Gå till innehåll

Bästa kaptenen


Janson

  

157 medlemmar har röstat

  1. 1.

    • Kirk
      22
    • Picard
      72
    • Sisko
      13
    • Janeway
      39
    • Archer
      7


Rekommenderade inlägg

  • Svar 198
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Det var lite svårt, jag tycker mycket om Janeway som kapten, men Kirk har ändå något extra så rösten föll på honom.

Han är väldigt ... vad ska man säga.. hmm.. envis! Han har sitt eget sätt att hantera saker och ting, vilket han löser utmärkt. Han är en bra ledare och har humor. Det är nog bara kort-kort om honom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade missat denna röstning!?

Men mitt väl blev lätt. Sisko är för mig den den kapten jag själv skulle kunna tänka mig att tjänstgöra under. Alltså den mannen är helt outstanding. Han kan hålla sig kall, när det behövs, så att man sitter och fryser i soffan. Han är otroligt omtänksam och varm. Hans ödmjukhet gränsar till det religiösa, då han inte l??ter stoltheten ta överhanden. Han framstår i vissa lägen som osårbar, vilket höjer moralen (även hos mig).

Picard är också en av mina favoriter, men Sisko älskar jag, men sen är jag ju ett fanatiskt DS9-fan :w00t:

<{POST_SNAPBACK}>

Du glömmer den viktigaste egenskapen... Rösten!!! Den kan vara mjuk och smekande och ändå kall och hård på samma gång. Eller nåt... Svårt att förklara. Men han har iaf ett fantastiskt sätt att få folk att ta honom på allvar bara genom röstläget och sättet att prata.

Jag skulle ta allvarligare på ett "mjukt" hot från honom, än ett barskt dito från Picard t ex...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du tar upp, Tom Hell, är det jag har svårast för hos Sisko. Jag tycker att hans röst ofta blir helt "fel" i olika lägen, som om han inte följer sina naturliga impulser utan lägger in rösten i något affektionsläge och blir luftig och dan, medan andra gånger så blir det klockrent och man tror helt och fullt på honom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 år senare...

Nu när jag sett (det mesta) av samtliga serier så ska jag avlägga röst här. :)

Min röst faller på kommendör Jean-Luc Picard. Jag tycker Picard är den som inger störst förtroende av samtliga fem alternativ. Kirk är för impulsiv för att vara en god chef, samma sak med Janeway fast inte i lika hög grad som Kirk. Archer är för mycket "polarn i huset intill" och Benjamin Sisko är för naiv på nått sätt som jag inte kan förklara.

Jean-Luc Picard däremot utstrålar ett lugn och en enorm aktoritet. Under denne mannens befäl skulle jag sova gott om nätterna. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

B)-->

CITAT(B @ 13 May 2006, 22:20) <{POST_SNAPBACK}>
Förklara gärna varför hon får din röst så att det blir mer än en enradare!

okidoki... nu när jag har mer tid så..

Janeway fick min röst för att hon är stark, beslutsam och klarar av de flesta situationer hon hamnar i. Hon värderar besättningens säkerhet högt även om hon följer reglerna och sin egen etiska värdegrund. Hon har en bra relation till sin besättning och kan hålla den sköra balansen mellan att vara en vän och den som har kontrollen/makten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Nu har inte detta inlägg med bästa kapten att göra, men jga skriver här ändå för det har trots allt med kaptener (bäfälhavare) att göra.

Har ni tänkt på att William Shattner då han 1966 axlade rollen som Kirk var 35 år gammal. Detta gör honom till den yngsta av skådisar som gestaltar en av våra fem befälhavare. Kate Mullgrew var 40 år när hon tog på sig stjärnflottans uniform i första Voyager säsongen och Avery Brooks 45 år när DS9 drog igång.

Men vad som jag finner märkligt är att både Patrick Stewart och Scott Bakula var lika gamla (47) när TNG resp. ENT drog igång. Det märkliga med detta är att Picard (Patrick) verkade betydligt äldre och visare än Jonathan (Scott). Nån som håller med?

Att dessa herrar var 47 år när respektive serie startade skrev jag ovan. Jean-Luc Picard föddes 2305 och blev befälhavare på Enterprise D 2363, detta gör honom 58 år när serien startar. 11 år äldre än skådespelaren Patrick. Kan det vara så därför att Patrick ser äldre ut än vad han är? Jonathan Archer, som föddes 2112, tog 2151 befälet över Enterprise NX-01. Han var då 39 år gamal, åtta år yngre än skådespelaren, Scott.

Sammanfattningsvis: När Patrick och Scott var 47 år gamla spelade de kaptener som var 39 resp. 58 år. Där fick jag svar på min fråga, Picard är äldre och visare än Archer och Scott har ett ungdomligare utseende än Patrick...

Varför skrev jag nu detta? Inte vet jag men jag antar att jag fick skrivlust. :rodna:

Men kommentera gärna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hade ju igentligen velat rösta på Janeway, just för att hon e kvinna å visar att vi me kan! men ja kunde inte. det blev Picard istället. känns som om han vet va han håller på me, ja litar inte redigt på Janeway. när det kör ihop sig hade ja hellre vatt på Enterprise än Voyager.

Redigerad av T'Pol
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Ursäkta nx01, men varför heter du nx01 när du har en bild på Enterprise-D när nx01 är regesterings nummret på det första Enterprise som är med i Star Trek: Enterprise? Om du har en bild på Enterprise-D borde väl du heta NCC-1701-D som är regesterings nummret på Enterprise-D. Fast det är väl lite långt kanske. Och så borde jag inte rätta dig eftersom du är Örlogskapten och jag är kadet. :rodna: Hoppas att jag inte får problem nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Nu när jag sett lite mer utav TNG och VOY så skriver jag lite mer utförligt.

Picard är ju lika rolig som min morfar när han löser korsord på en regnig söndag. Stör mig även på hans snobb-engelska, låter så överlägsen. Nej tack.

Janeway verkar försöka för mycket "Vi tjejer kan lika mycket som killarna" typ.

Nej, Kirk är det ju krut i, he means business, tar tag i sakerna själv och får saker gjort. Som jag förut skrev, he got balls the size of coconuts.

Vad skulle hända om Picard mötte Khan (som är 5 ggr starkare än en vanlig man) i en fistfight? Snälla, han skulle åka ner snabbare än Kirk kan få ett intergalaktiskt ligg.

"Make It So" <<<<<<< "Beam Me Up Scotty" -

Kirk all the way.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med "snobb-engelska"?

Ja den sortens engelska som låter extra fin, det är lite svårt att förklara.

Den sortens engelska som numera nästan bara hörs hos teater-skolade engelsmän såsom Patrick Stewart. En annan som är duktig på det är Ralph Fiennes, plus alla som spelat engelska adelsmän/kvinnor eller butlers :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med "snobb-engelska"?

Ja den sortens engelska som låter extra fin, det är lite svårt att förklara.

Den sortens engelska som numera nästan bara hörs hos teater-skolade engelsmän såsom Patrick Stewart. En annan som är duktig på det är Ralph Fiennes, plus alla som spelat engelska adelsmän/kvinnor eller butlers :P

Precis. Och jag har för mig att Patrick Stewart är/har varit medlem i något Shakespeare teater-sällskap. Så det kanske inte är konstigt, men det gör det inte mindre störande ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...