Gå till innehåll

Pojk- eller flickserie


Lieutenet Lind

  

122 medlemmar har röstat

  1. 1.

    • Absolut en pojk serie
      7
    • Absolut en flick serie
      3
    • En serie för båda och
      108


Rekommenderade inlägg

  • Svar 131
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Jag tycker absolut att st passar lika bra för både tjejer och killar, men det gäller ju alla serier.

Det borde inte finnas någonting som det är meningen att alla killar ska gilla och tvärtom.

Men jag tror att de flesta om inte gillar st tolkar det som någonting för killar, dumt...  :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog det är olika... Alla tycker ju inte likadant...

Skulle man tex fråga discotjejen nr 1 i sin klass skulle hon nog inte gilla ST så 100%-it mycket...

Men alla är ju olika....hon skulle nog kunna gilla St också....

Jag tycker skaparen (na) har lyckats bra när det gäller det, inte för mycket "killt" och inte "tjet"...

Men vad är det???? ingen idé.....

Proton

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det mesta vänder sig all science fiction mer till killar än till tjejer...

Annars gör man nån slags hybrid-SF (typ Roswell) där det trycks det in alldeles för mycket kärlek, i hopp om att det ska locka till sig fler kvinnliga tittare (det kanske funkar också...)

Det skulle säkert vara mycket lättare att hitta ett par kalsonger med Star Trek motiv än en bh med samma tryck... (det vill jag ha en föresten!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle säkert vara mycket lättare att hitta ett par kalsonger med Star Trek motiv än en bh med samma tryck... (det vill jag ha en föresten!

*haha* Det är ju samma sak som att det bara finns St-tshirts i typ XXL, och i vissa fall kanske M. Det blir liksom lite rundgång där. Hade det funnits mindre t-shirts så hade vi antagligen haft dem på oss och lockat fler tjejer att kolla på serierna? Eller? Visat att det är ok för tjejer att digga St.

Nu är det bara ok för nördiga dataintresserade killar att kolla på dem. Vi mindre nördiga tjejer är lite ovanliga. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker också det är löjligt när man försöker tjejanpassa serier genom att stoppa in en massa överflödig kärlek.

Voyager skulle nog tilltala lika mycket tjejer och killar om inte hela science fiction-genren var, som sagt, killstämplad. För egentligen har det ju inget med kön att göra, det är spänning, moraliska dilemman och relationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker också det är löjligt när man försöker tjejanpassa serier genom att stoppa in en massa överflödig kärlek.

Voyager skulle nog tilltala lika mycket tjejer och killar om inte hela science fiction-genren var, som sagt, killstämplad. För egentligen har det ju inget med kön att göra, det är spänning, moraliska dilemman och relationer.

Håller med.

Just det här med at det måste finnas massa kärlek med för att tjejer ska gilla det tyker jag är löjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det här med at det måste finnas massa kärlek med för att tjejer ska gilla det tyker jag är löjligt.

Bara det att tjejer "ska" gilla serien för att det är mer relationer och kärleksproblem är absurdt. Vad gör samhället med sina barn egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara det att tjejer "ska" gilla serien för att det är mer relationer och kärleksproblem är absurdt. Vad gör samhället med sina barn egentligen?

Det är en bra fråga. En del personer tror att jag har en identitetskris bara för att jag inte gillar såpor och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju tusen gånger bättre att se på s-f istället för på såpor!

Mycket mer realistiskt :)

Va härlig du e Ella!

Jello: Verkligen. Även om det är ett projekt på väldigt lång tid så kan det bli en perfekt St-värld en dag, där alla arter och individer lever i frid och samarbetar med varandra.

Även om förutsättningarna för att det en dag kommer att finnas en United Federation of Planets dalar och stiger ibland så har jag ännu gott mod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittar man på forumet så är det både tjejer och killar..

Så någon könsdelning av programet tycker jag inte man ska göra.. Voyager är ett program för alla..

