händelser/historia/framtid de är alltså ungeffär som the profits i DS9 och vet att de måste uföra en handlig på ett visst sätt för att få ett visst svar. Dock är Q ovetande vad gäller de olika rasernas egna perspektiv, de vet inte hur det är att vara människa och känner bara till sin egna upphöjda existens, vilket gör att de måste få reda på mer om detta genom att dra fördel av t.ex. Picard - studera hans svar på deras gärningar. Är du med hur jag tänker? Detta utgår förståss ifrån att Q är ovetande om paralella verkligheter (vad skulle ha hänt om detta hände i stället) och inte vet något om dem. Det är som jag ser det.

Nja, jag skulle vilja göra en modifiering till den tesen. Q vet inte allt, men tack vare sina krafter har han möjlighet att "fara runt" i tiden och skaffa sig kunskap. Jag tror inte att de automatiskt vet allt. Q vill väldigt gärna framställa sig själva som allvetande, men i nästan varje avsnitt de medverkar i så slås det hål på den fasaden. Allt handlar om Image för Q...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

B)-->

CITAT(B @ 30 Nov 2006, 10:13) <{POST_SNAPBACK}>

Hmmm... Svår fråga...

Jag skulle faktiskt vilja vara en Cardassian. Jag tycker de verkar så roliga och coola (och ganska söta).

Att var Q skulle inte vara helt fel, men man skulle nog tröttna ganska snabbt.

Vara cadassian. Har du funderat ut över vilken cardassian du vill vara. Jag menar många är både elaka och lömska. Tänk på Gul Dukat eller han som torterade Picard i Chain of command.

Klart att det finns sådana som Garak som inte är direkt eleka men ändå ganska lömska.

Gul Dukat är min absoluta favorit, så jag har inga som helst problem med honom. Att de kan vara lömska och elaka är bara en bonus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Binar (tror det stavas så). Ett udda folk. Skulle gärna vara Binar. De har utvecklat en väldigt unik kultur i ST-världen. Dessutom är jag dålig på matte och de skulle jag inte vara om jag var en Binar.

Skulle även kunna tänka mig att vara en av Edans. (Avsnittet i TNG då Wesley ska bli avrättad för att ha ramlat in i ett växthus) Verkar vara en bra plats att leva på. (Edans hemplanet är inspelad p?? ett reningsverk <_< )

Redigerad av Unkas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Q skulle nog vara kul, men ungefär i några dagar eller så. Som Q vet man alt, vad finns det då att upptäcka och utveckla? Vad mer kan man då uppnå? Jag skulle bli uttråkad av att inte ha något nytt att upptäcka.

Det är väl därför Q retar Picard så fort han får chansen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Q skulle nog vara kul, men ungefär i några dagar eller så. Som Q vet man alt, vad finns det då att upptäcka och utveckla? Vad mer kan man då uppnå? Jag skulle bli uttråkad av att inte ha något nytt att upptäcka.

Det är väl därför Q retar Picard så fort han får chansen.

hahaha, Mycket möjligt, en kul tanke :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Q skulle nog vara kul, men ungefär i några dagar eller så. Som Q vet man alt, vad finns det då att upptäcka och utveckla? Vad mer kan man då uppnå? Jag skulle bli uttråkad av att inte ha något nytt att upptäcka.

Det är väl därför Q retar Picard så fort han får chansen.

hahaha, Mycket möjligt, en kul tanke :)

Tänk alla fantasier man skulle kunna förverkliga, och alla raser man skulle få se. För att inte nämna alla planeter man skulle kunna knuffa in i svarta hål. Ha ha ha ho ho UNIVERSUM ÄR MITT. Fast de andra i Qkontinium skulle väll förstöra för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att inte nämna alla planeter man skulle kunna knuffa in i svarta hål.

