The Holy Three Posted November 19, 2006 Report Share Posted November 19, 2006 Visst skapade den historia. men filmen fick mycket kritik utav fans och media. Var kritiken (enligt er) berättigad? Vad tycker ni om den första filmen med TNG-besättningen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted November 21, 2006 Author Report Share Posted November 21, 2006 Jag kan väl börja att säga vad jag tycker om filmen, såg den för första gången i helgen. *spoilervarning* Eftersom jag visste att Kirk skulle dö i denna film så var jag ganska säker på att filmen inte skulle vara en av mina favoriter direkt. Att filmen skulle vara rent ut sagt dålig hade jag dock inte förväntat mig! Star Trek VI: The Undiscovered Country var enligt mig ett PERFEKT slut för TOS-gänget, det här var bara ett lamt försök att knyta ihop serierna och göra slut på Kirk, när det absolut inte behövdes. Sen var hans screen-time oerhört kort, bara lite i början och i slutet på filmen. Dom behandlade hans karaktär som en dålig sid-karaktär mot slutet av filmen, som om dom bara ville bli av med honom. Jag menar, hur FAN tar man död på killen som tillsammans med Spock gjorde Star Trek det fenomen det är idag, på det sättet?! Det sorgliga är att han från början skulle blivit skjuten i ryggen och dö på det sättet, det här var alltså den "bättre" döds-scenen utav de 2, snacka om sorgligt. Hans 2 sista ord var också... skumma? "Oh my..." Låter inte som den Captain James T. Kirk jag känner! Sen var det Nexus grejen. Rätta mig om jag har fel, men borde inte... SPOCK vara med i Kirk's perfekta värld med tanke på hur nära vänner de var? Men OK, Kirk dör, och på ett ytterst dåligt sätt. Det är oförlåtligt, men något som gör det mycket värre är att man inte fick se Spock ta farväl av sin vän. Nej, Kirk begravdes på en ödes planet där den enda som hedrade honom var en person han precis träffat (notera att jag ändå tycker det var hedersvärt utav Picard att göra det han gjorde) Nej, nej, om dom centrerat filmen enbart på TNG gänget, och inte haft med Kirk från början så skulle det varit en "OK" film, det gjorde dom inte, så de får ett väldigt lågt betyg av mig. Men allt var ju inte dåligt, några bra kommentarer fanns det ju, och en sades utav (hör och häpna) Jean-Luc Picard. De 2 bästa citaten i filmen var väl: Picard: "That's James T. Kirk, don't you read history books?" Kirk: "I don't need to be lectured by you. I was out saving the galaxy when your grandfather was in diapers. Besides which, I think the galaxy owes me one." Sen fann jag det roligt att Picard fick spö 2 ggr om utav Dr. Soran, medan Kirk tog hand om honom utan några större problem. Denna film var ett stort misstag, eller rättare sagt, att ta med Kirk bara för att göra sig av med hans karaktär en gång för alla när det inte var en väsentlig del utav storyn, var ett misstag jag aldrig kommer komma över. Skäms på er!! www.bringbackkirk.com - Who's with me?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kashked Posted January 19, 2007 Report Share Posted January 19, 2007 Jag håller inte med, jag tycker den knöt ihop TNG och TOS på ett perfekt sätt. Det var en TNG-film, Kirk var som sagt bara en bi-karaktär, men som filmen var så passade det sig att det var så. Hade dock helst av allt sätt Generations som allra första TNG-avsnittet (minus Enterprise E, eller var det D? förstörelse förstås), det hade varit fint om Kirk på det sättet hade kunnat lämna över facklan till Picard. Det var ändå inte aktuellt med fler TOS-filmer, så då kunde man lika gärna döda karaktären. Om Kirk INTE hade dött för att rädda miljontals liv så hade det varit mycket värre än något annat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted January 22, 2007 Report Share Posted January 22, 2007 Tycker att Generations är en bra film. Nexus käns helt ok som ide. Att Kirk dör är svårt, och jag hade gärna undvikit detta. Men jag ser det som en omöjlighet att haft med honom i filmen och låtit honom överleva. Man borde snarare ha tagit bort honom ur filmen. Hans sissta ord?? Mystiska?? Kanske. Å andra sidan så kan jag inte komma på något bättre sätta för Picard att finna hjälp i Nexus. Och det är underbart att få se Kirk och de andra i action