Gå till innehåll

Digital remastering


Rekommenderade inlägg

Göra en remake som med star wars filmerna är kanske inte så dumt! Bättre ljud och en del moderna effekter men ändå det gamla kvar. Men ärligt sagt så tror jag inte att paramount har råd med det om det inte blir en väldig hause kring st. Det kostar ju trotsallt en bra slant! :ferengi: J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Göra en remake som med star wars filmerna är kanske inte så dumt! Bättre ljud och en del moderna effekter men ändå det gamla kvar. Men ärligt sagt så tror jag inte att paramount har råd med det om det inte blir en väldig hause kring st. Det kostar ju trotsallt en bra slant! :ferengi: J.

Men är det inte just detta de håller på med iom HDTV-versionen av TOS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag har precis sett den remastrade versionen av "Devil in the dark" och måste skriva av mig lite.

Rgistrerade mig precis på forumet så detta är min första post, har varit inne här och läst en del men aldrig känt att jag haft något viktigt att komma med.. Nu har jag dock viktiga nyheter. Jag vill bara börja med att säga att jag verkligen är en star trek-dåre.. kollar aldeles för mycket på trek. Min favoritserie är TNG tätt följd av DS9 sedan TOS, sen ENT och lååååångt därefter VOY (TAS har jag inte sett tillräckligt för att ranka). När det är som värst blir det lätt en 6-8 avsnitt om dagen så det är ju bra att det finns så många :). Nu åter till ämnet.

Specialeffekterna är helt klart bra mycket snyggare i den här nya versionen men de ??r änbdå inte för snygga som i star wars special edition. De känns ändå som de hör hemma i trek-universumet. Enterpise ser så bra ut som man kan önska sig och ser betydligt mer rätt ut än det gjorde när det dök upp i "Trials and tribblelations".

Men, och detta är verkligen ett stort (ursäkta svordomen men läs vidare så förstår ni att den är berättigad) ***** MEN! Avsnittet är ju **** bara 44 minuter!!! :förbannad: Orginalavsnitten är ju typ 52 minuter så de måste ju klippt bort ca 8 minuter. Nu var det ett bra tag sen jag såg "Devil in the dark" så jag vet inte exakt vad de klippt bort (Bones härliga replik "I´m a doctor, not a bricklayer!" var dock med:)) men det måste ju ändå vara en hel del som är borta. Jag finner inte ord! Men om man tänker efter borde man fattat att det skulle bli på detta viset. Detta gör ju IMHO hela tanken med att restaurera och snygga upp TOS helt menignslös om man inte ska fixa till HELA avsnitten.

Så vad tycker ni andra om det här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt, jag hade för mig att TOS låg på 50 minuter och när jag klockade versionen jag har av Devil-avsnittet stannar det på 50:20. Så rimligtvis är något borta. Frågan är bara vad?

(52 minuter känns dock som lite att ta i, men sånt här beror ofta på vad man räknar in.)

Var själva introsekvensen med (alltså där Star Trekloggan syns och skådisar presenteras)?

Är den version du sett nedladdad eller inköpt på DVD?

Är den nedladdad så kan man inte dra för stora växlar på det då den som rippat avsnittet kan ha gjort allt möjligt med det...

Är den däremot inköpt så är det dags att sätta sig ner och jämföra med en gammal version. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är vitsen med HD på en så pass gammal serie? Effekter och sämre förklädnader kommer ju genomskådar formidabelt markant om bilder är i så skarpa detaljer?

Tänk vad svårt det förövrigt när man ska spela in film. Att folk måste vara så noggranna bra sminkade och kläder kan inte vara billigt sydda som i äldre filmer.

Har en medföljande lite dokumentär på den första Frakenstins monster-filmen. När dom visade hur sminkningen såg ut och nån till hälften mask hade han på sig, det såg jättetöntigt ut.

Men i dålig bildkvalite i stark kontrast svartvitt så ser det perfekt ut

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok ett avsnitt av TOS kanske är närmare 50-51 minuter thats not my point..

Avsnittet är givetvis nedladdat då det inte finns att köpa än..

