Jump to content
Sign in to follow this  
The Holy Three

Hur högt värderar ni filmerna

Recommended Posts

Forumet dedikerat till filmerna är kanske inte det livligaste direkt, givetvis finns det ju bara 10 filmer medan det finns 100-tals avsnit utav DS9, TNG, VOY och 79 utav TOS, men ändå. Vissa filmer har ju inte ens en egen tråd? Känslan man får då är ju att de flesta inte håller filmerna alltför kärt.

Det jag undrar är då, hur högt värderar ni filmerna?

Forumet dedikerat till filmerna är kanske inte det livligaste direkt, givetvis finns det ju bara 10 filmer medan det finns 100-tals avsnit utav DS9, TNG, VOY och 79 utav TOS, men ändå. Vissa filmer har ju inte ens en egen tråd? Känslan man får då är ju att de flesta inte håller filmerna alltför kärt.

Spontant skulle jag vilja säga att jag värderar filmerna lika högt som serierna. Att det inte blir så mycket diskussion kring dom har jag inget bra svar på... Men som jämförelse kan ju nämnas att det inte diskuteras så överdrivet flitigt kring enskilda avsnitt heller, så det kanske inte är något konstigt. Dessutom har filmerna diskuterats i trådar som "Bästa/sämsta film" osv. Så det bör tas i beaktande.

Spontant skulle jag vilja säga att jag värderar filmerna lika högt som serierna. Att det inte blir så mycket diskussion kring dom har jag inget bra svar på... Men som jämförelse kan ju nämnas att det inte diskuteras så överdrivet flitigt kring enskilda avsnitt heller, så det kanske inte är något konstigt. Dessutom har filmerna diskuterats i trådar som "Bästa/sämsta film" osv. Så det bör tas i beaktande.

Jodå jag har haft de trådarna i åtanke. Men att det inte varit så mycket prat om enskilda avsnitt kanske är svårt att jämföra med filmerna, som det finns mycket mindre utav, går upp på biografer och är framgångsrika kassa-succéer. Hoppas du förstår vad jag menar.

1 svar i tråden, bortsett från mitt. Tydligen så värderas filmerna inte så högt? :(

jodå det är klart filmerna värderas högt, väldigt högt. särskilt insurrection som är min favorit.

1 svar i tråden, bortsett från mitt. Tydligen så värderas filmerna inte så högt? :(

Jodå, jag värderar dem precis lika högt som serierna och dess enskilda avsnitt. Detta på grund av att de är precis lika mycket en del av star trekuniversat som serierna. :)

Jag tycker att filmerna är precis lika viktiga som serierna. Filmerna liknar på många sätt ett långt serieavsnitt, dubbelavsnitt. Visst så är späningen större och hadlingen lite mer extrem i filmerna, men inte så mycket att det känns skärmat från serierna. Frakes har gjort mycket för att bibehålla och förmedla den goda ST-känslan i filmerna, som ju kommer från serien. Om någon skulle göra ST-filmer så skulle det vara han.

Jag måste faktiskt säga att jag tycker filmerna är toppen, men nej, jag värderar inte TNG-filmerna lika högt som enskilda avsnitt. Själv tycker jag att dubbelavsnitten är som perfekta, lite kortare filmer :D

I det hela är la filmerna inte så dåliga, men jag kommer aldrig kunna förlåta dem för att ha dissat Geordi's visir. :arg: Därför ser jag Generations som den bästa filmen, därför och för att den helt enkelt är den bästa enligt mig. Sen att de ger Data känslor tycker jag inte heller speciellt mycket om, även om det är en fin tanke.

Själv så värderar jag filmerna väldigt högt. Finns väldigt få (om det ens finns ett enda) Star Trek avsnitt som slår en Star Trek film. Tror inte jag fått samma njutning av att se ett TOS avsnitt som jag har när jag sett någon av de 6 första filmerna, möjligtvis kanske att något dubbelavsnitt slår TMP (City on the Edge of Forever poppar upp i huvudet just nu som potentiell kandidat)

Detta betyder självklart inte att jag uppskattar inte TOS, det är och förblir en av de bästa serierna som någonsin gjorts i mitt tycke! Men tanken bakom filmerna är nog lite större än till ett avsnitt, vilket resulterar i bättre kvalité.

