Jump to content
Sign in to follow this  
Kopla

Sämsta TNG-avsnittet?

Recommended Posts

Skin Of Evil, var ett grymt tråkigt och dåligt avsnitt. Allt känns bara fel under hela avsnittet på nå vis.. Det sändes ju i US 1988, så jag kanske inte ska klaga på effekterna (men de är husomhelst dåligt gjorda om man jämför med andra avsnitt), men själv storyn duger inte för mig..

Edited by Fairy_Of_Darkness

Jag har stora problem när det blir för smörigt och för moraliserande, men det enda avsnitt jag kommer på att jag inte tål är Skin of Evil. Minnesceremonin är så ööööööh... :sjuk:

Hm, det kanske är Tasha jag har problem med? ;) :)

Intresant! Jag tycker det avsnittet är väldigt bra och att minnescermonin är mycket bra och passande för slutet på Tasha Yar, en karaktär som jag gillade väldigt mycket. (Mycket charmig och pasionerad)

Jag tycker att avsnittet i sig kunde ha varit en smula bättre, men håller definitivt med Unkas om att minnescermonin var väldigt bra. Det är nästan så att man gråter en smula när man ser den faktiskt, men jag tycker det är lite odd att den enda som gråter är Deanna. Visst, alla kanske inte reagerar likadant på en kamrats död, men det brukar ju faktiskt vara ganska vanligt att man gråter i en sådan situation.

Annars måste jag tillägga att jag har svårt för att se avsnitten Encounter at Farpoint och All Good Things..., inte för att dem är dåliga på något sätt, nej raka motsatsen. Encounter at Farpoint gör mig så.... Så sentimental, och All Good Things gör mig detsamma. Speciellt det sistnänmda avsnittet får mig nästan alltid att gråta, vilket inte alltid är ens första val när man väljer vilket avsnitt man ska titta på.

Angående sämre avsnitt: The Game, någon? Det är inte som att jag inte gillar avsnittet, men jämfört med de andra är det faktiskt lite bottenskrap. Samma med Homeward, Man of the People och Suspicions.

Nu är jag bara inne på säsong tre än så länge, men det är ett avsnitt som har fått mig att vilja spy, faktiskt. Det är "The Price".

Star Trek TNG är sådär överlag inte alls 80-tals och tidstypiskt för den tid det producerades i, utan håller standarden och man kan verkligen tro att det hela utspelar sig på 2300-talet och inte på 1980-talet, men "The Price" tar priset (pun intended). Avsnittet handlar om hur Deanna Troi blir kär i en förhandlare som är ombord för underhandlingar om rättigheterna till ett maskhål som har upptäckts.

Hela avsnittet är genomsyrat av åttiotal. Klädseln, färgerna, dekoren, musiken. Det finns till och med en scen där Doctor Crusher och Deanna Troi är involverade i workout á la Jane Fonda, komplett med speglar, tights och neonfärger.

Jag satt bara och himlade med ögonen under hela "The Price" och jag vill INTE se det igen för atmosfären var helt förstörd. "The Price" var Miami Vice och absolut inte Star Trek. Det borde aldrig ha blivit filmat.

Sämsta avsnittet utan tvekan är ju sista avsnittet säsong 2 (tror det är säsong 2) för de fick slut på pengar och i princip hela avsnittet är ihopklipp av tidigare avsnitt som presenteras som flashbacks. Det är nog sämsta avsnittet i Star Trek överhuvudtaget. Finns inget värre än när man klipper ihop ett avsnitt bara för att tvinga fram ett avsnitt till.

masks tycker jag var en av de sämsta, allting var taget ur maya kulturen, ingen var i någon särkild fara, och altt picard var tvungen att göra var att lista ut nån kod, ta på sig en mask och prata med masaka,

dåck var det en sak jag gillade Brent Spiner spelade jätte bra när de olika personaliteterna dök upp i Data.

Ingen som kommer ihåg The Outrageous Okona?

I vanliga fall brukar jag kunna skratta åt hur dåligt ett avsnitt är men det kan jag inte med det här. I min mening är det det sämsta Star Trek avsnitt som producerats.

Ingen som kommer ihåg The Outrageous Okona?

I vanliga fall brukar jag kunna skratta åt hur dåligt ett avsnitt är men det kan jag inte med det här. I min mening är det det sämsta Star Trek avsnitt som producerats.

Varför? Jag minns det själv inte - vad var det som var så dåligt?

Tycker avsnittet är helt ok. Han som spelar Okona var en av slutkandidaterna till rollen som Will Riker.

Annars är det sämsta star trek-avsnitten någonsin säs 1-4 av ENT :P

Varför? Jag minns det själv inte - vad var det som var så dåligt?