Har nu även fått tag i "Balance of terrror", även detta avsnitt är 44 minuter (43:46 för att vara exakt) jag har svårt att tro att båda dessa rippar skulle vara nedklippta av den som gjort rippen. Det verkar ju dessutom ganska logiskt och troligt att amerikansk tv inte visar någon respekt för konsten (jaja inte rätt ord kanske men ni fattar vad jag menar) utan bara klipper respektlöst i den för att få in sin standardmängd med reklam.

Mina tidsangivelser gäller hela avsnittet exkl reklam, inkl intro och eftertexter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 månader senare...

Angående vad som är borta när något är nedklippt. Förmodligen fanns det ganska mycket luft att korta ner i dom gamla avsnitten. Man kan anta att de inte har tagit bort något viktigt som repliker eller skyttedueller eller action utan tagit sådant som kameraåkningar av enterprise, sekvenser där personerna går och annat mindre viktigt och kortat av de sekvenserna med tex hälften. Då försvinner 8 minuter ganska fort. J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De är väl nerklippta för att passa amerikansk tv som nu har ca en kvart reklam jämfört med förr då det var ca 8-10 minuter. Det är likadant när originalen visas på tv. De versioner som släpps på dvd/hd-dvd/bluray är dock fullängd. Jag tror det kommer gälla även dessa digital remastered-avsnitten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tragiskt att reklamen dikterar underhållningen så mycket att man klipper om serier för att de ska passa inte i reklamvisandet. Kan föreställa mig hur mycket det hämmar kreativiteten hoss de som gör serier i dag.

-Ok, du ska göra en serie i vår kanal, men den måste vara en viss längd, och det ska passa att ta 3 reklampauser mitt i.

Kan aldrig vara bra för skapandet.

Redigerad av Unkas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill börja med att erkänna att jag har begränsad erfarenhet av TOS. Jag har bara sett enstaka avsnitt. Angående nedkortade avsnitt så gissar jag att man har klippt bort en del dramatiska tysta minuter där personerna bara utbyter blickar. Jag har en känsla av att det är det är mycket sådant: tysta minuter, långa scener med bild över ett landskap. Det tar ett tag att vänja sig vid stilen i den gamla serien. Det är ganska lite dialog och ett lugnt tempo med ganska långa tystnader. Det ger lite mer distans tycker jag. Man får tid att fylla ut luckorna i dialogen med egen fantasi. Jag är i likhet med övriga skeptisk till nedkortade avsnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet ni när den nya "Remastered" version av TOS-avsnitterna kommer ut som dvd-box?

Har för mig att jag läste en liten notis om just detta i senaste numret av Star Trek Magazine. dock har jag inte tidningen tillgänglig just nu men jag kan återkomma när jag har kollat upp det hela. Har för mig att det stod något om en release till sommaren/hösten detta år. Dock kanske man ska ta det med en nypa salt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag kollade upp det hela och detta är vad jag fann i senaste numret av Star Trek Magazine.

A Fistfull Of Data (Q & A sidan)

Spring has sprung, news of the "historical" new Star Trek movie will be coming more often, and the Star Trek world is looking more up all the time. Meanwhile, until we have this new feature to add to the canon mix, and the Remastered episods start hitting the DVD sales racks this summer, let's get on with the mailbag.

Så till sommaren kanske vi kan hoppas på en release. :)

Redigerad av Tuvok
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Mera information angående utgivningen av dom remastrade TOS-avsnitten på DVD.

Källa

Some HD-DVD Details emerging

TrekMovie.com has learned that CBS-Digital have now completed the episodes for the first year of syndication as well as additional unscheduled TOS first season episodes for the upcoming HD-DVD. They are currently on a Trek hiatus with some on vacations and others working on a film project. Work on Trek should recommence in a few of weeks. CBS have still not officially provided a firm date for the TOS-R HD-DVDs but sources indicate it will be released in November (US, Japan and I believe Europe). We have also learned that they are creating entirely new special features for the disks including "pop up" extras related to many of the episodes. As we get more details we will bring them to you.

Redigerad av Tuvok
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Saxat från trektoday.com

===

Star Trek HD-DVD Details Reveal Unseen Footage

By Michelle

July 11, 2007 - 10:55 PM

Details about the original Star Trek HD-DVD have been released, including the news that the set will include behind-the-scenes 8mm production footage that has never been released before.