Det har du rätt i. Fast det är något fler aktiva killar. (tror jag, en del har ju namn som man inte kan utläsa kön i :) )

Men huruvida man gillar Star Trek eller inte har i varje fall inget att göra med om man är pojke eller flicka  :cool:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars gör man nån slags hybrid-SF (typ Roswell) där det trycks det in alldeles för mycket kärlek, i hopp om att det ska locka till sig fler kvinnliga tittare (det kanske funkar också...)

ROSWELL SOM ÄR SÅ BRA!!! :)

Det är min favoritserie #1 efter StarTrek.

Jag är väll mer "flickig" då! :P (Jag är kille).

Ni vet väl att tjejer i allmänhet inte gör så mycket. De tittar på teve, är ute o dansar och flirtar med killar hela dagarna. Generaliserande, jag vet, men ni vet ju att det är så =) Sen finns det såklart dem som bryter mot det här mönstret..

Klart att tjejer vill se sånt som de e intresserade av.

Killar däremot är lite mer "****ed up" i allmänhet och klurar på besynnerliga saker och tänjer gränser istället för att följa den inkodade livsidejalet i generna..

Allt på gott o ont. Tycker de flesta har rejäl obalans i sina liv... Fast det är väl så de ska va.. alla fyller sin funktion :)

Ja, de här var ju oerhört djupt eller hur. Känner på mig att jag kommer få 300 hat-brev nu. :)

Apropå inget, om ni har möjlighet ska ni spana efter Earth Final Conflict. Det är baserat på Gene Roddenberry's nån bok eller något (han som skapade startrek, har säkert stavat hans namn fel).

Första sesongen av EFC är ganska bedrövligt värdelös. Men den blir bra mycket bättre när 2:a sesongen gått igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars gör man nån slags hybrid-SF (typ Roswell) där det trycks det in alldeles för mycket kärlek, i hopp om att det ska locka till sig fler kvinnliga tittare (det kanske funkar också...)

ROSWELL SOM ÄR SÅ BRA!!! :)

Det är min favoritserie #1 efter StarTrek.

Jag är väll mer "flickig" då! :P (Jag är kille).

Ni vet väl att tjejer i allmänhet inte gör så mycket. De tittar på teve, är ute o dansar och flirtar med killar hela dagarna. Generaliserande, jag vet, men ni vet ju att det är så =) Sen finns det såklart dem som bryter mot det här mönstret..

Klart att tjejer vill se sånt som de e intresserade av.

Ja, de här var ju oerhört djupt eller hur. Känner på mig att jag kommer få 300 hat-brev nu. :)

Och så finns det ju vissa tjejer som ägnar sin tid åt vettigare saker oxå....

Men visst, jag gillar oxå Roswell, men det beror ju inte på att det är massa kärlek involverat.

Man blir bara förvirrad när dom gör slut och blir ihop och håller på hela tiden....

Men att tjejer inte gör så mycket..det förstår jag inte....  ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ROSWELL SOM ÄR SÅ BRA!!! :)

Det är min favoritserie #1 efter StarTrek.

Jag är väll mer "flickig" då! :P (Jag är kille).

Ni vet väl att tjejer i allmänhet inte gör så mycket. De tittar på teve, är ute o dansar och flirtar med killar hela dagarna. Generaliserande, jag vet, men ni vet ju att det är så =) Sen finns det såklart dem som bryter mot det här mönstret..

Klart att tjejer vill se sånt som de e intresserade av.

Ja, de här var ju oerhört djupt eller hur. Känner på mig att jag kommer få 300 hat-brev nu. :)

Och så finns de dem som bryter mot det mönstret totalt. Jag gör massor av vettiga saker och tro det eller ej men jag kollar faktiskt inte på Roswell. Jag har sett några få avsnitt, men serien kändes inte alls som den passade mig.

Och ja, jag är tjej om nån nu skulle ha missat det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni vet väl att tjejer i allmänhet inte gör så mycket. De tittar på teve, är ute o dansar och flirtar med killar hela dagarna. Generaliserande, jag vet, men ni vet ju att det är så =) Sen finns det såklart dem som bryter mot det här mönstret..

