Jump to content

Vad tycker ni om Tuvok?

Vulcan_Tuvok
 Share

65 members have voted

1. 1.

• Smart
      23
    • Kallblodig och korkad
      7
    • Egoist
      0
    • En effektiv person
      23
    • En person som bara gör vad han blir tillsagd
      8
    • En glad person =)
      1

Recommended Posts

Tydligen har han även spelat Tuvok i DS9 avsnittet Through the Looking Glass (3x19).

Japp, det stämmer - på sätt och vis. Han spelar inte samma Tuvok som i Voyager, utan Mirror-Tuvok, från det parallella universumet (som först var med i TOS-avsnittet "Mirror, Mirror" och sedan var med i ett antal avsnitt av DS9).

Har också sett några DS9/Voy bloopers. Måste säga att jag uppskattar Tim Russ humor. Skrattade mig halvt fördärvad första gången jag såg dem.

Vad det gäller Tims porträttering av Tuvok så tycker jag han gör ett mycket bra jobb. Tuvok känns som en äkta vulcan. Logisk men ändå med känslor dolda långt under ytan (man får inte glömma att vulcans trots allt har känslor, de har bara lyckats kontrollera dem). Han står dessutom för mycket av humorn i serien, fast kanske på ett mer passivt sätt där det är omständigheterna som gör Tuvok rolig.

Givetvis kan man inte jämföra Tim Russ med Leonard Nimoy eller Mark Lenad. Dessa herrar står i en klass för sig. Det är ju också dessa två som satt standarden för hur en vulcan ska vara.

........... Året därpå hade han en roll som lieutenant i Star Trek VII: Generations, om jag inte minns fel är han Tuvok där.

Nej, han är inte Tuvok i ST:Generations. Inga spetsiga öron.

Väldans vilken fin upplösning du måste ha på din tv/skärm. En s??dan liten detalj kunde inte jag se på min 28":are. :( (Eller du kanske såg den på bio?)

Konstigt. Jag vill mig minnas att Tim Russ var ensign i Generations.

Den enda bloopern jag sett med Tuvok är den när han(eg. ett hologram föreställande honom) blir skjuten, i det avsnitt där han gjort ett träningsprogram, som Seska mixtrat med. Det såg iaf bara fånigt ut. Såg ingeting roligt i det alls.

Intressant att se att Spock anses var den som satt den vulcanska standarden, med tanke på att han är halv-människa.

Har studerat scenen i Generations noga och kan inte heller se några spetsar på hans öron.

Essray, om du menar den bloopern där Tuvok blir skjuten och gör en väldigt 'dramatisk' scen av det hela så tyckte jag det var mycket roande.

Anledningen till att Spock satt standarden för vulcans kanske beror på att det inte fanns några vulcans i Star Trek före Spock. Hans kontinuerliga diskusioner där han jämför vulcans och människor bidrar också till denna standard sättning eftersom han på så sätt förklarar vulcanernas sätt att vara. Märk också att jag nämnde Mark Lenard (Sarek) som faktiskt är helt och hållet vulcan.

Edited by Expendable Ensign

Väldans vilken fin upplösning du måste ha på din tv/skärm. En sådan liten detalj kunde inte jag se på min 28":are. :(  (Eller du kanske såg den på bio?)

Nej, jag såg inte den på bio, även jag såg den på en 28" TV. Var är det som är så svårt med att se hans öron på en vanlig TV? Det var länge sedan jag kollade efter Russ öron i Generations, men vad jag minns så hade jag inga problem med att se hur dem såg ut.

Konstigt. Jag vill mig minnas att Tim Russ var ensign i Generations.

En tripp till the almighty imdb avslöjar följande:

Tim Russ .... Lieutenant

Inte för att jag tvivlar på att "Russ" hade ranken lieutenant i Generations, men imdb.com har många, många gånger visat felaktig information. Vad jag har förstått så kan vem som helst skicka in vilken typ av information som helst till imdb som sedan publiceras där. Så lita inte alltid på vad som står där! :)

Edited by Sotunk

Inte för att jag tvivlar på att "Russ" hade ranken lieutenant i Generations, men imdb.com har många, många gånger visat felaktig information. Vad jag har förstått så kan vem som helst skicka in vilken typ av information som helst till imdb som sedan publiceras där. Så lita inte alltid på vad som står där! :)

Jasså. Ja, jag kollade faktiskt i efterteterna och där stod det ensign, så vitt jag kan minnas. (Jag såg Generations på en dålig VHS, så det var därför jag inte såg öronen)

Och förresten s¨å är väl T'Pol "före" Spock. ;)

Edited by Essray

Jasså. Ja, jag kollade faktiskt i efterteterna och där stod det ensign, så vitt jag kan minnas. (Jag såg Generations på en dålig VHS, så det var därför jag inte såg öronen)

Och förresten s¨å är väl T'Pol "före" Spock. ;)

Inte i normal mening... TOS var först. ENT är sist.

• 4 years later...
Jag tucker att Tuvok skulle bli mer intressant om han tog lite egna beslut ibland eller kom med förslag på hur problem ska lösas, men just nu gör han bara det som han blir tillsagd att göra.

Du menar att det inte existerar nåt avsnitt som han har fått

order att komma med ideer och lösningar?

• 3 months later...

Tycker att Tuvak är en av det bästa Vulkan (Efter spock och Sarek givetvis). Han är verkligen känslolös, och förblir en klippa igenom alla 7 sesonger. Visserligen kan man störa sig på honom ibland, är kanske lite för stel och känslokall ibland. Men han är ju Vulkan, och de har som bekant logik istället för känslor.

• 3 months later...
  • 2 weeks later...
Tuvok är en effektiv person, garanterat, men jag tycker inte att han gör så mycket för den sociala delen ombord:/

Fast ändå skulle det vara väldigt tomt om han inte var med, för mig är han lite som en självklar person- i bakrunden...

Är inte så konstigt att han inte gör något för den sociala biten då han är Vulkan. Det är i hans natur att inte vara så social på mänskligt konventionelt vis.

• 4 months later...
  • 1 year later...