High-Def Digest announced that Paramount Home Entertainment revealed in the program guide for Comic-Con that it would give conventiongoers the first glimpse at footage from the new original series set. Since Paramount has also promised new details about the upcoming eleventh Star Trek movie at Comic-Con, it promises to be an exciting convention for Star Trek fans.

As part of Star Trek's 40th anniversary celebration last year, Paramount announced plans to release Star Trek on HD-DVD. The studio promised new GGI enhancements such as spaceship exteriors like those seen on the remastered Star Trek episodes, plus a digitally remastered recording of William Shatner reading of Captain Kirk's "Space, the final frontier..." monologue.

No street date has been announced yet for the set. There has also been no announcement of plans for a Blu-ray release. Comic-Con's schedule marks July 26th as the date of "Star Trek: The Original Series - As You've Never Seen It," which will also include franchise insiders.

The original article is here.

Källa

===

Låter riktigt intressant måste jag säga. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har två frågor :

1.vad är "Digital mastering" ?

2.varför hittar de på massa dumma namn som inte förklarar vad det är(har massa konstiga namn på olika program i datorn)? :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

K´hogh son of Klintoch av huset Koragh

Redigerad av K´hogh son of Klintoch
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2.varför hittar de på massa dumma namn som inte förklarar vad det är(har massa konstiga namn på olika program i datorn)? :klingon:

Det är väl för att det ska låta coolt och om någon frågar vad de sysslar med kan de slänga fram det påhittade namnet så att det verkar vara något väldigt avancerat och svårt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har två frågor :

1.vad är "Digital mastering" ?

2.varför hittar de på massa dumma namn som inte förklarar vad det är(har massa konstiga namn på olika program i datorn)? :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

K´hogh son of Klintoch av huset Koragh

1: Digital remastering är att man tar en gammal film eller tv serie och gör om dem till data information (digital). Därefter kan man med allehanda tekniker förbättra filmen/serien så att den blir bättre och mer anpassad till dagens tv/film. Man kan tex förbättra ljudet och lägga på modernare special effekter eller lägga in CGi karraktärer i stället för dockor/skådespelare om man vill. För ett bra exempel på vad sådan teknik kan åstadkomma rekomenderas den nya utgåvan av *host* star wars episode IV -VI (originaltriologin) där man har gjort om en hel del jämfört med originalet.

2: Namnen är inte dumma om man förstår vad de innebär. Det är precis som med klingon. Kan man det inte är det bara en massa obegripligt trams men om man kan det så är det ett eget spr??k som man kan använda precis som svenska. J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Star Wars-triologin är, enligt mig, ett perfekt exempel på hur man i sin önskan att förbättra något med hjälp av den digitala teknologin förvanskar och avsevärt försämrar verket i fråga. TOS riskerar att gå samma öde tillmötes. Jag ser inget i fel i att man förbättrar kvalitén på bild och ljud men när man börjar göra förändringar då går det för långt. Låt filmen, eller i det här fallet avsnitten, vara som de är och som man minns dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Star Wars-triologin är, enligt mig, ett perfekt exempel på hur man i sin önskan att förbättra något med hjälp av den digitala teknologin förvanskar och avsevärt försämrar verket i fråga. TOS riskerar att gå samma öde tillmötes. Jag ser inget i fel i att man förbättrar kvalitén på bild och ljud men när man börjar göra förändringar då går det för långt. Låt filmen, eller i det här fallet avsnitten, vara som de är och som man minns dem.

håller inte alls med . det är bara bra att de lyckats lägga till ytterligare saker i scener (som den där stora besten som ett par Jawas rider på när Luke och Obi-Wan kommer in i Mos Eisley) , fast jag tycker att de kunde ha satt dit ett par Stardestroyers som eskorterar Dödsstärnan och ett par rebellkryssare i slutstriden av Star wars IV : new hope eftersom jag tycker att det är alldeles för lite strider mellan stora scepp i star wars . :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

K´hogh son of Klintoch av huset Koragh

Redigerad av K´hogh son of Klintoch
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...