ytterligare en gång. Chekov är härligt att få se och kopplingen till Serien TNG är väldigt bra. Jag tycker nog att det posetiva väger tyngre än det negativa i slutändan. En bra Star Trek-rulle är resultatet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted January 22, 2007 Report Share Posted January 22, 2007 Sen fann jag det roligt att Picard fick spö 2 ggr om utav Dr. Soran, medan Kirk tog hand om honom utan några större problem. Picard har iofs aldrig varit en fighter. Han har mest stått och dragit i uniformstyget medans Kirk, iförd sönderriven skjorta, dropkickade aliens i vart och varannat avsnitt. :lol: Överlag tycker jag dock Generations är en bra film trots dess uppenbara brister även om det känns mer som ett extra långt tv-avsnitt snarare än en film. Huvudstoryn som sådan funkar. Nexuset är en intressant idé och det är roligt att se gamla bekanta som Lursa och B'Etor, Guinan och givetvis TOS-gänget. En av mina favoritscener är i början ombord Enterprise-B då de erfarna Chekov, Scotty och Kirk tar kommandot över den något förvirrade situationen. Datas "life form"-sång är också en av filmens höjdpunkter. En liten, men ändå betydelsefull, detalj som jag gillar med Generations är Nexusets (kan man säga så?) inverkan på de båda kapterna. Om man ska tro Guinan, och det tyckar jag man ska , så är det oerhört svårt om inte omöjligt att frivilligt lämna Nexuset eftersom det är en så underbar att vara där. Men både Picard och Kirk inser ganska snabbt att det inte är verkligt och att deras plats inte är där. Kirks död är ett ofta omtalat ämne och i den frågan är jag lite kluven. Förvisso känns det lite snopet att se Starfleets största kapten bita i gräset på en tom och ??de planet. Men som Kashked säger så dog han för att rädda en hel befolkning. Ser man dessutom tillbaka så har Kirk själv sagt att han skulle dö ensam. Visserligen var Picard där men jag tror snarare att Kirk syftade på att Bones och Spock inte skulle vara där. Därför anser jag faktiskt att det var bra att man inte blandade in någon av dem. Så i det stora hela genomfördes detta på ett hyffsat bra sätt men visst hade det gått att lösa bättre. Kirk: Take us out. Chekov: Very good, sir. Scotty: Brought a tear to my eye. Kirk: Oh, be quiet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted January 22, 2007 Report Share Posted January 22, 2007 En liten, men ändå betydelsefull, detalj som jag gillar med Generations är Nexusets (kan man säga så?) inverkan på de båda kapterna. Om man ska tro Guinan, och det tyckar jag man ska , så är det oerhört svårt om inte omöjligt att frivilligt lämna Nexuset eftersom det är en så underbar att vara där. Men både Picard och Kirk inser ganska snabbt att det inte är verkligt och att deras plats inte är där. Picard och Kirk är definitivt inte vanliga personer. Det krävs mer änn ett nexus för att de ska tappa fattningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supertreck Posted January 23, 2007 Report Share Posted January 23, 2007 Jag har redan tagit mina slutsatser i en annan tråd om Nexus. Hur säkert är det att Picard och Kirk kom ut ur Nexus? Eftersom de var medvetna att det kändes overkligt så kan ju deras undermedvetna verkställt så det känns normalt. Nexus uppfyllde deras uppmärksamhet att allt var overkligt till att uppfylla så det kändes verkligt. Vi fortsätter Klick här Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted January 29, 2007 Author Report Share Posted January 29, 2007 Jag håller inte med, jag tycker den knöt ihop TNG och TOS på ett perfekt sätt. Det var en TNG-film, Kirk var som sagt bara en bi-karaktär, men som filmen var så passade det sig att det var så. Hade dock helst av allt sätt Generations som allra första TNG-avsnittet (minus Enterprise E, eller var det D? förstörelse förstås), det hade varit fint om Kirk på det sättet hade kunnat lämna över facklan till Picard. Det var ändå inte aktuellt med fler TOS-filmer, så då kunde man lika gärna döda karaktären. Om Kirk INTE hade dött för att rädda miljontals liv så hade det varit mycket värre än något annat. Jag anser inte att han borde vara med alls, det är ju en TNG film som sagt. Alltså var det heller inte nödvändigt att ta död på karaktären när del VI