Jag värderar serierna och filmerna lika högt och skulle inte säga att det ena är bättre eller sämre än det andra. Vad jag känner för att se på för stunden varierar från gång till gång. På samma sätt värderar jag inte serierna olika sinsemellan. Inte heller filmerna. Jag har överhuvudtaget svårt för att rangordna saker. Antingen gillar jag det eller inte. Sedan är det tillfällets infall som avgör vad jag ser på. Ibland känner jag inte för att se Star Trek alls. :blink:

Jag värderar serierna och filmerna lika högt och skulle inte säga att det ena är bättre eller sämre än det andra. Vad jag känner för att se på för stunden varierar från gång till gång. På samma sätt värderar jag inte serierna olika sinsemellan. Inte heller filmerna. Jag har överhuvudtaget svårt för att rangordna saker. Antingen gillar jag det eller inte. Sedan är det tillfällets infall som avgör vad jag ser på. Ibland känner jag inte för att se Star Trek alls. :blink:

Du tar orden ur min mun. Rangordning är svår i stort, och i ST är det nästan omöjligt. Allt är så jämt. Jag tycker precis som du att det är stundens tycke som oftast fäller utslaget.

Jag värderar lätt serierna högst då dessa har ett större mervärde för mig. Jag tycker dock inte illa om filmerna (en del är bättre än andra dock) men det är serierna som från första början gjort filmerna möjliga. Utan TOS inga filmer med originalgänget. Inget TNG, inga filmer med den besättningen. :)

Jag kommer på mig själv med att se om mer på dom olika serierna än vad jag ser om filmerna. Dock så brukar jag uppskatta filmerna ännu mer om det går ett tag mellan varven. Jag har även lättare att uppskatta TOS och TNG-filmerna om jag sett lite av serierna innan jag ser dom olika filmerna. Det brukar höja upplevelsen ytterliggare.

Edited by Tuvok

Jag kommer på mig själv med att se om mer på dom olika serierna än vad jag ser om filmerna. Dock så brukar jag uppskatta filmerna ännu mer om det går ett tag mellan varven.

Jag vet inte hur det är för dig men jag ser också oftare på serierna än filmerna av den enkla anledningen att det finns betydligt mer speltid (antal timmar) d??r.

Jag har även lättare att uppskatta TOS och TNG-filmerna om jag sett lite av serierna innan jag ser dom olika filmerna. Det brukar höja upplevelsen ytterliggare.

Det kan jag hålla med om. Man kommer liksom in i den rätta stämningen och det eleverar den cinematiska upplevelsen. :)

Det jag undrar är då, hur högt v??rderar ni filmerna?

väldigt högt filmerna är ju det som håller serierna ihop

Jodå, jag värderar dem precis lika högt som serierna och dess enskilda avsnitt. Detta på grund av att de är precis lika mycket en del av star trekuniversat som serierna. :)

jag håller med

Filmerna tillhör st universumet lika mycket som serierna. Det är kanske därför vi inte diskuterar dem så mycket utan ser allt som en helhet? Hur högt jag värderar filmerna varierar från film till film. En är ett riktigt sömpiller. två tre stycken är riktigt bra medan andra känns som uttdragna dubbelavsnitt. J.

Med undantag för Nemesis så tycker jag att alla filmerna är mycket underhållande. Vissa bättre än andra, men samtliga med sinna fördelar. Till skillnad från de flesta, som det verkar, så tycker jag att "The Motion Picture" är riktigt bra. Har inte all action som exempelvis "First Contact" har, men båda filmerna är bra på sitt sätt.

Filmerna tillhör st universumet lika mycket som serierna. Det är kanske därför vi inte diskuterar dem så mycket utan ser allt som en helhet? Hur högt jag värderar filmerna varierar från film till film. En är ett riktigt sömpiller. två tre stycken är riktigt bra medan andra känns som uttdragna dubbelavsnitt. J.

Låt mig gissa...

Sömnpiller: TMP

2-3 riktigt bra: TWoK & First Contact alt. Generations

Resten = Utdragna dubbelavsnitt?

Låt mig gissa...

Sömnpiller: TMP

2-3 riktigt bra: TWoK & First Contact alt. Generations

Resten = Utdragna dubbelavsnitt?

Sömnpillret är helt rätt men de som är riktigt bra är resan hem, first contact och möjligen nemesis. Sedan finns det några bra filmer medan andra hade gjort sig bättre som dubbelavsnitt. J.

Tv-serierna värderar jag högre än filmerna. Star Trek är först och främst en tv-serie och passar bäst i 45 minutersformatet. Filmerna är dessutom berättarmässigt sämre.

Jag gillar dock filmerna, fast uppskattar dem för att man ser dem tillsammans med andra trekkers och inte själv. Det är som att gå på en konsert.