Jump to content
Sign in to follow this  
Ella

Endgame

Recommended Posts

Nae B'Elanna där håller jag inte riktigt med, för jag tycker ju att Endgame är Voyagers bästa avsnitt någonsin! Dock var det oväntat att Chakotay och Seven blev ihop, det tycker jag. Och från början var det ju ett holoprogram alltihop. (Human Error)

Håller med om att det är ett väldigt bra avsnitt.. :D Man blev som förvånad när dom två mitt i allt var typ tilsammans men var ju ändå roligt.. :) Var ju roligt att de flesta fan någon förutom vissa andra då.. :rolleyes: Men kommer inte Doctorn då att gifta sig med den där kvinnan??

Är det någon som förstår hur tidsparadoxen i endgame fungerar?

Om Janeway reser tillbaka i tiden och ser till att voyager kommer hem, ändrar hon ju tidslinjen vilket medför att den "framtid" i vilken Janway åker tillbaka aldrig kommer att inträffa. Och om den framtiden aldrig existerar har hon aldrig åkt tillbaka i tiden och fått voyager hem tidigare.

MEN det skulle medföra att den framtid där hon reser tillbaka i tiden faktiskt kommer att inträffa och då får hon hem voyager och allt börjar om igen...

Om Janeway reser tillbaka i tiden och ser till att voyager kommer hem, ändrar hon ju tidslinjen vilket medför att den "framtid" i vilken Janway åker tillbaka aldrig kommer att inträffa. Och om den framtiden aldrig existerar har hon aldrig åkt tillbaka i tiden och fått voyager hem tidigare.

MEN det skulle medföra att den framtid där hon reser tillbaka i tiden faktiskt kommer att inträffa och då får hon hem voyager och allt börjar om igen...

<{POST_SNAPBACK}>

Att försöka förstå tidresor ger mej bara huvudvärk :)

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Ha, mig med :P men det är endå kul att tänka på, fascinerande.

Hm... Hon startar från tidslinje A. Reser tillbaka i tiden och ändrar den till tidslinje B. Om hon skulle kunnat resa fram i tiden igen skulle det ha varit den tidslinjen hon hamnade i. Det är ju hennes närvaro som är erfordlig för att kunna ändra tidslinjen så jag antar att det innebär att det inte är en paradox. J.

Endgame är ett problem för mig. Jag känner så nedrans lurad varje gång jag ser detta avsnitt. Avsnittet i sig är faktiskt jättebra, snyggt foto, lysande tempo och smart intrig. Men som avslutning är det ju en katastrof. Dom kommer hem men inget knyts samman, mer än det vi får veta från den alternativa framtiden. Inte ens någon välkomstkram finns med. Nej som avslutning är detta kanske det sämsta av de alla. Det saknas ju minst två avsnitt för att jag ska vara nöjd, mycket ovärdigt för dessa karaktärer.

Endgame är ett problem för mig. Jag känner så nedrans lurad varje gång jag ser detta avsnitt. Avsnittet i sig är faktiskt jättebra, snyggt foto, lysande tempo och smart intrig. Men som avslutning är det ju en katastrof. Dom kommer hem men inget knyts samman, mer än det vi får veta från den alternativa framtiden. Inte ens någon välkomstkram finns med. Nej som avslutning är detta kanske det sämsta av de alla. Det saknas ju minst två avsnitt för att jag ska vara nöjd, mycket ovärdigt för dessa karaktärer.

Personligen tycker jag inte att du kan ha mer fel. Det är det faktum att man får många ideer/vinkar om vad som kommer att hända som känns bra, en inblick i att allt kommer att ordna sig, att besättningen inte kommer att skingras helt (vilket man givetvis inte vill). Samtidigt så får vi inte veta exakt hur det kommer att bli eftersom Janeway ändrar "lite" på framtiden. Men vi får se dem komma ur huben (kallades så va?) och återvända hem där de möts av Federations skepp. Det bästa slutet av alla serierna definitivt.

Personligen gillar jag när man inte måste berätta och förklara allt hela tiden, det ger utrymme och möjlighet för den egna fantasin att vara lite kreativ. Att inte reda utt varje liten detalj kan också höja en beretelse och ge den dess speciella klang. Se på "Blade Runner" som exempel. Faktumet att mycket inte förklaras är vad som ger filmen styrka. Och om man ser på regisörens egna version så är den ännu mer mystisk, då finns nämligen inte Harryson Fords berättar röst med.

Mycket av det bästa Anime filmerna från Japan har denna stil, där det mästa lämnas åt fantasin.

Nope sorry Unkas. Slutet är en total ripp off. Inget som byggts upp under 7 säsonger får ett slut, förutom att de kommer hem. Vi får inget veta om besättningens mottagande, hur domstolarna ställer sig till the Maqui eller något annat.