avslutade TOS-gängets kapitel mycket, mycket bättre. Sen kunde dom som sagt skött hans död på ett mycket bättre sätt än vad de gjorde. http://www.bringbackkirk.com/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supertreck Posted January 29, 2007 Report Share Posted January 29, 2007 (edited) Jag håller inte med, jag tycker den knöt ihop TNG och TOS på ett perfekt sätt. Det var en TNG-film, Kirk var som sagt bara en bi-karaktär, men som filmen var så passade det sig att det var så. Hade dock helst av allt sätt Generations som allra första TNG-avsnittet (minus Enterprise E, eller var det D? förstörelse förstås), det hade varit fint om Kirk på det sättet hade kunnat lämna över facklan till Picard. Det var ändå inte aktuellt med fler TOS-filmer, så då kunde man lika gärna döda karaktären. Om Kirk INTE hade dött för att rädda miljontals liv så hade det varit mycket värre än något annat. Jag anser inte att han borde vara med alls, det är ju en TNG film som sagt. Alltså var det heller inte nödvändigt att ta död på karaktären när del VI avslutade TOS-gängets kapitel mycket, mycket bättre. Sen kunde dom som sagt skött hans död på ett mycket bättre sätt än vad de gjorde. http://www.bringbackkirk.com/ Men det kanske ligger något annat i det hela att william shatner ansåg att han varit Kirk tillräckligt och ville bli helt fri från hela dramat. Edited January 29, 2007 by Supertreck Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted January 30, 2007 Author Report Share Posted January 30, 2007 Jag håller inte med, jag tycker den knöt ihop TNG och TOS på ett perfekt sätt. Det var en TNG-film, Kirk var som sagt bara en bi-karaktär, men som filmen var så passade det sig att det var så. Hade dock helst av allt sätt Generations som allra första TNG-avsnittet (minus Enterprise E, eller var det D? förstörelse förstås), det hade varit fint om Kirk på det sättet hade kunnat lämna över facklan till Picard. Det var ändå inte aktuellt med fler TOS-filmer, så då kunde man lika gärna döda karaktären. Om Kirk INTE hade dött för att rädda miljontals liv så hade det varit mycket värre än något annat. Jag anser inte att han borde vara med alls, det är ju en TNG film som sagt. Alltså var det heller inte nödvändigt att ta död på karaktären när del VI avslutade TOS-gängets kapitel mycket, mycket bättre. Sen kunde dom som sagt skött hans död på ett mycket bättre sätt än vad de gjorde. http://www.bringbackkirk.com/ Men det kanske ligger något annat i det hela att william shatner ansåg att han varit Kirk tillräckligt och ville bli helt fri från hela dramat. Då måste han ändrat sig på senare dagar eftersom han sagt att han skulle kunna tänka sig att spela Captain Kirk igen Han insåg väl misstaget han gjorde, likt Stallone senare gjorde med Rocky V. Rocky Balboa blev en lyckad comeback och ett fint slut för en legend, men det lär väl inte hända med Kirk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted February 5, 2007 Report Share Posted February 5, 2007 (edited) Då måste han ändrat sig på senare dagar eftersom han sagt att han skulle kunna tänka sig att spela Captain Kirk igen Han insåg väl misstaget han gjorde, likt Stallone senare gjorde med Rocky V. Rocky Balboa blev en lyckad comeback och ett fint slut för en legend, men det lär väl inte hända med Kirk Problemet med slut är ju att sålänge det fins pengar att käna och rollinnehavaren vill återuppleva sin storhet eller känna att han/hon fortfarande är ung, så kommer det att göras uppföljningar. Rocky kommer ju ut nu igen. Hur seriöst käns det? kanske är det gott att Kirk försvan så att han inte kan komma tillbaka och göra bort sig.............Fast att någon dör brukar ju inte hindra dem från att komma tillbaka, tyvärr. Edited February 5, 2007 by Pjotr'k Citat-taggarna var inte rätt ifyllda, så det blev fel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted February 7, 2007 Author Report Share Posted February 7, 2007 Då måste han ändrat sig på senare dagar eftersom han sagt att han skulle kunna tänka sig att spela Captain Kirk igen Han insåg väl misstaget han gjorde, likt Stallone senare gjorde med Rocky V. Rocky Balboa blev en lyckad comeback och ett fint slut för en legend, men det lär väl inte hända