Någonting måste man ju göra för att underhålla sig själv. :lol:

Med tanke på att Q ofta blir förvånad över hur människor beter sig så skulle man kunna resonera att Q inte är totalt allvetande. Funderade också på om det finns något avsnitt med Q där man berör framtiden (så som vi ser den i alla fall). Kan bara minnas sådana där Q rört sig bakåt i tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I något avsnitt där Picard pratar med Q så menar Picard att Q är intreserad av människan och terroriserar dem för att han är rädd för, eller facinerad av, vad människan kan komma att bli i framtiden. Kanske är det vad människan kommer att bli under evulutionens tid som gör Q facinerad. Vem vet vad som pågår i Q´s huvud. Säkert inte ens författarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hälften människa och hälften något annat! (vet inte än ;) )

eller kanse en typ av holografiskt figur på holodeck.

Hälften människa, hälften hologram kanske? :)

bra idé! :D (men går det?)

Neelix var ju faktist lite hologram ett tag, då hans lungor blev stulna... Så ngt i den stilen kanske, men det kan inte vara lätt att leva med, tänk om du mobile emitter lägger ner?! :o ;) :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hälften människa och hälften något annat! (vet inte än ;) )

eller kanse en typ av holografiskt figur på holodeck.

Hälften människa, hälften hologram kanske? :)

Blir inte det en människa på holodäcket typ? J.

Jag skulle vilja vara vulcan för då slipper man ta åt sig vad andra säger och

eventuellt förstå vad andra menar. Då kan man konfrontera andra helt oberoende vad andra har sagt.

Jag undrar om en vulcan skulle hålla med dig om ovanstående. De är ju verkligen analyserande och beräknande. Sen att det att de inte har känslor gör dem träaktiga och känslokalla är ju en sak. Men inte är de stupida robotar med noll empati inte? J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja vara vulcan för då slipper man ta åt sig vad andra säger och

eventuellt förstå vad andra menar. Då kan man konfrontera andra helt oberoende vad andra har sagt.

Jag undrar om en vulcan skulle hålla med dig om ovanstående. De är ju verkligen analyserande och beräknande. Sen att det att de inte har känslor gör dem träaktiga och känslokalla är ju en sak. Men inte är de stupida robotar med noll empati inte? J.

Vulcans har väl känslor med, den enda skillnaden är att de som unga lär sig att ta kotroll över dem och mer eller mindre trycka undan dem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hälften människa och hälften något annat! (vet inte än ;) )

eller kanse en typ av holografiskt figur på holodeck.

Hälften människa, hälften hologram kanske? :)

Blir inte det en människa på holodäcket typ? J.

Jag skulle vilja vara vulcan för då slipper man ta åt sig vad andra säger och

eventuellt förstå vad andra menar. Då kan man konfrontera andra helt oberoende vad andra har sagt.

Jag undrar om en vulcan skulle hålla med dig om ovanstående. De är ju verkligen analyserande och beräknande. Sen att det att de inte har känslor gör dem träaktiga och känslokalla är ju en sak. Men inte är de stupida robotar med noll empati inte? J.

Är man vulcan så tänker man bara logisk och håller sig till bara fakta. Se andra vulcaner förutom Spock.

Dom är mycket träiga och kritiserar Spock att han t.ex varit för mycket med människor.

Spock är ju ett dåligt exempel eftersom han är till hälften människa. Alltså syftar jag på renodlade Vulcaner.

Så när någon utövar sina känslor så är man själv inte berörd och inte ser någon anledning

vad hänsyn är. Saknaden av att leva sig in i andra har bara en reflektion över att

andras reaktion och agerande är ologiskt och meningslösa när det grundar på oförklarliga känslor.

För det finns inget annat än bara faktum och logiskt tänkande som är den vinnande lotten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Korssa klingon med Vulkan så får du en formidabel mästare. Styrka, inteligens,ärlig, lugn, mästare i stidskons och ärofull.

Korsa sedan Cardassian och Romulan och du får en slug, oärlig, lömsk, uträknande filur som du aldrig vet riktigt var du har. :osäker:

Dessa raser skulle säkert bli involverade i ett fruktansvärt krig. To the Deth

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...