Gå till innehåll

Djur ombord


ENEMiX

Rekommenderade inlägg

Men poängen är att om vi skulle kunna prata med delfiner eller blåvalar, skulle de fortfarnde vara djur? de är intelligenta, det vet vi, även om de inte har så stora möjligheter att göra upp eld eller bygga rymdskepp. de finns varelser i star trek-världen som betraktas som något annat än djur fastän de kanske har lägre intelligens än delfiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 107
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Det som skiljer människan från (övriga) djur är just att människan från tiden då den kallats för Homo Sapiens haft potentialen att tänka fritt och agera efter det, utan att vara knuten till enbart instinkter som styre handlandet. Det är nog en gängse tolkning av begreppet människa/djur och kan nog inte diskuteras annorlunda, förutom om man är existensialist eller vegan förstås :cool: .

En delfin, även om den är oerhört smart, har inte denna potential. Vem vet, med tiden kommer delfinrasen kanske att utvecklas till något mer, men i dag har den inte denna potential.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men delfiner är ju otroligt smarta, tror inte de enbart handlar efter instikt. Men min poäng är att vad vi skulle se som "djur" om de bodde på jorden ses som "utomjordingar" i star trek. Och andra utomjordingar i star trek ser man som djur, luddbollarna.

Jag ifrågasätter inte djurdefenitionen här, bara djur kontra utomjording definitionen i rymden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en liten sak jag kom att tänka på... om man nu har en universal translator som kan översätta språk som talas av varelser på andra sidan galaxen, borde man inte kunna prata med vissa djur med hjälp av universal translator...?

Man borde kunna det. Fram för allt med djur som har ett välutvecklat språk. Så som Valar och Delfiner.

Fast det kan ju vara så att translatorn bara kan hantera humanoida hjärnvågor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det kan ju vara så att translatorn bara kan hantera humanoida hjärnvågor.

är det verkligen hjärnvågor den översätter...? har jag svårt att tro... tror mer på att den känner igen ord och fraser och översätter dem... iaf verkar det så i UT:ns barndom (ENT)...

Men translatorn har väl använts på andra än humanoider?

jupp... i ett avsnitt av TNG så pratade Picard med en ras som såg humanoider som lägre stående varelser... och Voyager-besättningen har ju haft kontakt med icke-humanoida varelser... som t ex The Caretaker...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det verkligen hjärnvågor den översätter...? har jag svårt att tro... tror mer på att den känner igen ord och fraser och översätter dem... iaf verkar det så i UT:ns barndom (ENT)...

Japp, den läser av hjärvågor för att kunna övesätta

Källa

Glömde bort att den används mot icke humanoida. Nåja, då har jag ingen teori om varför en inte funkar mot djur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ENEMiX Skickad den 22 Feb. 2002,04:20

--------------------------------------------------------------------------------

en liten sak jag kom att tänka på... om man nu har en universal translator som kan översätta språk som talas av varelser på andra sidan galaxen, borde man inte kunna prata med vissa djur med hjälp av universal translator...?

Enemix, Du kan kanske ha rätt om denna teori. men jag vet inte.... Jag kom på en annan sak . De vissa raser, som har telepati/empati, kan kommunicera med sällskapsdjur.  I TNG-avsnitt berättade Troi för Picard för att hon hade  en kattunge när hon var liten.  Hon tyckte att det var en jobbig upplevelse eftersom kattungen och mamma (Trois mamma) inte verkligt gillade varandra via empati.  Därför gillade Troi inte att arbeta med djur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det talar ju ännu mer för att UT'n går att använda på djur, men vad talar för att man inte använder den på djur hemma på jorden? Kanske att man äter kött iofs. eftersom en kommunikation med djuren skulle innebära ökad empati och ett jämställande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
Var går gränsen mellan djur och inteligent varelse? (Människan kan kanske klasas som djur av en annan art)

Jag förde ett liknande resonemang längre upp på den här rubriken, fast jag frågade snarare var går gränsen mellan djur och rymdvarelse? Människan borde klassas som djur av både andra och sig själva, men vi ser oss som "högre stående". Är species 8472 djur? Tribblarna? varför klassar man tribblarna som djur och inte klingoner? de kan ju vara lika intelligenta. handlar det om kroppsbyggnaden? är isåfall en varelse som ser ut som en människa men inte har något intellekt ett djur? man skulle knappast kalla varelsen djur vid första anblicken...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

I TNG-avsnitt Where no one has gone before från säsong 1 uppdykte det ett märkligt djur  ombord på bryggan: targ. Det var ett klingoniskt husdjur enligt Worf. Jag tycker att det ser ut som en gris med horn på panna. (Det var rätt kul tycker jag.) Targ försvann plöstligt och det dykte en katt upp. Det var Yars katt. :D

Jag tror att denna katten är  den första "skeppskatten" som var med  i TNG-serie. Eller har jag tagit fel på allt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 år senare...

Som hundägare har jag hängt upp mig på Jonathan Archer's jycke har det tråkigt. Jag tycker lite synd om honom. Ibland, mkt sällan, blir han utsläppt på någon planet för att få leka och uträtta sina behov. Det kan inte vara kul att ligga ensam i hytten hela dagarna. Går kapten "ut" med honom på holodeck...eller? Var uträttar den stackarn sina behov på Enterprise? Jag fattar inte varför han skall ha med sig hunden över huvud taget. :arg:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...