med Kirk Problemet med slut är ju att sålänge det fins pengar att käna och rollinnehavaren vill återuppleva sin storhet eller känna att han/hon fortfarande är ung, så kommer det att göras uppföljningar. Rocky kommer ju ut nu igen. Hur seriöst käns det? kanske är det gott att Kirk f??rsvan så att han inte kan komma tillbaka och göra bort sig.............Fast att någon dör brukar ju inte hindra dem från att komma tillbaka, tyvärr. Tror du att det är det som får Shatner att vilja göra en comeback menar du? Känslan av ungdom, pengar, storhet? Interesting... Delar nog inte den uppfattningen dock. Tycker inte det känns oseriöst alls att det gjorts ännu en Rocky film, men jag förstår vad du menar, det gjorde 99% utav alla andra också. Men de flesta sitter just nu och äter upp sina ord då filmen blev både en penga-succé och kritikerrosad. Det var t.o.m. Oscar-snack ett tag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted February 9, 2007 Report Share Posted February 9, 2007 En liten, men ändå betydelsefull, detalj som jag gillar med Generations är Nexusets (kan man säga så?) inverkan på de båda kapterna. Om man ska tro Guinan, och det tyckar jag man ska , så är det oerhört svårt om inte omöjligt att frivilligt lämna Nexuset eftersom det är en så underbar att vara där. Men både Picard och Kirk inser ganska snabbt att det inte är verkligt och att deras plats inte är där. Jag skulle tro att de flesta som någon gång hamnat i Nexus inser att det inte är verkligt. Men försök att tänka dig in i det själv. Om DU hamnar i paradiset, skulle du inte tveka om att lämna det då? Så har säkert fler personer tänkt men ändå dukat under för frestelsen att stanna kvar. Kirks död är ett ofta omtalat ämne och i den frågan är jag lite kluven. Förvisso känns det lite snopet att se Starfleets största kapten bita i gräset på en tom och öde planet. Men som Kashked säger så dog han för att rädda en hel befolkning. Ser man dessutom tillbaka så har Kirk själv sagt att han skulle dö ensam. Visserligen var Picard där men jag tror snarare att Kirk syftade på att Bones och Spock inte skulle vara där. Intressant tolkning, och det är också detta som jag haft svårast med. Jag har tolkat Kirks ord bokstavligt och därmed dragit slutsatsen att Paramount helt enkelt struntat i den repliken eftersom Picard var där. Vad det gäller sättet han dör på så tycker jag inte att det räcker att han räddar några ynka miljoner människor. Ska en sådan som Kirk dö så ska det vara för att rädda Jorden, Federationen eller Galaxen. Inte någon obskyr planet i ett fjollsystem nånstans. Men hårddrar man det tycker jag inte att det var något bra beslut att ta livet av honom över huvud taget. Gissningsvis ville man undvika en kampanj från fansen om att göra fler filmer/serier med Kirk & co... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted February 9, 2007 Report Share Posted February 9, 2007 Jag skulle tro att de flesta som någon gång hamnat i Nexus inser att det inte är verkligt. Men försök att tänka dig in i det själv. Om DU hamnar i paradiset, skulle du inte tveka om att lämna det då? Så har säkert fler personer tänkt men ändå dukat under för frestelsen att stanna kvar. Jag förstår vad du menar men det är just detta som jag tycker är så bra med filmen. De flesta av oss skulle förmodligen bli kvar i Nexuset för alltid men inte Kirk och Picard. De behövde inte fundera någon längre tid innan de bestämde sig för att lämna "paradiset". Det säger en hel del om deras personligheter. Inte någon obskyr planet i ett fjollsystem nånstans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted February 9, 2007 Report Share Posted February 9, 2007 Jag skulle tro att de flesta som någon gång hamnat i Nexus inser att det inte är verkligt. Men försök att tänka dig in i det själv. Om DU hamnar i paradiset, skulle du inte tveka om att lämna det då? Så har säkert fler personer tänkt men ändå dukat under för frestelsen att stanna kvar. Jag förstår vad du menar men det är just detta som jag tycker är så bra med filmen. De flesta av oss skulle förmodligen bli kvar i Nexuset för alltid men inte Kirk och Picard. De behövde inte fundera någon längre tid innan de bestämde sig för att lämna "paradiset". Det säger en hel del om deras personligheter. Inte någon obskyr planet i ett fjollsystem nånstans. Vad är verkligt? Vad är det som säger att vår verklighet är verkligare än nexus dito? Vad vi vet kanske vi befinner oss i nexus just nu! J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom_Hell Posted February 12, 2007 Report Share Posted February 12, 2007 Vad är verkligt? Vad är det som säger att vår verklighet är verkligare än nexus dito? Vad vi vet kanske vi befinner oss i nexus just nu! J. Okej, och hur utvecklar det vår diskussion?