Klart att tjejer vill se sånt som de e intresserade av.

Du kommer att höra av mig.

Ärligt talat så har jag aldrig hört nåt så hysteriskt. Visst, du medger att du generaliserar, men får jag lov att fråga vad du har för utbildning? 12 år på daghem?

Detta är lite OT, men jag tycker att diskussionen kan få fortsätta lite till, så länge den anknyter till ST. Och min koppling är här ungefär densamma som i ämnet "byta liv?", att i ST finns det inget som heter jämställdhet. För att jämställdhet är så självklart redan innan, så sådana här problem med människor som generaliserar i den grad Syndrome gör finns inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni vet väl att tjejer i allmänhet inte gör så mycket. De tittar på teve, är ute o dansar och flirtar med killar hela dagarna. Generaliserande, jag vet, men ni vet ju att det är så =) Sen finns det såklart dem som bryter mot det här mönstret..

Ni vet väl att killar i allmänhet inte gör så mycket.

Tittar på tv 3, är ute och styrketränar och spöar andra killar hela dagarna. Generaliserande, jag vet, men ni vet ju att det är så =) Sen finns det såklart dem som bryter mot det här mönstret..

En lika träffande generalisering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehehe, bra svar ni kommer med :)

Jag kollade på det jag skrivit när ja nyss vaknat och ser nu att det är lite korkat.

Men iaf, vad jag ville få sagt var väl att tjejer i allmänhet faktiskt inte BRYR SIG så mycket som killar om sci-fi, vad som händer långt in i framtiden, teknik-pladder...

Gå igenom korridorerna på min skola och lyssna på vad folk pratar om. "Han sa.. o han e så snygg.. o vi ska ut i kväll" <-- tjejerna. "Öh örjan, kollaru på startrek igår? fifan va bra de va'" <-- killarna. ALDRIG någonsin hört en tjej säga något positivt om startrek. Tjejer vet knappt om att det existerar ens.

Var på en startrek convent en gång o det var 80% killar...

Det har inget med jämställdhet att göra som nån nämnde nåt om. Var o en gör väl som den vill? Jag tycker absolut startrek är en kill-serie. Även om jag tror att fler tjejer skulle kunna gilla dem om man tvinga dem o titta på det :) hihi

Men vad spelar det för roll? Vill man kolla så gör man väl det.

Min poäng gick förlorad.. Det ÄR mycket mycket fler killar som gillar star trek... därmed kill-serie.. PYYNKT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att fler killar tittar på ST beror nog snarare på att hela sci-fi genren har blivit placerad i ett pojk-fack än någon slags genetisk automatisk sci-fi avsky hos kvinnor.

"Han sa.. o han e så snygg.. o vi ska ut i kväll" <-- tjejerna. "Öh örjan, kollaru på startrek igår? fifan va bra de va'" <-- killarna
Du gör om samma sak igen, generaliserar. Dessutom påstår du i och med dessa "motsvarande" fraser att kvinnor är mindre intelligenta än män, eller iallafall lägre stående.

Att säga att alla tjejer älskar smink och killar är som att säga att alla killar älskar hockey. Jag försökte göra den poängen i mitt senaste inlägg men det gick tydligen inte in.

Du har uppenbarligen aldrig haft någon tjejkompis och absolut inte någon långvarig relation med din vrickade kvinnosyn.

Det har inget med jämställdhet att göra som nån nämnde nåt om. Var o en gör väl som den vill?

Det har bara med jämställdhet att göra skulle jag säga, eller iallafall könsroller. Kvinnor lär sig att vara medlare och ta hand om människor redan från dagis samtidigt som män lär sig höras och synas. Män "ska" gilla actionfigurer och teknik och kvinnor "ska" gilla barbies och bebisar. Att fler män gillar star trek är en direkt följd av könsrollerna som inpräntas i oss från födseln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...