Helt klart det sämsta slutet. Det enda som skulle kunna tolkas som bra är att det lämnar en öppning för en fortsättning...

Endgame sitter lite i en rävsax. Alla vet att Voyger kommer att komma hem i det avsnittet. Därför är det genialt att börja med slutet så att säga. Voyger har kommit hem och alla är lyckliga, eller? Därefter ger man ett litet hm om hur livet har farit åt vår kära besättning innan janeway d ä sätter igång sin stora plot för att ändra historien och få hem Voyger i rätt tid så att säga. Sen kanske de kunde spenderat lite mer tid "hemma" men vad är det då som inte redan visats i inledningen? Paris som träffar sin far? Janeway som tacks Barchley (stavning?) för att han hjälpte dem få kontakt? Eller vadå? Kort sagt: Av mig får Endgame mycket högt betyg. Men smaken är ju som baken, eller? J.

Håller med Unkas. Det är inte nödvändigt att få allt serverat. Genom att lämna slutet öppet ges tillfälle att själv fylla i luckorna och skapa sin egen bild av de händelser som följer Voyagers återkomst till Jorden. Visst kan man visa besättningens mottagande och individuella öden bland dem men frågan är om det blir ett bättre slut för det. Serien har, från första avsnittet, handlat om att ta sig hem och med Endgame får vi se att detta lyckas. Den informationen räcker för mig.

Tillägg:

Måste bara säga att DS9 är ett bra exempel på hur man inte ska avsluta en serie. Endgame bespar mig den besvikelsen.

Edited by Expendable Ensign

<{POST_SNAPBACK}>

Som Janeway säger om the temperal prime directive:

"It's less of a headace if you just ignore it" :P

Edited by Asil Stargazer

Jag ville också veta fortsättningen så jag läste homecoming och farther shore. Men jag tyckte ändå slutet i endgame var bra när de kommer fram till alpha kvadranten. Deras blickar och ansiktsuttryck,, inte jätteglada, utan mer,, i chock. Efter så många år är de tillbaka, tänker på psyket hos dem i sitt lilla "hem" med sin "familj" isolerade sen helt plötsligt är de hemma igen. Och ska sina skilda v??gar..

Fortsättningen i Homecoming och Farther shore är (utan att spoila alldeles för mycket) lite av en besvikelse för mig. Det var bra böcker, men det kändes så konstigt att se hela besättningens splittrad på ett så drastiskt sätt som det blev. Kanske var det en naturlig fortsättning, men jag hade väl bara vant mig vid att se dem som "ett" team, inte som en splittrad grupp.

Voyager-bokserien efter Voyagers hemkomst har sin upp- och nedgångar, men jag tycker nog att den har tagit sig med de senaste utgivna böckerna under 2010/2011, så du har mycket att se fram emot om du väljer att läsa mer.

Jag vill inte heller spoila för mkt så nämner bara att jag har läst Peter Davids Before Dishonor och Kirsten Beyers Full Circle och är på Unworthy nu.. och ja jag är besviken men vad gör man. Som så många andra är jag upprörd över Davids *du vet säkert vad*.

Men jag tänker ändå att Homecoming och uppföljaren var rätt trovärdiga.

Vilka syftar du på under 2010/2011? Children of the storm har jag nyss fått hem med men hört man bör läsa unworthy först. Blir lite snurrig på dessa böcker, vilken ordning man ska läsa osv :D

Såg Endgame I & II i går och tycker att det var helt ok avsnitt. Jag hade dock velat se lite mer om vad som hände när dom väl kom hem, inte bara "välkomna hem", "Chakotay, ta oss till jorden" and thats it.

Det skulle ha varit intressant att i åtminstone några avsnitt fått följa besättningen efter det att dom kommit fram.

Sen är det ju ruskigt rörigt med tidsresorna, på något sätt blir det närmast omöjligt för Janeway att komma tillbaka i och med att den första resan aldrig borde ha hänt om hon gjorde det...

Tycker nog att åldrifieringen på karaktärerna, till skillnad från Morns inlägg i början på tråden var smakfullt utförd, lite rynkor runt ögon och hals förutom grånat hår.

På det hela taget ett bra slut på serien.

Jag tycker att det är ett jättebra slut på serien. Just det faktum att vi får se lite hur det går för dem när det kommer hem, fast ändå inte eftersom Janeway ändrar på framtiden i dåtiden. ;)

Personligen behövde jag inte mer. Hela serien Voyager handlade ju om att ta sig hem. Inte om vad som händer när det kommer hem, det är ju en annan berättelse.

Fick Voyager the full journey i julklapp så nu ska jag dels se hela serien men också kolla lite extra på Endgame-avsnitten + allt extramaterial. :)

OT: DS9 tar slut i morgon (onsdag) på TV SF så nu blir det VOY för hela slanten.