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted February 12, 2007 Report Share Posted February 12, 2007 Bra fråga! Har du ett bra svar också? <_< :blink: J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted February 12, 2007 Report Share Posted February 12, 2007 Vad är verkligt? Vad är det som säger att vår verklighet är verkligare än nexus dito? Vad vi vet kanske vi befinner oss i nexus just nu! J. Så kan man givetvis se det. Vi kan aldrig med säkerhet säga att detta är den äkta verkligheten, alltså den verklighet varifrån andra tillstånd härstammar. Om det nu finns något sådant. Kanske finns det flera parallella verkligheter. Kanske existerar det vi ser som den fysiska världen enbart i våra tankar. Men för enkelhetens skull utgår jag ifrån att verkligheten, i filmen, är det tillstånd i vilket Kirk och Picard befinner sig innan de hamnar i Nexuset och att de faktiskt lämnar Nexuset och återvänder till den verkligheten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K´hogh son of Klintoch Posted October 10, 2007 Report Share Posted October 10, 2007 (edited) kom att undra om det finns några uppgifter om vad som hände med Enterprise-NCC-1701-B(vi vet ju hur Enterprise-NCC-1701 , Enterprise-NCC-1701-C och Enterprise-NCC-1701-D slutade sina dagar) :klingon: -------------------- ''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!'' K´hogh son of Klintoch av huset Koragh Edited October 17, 2007 by K´hogh son of Klintoch Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Tiny Little Lifeform Posted July 21, 2009 Report Share Posted July 21, 2009 Jag kan väl börja att säga vad jag tycker om filmen, såg den för första gången i helgen. *spoilervarning* Eftersom jag visste att Kirk skulle dö i denna film så var jag ganska säker på att filmen inte skulle vara en av mina favoriter direkt. Att filmen skulle vara rent ut sagt dålig hade jag dock inte förväntat mig! Star Trek VI: The Undiscovered Country var enligt mig ett PERFEKT slut för TOS-gänget, det här var bara ett lamt försök att knyta ihop serierna och göra slut på Kirk, när det absolut inte behövdes. Sen var hans screen-time oerhört kort, bara lite i början och i slutet på filmen. Dom behandlade hans karaktär som en dålig sid-karaktär mot slutet av filmen, som om dom bara ville bli av med honom. Jag menar, hur FAN tar man död på killen som tillsammans med Spock gjorde Star Trek det fenomen det är idag, på det sättet?! Det sorgliga är att han från början skulle blivit skjuten i ryggen och dö på det sättet, det här var alltså den "bättre" döds-scenen utav de 2, snacka om sorgligt. Hans 2 sista ord var också... skumma? "Oh my..." Låter inte som den Captain James T. Kirk jag känner! Sen var det Nexus grejen. Rätta mig om jag har fel, men borde inte... SPOCK vara med i Kirk's perfekta värld med tanke på hur nära vänner de var? Men OK, Kirk dör, och på ett ytterst dåligt sätt. Det är oförlåtligt, men något som gör det mycket värre är att man inte fick se Spock ta farväl av sin vän. Nej, Kirk begravdes på en ödes planet där den enda som hedrade honom var en person han precis träffat (notera att jag ändå tycker det var hedersvärt utav Picard att göra det han gjorde) Nej, nej, om dom centrerat filmen enbart på TNG gänget, och inte haft med Kirk från början så skulle det varit en "OK" film, det gjorde dom inte, så de får ett väldigt lågt betyg av mig. Men allt var ju inte dåligt, några bra kommentarer fanns det ju, och en sades utav (hör och häpna) Jean-Luc Picard. De 2 bästa citaten i filmen var väl: Picard: "That's James T. Kirk, don't you read history books?" Kirk: "I don't need to be lectured by you. I was out saving the galaxy when your grandfather