Det är många saker som jag inte gillar med det, till en börja med Okana själv är allt annat än vad han beskrivs som i avsnittet. De säger att han är rolig, charmig och en hel del annat positivt om honom. I själva verket finner jag honom totalt odräglig. Hans skämt är dryga eller bara usla. Det känns som att enda anledningen till att alla älskar honom är för att manuset säger det, precis som den insikt Riker har om honom strax efter de träffat honom.

Det kan sägas om alla andra skämt i resten av avsnittet också. Guinan måste till och med förklara sitt skämt för Data. Det kan fungera med vissa sorts skämt men i det här fallet var det bara dåligt.

Det enda som jag tycker är lite roligt i hela avsnittet är när Brent Spiner står bredvid Joe Piscopo och gör narr av honom.

Annars så tycker jag att det är ett väldigt utdraget avsnitt, mycket som skulle kunna tas bort utan att förlora något. Det skulle till och med förbättras genom att förkorta det.

Utöver det finns det vanliga grejerna i tidiga TNG, Troi säger det riktigt uppenbara osv.

Överlag gillar jag TNG starkt men precis som med guldklimpar finns det en del riktigt kassa avsnitt som ses bäst med en avslagen hjärna (som många Brannon Braga avsnitt) men det räddar inte ens det avsnittet för mig.

Tycker avsnittet är helt ok. Han som spelar Okona var en av slutkandidaterna till rollen som Will Riker.

Annars är det sämsta star trek-avsnitten någonsin säs 1-4 av ENT :P

OT:

Det finns en del bra Enterprise avsnitt, tex Azati Prime, Damage, The Forgotten kombon. Det är till och med så att Archer reflekterar över att handlingar har konsekvenser och att det inte bara är att åka runt och förråda sina allierade och riskerade att starta ett krig eller begå folkmord. Inte för att just det fick några negativa följder iofs.

Slut OT.

Det absolut sämsta är ju helt klart Shades of gray om man ens kan kalla det ett avsnitt, jag hörde nånstans ett rykte att de bränt sin budget den säsongen och var då tvunga att klippa ihop avsnitt av gammalt material. Annars så har jag alltid hafft svårt för holodecks avsnitten där dom klär ut sig till fåniga karaktärer och leker runt, ett jobbigt avsnitt som kommer upp var när Worf och han fjantiga son fastnade i vilda västern med massa Data:s som försökte döda dom.

Westernavsnittet A Fist full of Datas är ju klockrent ju :P Skrattar alltid när Data är den förföriska damen med djup urringning :lol:

Data var ju verkligen en fantastisk karaktär och Brent Spiner var en grym skådis, men jag gillade inte när manusgubbarna ville göra löjliga saker med honom, gillade mer när han var som han var tänkt.

Också angående mask avsnittet så har jag hört många som tycker det är ett rikigt kasst avsnitt men jag har aldrig förstått kritikten rikigt det är ju inte direkt ett superavsnitt men det finns ju betydligt s??mre.

The Royale. Missförstår jag avsnittet? Ska det vara djupt eller konstnärligt? Trist och meningslöst tycker jag. Avsnittet borde kryddats med lite humor.

The icarus factor - rena rama såpan. sopigt manus och löjliga spel: Worf går igenom en trist rit och Rikers slåss med gigantiska topz. båda ritualerna är enormt cheesy. polaski har dessutom haft en affär med riker sr. Vilken soppa/såpa.

Worf går igenom en minikanjon på holodeck med klingons på båda sidorna av kanjonen. Dessa klingon ger honom stötar med pain sticks. Vid slutet möts han upp av sina vänner från Enterprise. Dock är topzfighten ännu mer cheesy.

The Royale. Missförstår jag avsnittet? Ska det vara djupt eller konstnärligt? Trist och meningslöst tycker jag. Avsnittet borde kryddats med lite humor.

Jag skulle inte säga att The Royale saknar humor (skrattar gott när Worf svarar i telefonen t.ex.) men smaken är som kroppsdelen man sitter på. Avsnittet ger mig dessutom TOS-vibbar vilket är ett stort plus i min bok.

Pilotavsnittet. Blä.

Mod: Utveckla gärna varför du tycker att pilotavsnittet är blä så att vi undviker enradare som inte ger uppslag till diskussioner. J.

The icarus factor - rena rama såpan. sopigt manus och löjliga spel: Worf går igenom en trist rit och Rikers slåss med gigantiska topz. båda ritualerna är enormt cheesy. polaski har dessutom haft en affär med riker sr. Vilken soppa/såpa.

Är The Royale avsnittet där de hamnar på ett Las Vegas typ hotell på en okänd planet? I så fall tycker jag mig minnas det som ett riktigt bra avsnitt.

Håller med dig angående Sub Rosa, det har har jag aldrig gillat av någon anledning som jag inte riktigt kan sätta fingret på. J.