was in diapers. Besides which, I think the galaxy owes me one." Sen fann jag det roligt att Picard fick spö 2 ggr om utav Dr. Soran, medan Kirk tog hand om honom utan några större problem. Denna film var ett stort misstag, eller rättare sagt, att ta med Kirk bara för att göra sig av med hans karaktär en gång för alla när det inte var en väsentlig del utav storyn, var ett misstag jag aldrig kommer komma över. Skäms på er!! www.bringbackkirk.com - Who's with me?! All good things must come to an end Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hugh Posted January 10, 2014 Report Share Posted January 10, 2014 Har inte tänkt på att Borgerna nämns i senna film tidigare. Hur placerar det filmen i förhållande till serien tidsmässigt? / Hugh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted January 10, 2014 Report Share Posted January 10, 2014 Den utspelar sig efter serien. Konstigt vore det annars, eftersom Enterprise-D förstörs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hugh Posted January 11, 2014 Report Share Posted January 11, 2014 Jo, men det är ju rätt självklart... Avsåg mer hur stor "kunskapen" var rörande Borg i tidslinjen som filmen utsplar sig i. Finns det någon tidslinje gjord i Star Trek sammanhang där man kan utläsa händelser som nya kontakter med andra civilisationer liksom när vissa rymdskepp togs i drift liksom när de blev förstörda? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Admiral Picard Posted January 11, 2014 Report Share Posted January 11, 2014 (edited) Spoiler Varning ! När jag såg denna film första gången så trodde jag att den skulle vara en bra film men det visa sig vara tvärt om. Handlingen utspelar sig om en man som vill till det så kallade tidslösa universumet men han lyckas inte vid det första försöket . Uss Enterprise B kommer till undsättning med Legenderna ombord och gör en sista insats men till ett dyrt pris. Kommendören / Legenden James T Kirk dör när en blixt från fenomenet slår till precis vid deflektorn på vänster sida där Kirk befinner sig. Att dem gjorde så här enligt mig var helt fel. Precis som THT skrev att den sjättefilmen var ett perfekt slut där Kirk och hans besättning lämna över ansvaret efter en lång tid i de stora äventyret. Dock kan jag tillägga att filmen skulle bli succe om dem lät Kirk leva. I slutet på filmen så gjorde Kirk sin sista insats med hjälp av Picard att stoppa Dr Soran som ville till det tidslösa universumet. Kirk klara de inte fallet då delen av bron lossna men han lyckades samtidigt det gjordes en uppoffring. När jag ser denna film tänker jag på en scen där Kirk, Spock, McCoy sitter ute i skogen och äter McCoys berömda bönor ( Star Trek V: The Final Frontier ). Där sa Kirk att han kommer dö själv, vilket han inte gjorde. Picard hedra Kirk och begravde den stora legenden, där han får äntligen vila ifred. Roligt att se dem tillsammans men kunde har varit mycket roligare om dem lät Kirk leva. Då hade det varit unikt . Men så blev det inte..... Spock: I have been and always shall be your friend Edited January 11, 2014 by Admiral Picard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted January 11, 2014 Report Share Posted January 11, 2014 Jo, men det är ju rätt självklart... Avsåg mer hur stor "kunskapen" var rörande Borg i tidslinjen som filmen utsplar sig i. Finns det någon tidslinje gjord i Star Trek sammanhang där man kan utläsa händelser som nya kontakter med andra civilisationer liksom när vissa rymdskepp togs i drift liksom när de blev förstörda? Ja, ok du menade så Guinans folkslag kände uppenbart till borgerna, så viss begränsad kunskap om dem bör man har haft innan TNG utspelas. De antyds ju också ha förstört baser i avsnittet The Neutral Zone i säsong ett av TNG. Dessutom var väl Seven of Nines föräldrar forskningsresande som letade efter dem, vilket skedde tidigare än TNG. Antar vi även att Enterprise utspelas i samma tidslinje, vilket de flesta gör, men Berman antydde att det inte nödvändighetsvis gjorde, så fanns det även kunskap härifrån. Således bör mänskligheten och i alla fall vissa personer ha haft en viss begränsad kunskap om dem innan de dyker upp i säsong två av TNG. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts